da
door daasje Jan 31, 2013 om 19:19
Huishouden & energie

Moet ik retourkosten betalen bij ruiling beschadigd artikel ??

Hallo,

op 29-1-2013 is mijn online bestelling bij woonwinkel VILLA ROSE uit Burgum van [edit redactie] afgeleverd.
Bij het uitpakken bleek een item ( een Riviera Maison merry christmas pumpkin M ) een fabrieks schade te hebben in de vorm van een lelijke deuk / vervorming aan de metalen hengel.
Meteen heb ik Villa Rose op de hoogte gebracht van het euvel.
Er werd mij een nieuwe "pumpkin" aangeboden, maar dan moet ik mijn beschadigde terug sturen op mijn kosten.
Ik heb mijnheer [edit redactie] er op gewezen dat hij dit had moeten zien bij het inpakken van mijn bestelling zodat dit niet had hoeven gebeuren en dat ik daar door nu ongewild onkosten moet maken.Ook na een aantal mails ( ook met foto's van het euvel ) heen en weer blijft de heer [edit redactie] stug volhouden met de woorden " zoals ik u eerder heb aangegeven willen we u wel gratis een nieuwe sturen als u ons de oude weer toestuurt. Daar moet u het mee doen "
Is het terecht dat ik ongewild / onterecht onkosten moet maken door de onoplettendheid van de verkoper ?

5104 17 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 31, 2013 om 19:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Jij betaald 1x verzendkosten voor het ontvangen van een artikel dat in orde is,
als dat niet het geval is zijn de kosten van verder op en neer zenden om te zorgen dat jij een Niet Defect artikel, waar je voor betaald (hebt), krijgt dus voor rekening van de verkoper.

jo
door jorisw - Jan 31, 2013 om 21:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is er eigenlijk een wettelijke regeling op grond waarvan retourzendingen voor rekening van de winkelier zijn? Of is het gewoon een "goed gebruik" van de meeste webwinkels?

(als je iets in een gewone winkel hebt gekocht moet je het op eigen kosten terugbrengen)

stacey
door stacey - Jan 31, 2013 om 21:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 21:32]Is er eigenlijk een wettelijke regeling op grond waarvan retourzendingen voor rekening van de winkelier zijn? Of is het gewoon een "goed gebruik" van de meeste webwinkels?

(als je iets in een gewone winkel hebt gekocht moet je het op eigen kosten terugbrengen)

Je betaald verzendkosten om een Heel product te ontvangen en dat is hier niet het geval .......in een gewone winkel kun je bekijken of er bv een gat in je trui zit en dan koop je hem dus niet/zoek je een andere uit

zoekster
door zoekster - Jan 31, 2013 om 21:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 21:32]Is er eigenlijk een wettelijke regeling op grond waarvan retourzendingen voor rekening van de winkelier zijn? Of is het gewoon een "goed gebruik" van de meeste webwinkels?

(als je iets in een gewone winkel hebt gekocht moet je het op eigen kosten terugbrengen)
Kosten voor retourzendingen zijn volgens de wet voor de koper. Maar niet als het product niet goed is, dan zijn ze volgens de wet voor de verkoper. Er is dus een verschil tussen dat je gewoon geen zin hebt in het product en het daarom terugstuurt, of dat er iets mis is met het product.

jo
door jorisw - Jan 31, 2013 om 23:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 31 jan 2013, 21:37][quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 21:32]Is er eigenlijk een wettelijke regeling op grond waarvan retourzendingen voor rekening van de winkelier zijn? Of is het gewoon een "goed gebruik" van de meeste webwinkels?

(als je iets in een gewone winkel hebt gekocht moet je het op eigen kosten terugbrengen)

Je betaald verzendkosten om een Heel product te ontvangen en dat is hier niet het geval .......in een gewone winkel kun je bekijken of er bv een gat in je trui zit en dan koop je hem dus niet/zoek je een andere uit

In het geval van een kledingstuk heb je uiteraard gelijk. Maar als kk bijv.een tv koop die het vervolgens niet doet, moet ik 'm toch echt op eigen kosten terugbrengen (tenzij de winkelier een ophaalservice heeft, maar dat is een zeldzaamheid).

stacey
door stacey - Feb 1, 2013 om 09:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 23:51]

In het geval van een kledingstuk heb je uiteraard gelijk. Maar als kk bijv.een tv koop die het vervolgens niet doet, moet ik 'm toch echt op eigen kosten terugbrengen (tenzij de winkelier een ophaalservice heeft, maar dat is een zeldzaamheid).

Feit is dat je in de winkel de mogelijkheid hebt te controleren wat je koopt/meeneemt, dat je van die mogelijkheid geen gebruik maakt is dan jou probleem, krijg je iets opgestuurd dan heb je die mogelijkheid niet, je betaald om het thuis te krijgen dus mag je ook verwachten dat je een heel ( door winkelier gecontroleerd) artikel thuiskrijgt.

engelinde
door engelinde - Feb 17, 2013 om 11:05
21 Antwoorden / 6 Vragen

Zou m laten weten dat je Kassa of de Consumentenbond gaat inschakelen,als hij zo blijft volhouden.

da
door daasje - Feb 17, 2013 om 11:10
17 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Engelinde,

dat heb ik al gedaan, maar hij reageert nergens op.
Zelf Klachtenkompas.nl van de Consumentenbond heeft contact met hem gehad, maar hij wil gewoon niet mee werken.

