ha
door hansis55 Apr 29, 2023 om 16:46
Huishouden & energie

Energiecontract door onbekende opgezegd

Wat kun je doen tegen onderstaande situatie:
Heb een contract bij Oxxio

Onlangs bericht gekregen van Oxxio dat het contract beeindigd werd.
Het blijkt dat er iemand is geweest die (wellicht per abuis)het contract op ons huisadres heeft beeindigd en een nieuw contract heeft getekend bij Vattenfall.
Dat dit uberhaupt kan is mij een raadsel. Wij zitten dus nu zonder energieleverancier.

Er zijn vele telefoontjes gestuurd naar Oxxio, Vattenfall en Enexis om dit terug te draaien met 0 resultaat.
De naam van deze persoon kom je niet teweten wat jammer is dan kon hij/zij de fout wellicht corrigeren.
Maar nu valt vandaag een brief van de netwerkbeheerder Enexis in de bus dat we binnen 2 weken een nieuwe energieleverancier moeten zoeken en dat anders alles afgesloten wordt met alle gevolgen van dien.
Inmiddels volledig ten einde raad, wat kan ik nog doen?
 Rechtsbijstand gaat ingeschakeld worden alsmede wordt er geprobeerd aangifte te doen .Vraag is nu , heeft dit ooit iemand ook meegemaakt en wat was de oplossing toen?

6353 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 29, 2023 om 17:28
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Zo spoedig mogelijk Oxxio benaderen en de situatie uitleggen, het onderwerp is dringend genoeg om met voorrang behandeld te worden, denk dat zij u graag terug willen.

https://www.oxxio.nl/klantenservice/contactformulier

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 29, 2023 om 17:31
2071 Antwoorden / Vragen

Oxxio berichten dat er sprake is van een fout, jij bent de bewoner en hebt het contract niet opgezegd. Je deelt ze mede dat je je contract gewoon uitdient. Overigens als iemand een ander contract heeft gesloten, de reden dat Oxxio uw contract beëindigd, waarom meldt Enexis dan dat je geen contract meer hebt?

va
door vanlotjegetikt - Apr 29, 2023 om 17:35
809 Antwoorden / Vragen

Ik heb dit verhaal 4 jaar geleden gehad met Eneco en Budget energie
Heb een HERAN geregeld, BE voor rotte vis uitgemaakt en vriendelijk doch zeer dringend om een nieuw contract verzocht  bij Eneco.
(Achteraf gezien om een 5 jarig contract  moeten vragen, had ik nu nog steeds goedkoop energie gehad.)

https://www.klacht.nl/onterecht-afsluiten-contract-breuk-door-eneco/

Thijs12
door Thijs12 - Apr 29, 2023 om 18:08
544 Antwoorden / Vragen

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/energiecontracten/ongewenste-overstap-naar-nieuwe-energieleverancier

sw
door swat1500 - Apr 29, 2023 om 18:15
3791 Antwoorden / 0 Vragen

U moet bij Oxxio duidelijk maken dat u het contract niet heeft opgezegd en dat zij door het opzeggen contract breuk plegen. Geef aan dat als zij de situatie niet herstellen u een klacht gaat indienen bij de geschillencommissie Energie.
U heeft niets met Vattenfall te maken aangezien u geen contract met hen bent aangegaan. Ik neem hierbij aan dat u geen contract van Vattenfall heeft ontvangen en ook niets aan Vattenfall betaald.
U dient Vattenfall wel te informeren dat u op het betreffende adres woont en geen overeenkomst met hen heeft. Vattenfall dient zelf verder alles te regelen met hun klant.
U kunt alleen aangifte doen als er sprake is van een strafbaar feit.
Voorlopig lijkt het erop dat iemand fou heeft gemaakt bij het opgeven van een adres of het vastleggen van adres.

Controleer bij de gemeente wel even of u en uw gezin de enige zijn die op uw adres staan ingeschreven.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 29, 2023 om 18:45
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De  link  van@ thijs12

marita5
door marita5 - Apr 30, 2023 om 00:01
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hansis55 ,

Ik denk dat ik geen overeenkomst heb met deze energieleverancier .

