natascha_4810687
door natascha_4810687 Oct 17, 2011 om 11:31
Huishouden & energie

Wat is het optimale gas verbruik voor de verwarming?

Genoeg informatie te vinden over het besparen van stroom, maar hoe zit het nu met gas? En dan heb ik het niet over isolatie enzo, maar de standen van je thermostaat.
De meningen verschillen zo enorm, waardoor het lastig is om te bedenken wat nu de ideale omstandigheden zijn.
We weten allemaal dat je minder gas verbruikt als je de thermostaat een graadje lager zet, maar wat is nu het meest optimaal?

Een paar uur voordat je naar bed gaat zet je de verwarming lager. De een zegt terug naar 12, de ander gaat meer richting de 16 en weer een ander zegt nee hou het constant op 18 of 19 ofzo.
Oke, ik snap dat je de verwarming niet terug naar 0 moet zetten want dan kost het veel te veel energie om de volgende dag weer naar behaaglijk te klimmen. Maar wat is nu echt de meest optimale 'afwezig' temperatuur?

En dan ook nog de vraag, verwarm je het hele huis, of alleen de kamers waar je veel zit? Ik zette altijd alleen in de woonkamer de verwarming vol open, de rest van het huis net een klein tikkie om te voorkomen dat de leidingen kunnen bevriezen. Tot iemand zei: nee, je moet de verwarming in de gang ook verder open zetten want elke keer als je de deur naar de gang open doet (als je naar de keuken, wc, etc. gaat) komt er zo'n klap kou naar binnen dat hij meteen weer aan moet slaan om hard te werken! Dat deed ik toen maar, alleen is het niet echt te vergelijken met het jaar ervoor omdat de winter afgelopen jaar strenger was.
De een zegt dat je minder verbruikt als je alleen stookt in de ruimtes waar je veel bent, de ander zegt dat het geen verschil geeft of je nu wel of niet alle radiatoren open draait omdat de CV z'n werk toch moet doen. Wie heeft er dan gelijk? Kan me namelijk niet voorstellen dat alle radiatoren of nog niet eens de helft net zoveel vraagt van je CV ketel...
Omdat de buitentemperatuur en luchtvochtigheid zoveel verschilt is het lastig vergelijken adhv je meterstanden. Blijft me dus toch een raadsel...

Hiervoor woonde ik in een benedenwoning en betaalde ik 91,- per maand aan gas&electriciteit, voor m'n nieuwe huisje werd nu het maandbedrag berekend op 185,- per maand (omdat de vorige bewoonster die niks aan isolatie en dergelijke deed en flink stookte voor 195,- per maand verbruikte!!!! dat ben ik dus niet van plan!!!)
Lekker dekentje, dikke trui en warme chocolademelk zorgt ook voor een lagere rekening ;-)

Maarrrr goed, zoals de meningen van loodgieters verschillen, zo zal dat ook hier zijn, maar misschien dat we samen uit kunnen vogelen wat nu echt de meest optimale manier is om onze verwarmingen te gebruiken?

11849 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 17, 2011 om 12:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens mij is behaaglijkheid is natuurlijk een vereiste,dat is voor de een anders dan voor een ander. Ze zeggen 20 graden is ideaal maar voor wie, oude mensen hebben in de regel wat meer warmte nodig dan jongere mensen. Ben je erg bewegelijk dan voel je al gauw dat je het warm hebt. Volgens mij is er geen regel te stellen voor iedereen, Ik ben iemand die meer last van de warmte heeft, maar kou kan ik goed tegen.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 17, 2011 om 12:13
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat het energie-zuiniger is om een ongebruikte ruimte te verwarmen dan om via een soms geopende deur af en toe wat warmte in die ruimte te laten stromen. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Verder maakt het natuurlijk niet uit of je de thermostaat op 12 of op 16 hebt staan (mits de temperatuur niet beneden de 16 komt, wat het niet zo snel zal doen in een huis met betere isolatie dan een kartonnen doos). De temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt zal altijd het 'referentiepunt' zijn en de CV zal niet aanslaan als de kamertemperatuur boven de ingestelde thermostaat-temperatuur ligt.

