Pe
door PekeP Jun 26, 2023 om 14:47
Huishouden & energie

Overlast jarenlange verbouwing: fatsoensnorm

Beste lezers,

Onze buren hebben +- 5 jaar geleden de woning gekocht en zijn sindsdien onophoudelijk aan het klussen.

Meneer is enorm handig, maar perfectionistisch. Elke klus duurt daardoor bizar lang.

Dit betekent:

-schuren, boren, zagen in huis tot wij er gek van worden (tot op ons stuc);

-eenmaal mooi weer betekent dat buiten drillen, trillen, zagen, boren, hout stoken
-vuren stoken van meters hoog. Vriendelijk verzocht dit verderop te doen in de tuin zodat niet onze auto's, meubels e.d. wit van het as zie. Dat ging +- 2 maanden goed: ondertussen staat de vuurton weer strak achter de woning en regent het weer as

-eigendommen worden ook mager gerespecteerd. Onze schuur achterop het terrein heeft aan de zijkant ramen. Men vond dat ze daardoor te kijk zaten in hun tuin, dus de vraag of er iets voor mocht. Ons antwoord: lekker een plant oid voorzetten, geen probleem! Wat doet men: onze ramen zijn zwart geschilderd
-onze schutting wordt +- 30-40cm afgegraven aan hun zijde. Met als resultaat: een ernstig instabiele schutting en nu rottende palen welke bloot zijn gelegd. We hebben nu 2 jaar schoren aan onze kant staan. Dan is deze schutting ondertussen een afgesloten hoofdstuk, we hebben ons er bij neergelegd dat ze er niks aan gaan doen (men kwam immers later wonen, vind het geen mooie schutting en erkent het dus niet als erfgrens. Overigens bleek de erfgrens later ook 30cm meer richting hun te liggen. Wat betekent dat de schutting ook echt dus op ons terrein stond, maar dat ze veel te ver haden afgegraven).

Frequentie:

-varierend van 3 avonden doordeweeks + het weekend tot nagenoeg alle avonden inclusief weekend
-tijden na 22:00 uur (in het verleden zelfs tot 23:30, toen zijn we al meermaals langs gegaan) worden niet vermeden
-vrijdagavond gaat men evenzo tot laat door om vervolgens zaterdagmorgen rond 07:45 weer op te starten
-ook de zondag wordt niet gemeden

Resultaat:
-wij kunnen het gehele voorjaar (5e voorjaar/zomer op rij) nagenoeg niet buiten ontbijten, lunchen, eten, boek lezen;
-je vrijheid is weg, want visite uitnodigen bijv. buiten is niet zonder risico. Want de vraag of je verstaanbaar bent is maar de vraag;
-met deze hete dagen je huis luchten door ramen te openen? Je past wel op. De herrie is zo oorverdovend, wij doen boven de ramen en deuren niet open i.v.m. 2 slapende kids (<8jaar). Dus we kunnen amper luchten.

Precisie / perfectionisme:
-men ging duizenden waaltjes gebruiken in de woning aan de muur: deze werden buiten 1 voor 1 in plakjes geslepen. Resultaat: weken lawaai, maar weken rode plakkerige stof op onze tuinmeubels, auto's, etc.
-het slopen van 2 muurtjes van 1,5 meter duurde nu een maand. Steentje voor steentje wordt die losgetrild met de boren, worden ze elektrisch losgebeiteld, etc.

Dan is dit normaliter het gevolg van een verbouwing, maar na 5 jaar zijn wij de wanhoop echt nabij.
Temeer daar het gehele buitenterrein nog moet + meer dan de helft van de bovenverdieping. Het gaat dus nog jaren door.

Feitelijk mag men klussen tot 22:00 uur, echter indien je dat al jaren nagenoeg elke avond doet bij wijze van spreke is de leefbaarheid voor de omgeving weg. In welke mate kan je hier een punt maken qua fatsoensnormen? Of andere adviezen?

Ps: wij zijn ondertussen ee keer of 4/5 het gesprek aangegaan hierover dat de leefbaareid er niet meer is. Resultaat: bovenstaande verhaal tot vandaag de dag.

9839 12 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jun 26, 2023 om 15:04
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Neem eens contact op de buurtagent, wellicht dat dat enig soelaas biedt. U kunt natuurlijk altijd na 22 uur bellen voor geluidsoverlast. Of anders bouw en woning toezicht.

Ja
door JannyBoe - Jun 26, 2023 om 15:10
520 Antwoorden / Vragen

Als u al 4 of 5 keer het gesprek bent aangegaan dan houdt het qua fatsoensnormen zon beetje op denk ik.
Buurtagent, buurtbemiddeling, mediation, dat soort zaken inderdaad. En een hardere opstelling. Uw buren lopen over u heen.
En als die houtstook het verbranden van sloophout in een ton is dan kunt u uw gemeente bellen voor handhaving. Dat mag gewoonweg niet.
Sterkte met uw buren en hopelijk komt er een oplossing.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 26, 2023 om 15:16
2082 Antwoorden / Vragen

Ik zou beginnen met een klachten bij de gemeente, overal waar ze zich niet aan de regels houden is een klacht. Dat afgraven van die schutting op uw eigen terrein moet ook hersteld worden, enz alles dat u kunt vinden. Misschien een advocaat om eea kracht bij de te zetten. Verder bij overlast direct de wijkagent langs laten komen en klagen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 26, 2023 om 16:10
7201 Antwoorden / 3 Vragen

5 jaar is een te lange tijd en zeker als het eind ervan ook nog eens niet in zicht is.
In deze link staan wat mogelijkheden om hulp in te schakelen nu praten weinig helpt.

