chouffebier
door chouffebier May 9, 2007 om 23:00
Huishouden & energie

Halogeenlampje oF LED verlichting of spaarlampjes?

Ik wil in mijn nieuwe aanbouw n.l. plafonverlichting maar weet niet wat er allemaal komt kijken voor EEN led systeem.
Wie heeft er ervaring met LED plafonverlichting?
Zijn deze goed te dimmen?
Zijn er ook met "warme" kleuren?

Kan ik goedkoper met halogeen verlichting werken?
Hoeveel halogeenlampjes haan er op 1 dimmer.
Verbruikt een halogeenlamp van 15 watt even veel energie als een 15 watt 220v gloeilamp?

Kan ik spaarlampjes ook dimmen?
Wat kost een dimmer?
Hoeveel spaarlampjes kan ik op 1 dimmer aansluiten?

5003 21 Rapporteer

movieman
door movieman - May 9, 2007 om 23:57
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

LED-verlichting is fel en helder maar niet echt warm te noemen. Met gewone spaarlampen krijg je wel warm licht, de Philips "Genie" bijvoorbeeld. Een LED is op zich redelijk zuinig maar om veel lichtopbrengst (Lumen) te krijgen heb je veel LED's nodig en derhalve verbruik je veel energie. Halogeen verbruikt ook te veel. De beste optie is nog steeds de spaarlamp.

15 Watt verbruik = 15 Watt verbruik, of het nu gaat om een scheerapparaat of een radio (noem maar wat).

Je kunt LED's dimmen als je de toegevoerde spanning verlaagd. Maar aangezien LED's gelijkspanning nodig hebben, heb je dus ook een dimmer voor gelijkspanning nodig en die zijn relatief duur.

Halogeen dimmen is wat eenvoudiger en goedkoper omdat je met wisselspanning werkt.

Spaarlampen zou je theoretisch kunnen dimmen met "intelligente" elektronica die de frequentie kan veranderen... Maar daar is geen beginnen aan. Veel te duur en lastig te krijgen (moet je zelf al iets gaan knutselen).

Voor spaarlampen, LED's en halogeen kun je geen "gewone" dimmer gebruiken die wel geschikt is voor gloeilampen.

Nog iets: als je gewone gloeilampen gaat dimmen verbruik je NIET minder energie. De energie die normaal voor licht zou worden gebruikt wordt namelijk door de dimmer omgezet in warmte en dus verlies...

Mijn advies: altijd spaarlampen.

Succes. ;-)

cschouten_1
door cschouten_1 - May 11, 2007 om 15:28
26 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Volgens mij zijn LED lampen niet te dimmen.Tegenwoordig zijn er LEDlampen te koop met "warm"licht.Het enige nadeel van LEDlampen is,dat ze alleen naar onder schijnen,verder zijn gaan ze bij normaal gebruik(ong. 4 uur per dag)ruim 30 jaar mee.

Kijk maar op int. onder LEDlampen,groejes,Cees

driemaaldrie
door driemaaldrie - May 11, 2007 om 15:45
229 Antwoorden / 15 Vragen

chouffebier

Kijk eens rond bij www.conrad.nl naar led lampen en de mogelijkheden.
Die zijn flink uitgebreid ook warm licht en de besparing is een feest.

Sterkte

jo
door jovdem - May 11, 2007 om 16:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi ik heb LED op mijn werk in de plafon gebouwd.

Het werkt heel goed. De hele plafon hangt vol.

wel is belangrijk dat je een goede voeding

en met een speciale dimmer voor de ledverlichting gebruikt.

Het is (nog) niet geschikt voor werkverlichting. Maar als sweerverlichting uitstekend.

Maar pas wel op met aankoop er is veel troep te koop als LED verlichting. Dat merk je al gouw met de Prijs verschil.Hier teld zeker goedkoop is duurkoop. Het lichtopbrenst is bij de goedkope zijn meestal blauwachtig wat normaal witlicht moet zijn ,worden warm en gaan snel stuk.De duurdere versie zijn inderdaat ook echt wit en gaan niet snel kapot en worden niet heet.Tot nu toe na anderhalfjaar is er nog geen een stuk. de andere zaal waar de goedkopere zaten zijn onderhand allemmaal stuk en vervangen.

de prijs van de lampen waren rond de 24 euro.Nu nog wel duur maar stroomverbruik is minder dan die van een energie zuinige lamp en leefd langer plus je kan ze goed dimmen.

De totale wattage van de hele ruimte was 30 wat gemeten daar kan geen energizuinigelamp tegenop.

groetjes johan

mi
door miitsii - May 11, 2007 om 17:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vanuit energiebesparings- en verlichtingstechnisch oogpunt zijn spaarlampen volgens mij de beste keus. Nadeel is (soms, dat hangt ervan af) het felle, witte licht.

Daarvoor zijn echter tenminste 5 oplossingen:

1) met een dimmer, zie vorig antwoord

2) met de nieuwste generatie spaarlampen. Ik heb (nota bene in Turkije) een aantrekkelijke nieuwe spaarlamp gezien van -ik meen- Philips, die 2 standen heeft. Op de kleinste stand geeft de spaarlamp een warm, gedimd licht, wat een prettigere sfeer geeft dan een spaarlamp met fel, helder licht.

3) met een softlicht-spaarlamp, die in Nederland verkrijgbaar is.

4) met een aantal -liefst softlicht- spaarlampen met een "klein"vermogen.

5) met een speciaal spotlicht-armatuur met glasplaatje ongeveer 5 cm. onder het plafond. Dit verstrooit het licht beter en je kijkt niet zo direct in de felle lamp.

6) je kunt ook nog kiezen voor een combinatie van deze oplossingen.

Veel succes met de keuze en vele gezellige avonden in de nieuwe aanbouw.

jo
door jovdem - May 11, 2007 om 17:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

O ja vergat ik nog te zeggen ze zij ook in RGB versie dus je kan het in elke kleur dimmen dus je kunt er ook warme kleuren in mixen is best wel een leuk effect heb er al veel mee gespeeld.

veel succes met je keuse groetjes johan

vin100
door vin100 - May 11, 2007 om 17:17
35 Antwoorden / 2 Vragen

LED licht gebruikt -veel- minder energie dan andere verlichting. Ook spaarlampen zijn in vergelijking energievreters... Verder kleven aan spaarlampen veel meer bezwaren dan aan LED.. als je een spaarlamp bijvoorbeeld wil dimmen dan heb je een speciale nodig die vele malen duurder is én bovendien levert dimmen geen verder afname van het energiegebruik op. Er zijn nu ook speciale LED lampen die extreem veel licht opleveren bij weinig energieverbruik:
http://www.ecoleds.com/
overigens is warm licht geen probleem omdat LED in alle kleuren kan en ook fel genoeg is om eventueel achter een kleurfilter gelplaatst te worden.

succes

aj
door ajmb - May 11, 2007 om 17:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

altijd spaarlampen

Fons

vin100
door vin100 - May 11, 2007 om 17:28
35 Antwoorden / 2 Vragen

ik wil nog even opmerken dat je voor de lampen waar mijn link naartoe verwijst geen verdere aanpassingen nodig hebt, ze passen in een normale fitting.. maaaar ze zijn niet te dimmen! in tegenstelling tot de LED's van philips die overigens iets minder energiezuinig zijn.. dat je het ff weet.
;-)

willemo_1
door willemo_1 - May 11, 2007 om 17:29
167 Antwoorden / 0 Vragen

Movieman,

Als gloeilampen dimmen geen energiebesparing zal opleveren doordat dre gedimde energie wordt omgezet in warmte hoe verklaart u dan het volgende:

- Een gloeilamp via een dimmer aangesloten achter een kWh meter laat duidelijk zien dat bij dimmen van de lamp de kWh meter langzamer gaat draaien
- Bij een gloeilamp van bijv. 100W achter een dimmer en de dimmer op nul of bijna gedraaid zou volgens uw theorie de energie als warmte in de dimmer worden gestopt. Met 100W in dat kleine dimmertje zouden er eieren op gekookt kunnen worden. Een dimmer bij gloeilampen wordt niet noemenswaardig warm.
Als de 100W in de gloeilamp wordt gestopt door niet te dimmen zal de lamp bloedheet worden.

