door winanda Nov 8, 2007 om 21:57
Huishouden & energie

Hoge gasrekening

Ik kreeg een narekening over mijn gasverbruik van 1270 euro.

Ik gebruik al jaren rond de 1100 kubiek gas.Nu heb ik afgelopen jaar een verbruik volgens de meter gehad van 2700 kubiek.Er is niks gewijzigd in mijn patroon met betrekking tot wonen en leven.

Afgelopen twee maanden heb ik al 500 kubiek gas verbruikt volgens de meter.Energie direct en essent schuiven elkaar de zwarte piet toe en ik betaal me bleuw aan gas wat ik niet gebruikt kan hebben.

De meter staat stil als er geen gas verbruikt wordt.Wie heeft advies voor mij?

7783 12 Rapporteer

jcjoppe
door jcjoppe - Nov 8, 2007 om 22:09
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi winanda,maak een lijstje in excel ofzo en houd wekelijks je gasverbruik bij.vergelijk het met je buren.verder kan je je leverancier van het gas de meter laten testen en laten vervangen als hij niet goed is. suc6, Johan

wi
door winanda - Nov 8, 2007 om 22:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

heb ik dan kans als de meter niet goed werkt dat ik mijn 1270 euro terugkrijg?

dank je

jcjoppe
door jcjoppe - Nov 8, 2007 om 22:22
279 Antwoorden / 59 Vragen

je kan het altijd aan het energiebedrijf voorleggen....niet geschoten is altijd mis. je gasmeter moet geijkt worden en als er een afwijking aan is(vraag de testresultaten als bewijs) kan je bij het energiebedrijf aankloppen.Hoe oud is die meter eigenlijk, die van ons is net 20 jaar geworden en nog nooit vervangen. Gek eigenlijk, want als ze van het energiebedrijf twijfelen aan je gasverbruik(te weinig verbruikt)krijg je een nieuwe meter. Andersom zou ook moeten kunnen..

wi
door winanda - Nov 8, 2007 om 22:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Echt wel.

Ik ga gewoon met mijn gas om als altijd.ik heb een tussenwoninkje en werk fulltime.Om het weekend ben ik niet thuis.2700 kuub is absurd.Ik heb nagekeken van alle 8 jaar dat ik hiet woon heb ik een jaar 1200 kub gebruikten anders 1100.Nu heb ik in 2 maanden al 500 kub gebruikt.Mijn vaste lasten zijn met 130 euro gestegen.het is te gek voor woorden .

bedankt voor je interesse.ben echt boos op essent en energie direct.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 9, 2007 om 00:48
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Is uw jarenlange verbruik gebaseerd op de werkelijke meterstanden of is op de afrekeningen van die jaren te zien of er sprake is geweest van een schatting. Het energiebedrijf is verplicht eenmaal per 4 jaar de meter op te komen nemen.
De afgelopen twee maanden zijn oktober en september en het lijkt me wel bijzonder grijs als u die hoeveelheid van 500 m3 verstookt heeft. Pas vanaf medio tot eind oktober is bij ons de kamertemperatuur zodanig dat de ketel aanslaat.
De meterstand is in principe wel bindend, maar als de twijfels over de juistheid zo groot zijn dan moet u ijking vragen. Dat kost u eerst wel een fors bedrag (u krijgt dan een nieuwe meter) en na de uitslag van de ijking zal blijken of u of Essent gelijk heeft. Als u gelijk heeft dan krijgt u het geld van de ijking terug. Uiteraard is dan het gesprek met Essent open om te bepalen vanaf welke datum de meter is gaan afwijken. Daaruit volgt een herberekening van de verstreken periode en uiteraard ook een herberekening van het voorschot.

