di
door dietyanders Oct 16, 2009 om 20:32
Huishouden & energie

Stankoverlast huisdieren

Mijn buren hebben een zeer groot aantal huisdieren, katten, honden en vogels. Als ze de tuindeur op een kier zetten stinkt het al in mijn tuin. In de  zomer maak ik, door de stank, geen gebruik meer van mijn tuin. Ik heb de buren er op aangesproken maar die zeggen het heel erg te vinden maar doen niks. Ook de woningbouwvereniging heb ik hierover geïnformeerd maar die zeggen er weinig tegen te kunnen doen. Wat kan ik nog meer doen ?

4724 22 Rapporteer

kiran
door kiran - Oct 16, 2009 om 21:31
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@dietyanders

In principe is hier heel weinig aan te doen. De WBV zou een boete uit kunnen delen, maar of dat indruk maakt? Een wijkagent in schakelen en die een bezoekje laten brengen ... of dat indruk maakt?

Is een ellendig iets als je er samen niet uit kan komen. Maar ik zou me toch niet zomaar m'n tuin uit laten pesten. Misschien volgend jaar zomer een stel citronella waxinelichtjes neerzetten. Een zooi wierook aansteken. Moet je zelf natuurlijk ook tegen kunnen! Maar ruikt in ieder geval prettiger dan overmatige 'katten en honden luchtjes'.

Wens je sterkte, maar zou er toch nog af en toe op terug komen, in de hoop dat de mensen het licht zien. Beesten om je heen is leuk, maar betekent niet dat de hele buurt die dierentuin ook moet ruiken.

edwardus
door edwardus - Oct 16, 2009 om 22:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je moet natuurlijk niet met lekkere geurtjes de oorlog in he ;)
Misschien kun je de volgende paar keer i.p.v. de wc te gebruiken je eindproducten "inzamelen" in een plastic zak o.i.d. en dat in je tuin plaatsen. Het zou me zeer verbazen als ze hun deur nog lang open laten staan :)))

Bij wijze van tijdelijke maatregel dan he

kiran
door kiran - Oct 16, 2009 om 23:00
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus

Haha, hijs leuk hoor. Maar (ff vies doen) stront en stront is (praktisch) eender? Maar dan zitten de buren allebei niet meer buiten en de buurt komt bij beide klagen? :P

En die lekkere luchtjes? Zou die voor mezelf neerzetten, om die andere rufjes te verdoezelen. Nou ja, hoe je het ook bekijkt, is niet lekker natuurlijk. Jij je bbq tje aan en je sateetje smaakt ineens ook anders gekruid?

mhofman
door mhofman - Oct 17, 2009 om 16:24
530 Antwoorden / 93 Vragen

Hoi, staat er niets in het huurcontrakt over het houden van huisdieren en hoeveel mag ?Meestal mag je niet meer dan 2 hebben als je de zelfde woningbouwvereniging hebt zou ik het nakijken.Anders een vuurkorf aanschaffen en lekker stoken als de wind hun kan opwaait zien wanneer ze gaan klagen.Zijn er niet meer mensen die vlakbij wonen die het zelfde probleem hebbenals jij?Misschien hun erbij betrekken en met meer mensen in de buurt klagen bij hun en de woningbouw. sterkte mhofman.

geer56
door geer56 - Oct 19, 2009 om 14:31
100 Antwoorden / 9 Vragen

Laat je niks wijs maken er is heel veel aan te dooen. Het is wat werk . Je maakt een dag rapoort van wanneer het stinkt van hoe laat enzo en daan ga je naar je huis baas en zeg je dat zei volgens de wet verplicht zijn jou je woongenot te garanderen en dan kan je met je rapoort aantonen hoe het zit.advocaat tomlow is daarin gespecialiseerd en heeft dat zo opgelost geloof mij maar

audb
door audb - Oct 19, 2009 om 14:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een woningbouw vereniging die een boete mag opleggen?

