opuntia
door opuntia Apr 7, 2011 om 14:53
Huishouden & energie

Gaspparatuur aanpassen i.v.m. import aardgas

Wie denkt ook dat geisers en cv installaties moeten mogelijk aangepast worden omdat er in de toekomst ander gas uit de kraan komt. Want de invoer van gas uit Qatar, Noorwegen en Rusland.

Daalderop Wil graag nieuwe apparatuur verkopen en zegt dat geisers en cv installaties moeten mogelijk aangepast worden omdat er in de toekomst ander gas uit de kraan komt.
Het enige dat aangepast wordt is juist het gas om juist te voorkomen dat geisers en cv installaties aangepast moeten worden.
Ook nu gebeurd dit al door bijmenging van stikstof. Wat is nou waar?

6831 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft een verkoper van Daalderop dit gezegd?

Natuurlijk hoeft uw apparatuur niet te worden aangepast!

mvg,

Paul Schaecker

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@opuntia

Het antwoord staat er al. ;)
Daalderop wil graag nieuwe apparatuur verkopen.
"Mogelijk" / "In de toekomst" ..... tja ... nogal vaag, toch?

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

opuntia

Ik zou me er nu nog niet druk over maken. Als het zover komt dan zal die wijziging goedgekeurd moeten worden door de 2de en 1ste kamer.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, laat u niet gek maken !!

De Gasunie (tegenwoordig Gasterra) levert in Nederland zgn. Gronings aardgas ( laag calorisch) en levert in Nederland zgn. 4 gaskwaliteiten sterk afhankelijk van het leveringsgebied. Alle 4 gaskwaliteiten worden onderling gemengd zodat er in heel nederland een gassoort van gemiddelde samensteling ontstaat.

De aankoop van andere gassoorten zal op termijn geen invloed hierop krijgen en veranderen. Momenteel is het wel actueel om zgn. biogas terug te koppelen / te mengen met aardgas, maar dit zal toch in deze 4 gaskwalteiten blijven worden geleverd. Heeft o.a. te maken met verbrandingswaardes en staatsinkomsten.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

pschaecker schreef op donderdag 7 apr 2011, 15:01: Heeft een verkoper van Daalderop dit gezegd?

Natuurlijk hoeft uw apparatuur niet te worden aangepast!

mvg,

Paul Schaecker

Zie :

http://kassa.vara.nl/radio/afspeelpagina/fragment/geiser-en-cv-installatie-mogelijk-aangepast-door-levering-ander-gas/speel/1/?ns_service=mail&ns_robot=partner-webpower&ns_mail_uid=308925&ns_mail_job=12408&ns_campaign=Kassa%20Cons

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

pschaecker schreef op donderdag 7 apr 2011, 15:01: Heeft een verkoper van Daalderop dit gezegd?

Natuurlijk hoeft uw apparatuur niet te worden aangepast!

mvg,

Paul Schaecker

Nee, die man heeft dat niet gezegd. Hij heeft gezegd dat veel apparaten niet geschikt zijn voor een andere gassamenstelling. Sommige apparaten kunnen zichzelf aanpassen aan een andere gassamenstelling, sommige moeten opnieuw worden afgeregeld, en andere moeten vervangen worden omdat die niet anders kunnen worden ingesteld.

Maar sommige mensen zullen wel weer een conspiracy zien tussen gasleveranciers en apparatenverkopers.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het geen verlate 1 Aprilgrap???

