Fr
door Frans Bankers Dec 27, 2021 om 15:02
Huishouden & energie

Heeft er iemand ervaring met de fa. BestAir

Hallo, wij hebben een airco gekocht ( die ook verwarmt) bij de fa. BestAir. Na een snelle aankoop (direct betaald, fout,fout!) waren er de nodige communicatieproblemen. Onze vragen werden niet of nauwelijks beantwoord. Je komt niet verder dan de telefoniste. Na montage bleek dat de airco niet naar behoren werkte, hij verwarmde niet. Blaast alleen koude lucht. Dit bleek de volgende dag. Handleiding voor montage  gelezen en nu blijkt dat de monteurs (gecertificeerd?) de airco verkeerd hebben opgehangen. Te dicht bij het plafond en tegen een zijmuur. Na dit telefonisch  te hebben gemeld kregen we een mail dat er na 2 weken een monteur zou komen. Mail terug gestuurd dat dit niet okee was, wij zaten in de kou. Geen antwoord gekregen. Na de Kerst weer gebeld, er kon een monteur eind januari komen ???? Uiteraard vinden wij dit geen service voor, wat achteraf blijkt, een veel te dure airco. Maar dit is natuurlijk onze eigen schuld. Hadden we eerst wat verder moeten kijken. Hoe dan ook, wij zitten met een airco die het niet doet en waren benieuwd of er meer klachten waren.
mvg Frans Bankers

20975 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2021 om 15:08
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Re: Gelet op het grove uitstel:  begin met een brief die dan lijkt op eendie van de ingebrekestelling die ik al gaf en vorder dat men nu snel komt en indien dat niet gebeurt u een andere technicus zult benaderen en alle kosten op henzult verzamelen. En onder voorbehoud van verdere rechten.
 Ik geef u uw wettelijke rechten, verwijzingen naar info en de wetgeving: www.consuwijzer.nl

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

(
Juridisch advies (volgens Kassa redactie):

Voor juridisch advies kun u zich wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl)

user123
door user123 Dec 27, 2021 om 22:47
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij post je dit riedeltje aan links onder elke post.

is het niet handiger dat je eigen link pagina krijgt welke automatisch wordt getoond onder elk bericht ?

dat scheelt veel werk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2021 om 09:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

?

Thecla58
door Thecla58 - Dec 27, 2021 om 15:15
854 Antwoorden / 3 Vragen

Erg vervelend dat jer airco niet goed bevestigd is. Maar zoals je terecht opmerkt had je beter onderzoek kunnen (moeten?) doen. Heb je niet gedaan. Dus nu zit je in de kou.

Maar...

Quote
Na de Kerst weer gebeld, er kon een monteur eind januari komen ????
Unquote

Gisteren was het nog kerstmis. Je had toch niet gedacht dat Bestair alles laat vallen om jouw probleem komt verhelpen? Denk dat ze het erg druk hebbrn (meestal hebben dat soort bedrijven dat in de winter) met het plaatsen van nieuwe airco's.
Persoonlijk vind ik eind januari best snel. Vier weken. Ik zou zeggen... tot die tijd de stekker eruit trekken als dat tot de mogelijkheden behoort.

Succes  and patience is a virtue

review Bestair

Wisselende reviews

An
door Anoniemklachter Feb 24, 2022 om 16:44
1 Antwoorden / Vragen

Beetje rare tekst dit, aangezien ze wel de airco gelijk moeten maken. Daarbij is dit bedrijf niet goed en kan hun werknemers niet eens goed behandelen. Dus typ deze onzin niet

