br
door bruinsma Aug 20, 2018 om 09:07
Huishouden & energie
Storing Miele

Wij hebben een storing met onze Miele wasautomaat. De wasmachine geeft steeds overdosering aan (met minder dan de helft waspoeder als geadviseerd).
Soms centrifugeert hij niet goed, de was ruikt niet echt fris en er zijn schuimresten aanwezig in het manchet na einde programma. Inmiddels 2 keer een monteur gehad van de Miele (in verband met storing tijdens een 10 jarige garantie). Eerste keer helemaal schoongemaakt. Eigenlijk direct daarna openbaarde zich het probleem opnieuw. Weer een monteur gehad. Deze bleef aaangeven, dat ik teveel poeder gebruikte.... Zelf heeft hij de machine laten lopen gedurende een half uur zonder wasmiddel: Resultaat: Veel schuim in de manchet en aan de openingsdeur.... Maar.... ik doseerde toch te veel....
Nadien opnieuw trommels gedraaid en het probleem blijft.. Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is en wat er aan gedaan moet worden..
Alvast hartelijke dank.

16476 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 20, 2018 om 09:16
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bruinsma ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels ( klik in de link rechts op start eerste hulp bij storingen  , donker grijs vlak )

https://www.miele.nl/c/eerste-hulp-bij-storingen-391.htm

Lees ook dit , is iets voor de monteur .

https://www.euromaxx.nu/MIELE-LAMPJE-OVERDOSERING-DOSERING-BRANDT

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2018 om 09:30
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Schuimresten wijst er op dat er wasmiddel in de machine of vulbakje achterblijft wat mogelijk niet voldoende opgelost wordt. Probeer eens een ander (tabs of vloeibaar) wasmiddel en kijk of het probleem blijft. Mogelijkheid is ook dat de pomp niet goed werkt waardoor er restwater in de machine blijft. Een andere mogelijkheid is dat het spoelprogramma niet goed werkt, hierbij zou bij normale werking alle zeepresten verwijderd moeten worden. Krijgt u ook nog een melding op het display?

Ge
door Genee - Aug 20, 2018 om 09:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een half uur laten draaien zonder wasmiddel, resultaat veel schuim in de manchet.

Waar komt dat schuim dan vandaan, ik denk toch dat het achtergebleven zeepresten zijn.
In het verleden misschien wel veel wasmiddel gebruikt?
Onze Miele geeft ook wel eens aan dat er teveel waspoeder is gebruikt.
Wanneer u gewoon kunt wassen zou ik me van die melding niet veel aantrekken.

Misschien dat u hier wat aan hebt
https://www.dehuishoudcoach.nl/wasmachine-schoonmaken/

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 20, 2018 om 09:46
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ook nog een rol kan spelen is dat u het wasprogramma op een te lage temperatuur instelt.
Ook te veel waspoeder kan zeepresten veroorzaken.

marita5
door marita5 Aug 20, 2018 om 09:57
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , lijk mij vreemd als je op een lage temperatuur wast dan deze storing krijgt . Ik heb ook een Miele gebruik waspoeder van de lidl uit Belgie , de samenstelling is veranderd nu geconcentreerd  , Ik had niet op de doos gekeken en de normale dosis gebruikt , gevolg schuim van jewelste , lampje gaf overdosering aan . Een keer de wasmand tegen de afvoerslang gezet , afvoerslang gekneld ,ook toen ging het lampje overdosering branden .

sjjoppy
door sjjoppy Aug 20, 2018 om 10:00
7188 Antwoorden / 3 Vragen

@marita5
Bij een lage temperatuur wassen kan er minder waspoeder gebruikt worden.

marita5
door marita5 Aug 20, 2018 om 10:03
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , doordat bij mij de samenstelling van de waspoeder is veranderd , gebruik ik bij alle temperaturen weinig waspoeder .

sjjoppy
door sjjoppy Aug 20, 2018 om 10:15
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, @marita5, duidelijk, nu de TS nog.

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2018 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

En als men dat vaak doet, zit het schuim ook binnen aan de bovenkant van de machine, duurt vaak even voordat alles weg is. Een paar keer heter wassen met meer water en alles is weg.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2018 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn Miele heeft ook wel eens overdosering aangegeven. Weinig wasgoed, niet vuil en dan toch per abuis veel waspoeder.

Maar wat bedoelt u met “helemaal schoongemaakt”?

Maar als de machine draait zonder waspoeder en dan nog veel schuim naar voren komt, moet u echt tijden lang heel vaak te veel poeder gebruikt hebben.

Draai eens wat wassen op een hoge temperatuur met nauwelijks poeder maar wel een klont soda, geen wasverzachter, maar een scheut azijn bij de laatste spoeling.

gerbera
door gerbera - Aug 21, 2018 om 11:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als uw machine blijft "schuimbekken" heb ik het vermoeden dat er tussen het zeepbakje en het punt waar het water de machine in komt zich waspoeder heeft opgehoopt cq achterblijft. Mogelijk dat u daar de oorzaak moet zoeken. Dat de was niet fris ruikt kan ook daar de oorzaak van zijn, immers oude zeepresten kunnen behoorlijk gaan stinken en komen, met bovenstaand probleem, steeds beetje voor beetje in de machine terecht.

holstein
door holstein - Aug 22, 2018 om 09:42
922 Antwoorden / 16 Vragen

Vaker een lege machine een programma op 95 graden laten draaien met reiniger er in, doe ik zeker om de 3 maand.

ho
door honza23 - Aug 22, 2018 om 18:04
261 Antwoorden / 3 Vragen

40 liter heet water erin gooien en dan een lega was draaien zonder wasmiddel

ro
door ron503 - Aug 22, 2018 om 19:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De slang vanaf de zeepbak naar de kuip is de enige slang die het waspoeder met koud kraanwater wegspoelt. De slang is flexibel en heeft een soort van harmonica structuur om mee te kunnen bewegen met de kuip. Zeepresten zetten zich vast in die slang en telkens als de machine water inlaat spoelt er een klein beetje van de zeepresten mee en dat veroorzaakt een stinkende was die ook nog eens niet schoon is want als de machine aan het schoonspoel programma begint dan komen er weer zeepresten mee en kan tot in lengte van jaren zo doorgaan want aangekoekte zeepresten lossen met koud water bijna niet op. Vervangen van de slang is de enige optie maar overdosering is en blijft een fout van de gebruiker zelf. Kookwaseen draaien heeft eigenlijk geen enkele zin om de machine in top conditie te houden want bij de eerste spoelbeurt wordt het hete water al afgepompt en vervangen door koud kraanwater. Een goede dosering van wasmiddel dan weer wel want die zijn tegenwoordig zo geconcentreerd dat een schepje minder de was beter reinigd dan een schepje meer zoals we dat gewend zijn.