holstein
door holstein - Nov 9, 2007 om 09:20
922 Antwoorden / 16 Vragen

Wij hebben een gezin van 4 personen en gebruiken al jaren zo tussen de 2000 en 2300 kub aan gas.
Het kan niet zo zijn dat je ineens van rond de 1100 naar 2700 gaat, dat bestaat niet of er moet iets drastisch zijn veranderd in jou huishouden.
Laat de energieleverancier komen om evt een andere meter te installeren of de leidingen door te meten op een lek of iets dergelijks, want daar zijn ze toe verplicht om een deugdelijke meter en leidingen te leveren.
Heb het voor je nagekeken en ik zit nu 9-11-07 op een verbruik van een kleine 1650 kub met nog kleine twee maand te gaan.
Vorig jaar had ik 2036

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2007 om 10:21
16848 Antwoorden / 202 Vragen

hallo winanda@ waar is de afrekening op gebaseerd? Op schatting of op werkelijke meterstanden?. Waren vorige afrekeningen gebaseerd op shattingen of op ware meterstanden? En let op: het gas is ook behoorlijk duurder geworden. Heeft u de nota gecontroleerd of de genoemde meterstanden wel juist zijn?

wi
door winanda - Nov 9, 2007 om 18:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn meterstanden zijn de werkelijke standen.ik moet zeggen ik let er door het jaar niet zo op,het is nu dat ik allert ben.

Nog een vraag?

wanneer ik een lek zou hebben dan zou de meter toch blijven lopen?dat doet ie niet.Hij loopt alleen als er gedoucht wordt of als de ketel aanslaat.Klopt het dat de meter blijft lopen bij een lek?Dan moet het wel de gasmeter zijn wat niet deugt anders kan het niet,denk ik dan.Klopt mijn gedachte?dank jullie.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 9, 2007 om 20:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De kans dat er een lek in de gasleiding zit lijkt me vrijwel nihil daar u dan al lang een gaslucht had geroken. Aardgas zelf is reukloos en aan het gas is een odorant toegevoegd, die een sterke geur afgeeft.

Slechts bij uitzondering wordt er geen gaslucht waargenomen indien een leiding in de grond ligt en het aardgas CH4 sneller door het grondpakket is gedrongen dan de odorant C4H8S.

Kijk voor de zekerheid nog even de jaarnota's van vorige jaren na om te zien of die gebaseerd waren op de werkelijke meterstanden of schattingen. Laat de meter snel ijken (meter wordt dan vervangen en wordt elders geijkt) om de eventuele tolerantie / afwijking te meten.

wi
door winanda - Nov 11, 2007 om 01:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn verbruik is de laatst jaren steeds rond de 1150 geweest.dat klopt.heb ik zelf bijgehouden elk jaar en doorgegeven.

Mijn vraag is eigenlijk voordat ik aan kostbaar ijken begin,hoe kan ik zien dat ik een gaslek heb.draait de meter dan steeds door of gaat er gas gewoon dubbel op als de ketel aanslaat?

Ik ruik geen gas.

Kan een meter zover afwijken dat hij in een keer 1600 meer op de teller laat zien als voorbije jaren?En het verbruik nu is al 500 in twee maanden.

Loont het de moeite om te ijken?

Dank jullie voor jullie hulp

holstein
door holstein - Nov 11, 2007 om 09:12
922 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens mij niks kostbaar ijken, want zij moeten ook duidelijkheid hebben over die meterstanden en als die meter niet klopt, dan zijn zij er verantwoordelijk voor.
Dat verschil in kub aan gas moet toch ergens blijven en er zal missschien geen lek zitten, maar laat alles uitsluiten door het gasbedrijf.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 12, 2007 om 01:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Weliswaar zijn er hoge kosten verbonden aan het ijken maar die krijgt u retour indien blijkt dat de meter niet goed is. Dan zal er ook worden herberekend over de omstreden periode.
Overigens is het vreemd dat uw gasverbruik alle jaren vrijwel gelijk is gebleven, want er zijn over een langere periode bekeken ook wel winters geweest met lage gemiddelde temperaturen.
Is uw huis van een ouder bouwjaar of is er een verbouwing verricht gelet op uw twijfel omtrent een gaslekkage ?