Het is namelijk wel degelijk zo dat het dimmen van gloeilampen energie zal besparen. Het dimmen vindt namelijk plaats door fase aansnijding. Dat is één van de redenen dat een dimmer voor gloeilampen alleen maar werkt bij wisselspanning en niet bij gelijkspanning.

Met vriendelijke groet,
Willem

rubenj
door rubenj - May 11, 2007 om 17:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals hierboven al een aantal keer genoemd is zijn leds wel degelijk te dimmen maar dan wel met de juiste dimmer.

Ook zijn leds in "warmere" kleuren verkrijgbaar dan alleen helder wit licht.
momenteel heb ik halogeenspots met leds maar deze geven geen optimaal licht, dit is sterker gecentreerd dan gewone halogeen spots.

Ben nu zelf een systeem aan het maken voor langs de wand tegen het plavond met leds welke dan langs de muur moeten gaan schijnen, hierdoor zal er meer "sfeer" ontstaan dan met de halogeen spots.

vin100
door vin100 - May 11, 2007 om 17:40
35 Antwoorden / 2 Vragen

o.. voor ik het vergeet.. de vraag was ook of 15 watt halogeen even veel energie verbruikt als 15 watt gloeilamp..
Het antwoord is -ja- maaaar het gaat natuurlijk om de lichtopbrengst! Een 40 watt spaarlamp kan bijvoorbeeld een lichtopbrengst (in lumen/m2 = lux) hebben die gelijk is aan een 100 watt gloeilamp.. of een 5 watt LED lamp met 5x1watt LED (light emitting diode). Kijk dus naar de verhoudingen tussen het wattage (werkelijk verbruik) en de licht opbrengs in lumen (staat altijd op een lamp vermeld) ter indicatie:
10-200 lux is orientatie verlichting
200-800 lux is normale werk verlichting
800-1200 lux is verlichting voor werk zoals lezen/precisie werkzaamheden
1200 en hoger voor speciale toepassingen..

jo
door joepfrensen - May 11, 2007 om 18:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

LED lampjes zijn zuiniger dan halogeen. Wel zijn ze veel duurder (factor 10) in aanschaf. LED is tegenwoordig in verschillende tinten te krijgen. De kleur verandert niet als je ze dimt, maar er is inderdaad een speciale dimmer nodig. Gewoon de spanning verlagen zal niet werken. De meest gebruikelijke methode voor het dimmen van LED's is de Duty Cycle regeling. De LED brandt dan een nstelbaar gedeelte van de tijd. Doordat de frequentie hoog is (hoger dan 100 Hertz) zien wij dit gewoon als minder licht. Het energieverbruik is ongeveer evenredig met de hoeveelheid licht, plus een klein eigen verbruik van de regelaar. Het is moeilijk een goede regelaar in de handel te verkrijgen. Zelfbouw is zeker mogelijk voor een doe-het-zelver met ervaring in het solderen van printplaten. Anders even hulp inschakelen van een kennis die deze ervaring bezit. LED's gaan zeer lang mee, zodat de kosten over langere tijd kunnen worden uitgespreid. Wel komen er nog steeds regelmatig betere LED's beschikbaar (zuiniger, of feller, of betere kleur), hetgeen vervanging wel weer in de hand werkt!

Een halogeenlamp van 15 watt geeft meer licht dan een gloeilamp van 15 watt, maar verbruikt precies even veel energie. Als het echter een 12 volt lamp is, komt er nog wel het energieverbruik van de transformator bij (ongeveer 0,5 tot 1 watt)

220 volt halogeenlampen en gewone gloeilampen laten zich eenvoudig met een standaard dimmer dimmen. Let wel op het minimum vermogen dat de dimmer kan regelen, anders gaat het licht knipperen. Voor 12 volt halogeenlampen zijn Halogeen dimmers verkrijgbaar.  Spaarlampen moeten speciaal voor dimmers zijn gemaakt (staat op de verpakking) anders laten ze zich niet dimmen! Ook de dimmer moet speciaal geschikt zijn voor spaarlampen, anders gaan ze knipperen.

