et
door etcetera Sep 14, 2009 om 11:04
Huishouden & energie

Vochtplekken massief eiken tafel

Onze massief eikenhouten tafel is in aug 08 (3 jaar na aanschaf)  helemaal opnieuw bewerkt in verband met vochtplekken. Een jaar later zitten er al opnieuw flinke vochtplekken op. We gebruiken bij eten een plastic zeil op tafel, en zo wie zo onderzetters bij glazen e.d..

volgens de verkoper komt dit door niet juist gebruik van ons, en doordat 'hout werkt' en omdat in de fabriek waterdoorlatende lak gebruikt wordt omdat anders de machines dichtslippen.

Moet ik dit accepteren? Ik vind het veel te snel als bij normaal gebruik een tafel al na een jaar weer dergelijke 'bijtplekken' vertoont. Ik zoek het advies van een expert om met behulp van mijn rechtsbijstand verzekering hier met de winkel verder op door te gaan.

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!

16161 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 14, 2009 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag etcetera,

Je schrijft: volgens de verkoper komt dit door niet juist gebruik van ons, en doordat 'hout werkt' en omdat in de fabriek waterdoorlatende lak gebruikt wordt omdat anders de machines dichtslippen.

Ik heb zelden zo'n onzin bij elkaar zien staan. Mijn advies is dus: deze nonsens niet accepteren!

Schrijf dus de verkoper een aangetekende brief waarin je hem in gebreke stelt en eist dat hij de tafel repareert. De economische levensduur van een eikenhouten tafel ligt minsten op 10 jaar. Derhalve hoef jij als koper niet meer dan 3/10deel van de reparatiekosten te betalen. De rest dient de verkoper zelf af te rekenen met zijn voorschakel.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2009 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste mensen ik ben geen exspert maar ik heb ook al 25 jaar eiken meubels en ik smeer er meubeline op van hagesan je kan het kopen bij kruidvat en praxis je moet wel de hele tafel behendelen maar het werkt welweg dove en plekken en kringen ik hoop dat je er mee geholpen bent en anders sterkte met het aan vechten

ve
door verwijderd - Sep 14, 2009 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt natuurlijk wel bij de leverancier klagen, maar het is ook belangrijk om toch te proberen om de plekken te verwijderen.
Wij hebben veel eiken in huis, zowel geloogd als geboend (niet gelakt volgens mij), en ik heb een heel oud middeltje geleerd dat heel goed werkt.
Ik bewerk mijn kringen op het licht eiken meubel met een walnoot en het donkerder eiken met een hazelnoot.
Gewoon een verse noot openmaken en met de olie die in de  vrucht zit over de vlek strijken. de olie trekt in het hout, even na wrijven met een zachte doek en perfect!!
Succes.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2009 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet normaal dat op een eiken tafel vochtvlekken ontstaan.
Wel is het normaal als de tafel met een wasproduct is behandeld.
Machines die dichtslippen is een rot smoes.
Het enige wat jezelf kunt doen is tafelblad goed ontvetten en licht schuren,als hij egaal van kleur is,met een watergedragen parketlak behandelen.Dan is het probleem opgelost.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2009 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik ook eiken meubelen. Circa 1 jaar na aankoop (2001) ontdekte ik op de eettafel en de salontafel hetzelfde euvel als U. Mijn leverancier kwam snel en hij loste het euvel op. Vervolgens leerde hij mij het zelf te doen om in nieuwe gevallen de vochtplekken te kunnen verwijderen. Ik zal U niet lastig vallen met de oorzaken en de gebruikte technieken die verantwordelijk zijn voor het euvel.

Oplossing: U neemt een droge theedoek en een strijkijzer. U zet het strijkijzer aan in stand 2. (Vooral niet te warm dus!). Vervolgens strijkt U op de dubbelgevouwen theedoek over de uyitgeslagen plek alsof U de theedoek strijkt. Niet te snel, maar ook niet te langzaam. Het vocht trekt in de theedoek en de plek op het tafelblad trewkt weg.

Ik doe dit een enkele keer per jaar want er ontstaat altijd wel een plekje tengevolge van in het blad getrokken vocht of omdat er een warme (hete) schotel of zoiets op tafel wordt gezet. Het vocht wordt tengevolge daarvan aan het hout onttrokken en het vormt de nevelige laag op het tafelblad onder de meestal poreuze beschermlaag.

Succes met het verwijderen van de vlekken.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Witte plekken ontstaan wanneer er niet goed met de meubels wordt omgesprongen. Een tafel is geen badkamer of aanrechtblad. Het dient droog te blijven en niet voor langere tijd blootgesteld te worden aan vocht.

Het normaal wanneer je water knoeit je de natte plek weer droogmaakt.

Het is dus een eigenschap van het meubel en geen gebrek. Maak er een zaak van bij de geschillencommissie en u hoort exact hetzelfde.

Volgende keer de gebruiksaanwijzing lezen.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2009 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik ook massief eiken meubelen w.o. een ronde eettafel.

Bij mij is vochtplek ingetrokken bij het - 10 jaar oude - meubel van de toren voor de radio e.d. Hier stond een houten bak met bloembollen op, waardoor het vocht in het meubel introk.

De bovenlaag lichtjes afschuren totdat de vochtplek(ken) is (zijn) verdwenen en dan opnieuw in de transparante lak zetten. Onjuist gebruik!?! Fabriek waterdoorlatende lak heeft gebruikt, omdat anders de machine dichtslipt: wat een onzin antwoord.

Dus de eiken tafel is nu 4 jaar oud! Een tafel is gebruiksartikel en gaat dan ook gebruikssporen vertonen, door regelmatig onderhoud w.o. oliën van het meubel o.i.d. worden de gebruikssporen verwijderd of gecamoufleerd.

Het wordt dan een 'welles en nietes' tussen u en de verkopende partij en of u dan aan het langste eind trekt? Verkopende partij heeft destijds met u een overeenkomst afgesloten - augustus 2008 - mogelijk volgens een offerte. Was destijds afgesproken hoe verkopende partij de eiken tafel zou gaan behandelen en was u daarmee akkoord gegaan? U moet ten slotte aantonen dat de verkopende partij het aangenomen opdracht niet geheel of onjuist heeft behandeld. Verkopende partij heeft jegens de opdracht zijn plicht voldaan, naar tevredenheid van opdrachtgever destijds en acceptatie daarvan bij aflevering na opdracht. Dat na een jaar wederom vochtplek(ken) optrad(en) heeft m.i. geen aanleiding en de zin daarvan om eventueel te gaan procederen jegens verkopende partij.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2009 om 08:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag etcetera, vochtplekken, tja, toon jij als consument maar eens aan, dat de eikenhouten tafel niet door eigen gebruik aan die vochtplekken is gekomen, zal moeilijk worden. Heb hier ook een hulp in de huishouding gehad, die deed al onze eiken meubels af met een natte lap..! Gelukkig heb ik dit bijtijds gezien, en heb direct alles droog gewreven met een droge doek. Je hoedft dit niet zelf  gedaan te hebben, plastic zeil, daaronder kan condens ontstaan overigens.

Succes, Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Sep 18, 2009 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je zelf nog even je eigen paar laatste regels lezen? Het is werkelijk bijna onbegrijpelijk wat je hier neerkalkt. Nogmaals mijn advies: houd je taalgebruik wat simpeler; door op deze "moeilijker" manier dingen te willen formuleren, wordt je verhaal onbegrijpelijk en sla je echt een modderfiguur, waardoor je misschien dommiger overkomt dan je bent.
En dit bedoel ik niet negatief!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel in Nederland bij de meubelindustrie toepassing van watergedragen verven sterk wordt gepromoot, is dit bij andere (buitenlandse) fabrikanten nog steeds dwingend voorgeschreven. Uw probleem doet mij sterk denken dat uw tafelblad is behandeld met cellulozelak. dit vloeit mooi en is goed verspuitbaar maar is op de ladder van verfsoorten een (goedkope) soort. Wanneer celluloze in aanraking komt met vocht (onderkant van glazen. morsen, condens, etc) vormt dit witte vlekken op het blad. wel een zaak van d eleverancier want uw tafel is een gebruiksvoorwerp en geen siervoorwerp. Oplossing  is de tafel te behandelen met een blanke vernis of een kleurvernis in de glansgraad die de rest van de tafel heeft (mat, zijdemat, zijdeglans, hoogglans) eventueel aflekat met een blanke vernis tegen inwerken van vocht in de (microscopisch kleine opstaande houtvezels. Dit alles op terptentinebasis (alkydverf) en niet op acrylaat (watergedragen) basis. Even stinken, maar ja. De samenstelling van cellulozelak is dusdanig verschillend (slecht) dat u eerst even een klein proefstukje behandeld om te weten van de cell. lak gaat doen (oplossen verkleuren, wit worden) Meest belangrijkste: zorg dat tussen de verschillende lagen er voldoende droogtijd in acht wordt genomen (minimaal 36 uur!) anders heeft u kans dat u witte vlekken of een waas in de verflaag gaat zien. het oplosmiddel (terpentine) moet goed kunne uitdampen voordat er weer een nieuwe laag wordt aangebracht. Sommige mensen zullen u een 2 componeten lak (parketlak) aanbevelen omdat dit sterker is. dit klopt wel maar zodra er een voorwerp op het blad omvalt (of stoten) krijgt u een witachtig putje te zien en is het mooie eraf, bijwerken hiervan geeft weer andere problemen !!

Zou toch in eerste instantie de schuldvraag terugleggen bij uw leverancier, hij is aansprakelijk hiervoor en zal ook de beste spullen en connecties hebben om uw klacht fraai te kunnen verhelpen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw antwoord.

ik heb er veel aan. Inmiddels is, mede dankzij uw antwoord, de vraag in behandeling genomen door mijn rechtsbijstand verzekering.

Met vriendelijke groet,

Els Maas

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie,

els maas

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie. Els Maas

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie. Els Maas

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie. Els Maas

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie. Els Maas

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf massieve eiken meubelen. Heb direkt gevraagd om de tafels te behandelen met een polyeruthaanlak. Deze is er ook op waterbasis. Glitsa is er in mat of glans. Dat de vlekken pas na drie jaar zijn ontstaan is puur en alleen doordat er vocht zit opgesloten in het eiken. Eiken hoort men te verwerken bij een vocht gehalte van 12a 14%,. Dit is niet het geval geweest, hierdoor de vlekken. De fabrikant is hier nalatig geweest.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2009 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schaf het 'juridisch woordenboek voor dummies' aan. Ik schrijf nu eenmaal als een jurist, geleerd destijds als onderdeel als onderdeel van de rechtenstudie.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2009 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schaf het 'juridisch woordenboek voor dummies' aan. Ik schrijf nu eenmaal als een jurist, geleerd destijds als onderdeel van de rechtenstudie.

Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2009 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jurist?!?! Laat me niet lachen a.u.b. Man, je kent de betekenis van de "dure" woorden die je gebruikt niet eens! Bij vragen over rechtskundige zaken zit je er meestal mijlenver naast... Verder heb ik nog nooit een jurist dergelijke wartaal horen uitslaan (en ik ken er een hele hoop....).

Ik ben zo langzamerhand geneigd te gaan geloven dat je jezelf hier toch een aantal kwaliteiten toedicht die je gewoon niet hebt. Beetje indruk proberen te maken, misschien?

Leuk trouwens ook dat je vervolgens Cicero aanhaalt, waarbij ik hoop dat deze uitspraak op jou slaat, maar ik ben bang dat ook dit weer een poging tot intelligent overkomen is.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2009 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jurist?!?! Laat me niet lachen a.u.b. Man, je kent de betekenis van de "dure" woorden die je gebruikt niet eens! Bij vragen over rechtskundige zaken zit je er meestal mijlenver naast... Verder heb ik nog nooit een jurist dergelijke wartaal horen uitslaan (en ik ken er een hele hoop....).

Ik ben zo langzamerhand geneigd te gaan geloven dat je jezelf hier toch een aantal kwaliteiten toedicht die je gewoon niet hebt. Beetje indruk proberen te maken, misschien?

Leuk trouwens ook dat je vervolgens Cicero aanhaalt, waarbij ik hoop dat deze uitspraak op jou slaat, maar ik ben bang dat ook dit weer een poging tot intelligent overkomen is.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2009 om 00:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende paar laatste regels zijn in ieder geval grammaticaal niet correct en dat is waar het volgens mij om ging.
Het is er wel een dag voor vandaag zeg! ;)

ve
door verwijderd - Sep 22, 2009 om 01:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus:
<<off-topic>>
Tsja, het is me inderdaad het dagje wel... Zou het misschien liggen aan het begin van de herfst? Ruiger weer en zo? Misschien heeft dit collectief invloed op ons? Heb vandaag (o nee, gisteren) al de nodige woordenwisselingen gezien, ja!
;-)