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat de apparatuur dit niet zou kunnen hebben.
Zo wel dan zou dat inhouden dat er bij miljoenen huishoudens in Nederland allerlei apparatuur of opnieuw afgesteld of vervangen moet worden.
Dat zal dan een lekkere puinhoop gaan worden.Monteurs tekort omdat bij iedereen
te gaan doen,en apparatuur zal dan wel flink in prijs gaan stijgen,want kwestie van vraag en aanbod.Veel vraag naar apparatuur,fabrikanten en verkooppunten flink verdienen, dus prijzen omhoog.
Ik denk dat dan inderdaad het gasmengsel aangepast moet/gaat worden.
Groeten.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou wel kunnen maar dan wordt het hoofdzakelijk de luchttoevoer iets wijzigen om een betere verbrandingshitte mogelijk te maken, maar dat is dan een fluitje van een cent.Maar niet zoals toen we overgingen van stadsgas naar aardgas toen moesten de branders verwisseld worden.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach dit is toch een grandioze hoax, wat moet er aan de samenstelling veranderen dan? ik zou het niet weten. Gaan ze vloeibaar gas zoals butaan en het minder populaire propaan door de leidingen pompen dat wordt een feest, in elk huis een grote boem en we hebben nooit geen gas meer nodig. We hebben volgens de berichten nog tien jaar voor de aanpassing dient te geschieden terwijl onze gasvoorraad nog lang niet uitgeput is. Wel een goede grap overigens.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cv ketels zowel HR als VR dienen naar verandering van de calorische van het aardgas wel degelijk opnieuw afgesteld te worden of de inspuiters naar de brander toe dienen te worden vervangen, dit heeft te maken met de boring.
Het wordt voor de installateur wellicht nog ingewikkelder want het afstellen van een cv ketel gebeurd nu door het afstellen van de Co2, in de toekomst zal de afstelling geschieden in luchtovermaat.
Neem gerust aan dat het géén 1 april grap is en dat het over een jaar of 8 á 9 dit alles een feit is.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo cvtechnieker, ben het helemaal met je eens, begin van de week een stukje op de radio gehoord, de calorischewaarde van het gas wat uit Noorwegen en Rusland dat word ingevoerd is hoger als uit de Groningse gasbel, zodat rond 2020 verschillende apparatuur zal moeten worden aangepast op het nieuwe aardgas.
Met de vraag van de verslaggever, of er compensatie voor de gebruiker word geregeld om de aanpassingen te bekostigen, was het antwoord: "nee",dit komt voor rekening van de afnemer, dus wij zijn met z'n allen weer de klos,de Staat der Nederlanden verdiend weer meer als dit een feit word, aanschaf nieuwe cv ketel 19% BTW, laten monteren 19% BTW, Ecotax zal dan een kleine €1000.- per jaar zijn waar we niets voor terug krijgen, en dan de ringleiding die word aangelegd door Nederland voor het gas uit Noorwegen en Rusland, waar ze verder niets voor hoeven te doen, maar dik kassa,dan was het maar gewenst om de gebruikers iets ter compensatie aan te bieden, ik heb dan nog geluk dat mijn cv ketel het nog zal uithouden tot die tijd, maar krijg medelij met mensen die hun cv ketel over een jaar of drie moeten vervangen, en die dan alles weer moeten laten aanpassen op eigen kosten, ik ga vast sparen voor een nieuwe cv ketel, en ik denk dat die tweemaal zo duur word als de vorige, en dan nog even op de Ecotax terug te komen, ik heb het gevoel dat 80% van de gebruikers van aardgas niet weten waar wij dat voor betalen, het is wel 1/3 van onze gasrekening per jaar, en dit loop per jaar met €50.- op, dus de energie is niet zo duur zoals het ons word voor geschotelt maar de Ecotax,en op de jaarafrekening word daar nog eens 19% btw op geheven, dus belasting over belasting, en deze Staatsmakkers hebben het zo goed met ons voor, laat me niet lachen, het enigste wat ze kunnen is lullen, nog nooit gewerkt alleen gestudeerd en ons vertellen hoe het moet, nou ik kan nog wel even doorgaan over het misbruik van de kleine man, maar ik wens de mensen met de kleine beurs veel succes in de komende jaren. M.v.g. Hen.2

M.v.g. Hen.2

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat natuurlijk verschil tussen aardgas (=methaan), propaan, en butaan gas.
Dit betekent voor fornuizen, branders etc. dat de nozzle-tjes (de piepkleine gaatjes) waardoor het gas uitstroomt de brander in aangepast moeten worden.
Maar daarvoor hoeft i.h.a. geen nieuwe apparatuur gekocht te worden!