Een schema voor een LED dimmer kan ik wel leveren, maar om een overvolle mailbox te voorkomen, ALLEEEN aan te vragen via dit forum! Door  drukte op mijn werk kan het enkele weken duren voordat ik kan reageren. LED's dimmen met een gewone dimmer zal geen goed resultaat opleveren: de regelaar werkt maar op een beperkt deel van het bereik, en soms gaan de LED's hevig knipperen, en ze kunnen zelfs stuk gaan door de onjuiste dimmer!

persoootje
door persoootje - May 19, 2007 om 22:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

led
ledjes zijn goed te dimmen. ze verbruiken ook niet veel stroom, maar geven niet erg warm licht.

hallogeen
deze kun je ook goed dimmen, verbruiken iets meer stroom , maar geven wel warm licht.
15 watt is 15 watt, dus dat maakt niks uit.

spaarlampen
deze zijn normaal niet te dimmen, maar er zijn soorten in ontwikkeling die uit LEDjes bestaan.

op de verpakking van de dimmer staat hoeveel watt er maximaal op mag worden aangesloten,

succes met je verlichting.

persootje.

ha
door hanssieben - Jul 24, 2008 om 23:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

Sorrie maar dat heb je mis.

Als de dimmer de stroom om zou zetten naar warmte dan smolt de dimmer uit de inbouwdoos(bijv bij een 1000W Dimmer).

Door de fase aansnijding gebeurt dat niet.

Vroeger in de 50/60er jaren bestond de "Dimmer" uit een regelweerstand en die werd dus wel warm.

Dus met een dimmer bespaar je enegie en ook de levensduur van de lampen die niet zo warm worden.

Gr Hans

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 25, 2008 om 01:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag chauffebier,

Mijn advies:
Houd je aan de reactie van Joep Frensen. Dat is het meest terzake doende antwoord.

De laatste reactie lijkt helemaal nergens op. Persootje heeft de klok horen luiden.

Hardware ERror MAN.

PS. Aan de redactie heb ik gevraagd (uit) de commerciële adverentie (het URL) te verwijderen.
H.

bobmalooga
door bobmalooga - Jul 25, 2008 om 08:25
229 Antwoorden / 7 Vragen

Voor de compleetheid, een belangrijk voordeel van LED verlichting is dat deze met gemak 50.000 branduren mee gaan. Dus voorlopig geen lampjes meer vervangen.

Dimbare spaarlampen zijn tegenwoordig overigens geen probleem meer, op diverse adressen verkrijgbaar.
Let wel op dat niet elke spaarlamp dimbaar is, dus even goed informeren bij aanschaf!

bobmalooga
door bobmalooga - Jul 25, 2008 om 08:27
229 Antwoorden / 7 Vragen

Alenco levert overigens dimmers voor ledverlichting, kijk even alenco.nl, maar er zijn waarschijnlijk nog wel meer fabrikanten.

ph
door phinder - Jul 25, 2008 om 09:59
433 Antwoorden / 4 Vragen

hrdwerrorman,

reageer jij nu ook al op een jaar oude berichten ;-)

of even niet goed gekeken ?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 25, 2008 om 10:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ P. Hinder, off topic:

;-)

H.

jb
door jbernards - Jul 29, 2008 om 10:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

goedemiddag,

voor al uw vragen over LED verlichting en tevens alle soorten verlichting voor binnen en buiten: zie onze website:

[edit - URL verwijderd door redactie]

Hierop staat een telefoonnummer vermeld dat u kunt bellen voor alle informatie die u nodig heeft, indien u interesse heeft.

Met vriendelijke groet en succes.