Wa
door Warenjen Mar 15, 2016 om 21:02
Huishouden & energie

Nieuwe ketel en sinds dien moet thermostaat hoger

Nieuwe ketel van intergas is geplaatst. Tevens vloerverwarming, toen de vloer nog niet aan stond. Dus via radiatoren verwarmen moest ik de thermostaat 2 graden hoger zetten als de oude ketel. Nu staat de vloerverwarming aan en nog steeds moet ik de thermostaat hoger zetten. De installateur is al verschillende keren geweest,  maar zegt dat dit zo hoort. Zo blijf ik dus een hoog gasverbruik houden. Volgens mij moet er met een energie zuiniger ketel juist bespaard worden. Wat te doen In deze situatie?

19100 22 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Mar 15, 2016 om 21:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je dezelfde thermostaat die bij de oude ketel hoorde behouden dan?

Als er ook een nieuwe thermostaat bij de nieuwe ketel geleverd is, wie zegt dat de waarde die de oude thermostaat aangaf wel klopte?

ph
door philip36 - Mar 15, 2016 om 21:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zit de nieuwe thermostaat op dezelfde plaats?
En er kan een afwijking zitten in temperatuuraanwijzing van de oude en nieuwe thermostaat.
Wat u kunt doen is de kamertemperatuur meten met een losse thermometer
U zou daar ook de oude thermostaat voor kunnen gebruiken, eventueel naast de nieuwe thermostaat houden om te zien of deze een paar graden verschil aangeeft.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 15, 2016 om 21:50
302 Antwoorden / 1 Vragen

U zou natuurlijk ook eens op de gasmeter kunnen kijken en wekelijks uw verbruik noteren.  Een nieuwe ketel is niet altijd per se zuiniger. U hebt nu ook vloerverwarming, maar ik neem aan dat due een eigen temperatuurmeter heeft? En die moet u 's nachts ook niet veel lager zetten.

jarom
door jarom - Mar 16, 2016 om 12:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde, ook een nieuwe intergas installatie en moet ook de thermostaat 2 graden hoger zetten om dezelfde behaagelijkheid weer te krijgen die ik bij mijn oude installatie had. Er is verder niets gewijzigd, alleen een nieuwe intergas installatie. Ook bij mij heeft de monteur al enkele malen de instelling gewijzigd helaas zonder resultaat, e.e.a. zou veroorzaakt worden door een sensor die de terugloop meet.

crewmember
door crewmember - Mar 16, 2016 om 12:43
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bedoel je met "ik moet de thermostaat 2 graden hoger zetten?"

Omdat het anders koud is?  Dan klopt 1 van de 2 thermostaten blijkbaar niet.

Daarnaast betekend een betere ketel neit dat je je thermostaat lager kan zetten.  Het betekend alleen dat hij dezelfde temperatuur met minder gas kan halen. Waar je eerst dus 1m3 gas per uur nodig had om je kamer op 20C te houden, heb je daar nu misschien 0.6 m3 voor nodig.

ka
door kaartendraak - Mar 16, 2016 om 12:45
182 Antwoorden / 2 Vragen

Hier precies hetzelfde, alleen is hier een halve graad voldoende. Maar een ander probleem is dat we vinden dat kamers 's nachts niet verwarmd hoeven te worden, dus we draaien de thermostaat naar 15. Ondanks dat slaat het ding 's nachts toch enkele keren aan, gaat niet verwarmen schijnbaar, hebben we gecontroleerd, maar dat suizen door die buizen heen is zeer iritant. Als je in een lichte slaap zit wordt je er gewoon wakker van. Dat 's nachts aanslaan is netzogoed minder zuinig, deed de vorige ook niet

nancy du grand
door nancy du grand - Mar 16, 2016 om 13:01
16 Antwoorden / Vragen

Als je een nieuwe thermostaat hebt va honeywell kun je deze instellen. Stadaard staat deze op eco, voor het gevoel is het killer in de omgeving waardoor je hem hoger zet. Bij stand comfort krijg je meer stralingswarmte van de radiator. En hoeft de thermostaat niet veel hoger.

ni
door nikaju - Mar 16, 2016 om 13:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet niet de stand van de de thermostaat als de juiste temperatuur aan houden, maar hang in de kamer een goede thermometer en bepaal dan wat de temperatuur is. Dat is de juiste manier om te bepalen of er verschil is met de oude ketel.

