door wiekheldens Feb 13, 2006 om 09:50
Huishouden & energie

Laminaatvloerdelen scheuren op de klikverbinding

 1jaar terug laminaat van praxis gelegd op iso-gold; volgens praxis dé ideale combinatie voor demping isoloatie enz. nu één jaar later moet ik helaas constateren dat op plekken met een punt belasting (stoelpoten, bankpoten en op plekken waar intensief gelopen wordt) de klikverbinding afscheurt, waardoor het verband tussen de vloerdelen verdwijnt. Praxis heeft het bekeken en zegt dat we op een aantal (volgens mij ondergeschikte) punten ons niet hebben gehouden aan de regels voor het leggen. Deze verklaren volgens mij niet het zich voordoende euvel.

De vloer is gelegd op een gladde plavuizen-ondergrond met daarop ISO-gold en vewrvolgens laminaat Kersen "JUst Clic HDF ST 54 met 10 jaar garantie

Het probleem lijkt mij verband te houden met de (te) grote veerkracht van ISO-gold, waardoor er bij puntbelastingen in de buurt van de naden scheurvorming optreedt.

Is dit probleem bekend? Komt het veel voor? Wat is de oorzaak (klopt mijn diagnose?)? Wat is er aan te doen. als Praxis aansprakelijkheid afwijst

5648 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan welke punten heeft u zich bij het leggen niet gehouden?

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede vraag hierboven. U omschrijft zorgvuldig waarom u denkt dat het is foutgegaan, maar welke - in u ogen ondergeschikte - leginstucties heeft u niet opgevolgd ?

Een gladde plavuizen vloer is in elk geval een contradictie.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

de ondergeschikte afwijkingen van de leginstructies waren:

op één plek geconstateerd dat de overlap tussen de vloerdelen 18 cm was ipv 20. Dat we in de deurdoorgangen (geen plintje) de ruimte tussen vloer en kozijn met flexibele kit hadden opgevuld. en dat we de vloer helemaal doorgelegd hadden (kamer, keuken en hal). Volgens de instructie moesten hier plinten tussen zitten.

en hoezo zou een plavuizenvloer niet glad kunnen zijn?? Het waren geen klinkers !

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Wiek,Volgens mij heeft praxis hier(kamer, keuken en hal). Volgens de instructie moesten hier plinten tussen zitten gelijk!! Je kunt laminaat niet door blijven leggen .het verband wordt onderling minder en er komt speling .Breng op die overgangen de plinten aan .succes fred

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat van het doorleggen van de vloer naar keuken en hal is mij bekend m.b.t. plavuizen (i.v.m. breken/barsten), maar met laminaat lijkt mij een beetje vreemd. Dit zou opgevangen kunnen worden door de isolatie die onder het laminaat ligt. Plavuizen zijn geplakt of liggen in metselspecie, zodat er geen beweging opgevangen kan worden, waardoor mogelijk die barsten kunnen ontstaan.

Eigenlijk geeft u zelf al de reden: punten met piekbelasting in combinatie met een te grote veerkracht.

Ik voel hier een beetje dat Praxis probeert, met oneigenlijke redenen, van de verantwoording af te komen (garantie).

Het lijkt mij in deze toch wel het beste dat u een onpartijdige expert inschakelt...... Belbus / Rijdende Rechter....???

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK Poesje Hutsch, dit is een antwoord dat ingaat op het daadwerkelijke probleem. want om het nog eens scherper te formuleren : Als je je een beetje onstuimig op een stoel of bank laat vallen en de poot bevindt zich net naast een kliknaad, dan zak je in wezen dóór de vloer, omdat de verbinding afscheurt!!!

Ik ben overigens zeer benieuwd of mensen dit probleem herkennen of er vaker van gehoord hebben.

Reageer!

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Praxis is natuurlijk een simpele bouwmarkt en geen aannemer of een parketteur die de zaak tevoren in ogenschouw neemt en op die wijze eventuele problemen kan voorzien.

De combinatie van laminaat, zachte isolatie op rol en een harde plavuizenvloer, waarvan ik als bouwkundige aanneem dat die niet voor 100% egaal gelegd is of kan zijn is de oorzaak van het probleem, waarvan ik betwijfel of u Praxis daarop kunt aanspreken. De puntbelasting op vloeren kan relatief hoog zijn en ook al had u een laminaat met hoge tabberwaarde dan nog zou het probleem niet anders zijn. De garantie geldt voor het laminaat en daarin zit de oorzaak van het probleem niet. Ongezien advies van een winkel als Praxis zegt me niet zoveel; althans ik hecht daar weinig waarde aan.

Uitgaande van het gegeven dat u de plavuizen vloer niet wilde slopen en verwijderen zou ik het advies hebben gegeven om de vloer te egaliseren en met groene zachtboardplaten als ondervloer voor de te leggen laminaatvloer. Het doorleggen van laminaat van kamer naar hal kan geen enkele rol hebben gespeeld.

