Essent meldt dat het vanaf 1 februari stopt met de ondersteuning van de E-thermostaat, omdat volgend jaar de samenwerking met leverancier ICY stopt. Gebruikers die het platform willen blijven gebruiken, moeten bij ICY betalen. Bij te weinig animo gaat de stekker er helemaal uit.
Essent heeft als alternatief een andere "slimme" thermostaat. Aangezien ik nogal slecht ter been ben is het bedienen van de thermostaat via de app erg handig. Ik heb daarom de Honeywell Lyric T6 besteld. Op 29 december 2018 krijg ik de bevestiging van de bestelling en de thermostaat zal binnen 2 tot 3 werkdagen worden geleverd (mits voorradig) aangezien ik op 12 januari nog niets had gehoord heb ik een mail gestuurd (via de website) met vraag waar mijn thermostaat bleef. Op 15 januari krijg ik antwoord dat het apparaatje waarschijnlijk die week zal worden geleverd. Nu, de 22e, gebeld met de klantenservice van de Essent Shop. Moeilijk te bereiken en ik zou worden teruggebeld ... niets meer gehoord. Opnieuw gebeld en, wederom, ik zal worden teruggebeld. Niets meer gehoord. Opnieuw gebeld en net zo lang gewacht tot er iemand was die mij te woord wilde staan. De levering zou nog 4 tot 6 weken kunnen duren!!!
Ik vind het a) van de gekke dat Essent een goed werkend apparaat buiten werking stelt na 3 jaar en b) dat de levering van een nieuw exemplaar zeer onzeker is.
Mag Essent klanten lokken met een e-thermostaat en daarna ze laten vallen..
Essent lokt klanten met een e-thermostaat, maar nu wordt de app die daar bij hoort en dus het gemak daarvan niet meer ondersteund. Ook voor mensen die deze thermostaat hebben aangeschaft voor 249,00 moeten het nu maar uitzoeken. Het bedrijf Icy waar de thermostaat van is wil het nog wel ondersteunen, maar daar moet je dan 23,95 per jaar voor gaan betalen. Ik vind dit niet eerlijk als ik dit had geweten,was ik er niet aanbegonnen. M.vr.gr.Ans de Goeij
https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemarkt/toezicht/klacht-energiebedrijf-netbeheerder-indienen-bij-acm
m.a.w. dien hier uw klacht in. Kan zinvol zijn.
Inmiddels zie ik dat er in 2014 dus al geruime tijd geleden ook klachten zijn geweest.
Het komt, aanvullend, vaker voor dat bepaalde eerder geleverde apparaten en apps na verloop van tijd niet meer worden onderhouden maar dat is hier, afgaande op uw vraag niet het geval. De leverancier pleegt wel onderhoud maar Essent brengt dat nu in rekening.
Ga na of- en zo ja wat hierover in de overeenkomst staat die u indertijd heeft afgesloten. Als daar niets in is geregeld over t.z.t. onderhoud in rekening brengen is m.i. Essent foutief bezig.
herredigeerd
Ik zou niet naar een energieleverancier overstappen voor een thermostaat. En wat wordt er dan “ondersteund”? Die thermostaat blijft toch wel de ketel aansturen, daar is hij voor bestemd.
U moet nu alleen uit uw stoel opstaan als u hem hoger of lager wilt zetten.
-:) zie mijn redir
@heremietkreeft, wat betekenen de woorden: herredigeerd en zie mijn redir?
Lol
Misschien heeft u ook nog iets aan de veel gestelde vragen en antwoorden uit deze link:
https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/smart-home/slimme-thermostaat/e-thermostaat.html#
Essent verwijst naar ICY verwezen om een abonnement te nemen voor de services: Kan ik tegen betaling nog gebruik maken van services voor de E-Thermostaat? Neem hiervoor contact op met ICY
Dubbelpost verwijderd.
Kleine vergoeding is toch niet zo raar. Ook zonder extra's kunt u hem Gebruiken namelijk. U betaald alleen door de extra functies als u die wilt betalen
Zelf zit ik bij eneco net toon en betaal euro of 4 per maand om slimme thermostaat te gebuiken. Vond het dat meer dan waard. Ik zou ook zo mogen opzeggen , dan is het alleen geen slimme thermostaat meer naar een gewone
O.t.
Leg mij eens uit wat het voordeel van een slimme thermostaat is als de jaarlijkse kosten hiervoor 48 euro extra zijn?
Ik heb zelf zo’n zelf lerende chronotherm waarbij ik het zelf lerende uitgeschakeld hem omdat dat alleen maar zorgt voor een hoger verbruik. Voorbeeld. Ik wil dat de kachel aangaat om 17:00 uur en dan naar de 20 graden gaat. In de zelflerende stand zorgt ie dat het om 17:00 uur 20 graden is en dus al veel eerder aangaat wat dus zorgt voor een hoger verbruik.
