An
door Ans de Goeij Jan 22, 2019 om 14:11
Huishouden & energie
Mag Essent klanten lokken met een e-thermostaat en daarna ze laten vallen..

Essent lokt klanten met een e-thermostaat, maar nu wordt de app die daar bij hoort en dus het gemak daarvan niet meer ondersteund. Ook voor mensen die deze thermostaat hebben aangeschaft voor 249,00 moeten het nu maar uitzoeken. Het bedrijf Icy waar de thermostaat van is wil het nog wel ondersteunen, maar daar moet je dan 23,95 per jaar voor gaan betalen. Ik vind dit niet eerlijk als ik dit had geweten,was ik er niet aanbegonnen. M.vr.gr.Ans de Goeij

4710 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2019 om 14:14
16860 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemarkt/toezicht/klacht-energiebedrijf-netbeheerder-indienen-bij-acm

m
.a.w. dien hier uw klacht in. Kan zinvol zijn.
Inmiddels zie ik dat er in 2014 dus al geruime tijd geleden ook klachten zijn geweest.
Het komt, aanvullend, vaker voor dat bepaalde eerder geleverde apparaten en apps na verloop van tijd niet meer worden onderhouden maar dat is hier, afgaande op uw vraag niet het geval. De leverancier pleegt wel onderhoud maar Essent brengt dat nu in rekening.
Ga na of- en zo ja wat hierover in de overeenkomst staat die u indertijd heeft afgesloten. Als daar niets in is geregeld over t.z.t. onderhoud in rekening brengen is m.i. Essent foutief bezig.

herredigeerd

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2019 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou niet naar een energieleverancier overstappen voor een thermostaat. En wat wordt er dan “ondersteund”? Die thermostaat blijft toch wel de ketel aansturen, daar is hij voor bestemd.

U moet nu alleen uit uw stoel opstaan als u hem hoger of lager wilt zetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 22, 2019 om 14:40
16860 Antwoorden / 202 Vragen

-:) zie mijn redir

tenormin
door tenormin Jan 22, 2019 om 14:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, wat betekenen de woorden: herredigeerd en zie mijn redir?

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2019 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

sjjoppy
door sjjoppy Jan 22, 2019 om 15:10
7195 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2019 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Essent brengt helemaal niets in rekening.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 22, 2019 om 15:06
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u ook nog iets aan de veel gestelde vragen en antwoorden uit deze link:
https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/smart-home/slimme-thermostaat/e-thermostaat.html#

costnix
door costnix Jan 22, 2019 om 17:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Essent verwijst naar ICY verwezen om een abonnement te nemen voor de services:

Kan ik tegen betaling nog gebruik maken van services voor de E-Thermostaat?

Neem hiervoor contact op met ICY

costnix
door costnix Jan 22, 2019 om 17:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dubbelpost verwijderd.

lo
door lovewinnie - Jan 22, 2019 om 15:21
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine vergoeding is toch niet zo raar. Ook zonder extra's kunt u hem  Gebruiken namelijk. U betaald alleen door de extra functies als u die wilt betalen

Zelf zit ik bij eneco net toon en betaal euro of 4 per maand om slimme thermostaat te gebuiken. Vond het dat meer dan waard. Ik zou ook zo mogen opzeggen , dan is het alleen geen slimme thermostaat meer naar een gewone

Gr
door Grunn1 Jan 22, 2019 om 15:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

O.t.
Leg mij eens uit wat het voordeel van een slimme thermostaat is als de jaarlijkse kosten hiervoor 48 euro extra zijn?
Ik heb zelf zo’n zelf lerende chronotherm waarbij ik het zelf lerende uitgeschakeld hem omdat dat alleen maar zorgt voor een hoger verbruik. Voorbeeld. Ik wil dat de kachel aangaat om 17:00 uur en dan naar de 20 graden gaat. In de zelflerende stand zorgt ie dat het om 17:00 uur 20 graden is en dus al veel eerder aangaat wat dus zorgt voor een hoger verbruik.