Ik neem aan dat uit Noorwegen, Qatar, en Timboektoe in principe aardgas geimporteerd wordt, want daarop is het hele NL gasnet ingesteld (ook daar zouden aanpassingen moeten komen als men op propaan, of butaan (=vloeibaar!) omgeschakeld werd).

U hoeft in beginsel niets te veranderen, en zo ja, dan zal uw gasleverancier dit wel vertellen (moeten! uit veiligheidsoverwegingen!). Luister niet naar uw installateur van gasapparatuur, die wil alleen geld verdienen over uw rug!!

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom wordt er volgens mij in Nederland gewerkt met verschillende soorten gas zoals reeds eerder omschreven.
Wat zeer belangrijk hierbij is dat ze hier werken met de Wobbe index.
Als deze gelijk blijft dan hoeft er niets veranderd te worden.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg, als er een verschil is in calorische waarde, dan is dat toch vooral te merken in de tijd die mijn aardappeltjes nodig hebben om aan te branden. Ik bedoel, het enige effect is toch dat het net wel of net niet wat warmer wordt?
Propaan = propaan of het nu uit Drenthe of uit de Golf van Mexico komt.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak normaliter nooit een aanmerking over het taalgebruik: de vraag is duidelijk (we weten ook wat er wordt bedoeld) maar wie heeft er de hand in gehad om dit zo op te schrijven? Tegenwoordig wordt het "eigen werk" vaak niet meer gecontroleerd en dit is een mooi voorbeeld.

Inhoudelijk: decennia terug is er al eens een ronde gasapparatuur aanpassen geweest. Was dat niet i.v.m. het aardgas uit Groningen? Ik ga ervan uit dat er een aanpassing nodig is maar hoop dat het beperkt zal worden tot een incidentele.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

abmannetje schreef op vrijdag 8 apr 2011, 14:29: Zeg, als er een verschil is in calorische waarde, dan is dat toch vooral te merken in de tijd die mijn aardappeltjes nodig hebben om aan te branden. Ik bedoel, het enige effect is toch dat het net wel of net niet wat warmer wordt?
Propaan = propaan of het nu uit Drenthe of uit de Golf van Mexico komt.

Dat is waar, als er bij het zuiver methaangas van b.v. Qatar geen stikstof wordt bijgemengd, zal er meer warmte vrijkomen.
Het water waarin de aardappeltjes zitten gaat sneller koken.
Daarna maakt het allemaal niets meer uit, de aardappeltjes moeten even lang koken.
Het gas kan wel verder teruggedraaid worden omdat het gas meer warmte afgeeft.
Dit is m.i. hetzelfde als bij de cv-ketel, de gasdruk moet iets lager ingesteld worden om de zelfde capaciteit van de ketel te houden.

Maar dit alles is niet nodig, de gasleverancier zorgt ervoor dat door bijmenging van stikstof het gas evenveel warmte zal afgeven.
We worden bang gemaakt door een leverancier van gasapparatuur die centjes wil verdienen!

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een volle gratis LPG tank heb ik wel eens bijgement +/-20% met de aardgaskachel.
Tenminste twee gratis "kolenkitten"
Lekker MILEU, gevaarlijk, duurzaam, CO², verboden en ga zo maar door.
Niets aan de hand lekker warm gezeten gedurende een paar dagen.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is en blijft een hoax/grap snapt niemand dat nou.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De nieuwe waterstofeconomie vraagt ook om koolmonoxide.Als zo`n milieu-vogel een nest bouwt in de schoorsteen is het gevaarlijker voor dat gif.
Over aanpassen gesproken.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zucht!!!!! zo hopeloos

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Opuntia,

Es ist nur Spaß und Betrug!

