Verhuurder vraagt 125 pm voor warm water..
Hi allemaal,
Ik huur nu voor ongeveer 2,5 jaar een appartement in Eindhoven van +/- 50m2. Destijds betaalde ik voor de kale huur 850 euro (waarvan 150 servicekosten) en 75 euro apart voor warm water. Ondertussen is het bedrag natuurlijk elk jaar verhoogd, en wil mijn verhuurder nu het absurde bedrag van 125 euro per maand voor warm water hebben, aangezien mijn vriend is komen inwonen. Even ter verduidelijking, de 125 euro pm is ALLEEN voor warm water. Ik heb verder geen gas, want kook elektrisch, en betaal dus de gemeentelijke belastingen, koud water, stroom, en internet allemaal nog apart zelf.
Daarbij komt ook nog eens dat ik, sinds ik er woon, nog geen enkele afrekening heb gehad van dat warme water (ik heb wel een eigen meter). Iedere keer allemaal smoesjes, en ondertussen is gisteren de meter vervangen naar een 'slimme' meter. De afgelopen 2,5 jaar zou niet meer worden verrekend, waardoor ik die 75 euro per maand dus sowieso kwijt ben. Dit vind ik uberhaupt ook al niet kunnen, en mag volgens mij niet eens.
Wat zijn mijn rechten hierin? Ik weet dat de kale huurprijs mag worden verhoogd, maar dat voorschot is bizar. Ik ben ook niet van plan dit te betalen, aangezien ik zeker weet dat dit veel te hoog is, en de kans zeer aanwezig is dat ik hier natuurlijk ook geen afrekening van te zien ga krijgen...
Wat kan ik doen?
Gr, Laura
Dus de kale huur was € 625,00, dus het was een sociale huurwoning. Dus op naar de huurcommissie. U hebt recht op afrekeningen van de servicekosten.
€ 125,00 per maand gebruikte ik nog niet voor verwarmen en verlichten van een eengezinswoning plus verwarmen van water.
Kijk op Google hoe u bezwaar maakt en uw klacht aanhangig maakt.
Ik hoop dat u die idioterie zwart op wit hebt staan.
Nee, € 850,- minus € 150,- is bij € 700,-
€ 75 voor warm water.
er staat apart!
Dat bedrag per maand betaal ik voor warm water met verwarming. Ik zie bij je opsomming geen verwarming staan. Als je stadsverwarming hebt is het een normaal bedrag.
Zou de verhuurder er maar eens op aanspreken hoe deze aan die berekening komt. Gem. waterprijs is rond de € 0,90 per mtr3. Hier moet dan wel het gastarief en eventuele vaste lasten nog meegerekend worden. U moet dan aardig wat warm water verbuiken wil u aan dat bedrag van € 125,- pm komen. Verder heeft u er recht op een specificatie te krijgen van uw werkelijk verbruik want hier is duidelijk sprake van "natte vingerwerk". Is er een huurcommissie bespreek het met hen, anders eens langs het juridisch loket in uw woonplaats gaan.
Het lijkt mij uitermate zinvol, zoals al aangegeven dat u contact opneemt met https://www.huurcommissie.nl/contact/ en ook met het juridischloket in Eindhoven www.juridischloket.nl
Ik herhaal dit advies op basis van de mogelijkheid dat uw verhuurder de verhuur aan u niet ziet als vallend binnen de wet/regelgeving voor sociale woningbouw en hoe dan ook naar mijn mening de verhuurder heel duidelijk zal moeten (kunnen) maken waarop de kosten die de verhuurder wil aanrekenen zijn gebaseerd. Het komt op mij zoals ik het nu lees meer over als verkapte huurverhoging (omdat uw vriend er ook is komen inwonen).
U geeft aan een slimme meter te hebben en dat betekent niet meer en minder dat het verbuik dan heel duidelijk bekend is en de kosten ervan dan ook.
Maar als u nu een eigen slimme meter heeft dan krijgt u vanaf nu toch ook zelf de afrekeningen? Of anders gezegd, wie heeft dan de nota's ontvangen voor het vebruik volgens de meter die u al had? Samengevat, vragen die 'tot nadenken zetten'zoals u zelf al doet.
Een van belang zijnde vraag: huurt u van een particulier of een niet woningbouwcoörperatie resp. een commerciële verhuurder?
wie heeft dan de nota's ontvangen voor het vebruik volgens de meter die u al had?
betaal dus de gemeentelijke belastingen, koud water, stroom, en internet allemaal nog apart zelf.
Zit je in de kou? Of bedoel je met warm water het gasverbruik, dus warm water en stookkosten.
Je hebt een gasmeter, maar er nooit op gekeken?
En wat is dan wel die €150 servicekosten? Kijk eens op de site van de huurcommissie:
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen
U heeft natuurlijk recht op een verrekening daarvoor kunt u de huurcommissie inschakelen. Echter, die 125 € voor twee personen is minder dan het dubbele van 75€ voor 1 persoon, daar zie ik op zich niets verkeerds aan. Maar wel veel geld voor 1 maand warm water ... dus wél een afrekening eisen. De huurder moet binnen een bepaalde termijn afrekenen. In Duitsland is dat 1 jaar ik weet niet wat het in NL is. Krijgt u geen afrekening dan moet u per aangetekende brief alle voorschotbedragen terugvorderen omdat dan blijkbaar geen warm water is verbruikt. En dus huucommissie en evt rechter.
En stoppen met voorscot bedragen te betalen. Het betreft geen huur dus het is zeer lastig, alleen via de rechter, om u uit huis te krijgen, en dan zal de verhuurder naar de rechter moeten en kunt u uw punt maken.
Verhuurder mag ALLEEN de werkelijke kosten doorberekenen, niet meer, hij moet deze ook aan kunnen tonen en u heeft RECHT op een specifiekatie vand eze kosten, ook de servicekosten vallen hier dus onder!!!
de meter heeft u vast de standen van opgenomen en zo niet heeft de netbeheerder deze, vraag deze op... u mag uiteraard voer al deze jaren terug vorderen.
warm water, is dit ook de verwarming? of enkel douche en keuken water, daar zit nogal een verschil in namelijk...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer