marcel75
door marcel75 Sep 16, 2009 om 17:10
Huishouden & energie

Lekstroom schouf afzuigkap

Forummers!

Onlangs is bij een nieuwe keuken geplaatst. Gisteren heb ik het folie van de schouw van de afzuigkap verwijdert. Met het folie bedoel ik het folie dat er om heen zit/zat omdat het een rvs afzuigkap+schouw betreft. Sindsdien heb ik last van lekstroom, waardoor er bijvoorbeeld op de kranen in de badkamer een kleine spanning staat. De spanning is weg als ik de stekker van de afzuigkap er uit haal of de schouw niet plaats (maar dat vind ik geen oplossing).

Een aardlekschakelaar kan er niet vallen, omdat die simpelweg niet in de meterkast te vinden is en de stop van de desbetreffende groep slaat ook niet door.

Heeft iemand hier een passende oplossing voor? Kan ik bijvoorbeeld met tape de schouw dusdanig isoleren dat deze geen sluiting/lekstroom meer geeft. Of heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak?

Mocht het niet duidelijk zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

6372 17 Rapporteer

poltol
door poltol - Sep 16, 2009 om 19:41
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En verder ....

Kijk ook even in het inwendige van de kap. Mogelijk heb je door het verwijderen van de folie ergens ook een draadje of contactje los getrokken.

Vr.gr. poltol

grindweg
door grindweg - Sep 16, 2009 om 21:36
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als er een aardlek inzat had hij er nu echt wel uitgeklapt. er is dus een probleem met bv de lampen oid in die kap. het blijkt dat de waterleiding ook niet goed geaard is. er zit dus toch wel een sluiting naar aarde in.. advies snel herstellen voor uw veilig heid.

mi
door miraltje - Sep 16, 2009 om 22:32
462 Antwoorden / 0 Vragen

bij bevesting van de schouw is  een elektra leiding beschadigd in de muur.

doordat de afzuigkap van metaal is is deze uitgerust met een geaarde stekker die weer in een geaard stopcontact zit.

normaalgesproken loopt een lekstroompe via de aarde veilig weg.

in oude woningen komt men de zogeheten directeaarde tegen.

bij dit systeem slaat de stop door wanneer er  een lekspanning onstaat tussen fase en de directe-aarde =kortsluiting.

voorwaarde voor dit systeem is dat de aardweerstand lager is dan 1 ohm anders krijg je het probleem wat u beschrijft dat metalen onderdelen onder spanning komen te staan.

dit systeem is niet betrouwbaar op langer termijn en het is in sommige gebieden lastig te voldoen aan de lage weerstand<1 omh.

hiervoor is de aardlek schakelaar voor ontwikkeld, dit apparaat mag echter nooit de veiligheids aarde vervangen maar is altijd een aanvulling op de directe aarde.

echter de aardweerstand voor dit systeem ligt aanmerkelijk hoger namelijk maximaal 100ohm, de praktijk is vaak dat men 30 ohm of lager uitkomt bij het slaan van de aardpen.

het probleem bij u is een beschadigde elektra leiding terplaatse van de afzuigkap/schouw.

tevens is er een ernstig gebrek aan de technische installatie met een toch wel enigzins levengevaarlijke situatie!!

laat zo snel mogelijk een electrotechnisch bedrijf langskomen om de gebreken te herstellen en u meterkast vervangen door een moderne voorzien van een aardlek.

de huidige meterkast voldoet totaal niet meer, ook al vanwege de nieuw geplaatste keuken.

kenwel2
door kenwel2 - Sep 16, 2009 om 22:59
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Marcel, ik heb het vermoeden, dat er tijdens het ophangen van de afzuigkap een electraleiding is geraakt, en waardoor (mogelijk)de isolatie van de installatiedraad geraakt is, contoleer daarom of er vlak bij de afzuigkap ergens  electra leidingen (kunnen)lopen, van bijv. een wcd of schakelaar in de buurt, zoek de centraaldoos op in de keuken, en trek de betreffende draden even terug, bind voordat je ze terug trekt even van te voren een trekveer vast aan het uiteinde, op die manier even alle bedrading die geraakt kan zijn controleren. Beschadigde draden direct vervangen, alles goed terugmonteren, en alles goed aflassen in de centraaldoos.

Tip: Plaats een aardlekschakelaar, zeker aan te raden.

Kom je er niet uit, laat iemand komen die dit voor je kan doen.

Mvgr. Henri

ho
door hobbybob - Sep 16, 2009 om 23:42
25 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marcel

In deze heeft poltol het grootste gelijk, niet zelf "knutselen of op jacht gaan naar een oplossing. Leverancier van de afzuigkap melden dat dit probleem optreedt dus een andere afzuigkap leveren (indien er garantie op is) Anders de hulp van een vakbekwaam elektricien inroepen. De aardleiding in de woning is aan zekerheid oon verbonden met je waterleiding, vandaar dat je TIK krijgt als je de kraan aanraakt. Er staat dus in het meest slechte geval 220 volt potentiaal op. Dat je niet stijl achteroverslaat is omdat de isolatie van vloer, schoeisel hoog genoeg is om de stroom door je lichaam te beperken tot een aantal "verdraagbare" milliamperes. Gebeur dit bij iemand op bloote voetjes dan voelt het echt anders om over het slechtste geval maar te zwijgen Dit voel je dus. Afzuigkap niet gebruiken stekker eruit!!!!!!!!

Hetvan aarde isoleren van de kap is geen optie. het potentiaal blijft immers op de metalen delen aanwezig en bij aanraking hiervan speel je zelf voor aardleiding en met je leven

Suc7

marcel75
door marcel75 - Sep 17, 2009 om 08:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bij het ophangen van de afzuigkap kan geen leiding geraakt zijn. Ik weet namelijk hoe de leiding loopt omdat die verlegd moest worden en weet ook waar de schroeven zitten.

Blijf het vreemd vinden dat als ik de schouw er niet op zet, er niets aan de hand is. Zet ik de schouw er op (waardoor motor en afvoerbuis weggewerkt zijn), dan ontstaat het probleem. De schouw staat dus los (dwz zonder schroeven in de muur of plafond) op de kap.

Dat de kranen niet geaard zijn, kan wel kloppen. Het is een huis uit 1904 waarin voor het laatst in de jaren 50-60 een grote verbouwing (o.a. uitbreiding aantal kamers en badkamer) is geweest.

Ik zal vandaag met een elektricien de installatie nog eens nalopen en dan contact opnemen met de leverancier.

marcel75
door marcel75 - Sep 18, 2009 om 10:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hobbybob,
Het waren geen tikjes, het was een kietelend gevoel als je aan de kraan zat. Maar weer te weinig spanning om te kunnen meten met een multimeter.

Maar inmiddels is de installatie nagelopen en is er contact geweest met de leverancier. Nu schijnt het zo te zijn (erg blij wordt ik daar niet van) dat de schouw eigenlijk net te klein is. Hierdoor kan er spanning die altijd richting de motor gaat weglekken richting de schouw en op die manier een circuitje maken. Zou niet mogen, maar het leveren van een nieuwe kap zou het zelfde euvel geven.

Een oplossing is er ook. Zet de schouw vast met schroeven (schroefgaatjes zitten er al in) en wel zo dat de zijkanten mooi haaks op de voorkant staat. Dan is de ruimte tussen de schouw en de motor groot genoeg. En inderdaad: het werkt. Blijft vervelend omdat het in mijn ogen geen permanente oplossing zou mogen zijn. Maar mijn probleem is opgelost, mede met dank aan jullie!

poltol
door poltol - Sep 18, 2009 om 10:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Marcel,

Terug naar de leverancier, zou ik zeggen. Ik neem aan dat je de stekker in een geaard stopcontact steekt. Wat je nog kan controleren is of alle draden goed vast zitten. Het lijkt mij dat je last heb van een aardfoutje. Soms helpt het ook wel om de draden in de stekker om te wisselen, en of aarde goed vast te draaien. Maar eigenlijk moet je echt terug naar de verkoper. Zo'n lekfoutje is niet toegestaan. Als het toch blijft is het beter om een erkende installateur eens naar je aarde te laten kijken. Want als je overal "gekieteld" wordt dan is er vaak wat mis met de aardgeleiding naar de aarde, en dat is heel gemakkelijk te meten c.q. te controleren.

Succes, poltol

kenwel2
door kenwel2 - Sep 18, 2009 om 11:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Marcel, toch zou ik er nog eens goed over nadenken, om je electrische installatie eens geheel onder de loept te (laten) nemen, en er voor zorgen dat alles conform de huidige eisen geïnstalleerd gaat worden. (nen)

Mijn vrouw heeft weleens de neiging, om stekkers van apparaten in de keuken af soppen, zodra ze betreffende stekker weer terugstopt in wcd, valt de aardlek uit, ik zeg dan: "stekkers zeker weer schoongemaakt met een vochtige doek", niet doen! (met een lach weliswaar)

Succes, Mvgr. Henri

marcel75
door marcel75 - Sep 18, 2009 om 12:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Henri,
Daar hebben ze zeker ook aangedacht, maar is niet haalbaar tenzij het hele huis gestript (eigenlijk gesloopt) wordt. In de loop der jaren is er zoveel verandert en uitgebreid met de draden dat er inmiddels diverse kleurcodes door elkaar heen gebruikt zijn (oud en nieuw in niet logische volgorde), meerdere centraaldozen in plafonds, muren, achter tegels etc weggewerkt zijn (kun je dus nooit meer bij). Het enige waar ik zeker nog serieus over nadenk is het plaatsen van aardlekschakelaars.

Het deel van het huis dat we wel gestript hebben, hebben we inmiddels up to date gemaakt, maar ook hier waren we zelf genoodzaakt centraaldozen achter het plafond weg te werken. Ach ja, een oud huis heeft zo zijn charme's, maar ook zo zijn beperkingen.

Overigens is de hele installatie inmiddels doorgemeten en gecontroleerd. Weliswaar niet op dit moment niet meer bevoegde, maar wel bekwame, electriciën. (Is een maand geleden met de vut gegaan namelijk).

kenwel2
door kenwel2 - Sep 19, 2009 om 15:33
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Marcel, wist je, dat elke lasdoos, centraaldoos, etc. etc. ten alle tijde bereikbaar dienen te zijn? Zeker als er al is gerenoveerd, dan had dit een van de prioriteiten moeten zijn, en ja, het gebeurd maar al te vaak, dat de dozen weggestuct worden, of er een betimmering voor wordt gedaan , en alles onbereikbar wordt weggestopt/getimmerd, ik ben er een fel tegenstander van in ieder geval. Heb in diverse renovatie projecten meegedraaid,(elektricien) maar altijd in het achterhoofd gehouden: Alle dozen dienen bereikbaar te zijn, aangeven op de muur, dmv bijv. een potloodstreep, waar die verdraaide doos zit. Als er ook maar wat met je bedrading gebeurd, dan moet je nieuwe draad kunnen trekken, altijd. Ook de volgende bewoner. Zorg in ieder geval dat alles veilig is, en inderdaad: aardlekschakelaar(s) is geen overbodige luxe.

Mvgr. Henri

willemo_1
door willemo_1 - Sep 19, 2009 om 17:16
167 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75,

Is er niet ergens een verwiseling gemaakt tussen de aarddraad en de nuldraad. In principe staat er tussen de aarddraad en de nuldraad geen spanningsdverschil doch bij en belasting van de nul treed daar en spaningsverschil in op en ontstaat er dus een (klein) spanningsverschil tussen de aarddraad en de nuldraad. Dit verschil is in onbelaste toestand van de draad soms slechts enkele tientallen volts maar behoorlijk hinderlijk. Bij meting van de spanning tussen de nuldraad en de aarddraad stort deze spaning vaak in zodat niets of bijna niets wordt gemeten.

Aangezien het een oude installatie betreft met diverse oude en nieuwe kleuren zou deze verwissekling best eens de oorzaak kunnen zijn.

Hieronder een overzichtje van de oude kleuren en de nieuwe kleuren.
Oude fase kleur: groen Nieuwe fasekleur: bruin
Oude nulkleur: rood Nieuwe nulkleur: blauw
Oude aarddraadkleur: grijs Nieuwe aarddraadkleur: geel/groen
Oude schakeldraadkleur: zwart Nieuwe schakeldraadkleur: zwart

Met vriendelijke groet,
Willem

willemo_1
door willemo_1 - Sep 19, 2009 om 17:25
167 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75,

overigens is het verhaal dat zij aan jou hebben verteld de grootst mogelijke onzin.
- Nu schijnt het zo te zijn (erg blij wordt ik daar niet van) dat de schouw eigenlijk net te klein is. Hierdoor kan er spanning die altijd richting de motor gaat weglekken richting de schouw en op die manier een circuitje maken.