Als de gassamenstelling, de stookwaarde en de eigenschappen worden gewijzigd, dan zal dat geleidelijk in kleine stappen over meerdere jaren gebeuren. Daarmee wordt vooral ook rekening gehouden met de afschrijving en de technische levensduur van de (huishoudelijke) apparatuur. Het gaat dus niet gebeuren dat er plotseling per 1 januari 2013 om 00:00 uur zuiver waterstofgas in het aardgasnet wordt gepompt. Het Nederlandse Volk zou dan namelijk omstreeks 12:00 uur uitgeroeid zijn, bij het bakken van een ei of het koken van theewater.

Een dergelijke geleidelijke overgang is ook gebeurd bij het elektriciteitsnet dat van 220 V naar 230 V is geklommen in een periode van 10 jaar. Met een vooraankondiging aan de industrie voor elektrische apparatuur zo'n 10 jaar voor het begin van de operatie, is dat in goede banen geleid.

De oude radio uit 1935 van uw grootvader geeft dus de geest als u hem inschakelt. Maar ja, uw grootvader had hem dan ook moeten inleveren. Overigens was Nederland in 1940 een ontwikkelingsland met allerlei uiteenlopende netspanningen, die wij hebben weten terug te brengen tot 220 V en 127 V door ondermeer het verwerpelijke amerikaanse 110 V te verbieden.

Kortom, over uw gasapparatuur hoeft u zich geen zorgen te maken. Oude apparatuur gaat geleidelijk aan wat eerder kapot, dan nodig is (in dat opzicht wordt u toch wel een beetje een oor aangenaaid), maar als u een nieuw apparaat koopt is die al 'voorbereid' op de toekomst.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was April maar weer voorbij dan kunnen we er weer om lachen. En herroetker die radio uit 19 flintstone blijft het ook wel doen. Dit is echt een topic waar je de humor van in moet zien. Wie de grap heeft bedacht krijgt een grote pluim.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

jserle schreef op vrijdag 8 apr 2011, 20:42: Een volle gratis LPG tank heb ik wel eens bijgement +/-20% met de aardgaskachel.
Dan blaas je het gas deels onverbrand de schoorsteen uit en produceer je gevaarlijk koolmonoxide. De boringen moeten inderdaad op de verbrandingswaarde en gasdruk aangepast worden. Anders klopt het gas/zuurstofmengsel niet.

Begrijp ik het nu goed, dat ons waardeloze onbrandbare stikstof als aardgas wordt verkocht en wij in Nederland vinden dat nog geweldig ook???

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor wie denkt dat het een hoax is dream on.

alle aardgas toestellen in Nederland zijn ontwikkeld op de wobbe index van het gronings aardgas
aardgas heeft afhankelijk van waar het gewonnen word een andere wobbe index.

het meeste aardgas heeft echter een hoger calorische waarde=wobbe index dan het groningsaardgas, dmv stikstof wordt hoog calorisch gas "verarmd" tot laag calorisch gas

het aardgas wordt altijd volgens de verbrandingseigenschappen van de wobbe index geleverd en niet op basis van de calorische waarde,echter deze wordt wel gebruikt bij de afrekening en er vind als dat nodig is een correctie plaats dit kun je vinden op je energie rekening.

de veranderingen in de samenstelling van het gas blijven binnen de bandbreedte van de huidige wobbe index echter het methaan gehalte veranderd wel en dit kan bij sommige gastoestellen voor problemen zorgen in de afstelling van het toestel.

Dit zij over het algemeen toestellen die al lang vervangen hadden moeten zijn en 15 tot 20 jaar oud zijn
voor toestellen die jonger zijn zullen ombouwsets ontwikkeld worden/zijn.
echter het overgrote deel zal zonder problemen of slechts door een opnieuw af te stellen gewoon te gebruiken zijn

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ui het NRC:
Cv-ketels niet berekend op nieuwe samenstelling aardgas
door David Haakman
Economie

Consumenten en bedrijven moeten de komende jaren hun gasinstallaties, waaronder cv-ketels, geisers en gaskachels, aanpassen omdat de samenstelling van het Nederlandse aardgas verandert. Door de invoer van gas uit onder andere Qatar verandert de kwaliteit van het gas en de huidige gasinstallaties zijn daar niet op berekend.

Bedrijven en en consumenten dreigen daarmee op te draaien voor de financiële gevolgen van de veranderende samenstelling van het gas, schrijft economieredacteur Marcel aan de Brugh vandaag in NRC Handelsblad.

Het geïmporteerde gas komt voorlopig alleen in het aparte gasnetwerk waarop de tachtig bedrijven zijn aangesloten. Over tien jaar komt het ook in het netwerk dat gas levert aan huishoudens. Dan moeten dus alle cv-ketels, geisers en gaskachels zijn aangepast aan de nieuwe samenstelling van het geleverde gas. Ketelproducenten vinden die periode veel te kort.

Nieuwe cv-ketel kopen?

Moet de consument straks een nieuwe cv-ketel kopen of de aanschaf van een cv-ketel uitstellen, vroegen we aan redacteur Marcel aan de Brugh.

“Dat hangt af van de staat van de cv-ketel. Sommige nieuwere ketels kunnen al redelijk een hogere concentratie propaan aan. De discussie over de eisen aan het kwaliteit van het gas is pas net begonnen. Ik denk niet dat de overheid wil dat huishoudens massaal op kosten worden gejaagd.”

Volgens Paul Gelderloos, technisch innovatiemanager bij ketelproducent Rehema, hoeft de consument zich vooralsnog geen zorgen te maken.

Als bedrijven geen aanpassingen doorvoeren, zal de jaarlijkse schade aan branders, gasmotoren en gasturbines volgens berekeningen naar schatting 70 tot 450 miljoen euro bedragen. Bernard Wientjes, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, heeft hierover eerder deze week een brandbrief gestuurd naar minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Wientjes schrijft de brief namens tachtig industriële bedrijven in Nederland, waaronder Shell, AkzoNobel en DSM.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2011 om 08:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruitenboer schreef op vrijdag 8 apr 2011, 23:26:

Nieuwe cv-ketel kopen?

Moet de consument straks een nieuwe cv-ketel kopen of de aanschaf van een cv-ketel uitstellen, vroegen we aan redacteur Marcel aan de Brugh.

“Dat hangt af van de staat van de cv-ketel. Sommige nieuwere ketels kunnen al redelijk een hogere concentratie propaan aan.

http://www.gasterra.nl/aardgas/watisaardgas/Pages/samenstelling.aspx
Wat is aardgas?
Samenstelling
Aardgas bestaat uit methaan, lichte koolwaterstoffen als ethaan, propaan en butaan en bijkomende stoffen zoals koolstofdioxide en stikstof. De samenstelling van aardgas verschilt per regio. Aardgas uit het Groningenveld bestaat uit ongeveer 81,3 % methaan en 3,5 % hogere koolwaterstoffen (ethaan, propaan, enzovoorts). Daarnaast bestaat het voor circa 15,2 % uit onbrandbare gassen (vooral stikstof en een beetje kooldioxide). Aardgas dat op andere plekken wordt gevonden, bevat veelal andere hoeveelheden methaan en hogere koolwaterstoffen en minder stikstof.

Er zal voor de consument straks gewoon 15% stikstof bijgemengt worden bij het gas (zuiver methaan, dus geen propaan!) uit b.v. Qatar.
Het gas is na bijmenging van de stikstof vergelijkbaar met het Groningse aardgas.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ miraltje:

Je schrijft:

"Dit zij over het algemeen toestellen die al lang vervangen hadden moeten zijn en 15 tot 20 jaar oud zijn"

Heb ik geluk met mijn Nefit HR van 23 jaar! Volgens jou bestaat deze niet meer en hoef ik die dus niet te vervangen....;-)

Al mijn butagas apparaten (kachel, kookplaten) werken overigens uitstekend op LPG. Al naar gelang de tijd van het jaar wijzigt daarvan de samenstelling. In de winter meest propaan.
Ik heb zelfs een toepassing met LPG waarbij ik geen reduceerventiel gebruik tussen de container en de brander. Wel zorg ik daarbij dat er geen vloeibaar LPG in de slang komt.

Hardware ERror MAN.