ma
door mariekemarieke2 Nov 10, 2015 om 22:25
Huishouden & energie

Wie verantwoordelijk voor onhandig plaatsen watermeter?

De waterleverancier in Amsterdam, Waternet, heeft een paar jaar geleden bij mij een watermeter geplaatst. Ik huur van een particuliere huisbaas.
Het plaatsen van de watermeter geschiedde per hele wijk, massaproductie. De waterleiding komt bij mij onder in een keukenkastje mijn woning binnen. Hier moest de meter dus worden geplaatst. Omdat de meter tegen de muur achter het houten achterpaneel van het keukenkastje moest worden geplaatst, lieten ze daar een timmerman voor komen; hij heeft in het houten achterpaneel met de zaag een blokje uitgezaagd zodat de watermeter achter het paneel kwam, maar de meterstand wél af te lezen was.

Eens per zoveel jaar komt Waternet langs om onderhoud te plegen. Logisch. De onderhoudsmonteur was met twee tellen weg want ik had volgens hem zelf het achterpaneel moeten verwijderen want hij kon nu geen onderdelen vervangen. Ik legde hem uit dat Waternet toentertijd zelf een timmerman had gehuurd om hier in de wijk bij sommige huizen de meters netjes weg te laten werken.
Ik ben niet handig, weet niet eens hoe ik dat achterpaneel los moet krijgen zodat ik het weer terug kan plaatsen, en volgens Waternet moeten zij te allen tijde bij de watermeter kunnen. Maar... waarom laten ze hun timmerman dan dusdanig een watermeter plaatsen die wel af te lezen is maar waarbij geen onderhoud kan worden gepleegd zonder eerst te moeten klussen.
Waternet gaat niet in op mijn verhaal van de door hen gehuurde timmerman, maar zegt dat ik verantwoordelijk ben. Als ik had geweten dat ik zelf moet klussen, had ik toentertijd wel met de timmerman/Waternet overlegd hoe het anders kon.

Wie is verantwoordelijk?

8552 19 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Nov 10, 2015 om 22:54
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas maar waar, u bent zelf verantwoordelijk dat de meter goed bereikbaar is. Dat waternet toendertijd een timmerman heeft ingehuurd staat hier los van. Normaal gesproken is de achterwand tegen de achterzijde van de kast gemonteerd. Neem aan dat het voor de timmerman onmogelijk was deze weer op dezelfde wijze terug te plaatsen dus zal hij hem tussen de kastwandjes gezet hebben. Dan is deze makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen. Laat er anders ff een handige henkie naar laten kijken.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 10, 2015 om 23:04
8 Antwoorden / 1 Vragen

Tjee, daar ben ik niet blij mee. Moet ik iedere keer vantevoren een klusjesman huren en dus betalen. Had ik dit geweten...

ph
door philip36 - Nov 11, 2015 om 07:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt me dat de timmerman na het plaatsen van de meter terug is geweest om de achterwand te herstellen

De betreffende monteur had tegen de timmerman moeten zeggen dat de watermeter altijd bereikbaar behoord te zijn en dat heeft de monteur waarschijnlijk niet gedaan, maar bewijs dat maar eens.
U kunt voor het gedeelte wat uitgezaagd is een paneel (laten) maken welke met b.v. schroefjes aan de achterwand bevestigd wordt.

Heeft u het betreffende keukenkastje zelf geplaatst of was dit al aanwezig toen u het ging huren?
In het laatste geval behoort er toch door waternet overlegd te worden met de eigenaar van de woning voor de plaats van de watermeter en de bereikbaarheid ervan.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2015 om 08:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een paar jaar geleden is die meter geplaatst en nu komen ze onderhoud plegen? Wat een dwaze zaak, wat valt er nu te onderhouden aan die watermeter?

Nadat hier de watermeter is geplaatst, toch minstens 20 jaar geleden, is het waterbedrijf nooit meer geweest.