Math.

ca
door camer016 - Mar 16, 2016 om 13:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds jaren gebruik ik dit gratis programma. http://ecohome.nibfo.eu/ het geeft je zo veel inzicht in je verbruik en niet alleen maar gas maar ook je elektra.
Toen ik in mijn flatje kwam was er een heel oude ketel,17 jaar oud, met een boiler ingebouwd. Die is gelukkig na twee jaar vervangen en ik zie, omdat ik bijna dagelijks mijn meterstanden opneem, mijn gas verbruik dratisch naar beneden is gegaan.Vandaag is mijn verbruik, stookperiode 2015-2016, 234 m3 minder tenopzichte van stookperiode 2014-2015. Totaal verbruik stook seizoen 2014-2015 550 m3. Heel mooi simpel uitgebreid programma waar je heel veel mee kan doen. Grafieken uitprinten, dag verbruik te veel om op te noemen.

jo
door joepf - Mar 16, 2016 om 13:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

Veel oude thermostaten zijn niet meer nauwkeurig.  Moderne elektronische thermostaten vaak wel, al kan ook daar een afwijking in zitten. Omdat uw gevoel is dat de thermostaat hoger moet staan, neem ik aan dat het in de afwijking van de oude thermostaat zit. Dat komt vooral voor als dat nog een oude, zonder batterijen is. Het bimetaal dat de temperatuur meet, kan na verloop van tijd een afwijking vertonen, zodat er bij de verkeerde temperatuur werd geschakeld. U maar denken dat het 20  graden was in de kamer, maar de thermostaat sloeg pas bij 22 graden af als die op 20 graden stond. De nieuwe doet het  wel goed, en voor dezelfde echte temperatuur moet die dan dus hoger staan. Gewoon slijtage van de oude thermostaat dus. Bij een nieuwe ketel wordt gewoonlijk een open therm elektronische  thermostaat geleverd, die geen last heeft van slijtage, en meestal ook al beter is afgesteld dan die oude mechanische dingen.

overigens: veel ketels starten de pomp eenmaal per nacht of er warmte vraag is of niet, om te voorkomen dat die vast gaat zitten. Dat kan op een vast tijdstip zijn, of een vast aantal uren na de laatste keer dat die heeft gedraaid. Dat  is normaal. Ruis in de leidingen is vaak lucht, ontluchten zou de leidingen dus stiller kunnen maken. (Dit  voor een andere vraagsteller die met dit probleem zit)

hansje klein
door hansje klein - Mar 16, 2016 om 13:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De combinatie vloerverwarming èn radiatoren is bij veel fabrieksinstellingen van een ketel niet meegenomen. Ketels inregelen is een vak appart en een installateur kan hier zelfs dagenlang enkele uren mee bezig zijn. Dit is een extra kostenpost en wordt bijna nooit op een offerte gezet.

Controleer:  1 -  de werkelijke (niet gevoelde) kamertemperatuur op vaste tijdstippen met een separate thermometer en vergelijk met de (nieuwe?) thermostaat.  2 - volg het gasverbruik en vergelijk met het verleden. 3 - Vraag uw installateur uitdrukkelijk om een deskundige inregeling, mogelijk m.b.v. de producent met extra apparatuur. Het feit, dat hij meerdere keren moest langskomen toont aan, dat hij eerder on-deskundig is.

Moduleren (gelijkmatig met lagere temperatuuren verwarmen) is het steekwoord, hetgeen uw oude ketel mogelijk nog niet deed. Ook dat is even wennen. De radiatoren worden daarbij niet meer heet, maar de vloerverwarming dus ook niet meer.

ha
door harryromijn - Mar 16, 2016 om 13:32
272 Antwoorden / 0 Vragen

Verbruikt u echt meer gas (energie) of staart u zich blind op de wijzertjes ( getalletjesplaat ) van een thermostaat ?
Of over het hoofd gezien, dat het nu 's nachts 2-3 graden vriest en enkele weken geleden juist enkele graden boven 0 was 's nachts ?
Wordt nu 24u/dag verwarmd ipv vroeger van 22:30-07:30 niet ? Houd er rekening mee, dat een vloerverwarming uiterst traag reageert.  In mijn huis maakt het niets uit, of ik 's nachts de thermostaat lager zet, want de vloer zorgt voor hele nacht warmte, en dus 's morgens voor een behaaglijk huis. Als je dan een goede isolatie hebt, kan het je zelfs overkomen, dat de gas- of stadsverwarmingsstoring van vele uren totaal aan je aandacht voorbij gaat..

mo
door mof - Mar 16, 2016 om 14:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag is niet hoe hoog u de thermostaat moet zetten maar beter:

is uw gasverbruik hoger, gelijk, of lager dan voorheen?