lo
door lovewinnie Jan 22, 2019 om 18:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik mijn week programma der in kan zetten , op afstand hoger of lager kan zetten, waarschuwing krijg als ik te veel gebruik, compliment als ik minder verbruik . Kan het weer er op zien tot week vooruit ????.  Hoeveel gas en stroom ik verbruik en op wel moment van de dag  Inc de prijs . Zo heb ik vandaag al 4,73 gas verbruikt en 1.95 stroom, is het buiten nu - 1, krijg ik waarschuwing dat ketel moet worden aangevuld /service nodig heeft

Tja ik vind heg dat waard. Vind je het dat niet waard is het niet verplicht om af te nemen . Je hebt dan een gewone thermostaat Als ik programma aan het staan is het lekker warm als ik beneden kom maar bespaar toch gas verbruik over de gehele dag omdat hij niet onnodig aan blijft staan. Dat is mijn ervaring

id
door idaeon Jan 23, 2019 om 14:59
21 Antwoorden / Vragen

@EPCOT, het zelflerende deel van de thermostaat is juist bedoeld voor een lager verbruik. Ik wil, als ik 's avonds om 18.00 thuis kom van mijn werk, dat het huis op temperatuur is. Door het zelflerende deel van de thermostaat weet deze hoelang de ketel nodig heeft en gaat het huis in de periode daarvoor geleidelijk opwaren totdat de juiste temperatuur is bereikt. Als je om 18.00 uur thuis komt in een koud huis en je zet in 1x de thermostaat op 20, dan gaat de ketel vol gas aan om het op dat moment zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Dat verbruikt veel meer dan wanneer je het huis geleidelijk op laat warmen. Het zelflerende deel heeft dus wel degelijk nut.

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2019 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@idaeon

Dat veel meer gebruik, is een sprookje en een groot onzin verhaal. Of hij nou twee uur bezig is om  langzaam op te warmen, of een uur vlug, maakt helemaal niets uit. Als je in een warm huis komt, is het alleen comfortabeler.

da
door daneb007 - Jan 22, 2019 om 15:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Essent stopt in februari met ondersteuning voor E-thermostaat

Essent meldt dat het vanaf 1 februari stopt met de ondersteuning van de E-thermostaat, omdat volgend jaar de samenwerking met leverancier ICY stopt. Gebruikers die het platform willen blijven gebruiken, moeten bij ICY betalen. Bij te weinig animo gaat de stekker er helemaal uit.

Essent heeft als alternatief een andere "slimme" thermostaat. Aangezien ik nogal slecht ter been ben is het bedienen van de thermostaat via de app erg handig. Ik heb daarom de Honeywell Lyric T6 besteld. Op 29 december 2018 krijg ik de bevestiging van de bestelling en de thermostaat zal binnen 2 tot 3 werkdagen worden geleverd (mits voorradig) aangezien ik op 12 januari nog niets had gehoord heb ik een mail gestuurd (via de website) met vraag waar mijn thermostaat bleef. Op 15 januari krijg ik antwoord dat het apparaatje waarschijnlijk die week zal worden geleverd. Nu, de 22e, gebeld met de klantenservice van de Essent Shop. Moeilijk te bereiken en ik zou worden teruggebeld ... niets meer gehoord. Opnieuw gebeld en, wederom, ik zal worden teruggebeld. Niets meer gehoord. Opnieuw gebeld en net zo lang gewacht tot er iemand was die mij te woord wilde staan. De levering zou nog 4 tot 6 weken kunnen duren!!!