ro
door ronny530 - Dec 27, 2021 om 15:46
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Als het een spit airco betreft dan wordt de koelunit op een buitenmuur is zijmuur geplaatst en wordt de binnenunit zo hoog mogelijk op dezelfe binnenmuur bij het plafond geplaatst omdat de koelslangen zo dicht als mogelijk bij de koelunit geplaatst worden. Qua montage plaats zou het voor de verwarming niet uit mogen maken omdat de binnenunit van een verwarmingselement voorzien is die pas inschakelt als de airco op winterstand is ingestelt. Mogelijk doet de verwarming van de binnenunit het niet omdat u niet de juiste instellingen heeft toegepast en de aico nog steeds op de zomerstand ingestelt is.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 27, 2021 om 16:48
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Dit duurt inderdaad te lang en nu telefonisch verkeer niets  oplevert zou u dit formulier uit de link kunnen gebruiken om uitgebreid uitleg te geven over hoe het voelt om zolang in de kou zitten.
Hopelijk helpt het.

https://bestair.nl/contact/

sw
door swat1500 - Dec 27, 2021 om 18:09
3779 Antwoorden / 0 Vragen

De airco doet het zo te lezen prima, hij blaast immers koele of koude lucht. Zegt de handleiding bij het geleverde exemplaar ook dat hij zou moeten kunnen verwarmen en heeft u ook vervolgens gehandeld zoals omschreven in die handleiding?
Als het antwoord ja is dan lijkt er sprake van een defect en heeft u recht op garantie.

user123
door user123 - Dec 27, 2021 om 22:45
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dat een binnenunit niet helemaal goed gepositioneerd is volgens de montaginstructie wil nog niet zeggen dat daarom de verwarmingsfunctie niet goed kan werken.

ik denk dat u beter de gebruiksaanwijzing nog eens goed moet doornemen. Eventueel de airco even van de stroom afhalen.

om welk type airco gaat het ?

An
door Anoniemklachter - Feb 24, 2022 om 16:45
1 Antwoorden / Vragen

Dit bedrijf is niet goed.

Dit bedrijf kan niet eens hun werknemers goed behandelen. Laat staan de klanten.
Alles voor het geld

Echt een schande.

Ac
door Achim - Mar 13, 2022 om 23:05
1 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaringen zijn eveneens zeer teleurstellend. Vertrouwen is snel omgeslagen na volledige betaling overeengekomen prijs. Binnen 6 tot 12 weken zou de airco geleverd en geïnstalleerd worden na bestelopdracht. Toen ik na 6 weken Bestair benaderde met de vraag war de factuur bleef, of ik informatie kon krijgen mbt de te leveren airco installatie en of er al zicht was op een lever/installatie datum, bleken ze niet thuis. Na herhaald vragen kreeg ik nog geen bevredigende reactie. Dat is de reden dat ik een advocaat in de armen heb genomen die to 2x toe Bestair heeft opgedragen op grond van het niet nakomen van de leveringsafspraken het reeds door mij betaalde bedrag op rekening derden over te maken. Zelfs dat heeft Bestair niet doen reageren. Volgende stap wordt gezet.

P J
door P J - May 31, 2022 om 10:48
1 Antwoorden / Vragen

Ik schrijf niet snel een review maar in dit geval maak ik een uitzondering. Ik heb zo’n slechte ervaring met dit bedrijf, dat ik mensen graag wil behoeden.

Ik heb twee airco-units laten plaatsen in mijn woonhuis door bestair.

Het eerste contact was heel prettig en professioneel. Ze komen langs met een busje en laten alle mogelijkheden zien. We hebben afspraken gemaakt over hetgeen geleverd zou worden en voor welke prijs. Ook de eerste afspraak voor het opmeten en de installatie verliep goed.

Echter, toen de dag van installatie aangebroken was, begon de ellende.