In andere woorden: stel, u verbruikte voorheen 1000 kuub bij een thermostaatstand van 20 graden, en nu
verbruikt u 900 kuub bij een thermostaatstand van 22 graden ....

Dan maakt het toch niet uit, dan bespaart u toch?

Misschien is de thermostaat niet goed gekalibreerd, of staat die op de tocht of wat dan ook.

jarom
door jarom - Mar 16, 2016 om 14:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat mij er om wat ik behaagelijk vind. Dat was bij mijn oude installatie 20.5 graden, bij de nieuwe Intergas installatie die ik van de Noun huur heb ik voor dezelfde  behaagelijkheid op de zelfde thermostaat zeker 22 graden nodig. Ik wil het niet over het gasgebruik hebben, het rendement van mijn oude HR en de nieuwe Intergas Is slechts enkele procentjes beter en zal nauwelijks invloed hebben op het gasverbruik. Ook de warmwaterdoorloop bij het douchen is minder, ik denk gewoon dat Intergas duidelijk een wat minder merk is. Zoals ik in mijn eerdere bericht hierboven al aangegeven heb komt men er bij Feenstra ook niet helemaal uit.

ke
door kerstdag - Mar 16, 2016 om 15:47
68 Antwoorden / 9 Vragen

Als u vloerverwarming heeft, neem ik aan dat de radiatoren (nagenoeg) dicht staan. Als dan de pomp gaat draaien zal er geruis ontstaan. De meeste pompen kun je instellen. Die van u draaid echter veel te hard en zo ontstaan deze klachten. De pomp moet dus op een lager toerental.
Uw thermostaat. Waarschijnlijk heeft nog een oude honnywell. Vaak ontstaat er een afwijking omdat thermostaten of een verstelbare instelling of een vaste instelling heeft. De Honnywell T87F is namelijk instelbaar en de instelling moet overeenkomen met het gasblok van de c.v. ketel. Op het gasblok staat altijd het aantal Millie amperre. Onderaan zit een handeltje en hier kunt u de juiste MA instellen maar? Niet iedere ketel werkt met deze Honnywell.
Zelf heb ik jaren bij Feenstra gewerkt en helaas. Er zijn, ondanks dat het een groot bedrijf is met vele monteurs, er maar enkelen die hier verstand van hebben.
Dan de keuze van de c.v. ketel. Niet erg handig een Intergas te kopen en zeker niet bij Feenstra, nu NUON..
U moet dus controleren of de ingestelde waarde van de thermostaat overeenkomt met de waarde van de c.v. ketel.
Als u er niet uit kunt komen kunt u altijd Integas zelf bellen en vragen voor een bezoek. Wel uw klachten goed omschrijven en mededelen dat Feenstra er niet uit kan komen. Telefoonnummer van Intergas: 0524-512345
Succes.

zonnewind
door zonnewind - Mar 16, 2016 om 16:07
222 Antwoorden / 61 Vragen

Bij mijn nieuwe ketel heb ik een nieuwe thermostaat laten plaatsen. Bovendien verander ik nooit iets aan de thermostaat vanwege het feit dat de vloerverwarming tijd nodig heeft om weer op temperatuur te komen als ik de temp. 's nachts lager zou draaien. Er is mij verteld dat de thermostaat beter dag en nacht op eenzelfde temp kan blijven staan omdat de vloerwarming die wisselingen niet kan bijpoten. Gewoon laten staan en alleen als de buitentemp lekker wordt, dan pas draai ik de thermostaat lager en laat die daar dan de hele zomer op staan tot het weer kouder wordt en het onbehaaglijk wordt in huis.

ke
door kerstdag Mar 19, 2016 om 16:23
68 Antwoorden / 9 Vragen

Dit is prima. Vloerverwarming moet je niet steeds de thermostaat instelling wijzigen. Zou alleen maar duurder stoken betekenen.

ke
door kerstdag - Mar 16, 2016 om 19:17
68 Antwoorden / 9 Vragen

Uiteraard is het verstandig om bij enkel voerverwaring, deze gewoon aan te laen staan. Is zuiniger dan in de avond uit te zetten.
Toch zou ik u adviseren, contact op te nemen met Intergas.

ar
door ariet - Mar 17, 2016 om 17:40
58 Antwoorden / 13 Vragen

Veel belangrijker is of je meer of minder gas gebruikt. Als de vloerverwarming onvoldoende is zal met een eco thermostaat de temperatuur hoger ingesteld moeten worden. De eco thermostaat gaat ook 's avonds eerder op een lager pitje. Bijv. afgesteld dat hij om 11.30 h naar een lagere stand gaat dan zal de ketel ongeveer om 19.30 h niet meer aangaan en moet de thermostaat hoger worden gezet om het behaaglijk te houden in de latere uren.