Een woningbouw vereniging mag dat dus niet doen zonder tussen komst van de rechter ze zijn namelijk hier toe niet bevoegd.

Wel MOET de woningbouw zorgen dat u gevrijwaard wordt van (stank) overlast dit staat zelfs in de wet omschreven.

Echter is het misschien wel een goed idee om eens naar www.betterburen.nl te gaan.

Een gesprek met een extrern persoon wilt wel eens beter helpen dan in uw eentje te gaan.

audb
door audb - Oct 19, 2009 om 14:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.goedeburen.nl/wet/index.htm

Ales wat u weten wil?

le
door leolouwers - Oct 19, 2009 om 15:01
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Wat tot op heden, op één reactie na, wordt gesuggereerd, daar schiet je niks mee op. Dan krijg je het over en weer pesten. En daar is niemand bij gebaat.

Juridisch gezien heb je echter wel een poot om op te staan. Dit is echter afhankelijk van de vraag of je voor of tijdens het moment van het ontstaan van de overlast jouw woning hebt betrokken. Als jij er eerder woonde dan je buren, dan heb je kans dat je een procedure kunt winnen. Er is een uitspraak in kort geding geweest waarbij het houden van hoenders en hanen de inzet was. Eiser vorderde verwijdering van de dieren. De rechter stelde echter dat de eiser bij aankoop van zijn woning reeds op de hoogte was van de overlast. En omdat alles binnen de normen van de gemeente lag werd de eis afgewezen.

Hieruit kun je concluderen dat je, indien je eerder op je adres woonde dan je buren, vrij sterk kunt staan in een procedure. In ieder geval zou ik nog eens met de woningbouwvereniging gaan praten om samen met je buren aan tafel te gaan zitten. Als de stankoverlast niet te harden is, dan dient er een oplossing te komen voor dit probleem. Ik zou in ieder geval proberen om ook de gemeente in het gesprek te betrekken. Het beste is om dit via een aangetekende brief te vragen waarin je de situatie ng eens volledig uiteen zet.

Veel succes,

Leo Louwers

zerlina
door zerlina - Oct 19, 2009 om 15:07
19 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u er de dierenbescherming niet bij inschakelen? Als er idd een dergelijke stank is dan wil dat zeggen dat de dieren niet goed gehouden worden. Ik weet wat af van dieren houden en het is een hoop werk om dagelijks alles schoon te maken, maar ik zit liever zelf ook niet in onaangename geuren. Wat de buren wel kunnen doen is gewoon steeds de uitwerpselen verwijderen. Dat doet iedereen die dieren heeft. Meerdere keren per dag verzamel je mest! Die kan trouwens gewoon in de wc, logisch niet? Vogels en katten houden trouwens van schone wc's, honden kijken daar wat minder naar, maar lopen die een rondje of wordt de tuin ook als wc gebruikt?
Kortom, ik zou op de dierenbescherming afgaan.
Ik woon in een ander land, maar hier in Italie krijg je de politie op je dak als je huis zodanig stinkt dat de mensen gaan klagen. Plus de dierenbescherming.

je
door jenika - Oct 19, 2009 om 15:19
25 Antwoorden / 13 Vragen

ik kocht een spuitbus bij een dierenzaak  deze helpt wel maar of ze blijvend weg b;ijven weet ik  niet

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:22
16870 Antwoorden / 202 Vragen

deze site staat geen reclame toe!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:25
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ik adviseer u om advies te vragen bij het juridisch loket http://www.hetjl.nl/hetjl  juridisch loket

is gratis. Ook kan het zinnig zijn tenminste navraag te doen bij de milieupolitie of milieuafdeling van uw gemeente.

labren
door labren - Oct 19, 2009 om 22:21
862 Antwoorden / 0 Vragen

de woningbouw vereniging moet daar tegen optreden, overlast van honden tast het woongenot aan en daar moet de woningbouw vereniging tegen optreden , moet je een aangetekende brief sturen naar de WBV met je klachten over de beesten en de stank overlast vanwege verwaarlozing van die dieren

labren

ta
door tar - Oct 19, 2009 om 23:07
522 Antwoorden / 9 Vragen

Uw woningverhuurder is WETTELIJK verplicht om u ongestoord woongenot te verschaffen!