Maar als u alleen de stand af kunt lezen, betekent dat dat u niet de hoofdkraan kunt dichtzetten?

zoekster
door zoekster - Nov 11, 2015 om 08:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat Waternet zelf dat schotje moet weghalen. Ze hebben het zelf zo gewild, dan hadden ze maar op een andere manier de meter moeten plaatsen. Maar ja, toen wilde ze heel graag dat iedereen een eigen meter kreeg, dus toen deden ze nog alles om de bewoner te plezieren. Nu hebben ze daar geen zin meer in. Ik weet wat voor onderhoud ze doen, dat is iets extra's aan de meter plaatsen, heb ik vorig jaar ook gehad. Ik vroeg toen ook, wat is dat nu weer voor onzin, maar volgens de onderhoudsman was het erg noodzakelijk.

Wat u het beste kunt doen is via het klachtenformulier van Waternet de situatie uitleggen en de onredelijkheid van Waternet aanvoeren. Ik denk overigens dat als u helemaal niet handelt, dat er dan vanzelf iemand van Waternet komt om het schot weg te halen.

klik HIER

@tijger1, misschien is het net als bij mij dat de hoofdkraan gedeeld wordt met andere huurders, die zit dus niet in de eigen woning.

gerbera
door gerbera - Nov 11, 2015 om 12:31
7372 Antwoorden / 14 Vragen

In veel oude woningen, zals in Amsterdam, was geen watermeter aanwezig en was het gemiddelde verbruik in de huurprijs opgenomen. Deze woningen hadden een hoofdleiding, met hoofdkraan in het trapgat. In de meeste gevallen gaat de hoofdleiding via de keukens naar de boven liggende etage's. Jaren geleden is men meters gaan plaatsen. Deze haden nog de zgn ronddraaiende wijzertjes. Deze meters zijn verouderd en worden vervangen door meters met cijfers. En dit zal bij Ts ook het geval zijn. Dus zo vaak zal het achterschot niet verwijderd behoeven te worden en staat deze misschien wel los.

zoekster
door zoekster - Nov 11, 2015 om 13:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 11 nov 2015, 12:31] Deze meters zijn verouderd en worden vervangen door meters met cijfers. En dit zal bij Ts ook het geval zijn. Dus zo vaak zal het achterschot niet verwijderd behoeven te worden en staat deze misschien wel los.
Nee, dat klopt niet. Ik had een meter met cijfers gekregen zo'n 8 jaar geleden, zonder ronddraaiende wijzertjes, die is gewoon gebleven, ze hebben er een of ander blauw plastic ding bij geplaatst.

Woon je zelf in Amsterdam? Ik wel nl.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 11, 2015 om 14:26
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=philip36 schreef op woensdag 11 nov 2015, 07:58]Het lijkt me dat de timmerman na het plaatsen van de meter terug is geweest om de achterwand te herstellen

Het plaatsen van de watermeter en het 'verbouwen' van het achterpaneel in het keukenkastje zijn in één klus gedaan. Er zat voorheen ook al een uitsparing in dit/een? achterpaneel want ik kon toen eenvoudig de hoofdkraan open- en dichtdraaien.
In mijn herinnering was alleen de timmerman bij installatie, maar wellicht liep er bij mij en de buren ook nog iemand van Waternet rond.
Het plaatsen van de meter was gratis, en ik kon de teller aflezen dus ik heb zelf geen moment nagedacht over het zelf moeten verwijderen van hout voor het geval Waternet er plots bij zou moeten...

[quote]De betreffende monteur had tegen de timmerman moeten zeggen dat de watermeter altijd bereikbaar behoord te zijn en dat heeft de monteur waarschijnlijk niet gedaan, maar bewijs dat maar eens.
U kunt voor het gedeelte wat uitgezaagd is een paneel (laten) maken welke met b.v. schroefjes aan de achterwand bevestigd wordt.

Dan zou ik daar hopelijk eenmalig in moeten investeren...

[quote]Heeft u het betreffende keukenkastje zelf geplaatst of was dit al aanwezig toen u het ging huren?
In het laatste geval behoort er toch door waternet overlegd te worden met de eigenaar van de woning voor de plaats van de watermeter en de bereikbaarheid ervan.