Denkt u dat u geen overeenkomst hebt gesloten met de nieuwe energieleverancier? En wilt u ook geen klant zijn van deze leverancier? Bijvoorbeeld:

  • U hebt alleen informatie opgevraagd en meteen een nieuw contract gekregen.
  • U bent na een telefonisch verkoopgesprek ongewenst overgezet naar een nieuwe leverancier.
  • U hebt geen contact gehad met de nieuwe leverancier. En niet om een nieuw contract gevraagd.

Neem contact op met de nieuwe energieleverancier. Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop.

Wil de nieuwe energieleverancier uw probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Stuur ook een brief naar uw oude energieleverancier. Zet in de brief dat hij geen eindafrekening moet sturen.

Bewaar kopieën van alle brieven die u stuurt. Schrijf de namen op van de mensen met wie u gesproken hebt. En wat u hebt afgesproken. Bent u ongewenst overgezet na een telefonisch verkoopgesprek? Vraag of er bandopnames zijn en of u deze opnames kunt krijgen.

ha
door hansis55 Apr 30, 2023 om 11:10
10 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben geen energieleverancier op dit moment. Er is iemand geweest die op zijn naam ons adres gebruikt heeft om een contract af te sluiten met in dit geval Vattenfall. Wij hebben Oxxio. Vattenfall heeft bij Oxxio ons contract beëindigd.  De netwerkbeheerder komt nu 11 mei de boel afsluiten. En geen van de genoemde maatschappijen wil dit oplossen.

marita5
door marita5 Apr 30, 2023 om 11:17
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Het beste is , om uw rechtsbijstandsverzekering zijn werk te laten doen . Of dien een klacht in bij de geschillencommissie https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

rj
door rjw - Apr 30, 2023 om 11:45
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar Vattenfall is nu toch de nieuwe leverancier? Weliswaar niet gewenst maar zij hebben nu toch het contract?

va
door vanlotjegetikt Apr 30, 2023 om 14:00
809 Antwoorden / Vragen

En van de oude krijg je een boete berekend wegens contractbreuk, want die wordt gewoon in rekening gebracht ongeacht het wie, wat of waarom.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 30, 2023 om 14:55
2071 Antwoorden / Vragen

Hoe kan Vattenfall een geldig contract hebben met iemand die helemaal niet op dat adres woont? Daarnaast geeft Enexis aan dat er blijkbaar helemaal geen contract meer is. Dus nee, Vattenfall is niet de nieuwe leverancier.

va
door vanlotjegetikt Apr 30, 2023 om 17:10
809 Antwoorden / Vragen

Contract is onder valse naam opgemaakt, dus dat is blijkbaar ontbonden.
Voor de goede orde, bij dit soort  zaken is de klant de dupe want de energie leverancier doet weinig tot geen moeite voor particuliere klanten. Mij hebben ze het zelf uit laten zoeken en verdomden het om de opzegboete terug te betalen. Een jaar later hebben ze alsnog de boete terugbetaald en dan alleen maar omdat ik toch flink stennis ging schoppen. Dit soort wijzigingen worden alleen opgemerkt als de klant aan de bel trekt dat er iets niet klopt.

mo
door mof - May 13, 2023 om 13:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een contract met Oxxio dat u niet heeft opgezegd. Oxxio moet zich dus aan de voorwaarden houden of voor de schade opkomen die u krijgt. Oxxio moet bewijzen dat u het contract heeft opgezegd en niet alleen op grond van het aansluitadres dat iedere willekeurige persoon kan opgeven.

ma
door malhy2 - May 21, 2023 om 01:59
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb dit zelfde probleem ook gehad in het verleden.
Het probleem ontstaat als iemand bij een verhuizing aangeeft dat hij/zij op uw adres woont.
Hierdoor ontstaat het probleem dat de nieuwe energieleverancier het contract bij de oude opzegd met alle gevolgen van dien zaols een boete voor het opzeggen van een contract en het mogelijk verhogen van de prijs voor een nieuwe contract.
Het is blijkbaar mogelijk om zonder identificate een energiecontract af te sluiten waardoor dit nog steeds gebeurt.
Bij mij was het vrij zimpel opgelost door te bellen met mijn (oude) energie leverancies, bij u Oxxio, die het verder geregeld heeft met de " nieuwe " .
Succes.

Ed