Doet u woningverhuurder dit niet, dan zijn zij (financieel, denk o.a. aan gerechtelijke kosten) aansprakelijk en aanspreekbaar!

Zorg ervoor dat u een simpel schriftelijk Word of WP overzicht maakt van alle overlast en gebeurtenissen met de datum en tijd.

Stuur dit verslag AANGETEKEND met ONTVANSTBEVESTIGING naar uw woningverhuurder en vraag op welke termijn de overlast zal worden gestopt.

me
door menneke - Oct 19, 2009 om 23:22
77 Antwoorden / 24 Vragen

Doordat mijn buurman last had van mijn dieren is hij naar de gemeente gegaan om zijn beklag te doen.

En wat kreeg ik op mijn dak? Dienst Bouw- en Woningtoezicht die mijn hele huis en tuin heeft bekeken en mij sommeerde binnen één maand heel veel buitenkonijnen weg te doen. Als ik dat n.l. niet zou doen, dan zouden zij het doen en dan kwamen de kosten voor mijn rekening.

De kinderboerderij hier ter plaatse heeft mij geholpen om heel veel konijnen terug te nemen. En na een maand weer Bouw en Woningtoezicht op de stoep; alles was oké!

Dier buurmand had nooit echt rechtuit in mijn gezicht gezegd dat hij last had van de konijnen. Maar hij was wel asmatisch en hij was bang voor de zomer die komen zou en de hokken zouden gaan stinken. Dit is al meer dan 12 jaar geleden. Ik vertel het hier omdat de topicstarter wellicht iets aan heeft. Dus op naar de gemeente waar je woont en een klacht indienen bij de Dienst Bouw- en Woningtoezicht.

li
door linette - Oct 20, 2009 om 16:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik het goed lees, is er pas sprake van stankoverlast, als de buren met dieren hun deur open zetten.

Dat zou betekenen dat het huis zelf vervuild is. Ik denk dat wat mensen in hun eigen huis doen, tot zeker hoogte hun eigen zaak is.

Als dat werkelijk het geval is, vraag ik me af, hoe lang het gaat duren voordat de geur door de muren heen zal komen.

Er kan natuurlijk ook sprake van zijn, dat de klager erg gevoelig is voor afwijkende luchtjes. Ik bedoel maar, je kunt zeggen dat een kinderboerderij ruikt, maar sommige mensen vinden het stinken.

Een goed gesprek en vooral een objectieve kijk op de situatie ter plaatse zal zeker een oplossing brengen.

er
door erky - Oct 20, 2009 om 22:11
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Dietyanders,

Hier in de buurt is er wel degelijk iemand uit zijn (huur)flat gezet wegens stankoverlast. Dat was wegens 13 katten. De belangrijkste rol speelt hierin de Woningbouwvereniging. Omdat je zelf praat over de WBV denk ik dat je in een vergelijkbare situatie zit. De beste remedie is dit degelijk en serieus aan te pakken. Zorg dat je behalve mondeling, ook schriftelijk stappen zet en zelf onberispelijk blijft. Dat laatste om tegengas te vermijden. Vraag via de Huurcommissie verlaging van de huur aan - dit kan en MOET gehonoreerd worden, laat ze maar langs komen om te controleren, dat kan mooi komende lente als de deuren weer open gaan.
Het hele stappenplan kan je ook hier nalezen.

Houd vol!
Erky

mamamama
door mamamama - Oct 21, 2009 om 13:17
67 Antwoorden / 7 Vragen

Zerlina,

graag wil ik even op jouw bericht reageen. "Ïk woon in Italië"Daar krijg je de politie op je dak,enz." Ik heb daar ook gewoond en spreek de taal dan ook vloeiend. Maar het is daar een heel ander verhaal. Niet te vergelijken met Nederland. De mensen zijn veel toleranter t.o.v. dieren gedrag. Zij vinden dat de dieren ook schepselen van God zijn. En hun uitwerpselen natuur-produkten. Vogels poepen ook overal en er zijn er miljoenen van. Zo is hun motto.

Deze zomer lieten ze hun honden poepen/plassen vlak voor onze caravan aan de rand van het strand ook nog. Ook al had iedereen keurig een plastic zakje mee en werd dat ook keurig gebruikt, het bleef stinken door de hete zon op die urine!! En dat was niet een op zich zelf staand verhaal!! Na vele malen de eigenaren van de plassers te hebben uitgelegd dat wij (met eigen hond) ook van hun honden houden maar last hebben van dat geplas doordat iedere voorbij komende hond ook weer daar gaat plassen, viel het kwartje. Ze liepen door tot een volgende gelegenheid omdat ze toch voor rede vatbaar waren en eindelijk begrepen waarom het ging.Alles zonder ruzie en met een blik van begrip. Met een emmer water + een flinke scheut chloor de plek(ken)schoongespoeld. En de baasjes kwamen groetend langs onze caravan. Ik weet 't, successtory en misschien éénmalig. Maar praten en tolerantie tot op zekere hoogte helpt wel.

mamamama
door mamamama - Oct 21, 2009 om 13:26
67 Antwoorden / 7 Vragen

Dietyanders, Begrijp ik het goed dat als zij de tuindueren open zetten de stank dus vanuit de woonkamer komt? In dat geval kun je misschien vriendelijk vragen of ze even willen kijken of jij buiten zit en dan wacht met de deuren openen totdat je weer binnen/weg bent. Volgende optie is de buurtbemiddelling in te schakelen. Bijna alle gemeenten hebben tegenwoordig wel een mogelijkheid van buurtbemiddelling. Vele succesvolle verhalen hoor je er over, dus het helpt als een objectieve buitenstaander helpt met bemiddelen tussen twee buren die last van elkaar hebben door hun gedrag tegenover elkaar. Misschien iets voor jou? VEEL SUCCES gewenst.

deedee23
door deedee23 - Nov 9, 2009 om 17:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hou ontzettend van dieren en ben er echt dol op en ik kan me erg voorstellen dat je last heb van stank van je buren. Maar ik vind het nog erger voor de dieren, want die hebben het ook moeilijk.
Mijn advies zou zijn, als ik net beter wist, dat je naar de WBV zou moeten gaan, maar ik weet uit ervaring dat als ze iets voor jou moeten doen, ze niet van hun kont af komen, behalve als je moet betalen.
Het beste wat je kan doen is de dierenbescherming (of dierenpolitie, als zoiets er is) bellen en je buren aangeven. De dierenbescherming zal kijken of de dieren een goede leefomgeving hebben en zo niet, dan worden de dieren weg gehaald (is jou probleem ook opgelost). De dierenbescherming kan je het beste helpen, en je helpt de dieren ook. (katten houden er niet van om in stank te leven)

Heel veel sterkte ermee.

deedee23
door deedee23 - Nov 9, 2009 om 17:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hou ontzettend van dieren en ben er echt dol op en ik kan me erg voorstellen dat je last heb van stank van je buren. Maar ik vind het nog erger voor de dieren, want die hebben het ook moeilijk.
Mijn advies zou zijn, als ik net beter wist, dat je naar de WBV zou moeten gaan, maar ik weet uit ervaring dat als ze iets voor jou moeten doen, ze niet van hun kont af komen, behalve als je moet betalen.
Het beste wat je kan doen is de dierenbescherming (of dierenpolitie, als zoiets er is) bellen en je buren aangeven. De dierenbescherming zal kijken of de dieren een goede leefomgeving hebben en zo niet, dan worden de dieren weg gehaald (is jou probleem ook opgelost). De dierenbescherming kan je het beste helpen, en je helpt de dieren ook. (katten houden er niet van om in stank te leven)

Heel veel sterkte ermee.