Er lijkt me weinig anders op te zitten dan dat u de gehele vloer weer opneemt en de isolatie afvoert, waarna u ofwel de plavuizen sloopt danwel een egalisatielaag over de plavuizen aanbrengt. Daarna als boven omschreven weer opbouwen en beschadigde laminaatdelen vervangen. Misschien dat Praxis u de nieuwe laminaatdelen en de andere isolatieplaten gratis of met korting wil leveren.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2006 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

"1jaar terug laminaat van praxis gelegd op iso-gold; volgens praxis dé ideale combinatie voor demping isoloatie enz."

Als Praxis zegt: de ideale combinatie.... dan mag een leek er van uit gaan, dat Praxis in deze deskundig is. Zo niet, moet Praxis zich onthouden van dergelijke opmerkingen/adviezen.

Nu dit in deze zaak toch gebeurd is en door dit advies c.q. opmerking schade is ontstaan, een te hoge veerkracht door een te zachte ondervloer/isolatie, heeft Wiekheldens een zeer goede reden om verhaal te halen bij Praxis.

Daarom moet er een echte expert bij komen, om deze zaak te bekijken.

Als Wiekheldens wel exact volgens de voorschriften alles gelegd had, had Praxis, mogelijk, wel weer een andere reden gezocht/gevonden om onder de garantie uit te komen.

Ook een bouwkundige (Tonnieboy), zegt al dat doorleggen naar een hal e.d. geen enkele rol gespeeld kan hebben. Deze opmerking van Praxis was m.i. ook onzin, om reden die ik reeds genoemd hebt. En dit is bij mij gebaseerd op ervaring.

Mede om die reden denk ik ook, dat die werknemer van Praxis niet echt terzake kundig is m.b.t. dit soort zaken/problemen. Wel kundig in het afwijzen van garantie met onzinverhalen.....

Hutch

ve
door verwijderd - Feb 15, 2006 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van de laatste reactie van Hutch nog het volgende.

Hoeveel waarde mag je hechten aan het advies van een verkoper bij de Praxis zonder dat zij de situatie gezien hebben? Het is en blijft een bouwmarkt die producten verkopen voor de doe het zelver. Het geleverde product is op zich goed (niet gebrekkig) en op welke wijze het advies precies tot stand is gekomen en op basis van welke informatie is (wist de Praxis medewerker dat het op een plavuizen vloer gelegd ging worden?) is niet geheel duidelijk.

Dat er dus een harde zaak voor verhalen van de schade is zou ik niet zondermeer durven stellen. Wel kan er wellicht onder coulance door Praxis gratis nieuw product geleverd worden om de kosten te verdelen.

Kern is dat combinatie van plavuizen, isogold en laminaat onjuist is.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

In reactie op Tonnyboy.

Het is inderdaad de combinatie van de 3: ondergrond tussenvloer en laminaat die niet klopt en hoogswaarschijnlijk de combinatie van tussenvloer en laminaat! Want een harde ondergrond. of het nu beton, plavuizen of nog wat anders is, zolang die maar vlak is, doet er ook nog niet zoveel toe. Dan resteert de combinatie isogold en laminaat!!

Over ISO-gold is de praxis uitermate lovend....... zou het dan toch het laminaat zijn???

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat een plavuizenvloer geheel vlak gelegd is of zou zijn op een betonvloer die nooit egaal vlak is moet toch echt onwaarschijnlijk worden geacht. Buitendien zitten er behoorlijke voegen tussen en aangezien er geen krimpvrije mortel in de hobbysfeer toegepast wordt ligt de voeg lager dan de omringende plavuizen.

De isolatie is samendrukbaar bij belasting en de rest van oorzaak en gevolg kunt u zelf aanvullen.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een plavuizen vloer is nooit vlak. Tegels zijn altijd iets hol (of bol) en de voegen liggen lager dan de tegel. Ook zijn er altijd afwijkingen tussen de onderlinge hoogte van te tegels.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Wat gebeurt er als je de klusadviezen opvolgt die je krijgt bij een bouwmarkt? Kijk zaterdag naar Kassa voor het soms hilarische en soms ronduit gevaarlijke resultaat."

Zaterdag 25 februari 2006.

Dus: kijken........

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies goed plan. Zie mijn eerste reactie. Een bouwmarkt is geen aannemer. Beoordelen situatie ter plaatse is van belang. Meeste medewerkers van bouwmarkten kunnen klanten wel een beetje op weg helpen, maar zijn (uitzonderingen daargelaten) niet in staat om een deskundig advies te geven.

Als klant kun je dat eigenlijk ook niet verwachten ook al is het in de wetgeving anders voorzien (consumentenkoop). In de praktijk werkt dat echter niet en zul je coulancehalve een vergoeding van de kosten maximaal mogen verwachten. Ik ben benieuwd wat er zaterdag nog vertoond gaat worden.