maryvon
door maryvon Jul 7, 2004 om 21:48
Huishouden & energie

Verwarming bijvullen

Ik heb net geprobeerd de verwarming bij te vullen.

Dit gaat altijd zonder problemen, alleen nu lukte het dus niet.

Nu is mijn vraag, wat kan hier de oorzaak van zijn, alles zit goed aangesloten, allebei de kranen staan open, alleen er stroomt geen water in de verwarming. goed lucht uit de slangen

Het lijkt of er een verstopping is.

ik heb trouwens nog zo'n ouderwets kraantje wat met een moersleutel opengedraaid moet worden. Ook moet ik nog vermelden, dat ik toch zeker elke 1,5 maand de verwarming moet bijvullen, alleen ik zie nergens een lek, alleen het kraantje druppelt wel een beetje.

5993 7 Rapporteer

mi
door miraltje - Jul 7, 2004 om 23:18
462 Antwoorden / 0 Vragen

als het goed is zit op de vulkraan van de cv installatie een dopje, wanneer je deze er afhaalt kun je een slang op aansluiten.

In dit dopje zit een rubberen pakking deze wil wel eens blijven plakken op de kraan, als je er geen erg in hebt is het mogelijk dat je de slang er op aansluit terwijl de pakking er voor zit en dan wil er geen water bij.

Ook kan het zijn dat de vulkraan op de waterleiding defect is, dit kun je makkelijk controleren door zonder slang even de kraan open te draaien en mbv een emmer kijken of er water uit komt.

DE vulkraan heeft als het goed is een kerfje bovenop de kraan ziitten .

wanneer dit kerfje dwars op de vulslang staat is deze dicht, staat het kerfje evenwijdig met de slang is deze los.

Dan het bijvullen ,een cv installatie dien 1 tot 2 X per jaar te worden bijgevult met een maximum van 3 X per jaar.

IN u geval zit er hoogtwaarschijnlijk een lek in de installatie.

controleer stap voort stap het volgende;

1 expansievat (door erop te kloppen weet je niet zeker of hij nog goed is, de enigste goede manier is loshalen en kijken of het rubberen membraam nog onderspanning bovenin de aansluiting zit.

Is dit niet het geval of kun je hem makkelijk indrukken dan is hij lek en dient hij te worden vervangen.)

2 controleer de overstort op lekkage wanneer er leksporen(groene aanslag/strepen ) aan de binnenkant van de klep zit of wanneer hij vochtig is is de overstort los geweest deze wil dan niet meer dicht deze moet dan ook worden vervangen.

Optie2 wordt vaak veroorzaakt door optie 1

3 controleer de kraanlichamen van de radiatorkranen op groene aanslag, wanneer dit zo is dan "zweten" de kranen hiervoor dien je knop van de kraan te demonteren.

De enigste goede oplossing is ook vervangen, je kunt eventueel de pakking drukker nadraaien maar dit heeft over het algemeen weinig resultaat omdat de kraan dan een stuk zwaarder open en dicht wil

4 De gehele installatie nalopen dus ook de leidingen onder de vloer.

5 ALs laatste kan het zijn dat de wisselaar inwendig lek is en dat u hierdoor water verliest, maar dit komt haast niet voor

Er hoeft maar weinig water verloren te gaan +/_ 10 liter dan heb je al geen druk meer in de installatie

maryvon
door maryvon - Jul 9, 2004 om 11:44
99 Antwoorden / 44 Vragen

Er is vandaag een monteur geweest (heb een huurhuis trouwens), deze heeft het expansie vat vervangen, een automatische onluchter geplaatst, en het tap kraantje aan de verwarming vervangen.

Hij heeft geprobeerd er water in te krijgen, maar hij komt echt niet boven de 1 bar uit, nu zegt hij dat dit komt omdat we op 4 hoog wonen en er te weinig druk is, nu moeten we het laat op de avond nog eens proberen.

Is dit nu de echte reden of is er misschien meer kapot, waar deze monteur het antwoord ook niet op weet.

Zodra je een storing meldt is het altijd van, is de druk wel goed, minimaal 1 bar bla bla bla, je kent het wel.

Nu wil ik de installatie op 1 bar zetten  maar mij lukt het niet, ik zal het rond 11 uur vanavond proberen, maar ergens is dit toch van de zotte, of zit er een kern van waarheid in.

Nu is het nog niet zón probleem, maar als straks de winter weer in aantocht is, wil ik dit probleem opgelost hebben, wie heeft er een idee wat het probleem kan zijn?.

gr
door groen_1 - Jul 9, 2004 om 22:38
66 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat je een eigen ketel hebt en dan is die 4e etage onzin. Ik neem aan dat er voldoende druk op de waterleiding staat, gewoon even kijken of het met kracht uit de waterkraan komt.

En als dit eerder wel gelukt is moet er iets anders aan de hand zijn.

Misschien tijd voor een echte vakman.

mi
door miraltje - Jul 9, 2004 om 23:11
462 Antwoorden / 0 Vragen

Dat veranderd de zaak.

Je verliest als je omhoog gaat druk, als vuistregel kun je aanhouden elke 1 meter die je om hoog gaat verlies je een 10de bar aan druk.

Als je dan op de vierde etage woont verlies je ongeveer 1 bar aan druk in de waterleiding (+/- 10 m).

Dit is dan ook de reden dat appartementen boven de 3de etage aangesloten worden op een drukverhogings installatie ook wel hydrofoor genoemd.

Informeer eens bij andere flat bewoners of zij ook last hebben van weinig druk op de water installatie (iedereen vanaf de 4de etage)

Wanneer dit zo is is er een grote kans dat de drukverhogings installatie (hydrofoor) defect is.

DE gemiddelde waterdruk ligt tussen de 2,5 en 4 bar , met name in  grote en/of oude steden zijn de waterdrukken vrij laag doordat er veel mensen wonen en dus ook veel water gebruiken.

Daarom heeft de monteur gezegt, dat u na 23.00u maar eens moest proberen bij tevullen omdat er dan weinig waterverbruik is

maryvon
door maryvon - Jul 9, 2004 om 23:14
99 Antwoorden / 44 Vragen

Nou ik zal jullie niet langer in spanning laten, het is nu 23:10, en ja de verwarming is bijgevuld, kon niet wachten tot het 23:00 was.

Ging zonder moeite, dus heeft toch met het waterverbruik in de buurt en het flat te maken.

Ik had er eerlijk gezegd een hard hoofd in, maar het is toch goed gegaan.

Bedankt voor alle reactie's, ben er zeker een stuk wijzer van geworden.

mi
door miraltje - Jul 10, 2004 om 00:35
462 Antwoorden / 0 Vragen

 op 9-7 2004 schreef groen het volgende;

Ik denk dat je een eigen ketel hebt en dan is die 4e etage onzin. Ik neem aan dat er voldoende druk op de waterleiding staat, gewoon even kijken of het met kracht uit de waterkraan komt.

En als dit eerder wel gelukt is moet er iets anders aan de hand zijn.

Misschien tijd voor een echte vakman

Graag beter lezen de volgende keer.

IK heb het in het 2de stukje over de waterleiding en niet over de cv installatie.

Maryvon heeft inderdaad een eigen ketel op de 4e etage (appartement).

Volgens u heeft de waterleidingdruk geen last van het natuurkundig verschijnsel  , wanneer een vloeistof of iets dergelijks omhoog gaat deze onderhevig is aan de zwaartekracht.

hier heb je kracht (waterleiding druk)voor nodig om het water omhoog te krijgen.

Aangezien dat het water in alle leidingen gelijk is aan gemiddeld 2,5 tot 4 bar krijg je door de hoogte die het water omhoog gaat drukverlies.

Hiervoor hebben we een hydrofoor , deze installatie brengt de druk plaatselijk in een appartementencomplex omhoog wanneer deze meer dan 3 etages telt.

een hydrofoor heeft niks temaken met de cv installatie, maar met de waterleiding.

wanneer maryvon maar 2,5 bar waterdruk tot haar/zijn beschikking heeft, dan blijft na aftrek van het hoogte verschil 1,5 bar over.

In de piekuren van het waterverbruik kan het dan best voorkomen dat ze dan nog maar 1 bar tot beschikking heeft.

Dit verklaard dan ook waarom er geen water bij de cv installatie in komt.

De druk in de cv installatie is dan even hoog als die van de waterleiding.

go
door goudsbloem_1 - Oct 30, 2004 om 13:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

als je vaak moet bijvullen en je ziet geen lekkage ergens, moet je gaan denken aan een kapot expansievat. Vervangen is niet goedkoop maar bespaart wel een hoop ergernis

vr groeten