kr
door kreeftje Mar 3, 2014 om 14:30
Huishouden & energie

Loopafstand woning --- afvalcontainer

Weet iemand ook of er in één of andere wet is vastgelegd hoeveel de afstand mag zijn tussen de woning en de ondergrondse restafval container?
Ik heb al op internet gezocht en zie dat de meeste gemeentes 75 - 125 m aanhouden maar is dit ook ergens in een wet vastgelegd?
Ik woon buitenaf en moet ca. 1,5 km met de zakken sjouwen.
Ben benieuwd of iemand mij kan adviseren.
Bij voorbaat dank.

22066 11 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 3, 2014 om 15:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou de afvalstoffenverordening van uw gemeente moeten opvragen.
Een gemeente is verplicht die te hebben volgens Art 10.23 milieubeheer.
1. De gemeenteraad stelt in het belang van de bescherming van het milieu een afvalstoffenverordening vast.

klik HIER

Vervolgens kijken of uw geval daar wel of niet aan voldoet. Kan me niet voorstellen dat men een maximale afstand van anderhalve kilometer tussen perceelgrens en inzamelvoorziening hanteert, maar dan nog lijkt me dat aanvechtbaar.
Uw probleem komt vaker voor klik HIER

Dan zou u zich eventueel kunnen beroepen op artikel 3:46
Een besluit dient te berusten op een deugdelijke motivering.

U zegt niet of u een brief van de gemeente heeft gekregen waarin dit aan u is medegedeeld o.i.d. Anders zou u in bezwaar kunnen gaan tegen zo'n besluit. Dat moet binnen 6 weken.

kr
door kreeftje - Mar 3, 2014 om 16:00
86 Antwoorden / 36 Vragen

Dag Zoekster,
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb op de door u aangevoerde links gekeken en bij het bezwaar van een inwoner van Zwijndrecht is de klant in het gelijk gesteld las ik. Dat geeft de burger moed ( letterlijk en figuurlijk).
Ik heb van mijn Gemeente geen schrijven ontvangen betreffende locaties waar de containers zouden komen te staan, wel dat men over wilde gaan op "omgekeerd inzamelen" en dat er een voorlichtingsavond zou komen, daar ben ik ook heen geweest.
Wél kreeg ik in een later stadium van de Firma die het afval inzamelt (ROVA) een schrijven met twee plekken waar een afvalcontainer zou komen, beide een eind van ons huis gelegen maar de één iets minder ver weg dan de ander.
Toen ik mijn pasje kreeg toegestuurd was ik bij de verste container ingedeeld, evenals mijn buren.
Wij hebben samen gevraagd of we bij de andere ( iets minder verre) container onze zakken met afval mochten inleveren en zo is geschied.
Ik woon aan een provinciale weg in een dorpje met huizen en boerderijen verspreid. Dan heb je al gauw een afstand te overbruggen.
Alvorens ik in beroep ga wil ik mij verzekeren van het feit dat e.e.a. wettelijk is vastgelegd, vandaar mijn vraag.
Ik wacht nog even meer (eventuele ) reacties af.
In ieder geval fijn dat u zoveel moeite hebt gedaan voor mij om e.e.a. na te zoeken.

zoekster
door zoekster - Mar 3, 2014 om 16:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is maar de vraag in hoeverre ROVA dit grondig heeft overlegd met de gemeente. Ik denk dat er wordt gehoopt op 'wie zwijgt stemt toe'. Ook al woont u in een dunbevolkt gebied, dat wil nog niet zeggen dat men daarmee zijn rechten op goede afvalverwerking van de gemeente verliest.
In de wet staat nergens de precieze afstand van de woning tot het inzamelpunt, maar er is altijd de afvalstoffenverordening in combinatie met de redelijkheid en billijkheid die een rechter ruimte geeft om te beslissen.
Als ik u was zou ik in ieder geval beginnen met een klachtenbrief (aangetekend) richting de gemeente, zo dwingt u ze tot een besluit over uw situatie en daar kunt u dan bezwaar tegen maken.
Altijd goed als uw buren daar ook aan mee zouden doen. Samen sterk!

Verder is er ook altijd een mogelijkheid om de Nationale Ombudsman te raadplegen. als de gemeente niet correct op uw klachten zou reageren.

klik HIER

Hopelijk hebben andere forumleden ook nog goede ideeën.

Veel succes!

kr
door kreeftje - Mar 4, 2014 om 09:50
86 Antwoorden / 36 Vragen

Dag zoekster,

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de gemeente het principe "Wie zwijgt stemt toe" huldigt maar ik ga het verder uitzoeken.
Ik hoop op nog wat meer reacties maar dankzij uw hulp ben ik alweer verder gekomen.
Bij daadwerkelijke vooruitgang zal ik dat hier melden maar ik begin met de gemeentelijke site door te ploegen op zoek naar de afvalstoffenverordening.

Nogmaals dank.

gabriele
door gabriele - Mar 5, 2014 om 11:06
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ja ook hier gaat men dat invoeren,vraag me toch af of men ook aan ouderen heeft gedacht???? straks moet ik auto nemen om afval weg te brengen terwijl ik daar wel vooor betaal dus?ben alleen ben 74 heb slechte rug dus dragen wordt een probleem was de ouderwetse kachel ernog maar ,kon je alles in doen,nu betaal je je groen en geel, en mag je het ergens dumpen en wat te doen met die lelijke containers die in mijn tuin staan,waar je dus ook al voor betaalt!3stuks!

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2014 om 11:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien is het ook nog een idee de raadsleden in de gemeenteraad hierop aan te spreken. De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur en dan vind je veelal een gewillig oor. Ouderen zijn een belangrijke kiezersgroep geworden en ik denk dat dit voor ouderen een issue is. U zou zelf eventueel kunnen stemmen op een oudere partij.

sl
door slobberbone - Mar 5, 2014 om 12:28
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ben ik wel benieuwd welke gemeente, hier ook Rova en als in het buitengebied woont gewoon eigen containers en komen ze het halen.

hawkeye_1
door hawkeye_1 - Mar 5, 2014 om 12:39
25 Antwoorden / 3 Vragen

Ik woon in een appartement complex waarin 12 appartementen zitten, we hadden eerste een tweetal betonnen bakken, eentje waarin een grote restafval container instond en eentje waarin 2 grotere groene containers in stonden. Beide bakken waren alleen toegankelijk met een sleutel. Deze bakken/containers zijn verwijderd om er 1 ondergrondse restafval container op een iets grotere afstand voor terug te krijgen, nu moet die container gedeeld worden met nog 18 appartement. En de groene containers zijn weggehaald en daar is geen vervanging voor terug geplaatst. Verder is de nieuwe container niet meer afsluitbaar, dus voor iedereen toegankelijk. We hebben bij de gemeente nagevraagd waar wij nu met ons groene afval naar toe moeten. Als antwoord kregen we dat het gewoon in die restafval container moeten gooien, omdat de kwaliteit van het groenafval vaak toch zo een slechte kwaliteit had dat het toch bij grijs terecht kwam.... En daar heb je dan jaren voor betaald en je afval voor gescheiden....

gabriele
door gabriele - Mar 5, 2014 om 13:13
107 Antwoorden / 2 Vragen

dat klopt want de afvalcontainer de grote waar alles in komt laat dat ook zien aan de resten die er uitpuilen soms hele broden zitten er in!en dat hangt er half uit dan dus gebeurd dat hier ook alleen laten ze je betalen voor gescheiden afval? wie houdt wie nu voor de gek?

di
door difograaf - Mar 5, 2014 om 17:05
32 Antwoorden / 2 Vragen

In het buitengebied wonen maar de voorzieningen van de stad dat zou wel heel luxe zijn.
Zelfs bij de Olympische Spelen zouden Nederlanders plek één, twee en drie bezetten als het onderdeel zeuren op het programma zou staan!

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 5, 2014 om 17:09
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De vragensteller moet deze vraag bij de eigen gemeente indienen en misschien dat ze een foutje maakte.
Meet de afstand van openbare weg dus niet jou voordeur tot het afval punt.

Bij trottoir banden kun je op 1 meter rekenen...
maar als het 1.5 Km is mag je ook je auto teller hiervoor gebruiken want alles tussen de 1.4 en 1.6 als afwijking is dan redelijk.

Maar vraag eerst je eigen gemeente wat de regels zijn.
Vooral voor de verkiezingen vragen is slim want nu lopen de meeste extra hard voor jou stem.