Ten slotte is het natuurlijk zuiniger om 's nachts de thermostaat op bv. 12 of 16 te zetten, mits je de volgende ochtend maar niet gaat compenseren door hem op 25 te zetten om het maar zo snel mogelijk warm te krijgen.

zw
door zwaardvis - Oct 17, 2011 om 12:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens mij is het gasverbruik recht evenredig met de warmte uitstraling van je huis. Dat betekent dat als je 's nachts de verwarming op 0 zet, en het kouder wordt in je huiskamer, er minder uitstraling zal zijn. Het zal in de praktijk nooit 0 worden, minimaal 14 graden dunkt me. En hoe minder kamers je verwarmt, hoe minder uitstraling, dus dat is ook goedkoper.
Ook al vriest het 's nachts 20 graden, ik denk niet dat er een plek in huis is waar het onder de nul komt, dus voor bevriezen van verwarming hoef je m.i. niet zo bang te zijn, als je huis tenminste goed geïsoleerd is. Verwarmingsbuizen op tochtige plekken op zolder in ieder geval isoleren met buis schuimisolatie. Ik zou dus zeggen: Alleen in de huiskamer stoken, en 'snachts de verwarming uit.
Verder een dikke trui een dekentje en inderdaad warm drinken.
Maar als je bezoek krijgt, moet je van te voren wel wat hoger stoken. Die hebben meestal geen trui aan.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Oct 17, 2011 om 14:13
73 Antwoorden / 6 Vragen

Waar ik op kamers heb gewoond, had een vorige huurder de verwarming helemaal uit gezet toen hij op vakantie ging, 2 weken weg met de kerst. Eenmaal terug de verwarming aan en toen was de leiding dus gesprongen en had het meisje die er onder woonde een flink gat in het plafond en nattigheid uiteraard. Het kan dus wel degelijk...

Ik woonde hiervoor in een benedenwoning (woningbouw). Verwarming ging een paar uurtjes op 18 of 19 en de rest van de tijd op 15 of 16 en bleef altijd wel behaaglijk met m'n dekentje en dikke trui omdat door de dikke gordijnen de warmte goed bleef hangen. Verbruik van het afgelopen jaar was 722 M3.
Nu woon ik in een heerlijk klein vrijstaand huisje op het platteland (particulier), wel een stuk kouder! Hebben de vliering afgetimmerd, radiatorfolie op piepschuim geplakt en achter de verwarmingen geplaatst en aan een kant van het huis zitten houten luiken die ik dicht kan doen. Een aantal maanden voor ik hier ben komen wonen is er een nieuwe ketel geplaatst, ook heel fijn! En dubbel glas.
Vorige week, verwarming nog niet aan gehad, kom ik sochtends de woonkamer in waar de thermometer rond de 13 graden aangaf en voor de slaapkamer 10 graden dus dat is koud! Vond het toen dus wel tijd om de verwarming te gaan gebruiken. Als ik hem savonds op 14 zet, is het dus ook rond de 14 als ik sochtends opsta.
Nu zijn m'n vorige en huidige woningen niet te vergelijken qua omgeving en ik weet dat ik hier meer zal gaan betalen, maar wel handig om bij voorbaat te weten wat waarschijnlijk de beste instelling voor de thermostaat is om stookkosten te kunnen besparen.

Want hoe zit dat nou met meerdere radiatoren die aan staan? Woonkamer vol open, de rest een beetje. Verbruik je dan net zoveel of meer dan wanneer de rest dicht is? Dat dus in het kader van 'de warmte moet toch door die buizen heen'. Als je logisch gaat beredeneren kan het allebei de kanten op?!

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 17, 2011 om 14:22
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=~*natascha*~ schreef op maandag 17 okt 2011, 14:13]
Want hoe zit dat nou met meerdere radiatoren die aan staan? Woonkamer vol open, de rest een beetje. Verbruik je dan net zoveel of meer dan wanneer de rest dicht is? Dat dus in het kader van 'de warmte moet toch door die buizen heen'. Als je logisch gaat beredeneren kan het allebei de kanten op?!
Een radiator zonder thermostaat 'een beetje open' verschilt m.i. niet van een radiator die vol open staat, alleen wordt de radiator in het eerste geval langzamer warm. Het goedkoopste is om de radiator dicht te zetten, want het argument 'de warmte moet toch door de buizen heen' gaat alleen op als alle radiatoren in serie geschakeld zijn (wat praktisch niet voor zal komen). De warmte die je verliest door transport door de buizen is vele malen lager dan de warmte die een radiator afgeeft (als je die open zet ten minste).