alfatrion
door alfatrion - Feb 17, 2013 om 18:48
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 21:32]Is er eigenlijk een wettelijke regeling op grond waarvan retourzendingen voor rekening van de winkelier zijn?Ja,

U stelt dat het product non-conform is (art. 7:17 BW). Als u kunt aantonen dat er een gebrek aanwezig is en dat u dit binnen zes maanden na aflevering heeft ontdekt, dat geldt er een wettelijk vermoeden dat u een ondeugdelijk product is bezorgt (art. 7:18 lid 2 BW). De verkoper kan het tegendeel bewijzen. Als hij hierin niet slaagt dan is het product ondeugdelijk en komen de verzendkosten voor rekening van de verkoper (art. 7:24 BW). Hier mag niet in het nadeel van een consument worden afgeweken (art. 7:6 BW).

Het product is voor risico vanaf het moment van bezorging (art. 7:11 BW), maar daarvan mag wel in het nadeel van de koper worden afgeweken doch niet via algemene voorwaarden (art. 7:6 lid 2 BW), zoals bedoelt in art. 6:231 BW, in de zin dat het risico overgaat op het moment van aflevering (art. 7:10 BW) d.w.z. het moment waarop u bezit krijgt over het product (art. 7:9 BW).

da
door daasje - Feb 17, 2013 om 19:03
17 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 17 feb 2013, 18:48]

Het product is voor risico vanaf het moment van bezorging (art. 7:11 BW), maar daarvan mag wel in het nadeel van de koper worden afgeweken doch niet via algemene voorwaarden (art. 7:6 lid 2 BW), zoals bedoelt in art. 6:231 BW, in de zin dat het risico overgaat op het moment van aflevering (art. 7:10 BW) d.w.z. het moment waarop u bezit krijgt over het product (art. 7:9 BW).

En in leken taal betekend dat ?? ;-)

ikbenik
door ikbenik - Feb 17, 2013 om 20:52
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Bij non-conformiteit komen de verzendkosten voor rekening van de verkoper.

Behalve als de verkopende partij niets opstuurt. Dus als een consument in een normale winkel een product koopt is het onzin dat die koper dan de producten op zal sturen (je hebt ze er bij!)

alfatrion
door alfatrion - Feb 18, 2013 om 00:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=daasje schreef op zondag 17 feb 2013, 19:03]En in leken taal betekend dat ?? ;-)Hoofdregel is dat het risico van achteruitgang, zoals beschadigingen, voor de verkoper is tot het moment van bezorging. Hier kan alleen op individuele afspraak van worden afgeweken.

ikbenik
door ikbenik - Feb 18, 2013 om 03:05
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=daasje schreef op zondag 17 feb 2013, 19:03][quote=alfatrion schreef op zondag 17 feb 2013, 18:48]

Het product is voor risico vanaf het moment van bezorging (art. 7:11 BW), maar daarvan mag wel in het nadeel van de koper worden afgeweken doch niet via algemene voorwaarden (art. 7:6 lid 2 BW), zoals bedoelt in art. 6:231 BW, in de zin dat het risico overgaat op het moment van aflevering (art. 7:10 BW) d.w.z. het moment waarop u bezit krijgt over het product (art. 7:9 BW).

En in leken taal betekend dat ?? ;-)

Dat betekent dat de verkopende partij tot aan de bezorging van het product aansprakelijk is. Dus op het moment dat de koper het product in ontvangst neemt (bijvoorbeeld van de postbode of pakketdienst als het product via internet gekocht is), is pas de koper aansprakelijk en verantwoordelijk voor het product.

Als het product echter in de winkel gekocht is en de koper neemt het product zelf mee naar huis, is de verkoper niet aansprakelijk voor het transport.

da
door daasje - Feb 18, 2013 om 06:15
17 Antwoorden / 2 Vragen

maar in dit geval is het duidelijk een fabrieks / productie schade die de verkoper had moeten zien vóór dat hij het product opstuurde.
Daar heb ik hem meteen na ontvangst en constatering van het euvel foto's van gemaild.

zoekster
door zoekster - Aug 20, 2014 om 17:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De verzendkosten zijn voor de verkoper als het product niet goed is (non-conform). Ook is hij ervoor verantwoordelijk dat het product in goede staat bij u wordt bezorgd. U moet daarom op kosten van de verkoper het item kunnen terugsturen.
Meneer [edit redactie] zeurt dus maar wat. Maar helaas is hij wel degene die u de verzendkosten moet betalen...

dearagain
door dearagain - Aug 20, 2014 om 17:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*mijn voorgangers zeggen het al: het afgeleverde produkt is niet-conform en dús is de verkoper wettelijk verplicht de lasten daarvan te betalen

*dwing het af, door te stellen dat je de hele rotzooi binnen 7 werkdagen retour zult zenden (dat is dan wél voor jouw rekening) en je aankoopbedrag binnen 30 dagen op je rekening wilt terugzien

*overigens wel een ********* die "mijnheer" [edit redactie]

zoekster
door zoekster - Aug 20, 2014 om 17:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Omdat het niet om een grote geldsom gaat en juridische stappen daarom niet aan te raden zijn, raad ik u aan het kapotte ding terug te sturen en dan de nieuwe pumpkin te aanvaarden. Of u laat het er bij zitten, als u er helemaal geen kosten voor wilt maken.
En daarmee is het de laatste keer dat u zaken heeft gedaan met de heer [edit redactie].