De heren die de airco’s kwamen plaatsen waren heel onervaren. Eén van beide gaf aan dat het zelfs zijn eerste dag was. De ander was volgens mij pas een aantal maanden in dienst. Dit is op zichzelf geen probleem wanneer ze goed werk leveren. Dit bleek echter niet het geval. Ik zag ze vaak samen in een hoekje overleggen omdat ze er niet uit leken te komen. Toen ze kwamen zeggen dat ze klaar waren, heb ik het een en ander geïnspecteerd. Ik schrok van hetgeen ik aantrof. Kabels lagen los op het dak en waren niet weggewerkt, geen kabelgoot naar stopcontacten, rommel lag overal en niets leek op elkaar aan te sluiten (overal kiertjes). Daarnaast hadden ze de kap (voor over de buitenunit) niet bij zich. Toen ik beide heren hierop aansprak kreeg ik als reactie ‘ow, wil je dat wij de kabels wegwerken’. Hierop hebben ze nog een hele slechte poging ondernomen om het een en ander te verbeteren, maar al snel werd aangegeven dat dit niet mogelijk was omdat het gas al op de leiding zat en ze de leiding niet meer konden buigen. Ook hadden ze geen kabelgoten bij zich voor de kabels weg te werken. Hierop heb ik aangegeven dat ze het kunnen laten voor nu en dat ik contact zou zoeken met het bedrijf om hierover te klagen. Dit heb ik ook direct gedaan.

Na telefonisch contact heb ik foto’s gemaakt van hetgeen er achtergelaten was en deze doorgestuurd. Al snel werd ik teruggebeld en aangegeven werd dat het opgelost zou worden. Er zou een ervaren medewerker komen die alles in orde zou maken. Hierop een dag afgesproken die bijzonder ver in de toekomst lag omdat ze 3 uur moesten rijden en de planning vol zat. Deze afspraak is vervolgens meerdere malen verzet omdat medewerkers ziek zouden zijn. Ik heb rustig gewacht tot dat ze het op zouden komen lossen. Toen de dag van “oplossen” aangebroken was, kwamen er opnieuw twee relatief onervaren medewerkers. Deze gaven vervolgens aan dat ze de kabelgoot die ze bij zich hadden niet konden gebruiken, omdat de kabel die gebruikt was te dik was. Deze had niet gebruikt mogen worden (aldus de medewerkers). Maar omdat de kabel al helemaal geïnstalleerd was, wilden ze deze niet meer vervangen. In plaats daarvan zijn ze naar de lokale bouwmarkt gereden om kabelgoten te halen. Deze hebben ze vervolgens op de muur gezet. Ook hadden ze opnieuw niet de afgesproken kap bij zich voor de buitenunit. Het was volgens de medewerkers niet duidelijk dat ze deze mee hadden moeten nemen. De medewerkers hebben geen poging gedaan om het een en ander op te lossen. Ze hebben kabelgoten geïnstalleerd en de slangen en kabels proberen weg te werken. Daarnaast hebben ze hoeken vol laten lopen met teer (wat op mijn nieuwe tegels is gevallen). Toen ze klaar waren was ikzelf aan het werk en heb ik niet alles goed kunnen inspecteren. Later zag ik dat de kabelgoten heel scheef zaten. Het zag er niet uit (de kabelgoten lagen overigens na één dag alweer van de muur af).

Hierop opnieuw gebeld met bestair voor het maken van een afspraak voor het leveren van de kap en voor het op orde maken van de overige afwerkingen. De kap moest vervolgens nog eerst besteld worden. Vervolgens wel 5 keer moeten bellen om een afspraak te krijgen. Hier ging maanden overheen. Toen kwam de dag dat ze de kap kwamen installeren. De persoon in kwestie was al wat beter opgeleid, maar gaf aan dat hij nog nooit een kap had geïnstalleerd. Dit was dus zijn eerste keer. Een hele vriendelijke jongen die zijn best deed, maar de kap bleek niet te passen en er moest dus in gezaagd worden. De kap is vervolgens geïnstalleerd en de overige problemen zijn goed als mogelijk opgelost.

Na ongeveer één maand viel de kap buiten uit elkaar. Dit was een houten kap die om de airco heen zat en opgehangen was. De lijm in de hoeken hield het niet en alles zakte in. Hierop wederom bestair gebeld. Deze vroegen om foto’s (die ik aangeleverd heb) en gaven aan dat ze iemand zouden sturen om deze te maken. Ik heb aangegeven dat de kap naar mijn mening niet te maken is. Het is allemaal dun hout. Bestair gaf aan dat ze toch iemand wild sturen om erna te kijken. Wederom ging er maanden overheen en heb ik meerdere malen moeten bellen voor een afspraak. Toen er uiteindelijk iemand kwam, gaf de persoon al direct aan dat hij het niet kon maken. De medewerker gaf aan drie uur gereden te hebben (met twee personen) en dat hij nog nooit zo’n kap gemaakt had.

Hij heeft met het kantoor gebeld en afgesproken werd dat de kap vervangen moest worden door een stalen kap. Een houten kap was niet voor op te hangen. Binnen 5 minuten was bestair al weer weg.

De kap zou in de bestelling gaan en ik zou gebeld worden wanneer deze binnen was. Er ging maanden overheen en ik heb zeker 8 keer gebeld en kreeg telkens te horen dat ik teruggebeld zou worden. Dit is nooit gebeurt. Hierop heb ik gevraagd om een manager te spreken. Dit bleek niet mogelijk. Hierop heb ik een klacht ingediend.

Na het indienen van de klacht werd ik vrijwel direct teruggebeld. Gevraagd werd wat er moest gebeuren. Het stond niet in het systeem wat er nu daadwerkelijk gemaakt moest worden.

Uitgelegd wat er afgesproken was. De persoon in kwestie zou het uitzoeken. Ik werd vervolgens gebeld door de magazijn afdeling van best air. Zij wilde weten wat er geleverd zou moeten worden. Ze hadden iets gehoord over een kap voor de airco. Ik heb aangegeven dat er maanden geleden al een kap besteld zou zijn voor de buiten-unit. Dit was niet bekend bij hen, maar hij gaf aan dat er nog een juiste kap aanwezig was. Hierop een afspraak gemaakt met bestair voor de levering.

Na wederom maanden wachten kwam de levering, maar bleek bestair weer dezelfde houten kap bij zich te hebben die ze eerder hadden geïnstalleerd. Hierop was ik helemaal klaar met deze organisatie en heb ik aangegeven dat ze hun rommel mogen houden en dat ik geen kap meer hoef. Bestair leek blij met mijn reactie omdat ze nu klaar waren met mijn “gezeur”.

Vervolgens een aantal weken niets meer te maken gehad met bestair.

Toen ik vervolgens begon met een kleine verbouwing in mijn woning raakte de stukadoor bij toeval de leiding aan waar het gas doorheen gaat van de airco. Deze bleek onder stroom te staan. Hierop ook de buiten-unit gecontroleerd. Ook deze stond vol onder spanning. De hele unit had dus al vanaf de installatie (inmiddels bijna één jaar) onder stroom gestaan.

Vanuit grote zorg heb ik vervolgens opnieuw best-air gebeld. Deze gaven aan dat ik het op de mail moest zetten en dat ze mij niet door konden verbinden. Ze zouden binnen een aantal dagen reageren. Hierop alles op de mail gezet met foto’s dat de hele unit onder stroom stond.

Hen vervolgens opnieuw gebeld en verzocht om meteen te reageren omdat ik met zorgen maakte.

Hierop kreeg ik een mail met een vraag of de airco in een stopcontact zat met aarde.

Een hele onpersoonlijke mail, nadat ik zojuist mijn grote zorgen mondeling had geuit. Het stopcontact waar de airco inzat was inderdaad niet geaard. Niemand had mij verteld dat de airco aangesloten moest worden op een stopcontact met aarde. Dit hebben de medewerkers van best air ook niet gedaan.

Na dit laatste punt heb ik besloten om een review te schrijven.

Mijn advies is om niet in zee te gaan met dit bedrijf. Zodra ze hun geld binnen hebben, ben je niet meer belangrijk en moet je zelf blijven bellen en bedelen om iets gedaan te krijgen. Ze werken veelal met heel onervaren medewerkers die alleen leren om een airco aan te sluiten, maar niet om alles goed af te werken.