Ik vind het a) van de gekke dat Essent een goed werkend apparaat buiten werking stelt na 3 jaar en b) dat de levering van een nieuw exemplaar zeer onzeker is.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 22, 2019 om 16:16
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@daneb007
Het zal wel liggen aan de boodschap die velen hebben gekregen over de te eindigen samenwerking tussen
Essent en ICY waardoor er een grote vraag is naar een alternatief, dit zal wel niet te overzien zijn geweest.
Het door u bestelde apparaat is dus nog niet voorradig.

io
door iokasti Jan 31, 2019 om 09:22
4 Antwoorden / 4 Vragen

Morgen stopt de oude app terwijl de nieuwe nog niet is aangesloten.
Ik heb te doen met mensen met/zonder beperkingen die bewust een slimme meter hebben aangeschaft. Essent had ism ICY iedereen tenminste 6 maanden de tijd moeten geven.
De mijne kwam ook na 6 weken wachten en hangt sinds gister mbv een echte monteur. Alles werkt behalve dat de ketel niet aanslaat...

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2019 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

De “slimmigheid” zit er in dat zo’n thermostaat van afstand te bedienen is.

panter22
door panter22 - Jan 22, 2019 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Niet alles blijft jarenlang gratis. Alles wordt duurder. Dat is nu eenmaal zo,

mo
door momahorsch - Jan 30, 2019 om 12:09
1 Antwoorden / Vragen

De ondersteuning wordt inderdaad gestopt. Het mooie is dat Essent een aanbieding doet om een vervangende thermostaat voor €50 te kopen. Netjes toch.
Als je deze echter in huis hebt en niet zo technisch bent bel je de klantenservice en dan krijg je de vraag: "heeft u niet toevallig een handige kennis of buurman?". Toen vielen mij de schoenen uit.
Hierop een klacht ingediend bij Essent en toen kreeg ik de 'aanbieding' dat een monteur gestuurd door Essent de thermostaat komt aansluiten voor €99.
Dus dan kost de thermostaat in mijn ogen bijna €150 i.p.v. €50, en dat terwijl ik nog niet zo lang geleden al geld heb uitgegeven aan mijn huidige slimme Essent thermostaat.
Overigens wordt het installeren van de Nest thermostaat wel door Essent vergoed volgens de klantenservice.....
Verder vraag ik mij af of de nieuwe Honeywell het iets langer blijft doen of moeten de klanten dan weer €150 uitgeven om de zaak werkend te houden.
Essent moet zich schamen dat ze dit niet netjes oplossen voor hun bestaande klanten.

Wat mij betreft mag iedereen die deze aanbieding heeft gehad hierover een klacht indienen. Of het helpt is een tweede maar dit mag niet zomaar over de ruggen van de consument gebeuren.

M.vr.gr, Marcel.

marita5
door marita5 Jan 30, 2019 om 14:54
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MomaHorsch , heeft u dit gelezen ? klik op de rode regel https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/veel-klachten-over-e-thermostaat-essent

panter22
door panter22 Jan 31, 2019 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de thermostaat al minimaal 2 jaar gebruikt. Er mankeert niets aan, alleen moet je voortaan voor de app betalen. Als je de uitzending van Kassa terugkijkt, dan komt er een advocaat aan het woord. Die vond de opzegtermijn van 6 weken te kort. Dat zou 3 maanden moeten zijn. Had Essent 3 maanden voor 1 februari meegedeeld dat de app van de thermostaat niet meer zou worden ondersteund, dan had je niets gehad.
Nu kun je, als je dat wilt, een nieuwe thermostaat kopen met €50 korting.
Daar ben je niet tevreden mee. Je wilt ook nog gratis montage van €99.
Soms kun je ook te veel willen.

va
door vanlotjegetikt - Jan 31, 2019 om 09:35
809 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar heeft de bedenker van de app een update in elkaar gezet en daar een prijskaartje aan gehangen.
Waarom al maar meer afhankelijk zijn allerhande gadgets. Je wordt gelokt met een aanbieding en daarna krijg je de gewone kosten geserveerd.
Bij mij heet dit nog steeds consumeren en de consument blijven prikkelen met....
Misschien wat minder snel een nieuw iets aanschaffen en wat langer met het huidige doen, zeker als het nog steeds functioneerd.