Dat ik mijn week programma der in kan zetten , op afstand hoger of lager kan zetten, waarschuwing krijg als ik te veel gebruik, compliment als ik minder verbruik . Kan het weer er op zien tot week vooruit ????. Hoeveel gas en stroom ik verbruik en op wel moment van de dag Inc de prijs . Zo heb ik vandaag al 4,73 gas verbruikt en 1.95 stroom, is het buiten nu - 1, krijg ik waarschuwing dat ketel moet worden aangevuld /service nodig heeft
Tja ik vind heg dat waard. Vind je het dat niet waard is het niet verplicht om af te nemen . Je hebt dan een gewone thermostaat
Als ik programma aan het staan is het lekker warm als ik beneden kom maar bespaar toch gas verbruik over de gehele dag omdat hij niet onnodig aan blijft staan. Dat is mijn ervaring
@EPCOT, het zelflerende deel van de thermostaat is juist bedoeld voor een lager verbruik. Ik wil, als ik 's avonds om 18.00 thuis kom van mijn werk, dat het huis op temperatuur is. Door het zelflerende deel van de thermostaat weet deze hoelang de ketel nodig heeft en gaat het huis in de periode daarvoor geleidelijk opwaren totdat de juiste temperatuur is bereikt. Als je om 18.00 uur thuis komt in een koud huis en je zet in 1x de thermostaat op 20, dan gaat de ketel vol gas aan om het op dat moment zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Dat verbruikt veel meer dan wanneer je het huis geleidelijk op laat warmen. Het zelflerende deel heeft dus wel degelijk nut.
@idaeon
Dat veel meer gebruik, is een sprookje en een groot onzin verhaal. Of hij nou twee uur bezig is om langzaam op te warmen, of een uur vlug, maakt helemaal niets uit. Als je in een warm huis komt, is het alleen comfortabeler.
Essent stopt in februari met ondersteuning voor E-thermostaat
@daneb007
Het zal wel liggen aan de boodschap die velen hebben gekregen over de te eindigen samenwerking tussen
Essent en ICY waardoor er een grote vraag is naar een alternatief, dit zal wel niet te overzien zijn geweest.
Het door u bestelde apparaat is dus nog niet voorradig.
Morgen stopt de oude app terwijl de nieuwe nog niet is aangesloten.
Ik heb te doen met mensen met/zonder beperkingen die bewust een slimme meter hebben aangeschaft. Essent had ism ICY iedereen tenminste 6 maanden de tijd moeten geven.
De mijne kwam ook na 6 weken wachten en hangt sinds gister mbv een echte monteur. Alles werkt behalve dat de ketel niet aanslaat...
De ondersteuning wordt inderdaad gestopt. Het mooie is dat Essent een aanbieding doet om een vervangende thermostaat voor €50 te kopen. Netjes toch.
Als je deze echter in huis hebt en niet zo technisch bent bel je de klantenservice en dan krijg je de vraag: "heeft u niet toevallig een handige kennis of buurman?". Toen vielen mij de schoenen uit.
Hierop een klacht ingediend bij Essent en toen kreeg ik de 'aanbieding' dat een monteur gestuurd door Essent de thermostaat komt aansluiten voor €99.
Dus dan kost de thermostaat in mijn ogen bijna €150 i.p.v. €50, en dat terwijl ik nog niet zo lang geleden al geld heb uitgegeven aan mijn huidige slimme Essent thermostaat.
Overigens wordt het installeren van de Nest thermostaat wel door Essent vergoed volgens de klantenservice.....
Verder vraag ik mij af of de nieuwe Honeywell het iets langer blijft doen of moeten de klanten dan weer €150 uitgeven om de zaak werkend te houden.
Essent moet zich schamen dat ze dit niet netjes oplossen voor hun bestaande klanten.
Wat mij betreft mag iedereen die deze aanbieding heeft gehad hierover een klacht indienen. Of het helpt is een tweede maar dit mag niet zomaar over de ruggen van de consument gebeuren.
M.vr.gr, Marcel.
Hallo MomaHorsch , heeft u dit gelezen ? klik op de rode regel https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/veel-klachten-over-e-thermostaat-essent
Je hebt de thermostaat al minimaal 2 jaar gebruikt. Er mankeert niets aan, alleen moet je voortaan voor de app betalen. Als je de uitzending van Kassa terugkijkt, dan komt er een advocaat aan het woord. Die vond de opzegtermijn van 6 weken te kort. Dat zou 3 maanden moeten zijn. Had Essent 3 maanden voor 1 februari meegedeeld dat de app van de thermostaat niet meer zou worden ondersteund, dan had je niets gehad.
Nu kun je, als je dat wilt, een nieuwe thermostaat kopen met €50 korting.
Daar ben je niet tevreden mee. Je wilt ook nog gratis montage van €99.
Soms kun je ook te veel willen.
Blijkbaar heeft de bedenker van de app een update in elkaar gezet en daar een prijskaartje aan gehangen.
Waarom al maar meer afhankelijk zijn allerhande gadgets. Je wordt gelokt met een aanbieding en daarna krijg je de gewone kosten geserveerd.
Bij mij heet dit nog steeds consumeren en de consument blijven prikkelen met....
Misschien wat minder snel een nieuw iets aanschaffen en wat langer met het huidige doen, zeker als het nog steeds functioneerd.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag corendon dit zomaar doen?
Goedemiddag,
Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed
...
Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer