Li
door Linda mel Nov 13, 2021 om 19:24
Huishouden & energie

Krachten bundelen welkomenergie?

Doordat welkom energie failliet is, is mijn contract beeindigd en heeft Eneco de levering overgenomen.
Hierdoor ben ik dubbel gestraft. Mijn welkomstbonus van 150 euro niet gekregen en ik krijg het te veel betaald aan voorschot niet terug. Tevens is het maandbedrag met 55 euro per maand verhoogd.  Zo'n 90.00 mensen hebben hier mee te maken.

2370 17 Rapporteer

me
door mein33 - Nov 13, 2021 om 19:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Krachten verzamelen bij de curator van het faillissement van Welkom-energie, want daar zult  u zich moeten melden om te proberen nog enige genoegdoening te kunnen krijgen.
Reken u echter niet op voorhand rijk, want de door een faillissement getroffen consument sluit altijd achteraan aan in de rij van schuldeisers en de kans dat er voor u nog een paar kruimels overblijven is zo goed als nihil.
Hoe vervelend en frustrerend het ook is, helaas voor u en uw lotgenoten, zult u door deze zure appel heen moeten bijten.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2021 om 19:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Er valt niets te bundelen: feiten zijn feiten. Dat u bij Welkom Energie bezopen weinig moest betalen krijgt u alsnog een rekening. Dat u bij Eneco, of andere aanbieders ook veel duurder uit zal zijn: ook dat stond bij voorbaat vast. U kan Eneco verlaten, na de daarvoor bestaande tijd,  en een andere Engergieboer kiezen: is allemaal hetzelfde laken van een pak: bij alles zult u duurder uit zijn. Ook bestaande klanten van Eneco gaan meer pegulanten betalen. Ik krijg iedere maand een overzicht van Mijn Eneco en zie wat ik verbruikt heb, dus calculeer in of ik het maandbedrag moet verhogen of het zo kan laten. Tot nu toe laat ik het zo. Gewoon: vingers telkens aan de pols houden, kan men niet verrast worden.

ne
door neodutchio - Nov 13, 2021 om 19:55
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het maandbedrag is hoger omdat de prijzen flink verhoogd zijn. Daarbij stapt u over in een koudere periode wat wil zeggen dat de gemiddelde voorschotten niet toereikend zijn. Als u na de verplichte maand over zou stappen naar een andere aanbieder, dan kunnen de voorschotten wat lager zijn omdat u dan 12 maanden lang de pot kan spekken. Dus ook in de warme maanden waarin het verbruik stukken lager is.

Dat u uw welkomstbonus kwijt bent is te voorspellen. En of er geld overblijft om teveel betaalde voorschotten terug te betalen zal de curator u kunnen vertellen. Meer zit er niet in.

sira
door sira - Nov 13, 2021 om 20:30
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Het is allemaal heel vervelend, ik kan mij uw gevoel heel goed voorstellen, zeker als het koud op je dak valt, maar u mag in uw handen knijpen van geluk dat Eneco u heeft willen overnemen. Als dat namelijk niet het geval was geweest, had u nu in de kou gezeten, want dan had u geen energie meer geleverd gekregen.

tenormin
door tenormin Nov 13, 2021 om 21:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee Sira, dat is niet helemaal waar. Men mag niemand meer in de kou laten zitten, letterlijk en figuurlijk. Is zo geregeld, gelukkig. Niet dat men het gratis krijgt uiteraard, maar toch... er moet warm water en wat verwarming zijn.

mahadma
door mahadma - Nov 13, 2021 om 21:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Krachten bundelen welkomenergie?

Heeft geen enkele kans van slagen.

rj
door rjw - Nov 13, 2021 om 23:14
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als de boel niet failliet gegaan was had je dr hogere kosten ook ooit moeten betalen. Diir nu alvast wat meer te gaan betalen voorkom je een grote rekening aan het einde van het jaar.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2021 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent helemaal niet gestraft, zelfs niet dubbel.
Je hebt een contract met een te goedkope energieleverancier gesloten.
En die leverancier is failliet gegaan. Dus als je nog geld te vorderen hebt, dan ben je dat kwijt.
Net zoals als bv een bed hebt gekocht, aanbetaald en de beddenzaak gaat failliet. Ben je je geld ook kwijt.
Wat wil je? Compensatie  van het verloren geld aan Welkom energie door de overheid. Omdat de energieleverancier een vergunning had toen je het contract sloot?
En dan nog een vergoeding voor het extra bedrag dat je nu en in de toekomst moet betalen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2021 om 10:34
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Krachten bundelen? Dat kan maar dat zal u ook naar mijn mening helemaal niets opleveren aangezien WelkomEnergie failliet is en zo u gezamenlijk zou willen vordenen zal er toch niets te halen zijn aangezien er ongetwijfeld preferente vorderingen zijn van bijv. belastingdienst die dan toch altijd voorgaan.

Helaas bleek het aangaan van een goedkoop contract hier duurkoop te zijn.

M.b.t. de ontwikkeling van de energiekosten is het helaas ook nog even 'koffiedik kijken'. Dat in afwachting van maatregelen die vanuit het parlementen kabinet worden genomen en uiteraard de kosten ontwikkelingen op de (gas)markt die toch ook ietwat gunstiger te worden.
Indien u een andere overeenkomst wilt dan die met Eneco dan is het goed opletten om te voorkomen dat dit nog een keer met u gebeurt.

Hoe dan ook is het zo dat de grotere energieleveranciers nog uit 'leveren uit door hen aangegane overeenkomsten op basis van lagere kosten. Bij een bedrijf als WeklkomEnergie had men dat niet gedaan en leverde men klaarblijkelijk op basis van de ook op dag van levering dus door aankoop van hen op die dag geldende tarieven.

ro
door ronny530 - Nov 14, 2021 om 11:06
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Er zou best wel een advocaat te vinden zijn die tegen hoge kosten een claim in wil dienen maar schiet je er iets mee op want Welkomst energie is failliet verklaard en een curator gaat het faillissement afhandelen. Een faillissement wordt uitgesproken als een bedrijf niet meer aan de betaalverplichtingen kan voldoen en houdt op te bestaan. Welkomst energie is de eerste die omgevallen is en dat maakt het faillissement complexer want de inkomsten waren er wel maar de inkoop van gas in dit geval liepen in korte tijd zo hoog op dat er geen geld meer was om gas in te kopen. M.i. een verkeerde bedrijfsvoering door op de gasmarkt te speculeren met het geld dat door de klanten is ingelegd. De kans dat gedupeerden alsnog schadeloos gesteld worden acht ik bijzonder klein en staan onderaan in de rij van schuldeisers.

va
door vanlotjegetikt - Nov 14, 2021 om 13:48
809 Antwoorden / Vragen

Zet je verzoek op FeestBoek neer.
Er zitter er daar genoeg die mee willen doen.
Succes.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 14, 2021 om 13:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Omdat je contract niet vol kunt maken vervalt die €150,- helaas.

Ook is deze nieuwe firma  erg snel Failliet gegaan dus niets te halen.

De te hoge voorschotten,  afgelopen warme Zomer voor deze Winter betalen maar  U had  eerder die omlaag moeten zetten.

Er is al eerder een nieuwe firma gesneuveld en  zorg dat je niet teveel  vooruit betaalde.

Als je in September over stapte zit je na ½ jaartje met tekort betaald die je in  April / Augustus moet inhalen.

Dan heb je nooit dit risico.

En die bonus,   goedkope stroom & gas en nog Bonus, hun winst was dus ook zeer laag!

