ma
door macella6 Oct 2, 2007 om 20:02
Huishouden & energie

Tips bij aanschaf keuken

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht. Door de aannemer is Bruynzeel keukens geselecteerd. Wij zijn niet verplicht hier de keuken af te nemen maar krijgen wel 1000 euro terug wanneer wij hier de keuken afnemen. Deze week gaan wij naar Bruynzeel keukens om een tekening te laten maken.

Het gaat om een hoekkeuken van 2.70 breed en ongeveer 1.80 in de lengte. Wij willen graag alle inbouwapparatuur Koel vriescombinatie, vaatwasser, gasfornuis, combimagnetron en afzuigkap. Hiervan hoeven we niet de allerbeste kwaliteit zo gaf de verkoper al aan toen ik vroeg om een prijsindicatie dat je een combimagnetron tussen de 900 en 3000 euro heb en hij dus echt eerst alle wensen op papier moet zetten.

Mijn vraag aan jullie is nu eigenlijk. Wat kan je nog ongeveer van de prijs af krijgen als er een prijs gegeven wordt na de tekening? Stel het is een prijs van 8000 euro kan je hier dan nog 1000 euro afkrijgen of is dit niet reeel?

En welke merken van inbouwapparatuur zijn betaalbaar maar van goede kwaliteit? Welke merk hebben jullie in de keuken en hoe is jullie ervaring hiermee?

En hebben jullie misschien nog andere tips?

Alvast bedankt!

Gr. Macella

18911 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Macella,

Algemene en andere tips:

Keuken kopen:

De beste manier om erachter te komen wie in deze branche te vertrouwen is, is informeren bij buren, kennissen, vrienden en familie. Mond op mond reklame is nu eenmaal de beste reklame die er is. En als je mensen met een nieuwe keuken gevonden hebt kun je daar ook meteen kijken hoe die er uit ziet en ook praten over de kwaliteit en over de installatie van de keuken.

De meest grove fout die je kunt maken is, na een fraai en glad verkoopgesprek de offerte meteen op dezelfde dag tekenen. In negen van de tien gevallen teken je dan in feite een koopovereenkomst die uitsluitend tegen hoge annuleringskosten (vaak meer dan 30%) kan teniet worden gedaan. Dus: absoluut niets tekenen maar altijd mondeling een bedenktijd van minimaal 7 dagen aanhouden. Als de verkoper zegt dat hij een handtekening nodig heeft om zijn of haar werktijd te verantwoorden voor zijn baas, dan moet je zo snel als mogelijk het pand verlaten, want zo iemand moet je nooit vertrouwen.

De volgende valkuil is dat je tegen het kopen van een keuken opziet en maar één zaak bezoekt. Het is heel belangrijk dat je er veel tijd voor uittrekt en gaat shoppen, dus meerdere zaken langs gaat. Daarbij is het belangrijk dat je niet je naam en adres en telefoonnummer geeft. Die heeft de verkoper helemaal nog niet nodig om een offerte te maken en je voorkomt ermee dat hij of zij in de computer gaat kijken of je al ergens anders een offerte gevraagd hebt.

De derde fout die je kunt maken is, dat je verblind wordt door de hoge kortingen. Elke zaak die openlijk adverteert met kortingen van 30 tot 50% moet je mijden als de pest. Bovendien zegt de verkoper in zo'n zaak meestal dat die korting heel speciaal is en alleen die dag geldt. Als je dat hoort moet er onmiddellijk een lampje bij je gaan branden en heeft onderhandelen verder geen zin meer omdat je bij zo'n zaak met zo'n uitpraak zeker niet moet kopen.

De volgende valkuil die ik noem is, uiteindelijk accoord gaan met een offerte die onduidelijkheden bevat. Na het zetten van je handtekening kunnen juist die onduidelijkheden grote problemen geven.

Maak vóór het ondertekenen van de overeenkomst een schriftelijke afspraak over de betaling. Bij een goede keukenzaak kun je meestal afspreken dat 30% van de koopsom vooraf betaald wordt, gevolgd door 60% van de koopsom bij oplevering en 10% na de levering en installatie. Zo hou je wat geld achter de hand als alles nog niet goed afgewerkt is bij de eerste oplevering. Het allermooiste is dat je niets vooruit betaald. Van zo’n zaak weet je zeker dat die niet op korte termijn failliet gaat.

Spreek ook af dat de maten die jij als klant hebt meegenomen indicatief zijn. Sta er op dat iemand van de keukenzaak zelf persoonlijk de zaak bij je thuis komt opmeten. Zo voorkom je dat later gezegd kan worden dat het jij een meetfout hebt gemaakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat, als je een goed gevoel hebt bij de gang van zaken in de showroom, je niet kunt onderhandelen over de prijs. Ook in een goede keukenzaak is daar altijd ruimte voor. Maar denk dan niet in termen van 40 tot 50%, maar meer aan 5 tot hooguit 10%.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met de KASSA-expert Hutch.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=7066

Zo, ik hoop dat ik je een zinnige adviezen heb gegeven en dat je die in de praktijk kunt toepassen.

Sukses, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Macella

Wat wij gedaan is het volgende wij hebben een offerte laten maken inc. de spec,s van de apparatuur . Daar zijn we me aan het Goog,len gegaan en je zal versteld staan over de prijs verschillen. Dat is de winst voor de keuken boeren. Nu is het de keus aan jou , om de prijs verschillen te bespreken of een keuken te bestellen ex. apparatuur. Misschien kom je hier watmee verder. En lees verder goed het stuk van Read. Veel succes met je keuken missie

Groet Wil. R

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Macelle

Ik denk dat je de eerste regel op de fout na wel begrijpt.

Groet Wil. R

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie snelle reacties! Hier hebben we zeker wat aan. We hebben nog tot midden november om de uiteindelijke keus door te geven dus we gaan in ieder geval goed rondkijken.

Groeten

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nyhy heeft gelijk, wij hebben ook een keuken gekocht zonder apparatuur en deze later via internet aangeschaft.
Heeft ons een behoorlijk kapitaal gescheeld.
Bijvoorbeeld die combi magnetron vanaf 900 Euro, op internet vind je goede combi ovens van bekende merken al vanaf zo'n 600 Euro.
Betalen bij aflevering en de garantie loopt via de fabriek, werkt prima.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betaal NOOIT enig bedrag vooruit!!!! Maak de volgende afspraak op het koopcontract. Betaling 90% bij oplevering van de nieuwbouwwoning, restant na b.v. 3 maanden, maar zeker niet eerder nadat eventuele problemen zijn verholpen. Elke bonafide keukenleverancier zal dit geen enkel probleem vinden. (Eigen ervaring) Het is namelijk onzin om 30% van ca. 10.000 euro(of meer) bij de leverancier op de bank te laten staan. Waarom zou u als klant  moeten knokken bij een eventueel faillissement om uw geld van de curator terug te krijgen. Niet doen slaapt een stuk rustiger. Verder kan ik mij goed vinden in het advies van Read.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na het weer zeer gefundeerde antwoord hoe men om zou moeten gaan met de keuze van een keuken; het kan en mag tenslotte GEEN impulsaankoop zijn wis ik toch bij vele keukenverhalen de mogelijkheid om losse elementen te kopen die;
a/ altijd veel makkelijker te vervangen zijn dan al die vaste keuken-opstellingen
b/ daarom bij vernieuwen nooit hak en breekwerk vereist.
c/ na aankoop makkelijker te veranderen valt zoals toch in een keukeneiland.
d/ bij vervanging hebben losse elementen nog een restwaarde, een uitgesloopte keuken nauwelijks of niets.

Natuurlijk is men gebonden aan gas en wateraansluitingen maar men kan juist door deze losse elementen veel zelf doen bij het verplaatsen /veranderen van leidingen en zijn flexibele leidingen goed toe te passen over kortere afstanden.

Dus........ naast al die keukenzaken met vaste aan te passen opstellingen ook eens het licht opsteken bij o.a. (kleine) horeca-speciaalzaken of IKEA.

Voor inbouwapparatuur moet u overigens niet bij mij zijn.
Ik heb gekozen voor gewone gangbare apparatuur die niet ingebouwd hoeft te worden.
Dit geeft in een verdere toekomst toch de minste problemen bij een eventueel noodzakelijke vervanging.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben net aan het orienteren.

Ik vermijd de 40%korting keukenzaken.

Ben op bezoek geweest bij een kleinere goede (kennissen) keukenzaak. Geen opdringerigheid.

Maar zelfs HIER merk ik een steevaste 25% hogere prijs van inbouwapparatuur in vergelijking met www.inbouw.nl !!

Inbouwen/installatie zou sowieso door een aparte installateur moeten worden uitgevoerd...dus die apparaten bestel ik gewoon zelf..

(dat scheelt ongeveer 2000 euro !!)

Thanx voor de tip!