doetinchem
door doetinchem Jun 16, 2009 om 16:08
Huishouden & energie

Muur van een huis onder de aarde waterdicht maken

Tegen een gedeelte (4 á 5 meter)van mijn huis ligt aarde met daarop grind. Waarschijnlijk is het toch al gauw 50 cm van dat gedeelte van het huis wat onder de aarde zit. Het is een vrij zachte steen. Het verbaast me dan ook niet dat bij een inspectie van de kruipruimte, juist dat gedeelte van de wand in de kruipruimte vochtig is. Wat kan ik op de buitenmuur (die dus onder de aarde zit) opbrengen, zodat er geen vocht naar de kruipruimte kan komen?

39367 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag doetinchem,

Advies: doe dit niet zelf, maar schakel een deskundige in.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

doetinchem,

Om een wand onder maaiveld waterdicht te maken als volgt handelen:
- de wandontgraven,
- de wand goed schoonmaken en laten drogen,
- de wand waterdicht cementeren,
- de wand tweemaal bitumeren.
- de behandelde wand goed laten drogen,
- de grond weer terugbrengen tegen de wand.
De wand zou nu geen vocht meer mogen doorlaten.

Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Begin eens met niets te doen, wel zo gemakkelijk. ;-))  U weet nu namelijk niet of het vocht er altijd is. Na veel regen kan er altijd iets vocht doorslaan. Maar als uw kruipruimte niet nat is en er nergens schimmel staat kunt u er beter vanaf blijven. Het vocht moet er immers ook uit kunnen. Controleer de ventilatieopeningen, maak ze schoon en wacht het eens rustig af. En kijk pas weer eens als het al drie of vier weken weinig of niet geregend heeft. Muren dichtmaken, met wat voor zooi dan ook, is vrijwel altijd ellende.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo doetinchem,
Bedoelt u dat u de grond hoog tegen uw buitenmuur heeft opgeworpen, boven het niveau van de begane grondvloer?
Wat bedoelt u met zachte steen? Woont u in een historisch bouwwerk met Tufsteen muren o.i.d.?

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grind laat snel water door naar de bodem. Pak een grondboor en maak om de 50 cm een gat tot 1,50 - 2,00 m diep en stort dat vol met zand en grind. Het water wordt nu sneller naar de bodem afgevoerd.

Als u het perse bouwkundig wil aanpakken dan is de eerste vraag wat het bouwjaar is van de woning en of er destijds ook trasraamklinkers zijn toegepast voor de lagenmaten beneden maaiveld. Vroeger werden de binnenmuren van een steens muur beneden maaiveld (kruipruimte of kelder) vrijwel altijd vertind (aansmeren met cementspecie). Na vrijgraven eerst bekijken of het probleem al te verhelpen is door de opengebarsten voegen te herstellen. De wand en vloeraansluiting kan ook het probleem vormen. Injecteren kan dan de oplossing vormen. Tegenwoordig zijn de wanden onder maaiveld met bitumen waterdicht gemaakt.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De grond ligt op gelijke hoogte met de begane grond vloer. Echter meestal zie je dat de onderste rij stenen en zeker de laag die in de grond zit van een harder soort is. Deze onderste laag en een stukje boven de grond heeft ook een bepaalde naam. Bij mij is dat niet het geval. De laag stenen die in de grond zit is dezelfde steen die voor het huis is gebruikt. Ik vind de steen die voor mijn huis gebruikt is tamelijk zacht, vandaar ook de vraag.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2009 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het huis is uit 1996. Beneden maaiveld is dezelfde steen gebruikt als voor de rest van het huis. Uw voorstel om eerst de boel eens vrij te graven lijkt me het beste. Zo kan ik zien hoever de laag stenen in de grond ligt en hoe de aansluiting is met de fundering.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2009 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Doetinchem,
Ik lees heironder dat uw huis uit 1996 stamt. Dan is het volkomen normaal dat onder maaiveld dezelfde baksteen is toegepast. De moderne baksteen en de toegepaste specie is van een dermate kwaliteit dat een trasraam niet meer nodig is. Een moderne baksteen is belsist niet zacht. Dat tegenwoordig bitumen zouden worden toegepast is absouluut niet standaard en overbodig. In uw woning zult u dat haast zeker niet aantreffen.
Uitgraven is niet nodig: het metselwerk zal een standaard aansluiting op de funderingsbalk hebben waar verder niets bijzonders aan te zien zal zijn.
Wat u de wanden van uw kruipruimte noemt, zijn in werkelijkheid de funderingsbalken.
Het vocht zal zeer waarschijnlijk een combinatie zijn van condensatie op het beton en onvoldoende ventilatie van de krupruimte. Controleer of de ventilatieroosters volledig vrij zijn.
Tevens betreft uw inspectie slechts een momentopname. Grote kans dat u bij een volgende inspectie een geheel andere situatie aantreft.
Af en toe een beetje vocht is absoluut niet erg. Pas wanneer er plassen in uw kruipruimte blijven staan, kan er van een probleem worden gesproken.

Daarnaast heeft het geen enkele zin iets op de gevel te smeren. Uw woning heeft immers een spouwmuur.