Kansloos,  Bundelen mag maar  dan wel  aparte klagers groep maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2021 om 16:18
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U bent, helaas, niet de eerste en enige met dit probleem/deze vraag en zie daarom o.a. welke antwoorden hier zijn gegeven https://kassa.bnnvara.nl//vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/krachten-bundelen-welkomenergie?id=604122

newmikey
door newmikey - Nov 14, 2021 om 21:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage]

Dirk V
door Dirk V - Nov 17, 2021 om 12:00
1 Antwoorden / Vragen

Mensen hebben niet door dat er niks te halen valt bij Welkom Energie, buiten wat de curator nog voor elkaar krijgt, maar dat de echte boeven bij Eneco rondlopen. Die hanteren tarieven die bijna 50% hoger zijn dan andere (nieuwe) variabele tarieven en/of modelcontracten. Eneco strijkt nog eens ongeveer 130euro winst op per huishouden, omdat ze veel te hoge tarieven hanteren diet totaal niet marktconform zijn, ook niet in deze tijd. 1.80euro per m3 gas, terwijl vergelijkbare prijzen bij Van Den Bron en Vattenfal nu op 1.23euro zitten. Alleen op gas al 57 cent winst per m3! Wat verdienen de boeven van Eneco hier nu aan? Een kleine 14 miljoen euro over alleen november...Hier verbleekt Sywert van Lienden bij en niemand die hier wat aan doet of van zegt...Gedupeerde klanten van Welkom Energie worden nu opgezadeld met een veel te duur verplicht contract van Eneco...Bedankt ACM!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 17, 2021 om 22:16
2055 Antwoorden / Vragen

Ik weer niet waar u uw marktconforme prijzen vandaan heeft, maar gelukkig hoeft u er maar één maand te zitten en kunt u zo door naar een betere aanbieding. Wellicht kunt u vertellen waar u naartoe gaat en wat u daar concreet gaat betalen. U heeft de aanbieding ongetwijfeld al binnen en geaccepteerd.

ne
door neodutchio Nov 18, 2021 om 08:40
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dirk, geen idee waar u woont, maar hier is het rond 17u aan het schemeren en branden de lampen toch gauw een uurtje of 5. Echt warm is het niet meer waardoor ook de kachel gaat branden. Dat zal allemaal betaald moeten worden.

Iemand met een jaarcontract betaald 12 maanden 1/12 deel. In de zomermaanden betaal je naar verhouding te veel en in de winter te weinig. Als je nu 1 maand bij Eneco zit met het normale voorschotbedrag, dan betaal je dus minder dan je daadwerkelijke verbruik.

Verder heeft Eneco ingekocht op de klanten die ze hebben. Ineens een veel grotere afname betekend voor hun ook extra werk en dus extra kosten.

Redacteur
door Redacteur - Nov 18, 2021 om 12:48
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumleden,

Gelieve op een normale toon te reageren. Met het vingertje wijzen heeft geen enkel doel om de vraagsteller te helpen.

Vriendelijke groet,
Redactie Kassa

Ixx
door Ixx - Nov 18, 2021 om 14:12
1 Antwoorden / Vragen

Verbazend hoe mensen reageren, alsof het een koekje van eigen deeg betreft. Had je maar beter op moeten letten, alsof mensen een risico analyse moeten loslaten op een energieleverancier of een zorgverzekeraar en door alle jaarverslagen gaan?

Ook ik zat bij WelkomEnergie, de reden, gewoon een eenvoudige leverancier zonder allerlei toeters en bellen als een mooie website en dito dure reclamespots op tv. Welkom was inderdaad iets goedkoper, maar zeker geen winstpakker...dit valt onder de kleintjes die helpen.
Tot daar aan toe, het is zeer verwerpelijk dat je of het nou wilt of niet aan Eneco vast zit met een zeer onredelijke hoog tarief. Een energiecontract kan een consument zelf binnen een dag afsluiten dus die keus had ik toch liever gehad. Wat mij betreft is dit pure winst voor Eneco, minimaal 90000 maal een maand. Uiteraard hebben ze wat overheadkosten, om het allemaal te regelen maar dat is echt niet gedaan vanuit barmhartigheid. Wat  mij betreft valt dit onder de categorie winkelnering.

Ja
door JannieBoe Nov 18, 2021 om 14:21
124 Antwoorden / Vragen

Duimpje omhoog! Bedankt.

panter22
door panter22 Nov 18, 2021 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Wat bedoel je met winkelnering van Eneco? Het is wettelijk bepaald dat als een energiemaatschappij failliet gaat de andere energiemaatschappijen  de contracten overnemen.Zodat je niet zonder gas of stroom zit totdat je een andere energiematschappij vind.
Nu is het Eneco geworden, maar je had ook bij Fattenvall of Essent terecht kunnen komen.
Het is al vaker gezegd. Je zit nu in de winterperiode, het verbruik is vele malen hoger dan in de zomer en de tarieven voor gas zijn gestegen. Nu betaal je aan het begin van de maand meer, anders moet je aan het eind van de maand bijbetalen.
De keus om direct naar een andere energieleverancier over te stappen heb je niet. Ook dat is wettelijk bepaald.
Een contract afsluiten bij Welkom energie was toch jouw eigen keus. Dat is verkeerd uitgevallen. Kan gebeuren. Je kunt een ander daarvoor niet de schuld geven.

Ixx
door Ixx Nov 18, 2021 om 23:13
1 Antwoorden / Vragen

De prijsstelling blijft zeer onredelijk en wordt zo de wet misbruikt, als het tarief gelijk zou zij aan een Essent of Vattenfall, dan is het al een ander verhaal. Nu zijn de tarieven bij Eneco veel te hoog en schuiven we de wet naar voren. De ACM had ook een tender onder x leveranciers kunnen doen of bij Eneco aangeven of het tarief wel fair is maar is gebleven bij een 1-2 met Eneco en Welkom.

Marketing technisch is het ook geen goede zet van Eneco, de 90000 klanten gaan weg zodra ze kunnen, en worden nooit meer klant van Eneco, een quickwin maar uiteindelijk een lose lose.

panter22
door panter22 Nov 19, 2021 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

De tarieven van Essent en Vattefaal zijn gisteren bekend gemaakt. Heb je die tarieven al vergeleken met het tarief dat jij moet betalen?

Ixx
door Ixx Nov 19, 2021 om 22:15
1 Antwoorden / Vragen

Jazker, aanzienlijk goedkoper dan Eneco, Vattenfall ruim 50 cent goedkoper per kuub.

me
door mein33 - Nov 19, 2021 om 10:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR IXX - 18 NOV. 2021 OM 14:12
1 ANTWOORDEN / VRAGEN

Tot daar aan toe, het is zeer verwerpelijk dat je of het nou wilt of niet aan Eneco vast zit met een zeer onredelijke hoog tarief.

@IXX,

Het gaat om een contract voor 30 dagen (ingegaan op 1 november jl.) en in die 30 dagen kunt u vrijelijk op zoek gaan naar welke energieleverancier u ook maar (zou) wil(len).
Wat de prijsstelling betreft, ga eens naar de verschillende vergelijkingssites en geef daar uw verbuikscijfers in (neem het gemiddelde van de afgelopen drie verbruiksjaren) en u zult tot de conclusie komen dat u bij elke energieleverancier meer gaat betalen dan dat u bij WELKOM-energie deed.

Ixx
door Ixx Nov 19, 2021 om 22:08
1 Antwoorden / Vragen

Daar ben ik van op de hoogte. Vanaf 1 december ga ik naar Vattenfall, 083 cent voor een kuub. 1 euro goedkoper dan Eneco.....Vattenfall wordt in januari duurder maar nog steeds 50 cent goedkoper per kuub.
Overigens, dat maandje november Eneco is 600 euro...kan ik ook vrijelijk betalen...dit is voor sommige mensen toch wel dramatisch.