De keuken stond er al toen ik de woning ging huren.
De eigenaar/beheerder doet in elk geval niets. Zij doen nooit iets qua onderhoud.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 11, 2015 om 14:39
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 11 nov 2015, 08:39]Een paar jaar geleden is die meter geplaatst en nu komen ze onderhoud plegen? Wat een dwaze zaak, wat valt er nu te onderhouden aan die watermeter?

Ik schat dat de watermeter een jaar of zeven geleden bij de hoofdkraan is geplaatst. Voór het watermetertijdperk is er nooit iemand geweest om te kijken of de hoofdkraan zou lekken, o.i.d.
Vorig jaar is voor het eerst bij ons in de wijk onderhoud gepleegd. Van buren hoorde ik dat er volgens Waternet bij hen al iets licht was gaan lekken, maar lekkage was nog niet zichtbaar. Er is daar toen wel iets vervangen.
Volgens Waternet moet onderhoud worden gepleegd om lekkage te vermijden. Als dat niet gebeurt, zijn zij niet aansprakelijk als er lekkage komt, geven zij stellig aan.

[quote]Maar als u alleen de stand af kunt lezen, betekent dat dat u niet de hoofdkraan kunt dichtzetten?

Goede vraag... De hoofdkraan heb ik al jaren niet hoeven afsluiten. Ik zal eens kijken of ik erbij kan.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 11, 2015 om 14:58
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 11 nov 2015, 08:54]Ik denk dat Waternet zelf dat schotje moet weghalen. Ze hebben het zelf zo gewild, dan hadden ze maar op een andere manier de meter moeten plaatsen. Maar ja, toen wilde ze heel graag dat iedereen een eigen meter kreeg, dus toen deden ze nog alles om de bewoner te plezieren. Nu hebben ze daar geen zin meer in. Ik weet wat voor onderhoud ze doen, dat is iets extra's aan de meter plaatsen, heb ik vorig jaar ook gehad. Ik vroeg toen ook, wat is dat nu weer voor onzin, maar volgens de onderhoudsman was het erg noodzakelijk.

Wat u het beste kunt doen is via het klachtenformulier van Waternet de situatie uitleggen en de onredelijkheid van Waternet aanvoeren. Ik denk overigens dat als u helemaal niet handelt, dat er dan vanzelf iemand van Waternet komt om het schot weg te halen.

Dank voor het klachtenformulier.
Helaas zijn ze totaal niet welwillend; voor het onderhoud had ik keurig de kastjes leeggehaald, ruimte in het keukentje gemaakt. De jonge monteur zei na twee tellen kijken dat het onderhoud voor Waternet zélf betrof (hij was met collega's ingehuurd door Waternet). Hij zei niets over dat ik het houten paneel had moeten verwijderen.
Dus nieuwe afspraak gemaakt, wederom ruimte voor monteur gemaakt, en toen begon de monteur dat hij er niet bij kon. Ik was totaal verbaasd en legde uit dat Waternet zélf timmermannen had ingehuurd om de meter toentertijd te plaatsen.

Daarna heb ik Waternet gebeld met dit verhaal maar ze bleven maar herhalen dat ik de toegang vrij moet maken. Mijn verhaal over de door hen ingehuurde timmerlieden werd categorisch genegeerd. Niet hun probleem.
Nu krijg ik een jaar later(?) een brief met dat ik 'het obstakel' moet verwijderen (standaardbrief) en dat ze niet aansprakelijk zijn als ik lekkage bij de watermeter zou krijgen. En dat ze altijd bij de watermeter moeten kunnen. Van mij mogen ze... aan mij zal het niet liggen. Dan hadden ze dat paneel niet op zo'n manier moeten plaatsen.

Het voelt alsof er in een nieuwbouwhuis een meterkast wordt gemaakt, het electriciteitsbedrijf de meterkast komt plaatsen, en ze een timmerman vragen om de deur van de meterkast daarna dicht te spijkeren maar in de deur wel een kijkgaatje voor de meterstand vrij te maken. En dan van mij eisen dat ze in geval van spoed er meteen bij moeten kunnen. Logisch. Daarom staat er ook geen zware kast o.i.d. voor de meterkast. Monteurs en ik kunnen er zó bij.