https://www.problemenmetjeburen.nl/verbouwing

1paul
door 1paul - Jun 26, 2023 om 16:20
3163 Antwoorden / 0 Vragen

als de schutting aantoonbaar is verrot door het handelen van de buurman dan kun je eisen dat deze gerepareerd word of vergoed.

ramen in de schuur had je zelf moeten voorzien van blindering, dit mag nu eenmaal niet op de erfgrens met uitkijk op perceel van de buren.

verder raad ik je aan een dossier aan te leggen en iedere keer weer te klagen bij de buren maar ook melden bij de politie en bij de gemeente, er is namelijk ook nog zoiets als woongenot en als ik het zo lees is die ernstig aangetast in deze situatie, uiteraard is het niet de bedoeling dat uw spullen steeds onder de stof zitten welk veroorzaakt is door de buren, zeker niet als men dit ook op een andere plek kan doen!

leesvoer, langdurige overlast hoeft men niet te accepteren, via de rechter kun je eventueel een regeling omtrent gedrag afspreken!!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leefbaarheid/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-burenoverlast

mahadma
door mahadma Jun 26, 2023 om 18:12
11558 Antwoorden / 51 Vragen

ramen in de schuur had je zelf moeten voorzien van blindering, dit mag nu eenmaal niet op de erfgrens met uitkijk op perceel van de buren.

Tenzij dit verjaard is.

Pe
door PekeP Jun 26, 2023 om 18:28
Antwoorden / 1 Vragen

Die schuur is uit 1990 ongeveer.
Stond er reeds toen zij 5 jaar geleden hier kwamen wonen en feitelijk (bleek bij opgevraagde kadastrale meting door de buren zelf) niet eens de erfgrens daar die 30cm verder nog ligt.

Het blinderen zelf is wat ons betreft het probleem niet, had ik prima willen doen als ze daar gelukkig van werden. Het ongevraagd beschadigen van het zoveelste eigendom wordt wel knap vervelend.

agapon1951
door agapon1951 - Jun 28, 2023 om 10:57
173 Antwoorden / Vragen

Artikel 5:37 BW

Artikel 37 van Boek 5 BW ziet op onrechtmatige hinder. Als er mogelijk sprake is van onrechtmatige hinder, zal op dit artikel vaak een beroep worden gedaan.

Of er daadwerkelijk sprake is van onrechtmatige hinder is sterk afhankelijk van de precieze situatie. Uit de jurisprudentie van de Hoge Raad volgen enkele handvatten voor het beantwoorden van de vraag of sprake is van onrechtmatige hinder. Gekeken wordt naar:

  • de aard, de ernst en de duur van de hinder;
  • de daardoor veroorzaakte schade;
  • de verdere (specifieke) omstandigheden van het geval.

Bij de omstandigheden van het geval speelt onder meer de plaats van de hinder een rol. Een inwoner van een stad, moet bijvoorbeeld met meer hinder rekening houden, dan iemand die op het platteland woont. Er is daarom dan ook minder snel sprake van onrechtmatige hinder. De rechter kijkt verder naar wanneer de hinder is aangevangen, en wanneer de klager zich ergens heeft gevestigd. Is de hinder (pas) na vestiging begonnen, dan is sneller sprake van onrechtmatige hinder dan in het omgekeerde geval.

Ook de noodzaak van de hindertoebrengende handeling speelt een rol. Als een bepaalde hinderlijke activiteit noodzakelijk zijn, zal niet snel sprake zijn van onrechtmatige hinder.

ka
door kaartendraak - Jun 28, 2023 om 11:11
182 Antwoorden / 2 Vragen

Het is hier al eerder gezegd:
-politie inschakelen(wijkagent), vooral zodra er iets gebeurt, zoals dat vuur stoken, wat gewoon helemaal niet mag en bij overlast na 22 uur
-klagen bij gemeente
-desnoods een rechtzaak
-en zorg dat je overal foto's/filmpjes van hebt

Maar mijn vraag: waarom 5!!?? jaar wachten??? Ik zou na de eerste paar gesprekken met de buren of het wat minder kan al politie en gemeente meldingen gedaan hebben.

la
door lagerweij - Jun 28, 2023 om 12:18
32 Antwoorden / 1 Vragen

Hetzelfde meegemaakt, buur was bouwvakker en kluste altijd in zijn vrije tijd, dus ook onze vrije tijd. Zelfs in het weekend, we zijn verhuisd mede om die klussende buurman, je kunt er niets tegen doen tenzij er ook 's avonds laat veel lawaai is.Sommige mensen zijn simpelweg niet voor rede vatbaar, dus wegwezen dan maar. .

Le
door Le Coq - Jun 28, 2023 om 13:08
2 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat de beste oplossing is: Verhuizen, want dit komt nooit meer goed...wat een respectloze buren..!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 28, 2023 om 21:01
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven advizen m.b.t. o.a. inschakelen Gemeet / politie etc.: zorg voor ondersteuning van buren. Dat maakt de casus sterker en zie ook nog Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

he
door henkie.penkie - Jun 29, 2023 om 09:27
149 Antwoorden / 0 Vragen

De rijdende Rechter inschakelen!

Ja
door JannyBoe Jun 30, 2023 om 08:21
520 Antwoorden / Vragen

Op zich een goed idee maar voorwaarde is dat beide partijen daar mee instemmen.
Het lijkt erop dat de buren überhaupt geen problemen zien momenteel.

@H
door @HENK@ - Jul 4, 2023 om 17:55
159 Antwoorden / 1 Vragen

dit komt gewoon niet meer goed....helaas !