ro
door ronny530 - Mar 17, 2016 om 18:05
2788 Antwoorden / 41 Vragen

De nieuwe thermostaat zal modulerend zijn ingestelt daardoor blijven de radiatoren lauwwarm aanvoelen en blijft het voor het gevoel langer koud of kil in de woonruimte edoch dit is de meest energiebesparende instelling. Een niet modulerende thermostaat doet de ketel aanslaan totdat de juiste temperatuur is behaald en dat is voor menigeen het meest comfortabel want het bootst de ouderwetse manier van verwarmen na maar brengt het rendement wel met een % of 5 naar beneden. Wat de aanduiding van de temperatuur op de thermostaat betreft die meet de temperatuur die op gemiddeld 1 meter 70 hoog in de woonruimte heerst. Onder de 1 meter 70 ligt de temperatuur lager terwijl boven de 1 meter 70 de temperatuur hoger zal zijn omdat warme lucht lichter is dan koude lucht. U heeft zelf de keuze, aan deze opstelling wennen en het hoogste rendement halen of kiezen voor een iets lager rendement en meer comfort.

ma
door marcelraps - Mar 17, 2016 om 20:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,
Bij het plaatsen van een HR cv-ketel met een (waarschijnlijk) modulerende kamerthermostaat veranderd de situatie aanmerkelijk.
Moderne cv-ketels trachten met zo min mogelijk gasverbruik de ingestelde temperatuur in de woning te behalen.
Dit doet de fabrikant door ervoor te zorgen dat de cv-ketel zo lang mogelijk blijft condenseren. Hier zit de extra besparing.
Gevolg is dan wel dat de cv-temperatuur in de radiatoren lager is.
Hierdoor geven de radiatoren minder stralingswarmte af en voelt het minder aangenaam aan in huis.

Om het probleem op te lossen zijn er twee mogelijkheden:
-de radiator(en) in de woonkamer vergroten of:
-de modulerende thermostaat vervangen door een aan / uit thermostaat. Hierdoor is er geen terugkoppeling meer naar de cv-ketel en gaat
  het toestel later moduleren waardoor de temperatuur in de radiatoren stijgt.

Succes,

Marcel

Ma
door Mat Matheij - Mar 17, 2016 om 21:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hoewel er niet veel toe te voegen is aan de reeds gegeven adviezen wil ik hieruit een aantal citeren. 'De thermostaat staat slechts voor de weergave van de temperatuur' en dat ter plekke. Deze geeft dus een gemiddelde aan van de temperatuur in de ruimte. Essentieel is de juiste fysieke plaats waar deze wordt gemonteerd. Bij een NIET bedrade versie is de plaats ervan naar keuze te wijzigen teneinde een voor U optimale plaats te verkrijgen. Het gasverbruik kunt U dagelijks al dan niet digitaal aflezen en eerst dan tot de conclusie komen of er sprake is van een hoger verbruik dan voorheen.

Vloerverwarming is t.o.v. radiatoren in principe effectiever omdat de gehele ruimte gelijkmatig vanaf de vloer wordt verwarmd. De watertemperatuur van dit type verwarming is beduidend lager dan die van conventionele verwarmingen. (70° t.o.v. naar ik meen ca. 40°). Om een behaaglijke omgevingstemperatuur te creëren is het -als hoofdverwarming- zaak de vloer op een relatief constante temperatuur te houden. Dat omdat het langer duurt om een temperatuursverschil te overbruggen. Een programmeerbare thermostaat is dan ook geen gadget maar een must. Uw installateur zou eenieder moeten voorzien van een duidelijke uitleg van en niet moeten volstaan met de opmerking 'dit is normaal' zoals dat wel vaker te horen valt op dit forum.

Wa
door Warenjen - Mar 18, 2016 om 16:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben een andere installateur laten komen en die vond het probleem. Het blijkt dat er te weinig vloerverwarming is geplaats. Dus te weinig vermogen. Bedankt voor alle reactie's.

ke
door kerstdag Mar 19, 2016 om 16:31
68 Antwoorden / 9 Vragen

Dan is het wel vloerverwarming maar dit noemt men Semi vloerverwarming. Dit wil zeggen dat er altijd radiatoren open moeten blijven staan wil men de ingestelde temperatuur halen.