Een schouw die te klein is en spaning die weglekten een circuitje maakt. Hoe kan iemand zo iets stoms bedenken.

Met vriendelijke groet,
Willem

ky
door kytoma - Sep 19, 2009 om 17:31
15 Antwoorden / 12 Vragen

heel normaal is het niet dus moet de istalateur het oplossen.

Jij mag aan nemen om datje het nieuw gekocht hebt en door hun ge instaleerd dat het goed werkt. .En dat doet het niet.Dus is het voor de instalateur om doet goed te doen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 20, 2009 om 01:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Marcel,

Wanneer je probleem nog niet opgelost is, (topic is een paar dagen oud en ik was druk een familielid te helpen met z'n emigratie) dan zou je het tijdelijk op kunnen lossen door de stekker om te draaien. 't Kàn helpen.....
Doch je hebt dan wel een probleem met de aarding van de kap. Dat dient wel zo spoedig mogelijk opgelost te worden.

Er is in de installatie geknoeid, lees ik uit je woorden. Dan zou het kunnen zijn dat de afzuigkap niet op een geaard stopcontact is aangesloten.
Wanneer het wel een stopcontact met aardlippen is (schuko noemen de Duitsers dat) dan wil dat nog niet zeggen dat dit stopcontact ook van een deugdelijke aardleiding is voorzien. Er is immers geknoeid in de installatie! Een elektriciën kan dit zo testen met een lamp van 100 Watt, aangesloten tussen fase (= spanningvoerende stroomdraad) en de aardlippen. De lamp moet dan exact even fel branden als wanneer ze is aangesloten tussen fase en nul (= de niet spanningvoerende stroomdraad).

De elektriciën kan ook de spreidingsweerstand van je veiligheidsaarding bepalen. Wanneer deze boven de acht Ohm is kan ze nog wel gebruikt worden als hulpaarde voor 30 milli-Ampére (30 mA.) differentiaalschakelaars (=aardlekschakelaar).
Deze schakelaars zijn voor mensen veiliger dan een veiligheidsaarding, ondanks dat het een elektro-magnetische schakelaar is die periodiek door je getest dient te worden. (Wie doet dat!) Ik zou die spoorslags in m'n installatie zetten. Namelijk:

Een veiligheids aarding beveiligd wel tegen brand door lekstromen. Doch verhindert niet dat er bij een defekt apparaat een grotere lekstroom dan 30 mA. door je body kan gaan. Dat doet een differentiaal schakelaar wel.

In de oorlog is bij testen op gevangenen vastgesteld dat voor een mens 30 mA. nog niet dodelijk is. Tenzij je je doodschrikt, natuurlijk. doch dan had je al een zwak hart. De kramptoestand op zichzelf is tot 35 mA. niet dodelijk.
Das ist alles schön Protekolliert!

Verder zul je bij een (lek)stroom van maximaal 30 mA. minder gauw last van brand krijgen dan een stroom totdat de zekering smelt of uitklapt. Dus een extra pré voor de differentiaalschakelaar.

Hardware ERror MAN.

ko
door kontakkie - Sep 27, 2009 om 10:36
45 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik u was zou ik er eerst eens voor gaan zorgen dat de binnenwaterleidig ( en gasleiding) eens goed aan aarde gelegd wordt. Er zal bij uw huis overal wel kopen of loden buis gebruikt zijn. Voorts zijn moderne afzuigkappen al vaak voorzien van een dubbelgeisoleerde motoreenheid (dus niet meer voorzien van een stekker met randaarde) Laat u ook niet verleiden tot allerlei hobbyachtige experimenten (lamp100W) maar laat als u zich wilt overtuigen een vakkundige installateur komen met een installatietestapparaat. Deze kan dan u exact vertellen hoe uw installatie er voor staat.

johanpc
door johanpc - Sep 27, 2009 om 10:56
1379 Antwoorden / 2 Vragen

kontakkie

 als je ALLE  reakties gelezen had wist je dat er experts bij gehaald zijn en het probleem opgelost is. wat die 100watt gloeilamp er metemaken heeft is mij duister.