[quote]@tijger1, misschien is het net als bij mij dat de hoofdkraan gedeeld wordt met andere huurders, die zit dus niet in de eigen woning.

Er is een opperhoofdkraan op de begane grond en de etages erboven hadden toen ik in dit huis kwam, zelf al een eigen hoofdkraan.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 11, 2015 om 15:04
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 11 nov 2015, 12:31] Jaren geleden is men meters gaan plaatsen. Deze haden nog de zgn ronddraaiende wijzertjes. Deze meters zijn verouderd en worden vervangen door meters met cijfers. En dit zal bij Ts ook het geval zijn. Dus zo vaak zal het achterschot niet verwijderd behoeven te worden en staat deze misschien wel los.

Een jaar of zeven(?) geleden is bij mij de eerste watermeter ooit geplaatst. In deze hele wijk. Er zijn geen wijzers maar 'gewone' cijfers. (links een paar cijfers in een zwarte kolom, en rechts, na de komma, een paar in een rode kolom).
Het paneel is vastgeschroefd/getimmerd. Als het paneel los stond, hadden de monteurs er dus zelf bij gekund en was dit hele gedoe niet nodig geweest.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 11, 2015 om 15:06
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 11 nov 2015, 13:09][quote=gerbera schreef op woensdag 11 nov 2015, 12:31] Deze meters zijn verouderd en worden vervangen door meters met cijfers.
Nee, dat klopt niet. Ik had een meter met cijfers gekregen zo'n 8 jaar geleden, zonder ronddraaiende wijzertjes, die is gewoon gebleven, ze hebben er een of ander blauw plastic ding bij geplaatst.

Dan zijn wij zo ongeveer van dezelfde watermeterlichting. ;)

gerbera
door gerbera - Nov 12, 2015 om 16:17
7372 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 11 nov 2015, 13:09][quote=gerbera schreef op woensdag 11 nov 2015, 12:31] Deze meters zijn verouderd en worden vervangen door meters met cijfers. En dit zal bij Ts ook het geval zijn. Dus zo vaak zal het achterschot niet verwijderd behoeven te worden en staat deze misschien wel los.
Nee, dat klopt niet. Ik had een meter met cijfers gekregen zo'n 8 jaar geleden, zonder ronddraaiende wijzertjes, die is gewoon gebleven, ze hebben er een of ander blauw plastic ding bij geplaatst.

Woon je zelf in Amsterdam? Ik wel nl. Heb zelf 33 jaar in Asd gewoond (geboren aldaar) en wij kregen de 1e meter met wijzers en dat was in 1971.

audb
door audb - Nov 13, 2015 om 13:12
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Niet u maar uw verhuurder kan u hier op aanspreken.
De keukenkastje is namelijk niet van u maar van de huurbaas en eigenlijk heeft u zelf helemaal niets te doen wat niet in uw vermogen ligt.
Kan u zelf niet de achterwand zonder enige zichtbare schade weg halen? dan mag de huurbaas dat zelf doen en ook die moet dan een klacht indienen bij waternet voor het verkeerd plaatsen van de water meter.

1paul
door 1paul - Nov 13, 2015 om 14:31
3173 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurder deze klacht voor leggen, als die niets doet is het jammer maar helaas, zeg tegelijk in deze brief die u hem aangetekend stuurt dat mochten er kosten en/of schade uit voortvloeien u hem verantwoordelijk stelt...

tr
door truvanu - Nov 13, 2015 om 18:51
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 11 nov 2015, 13:09][quote=gerbera schreef op woensdag 11 nov 2015, 12:31] Deze meters zijn verouderd en worden vervangen door meters met cijfers. En dit zal bij Ts ook het geval zijn. Dus zo vaak zal het achterschot niet verwijderd behoeven te worden en staat deze misschien wel los.
Nee, dat klopt niet. Ik had een meter met cijfers gekregen zo'n 8 jaar geleden, zonder ronddraaiende wijzertjes, die is gewoon gebleven, ze hebben er een of ander blauw plastic ding bij geplaatst.

Woon je zelf in Amsterdam? Ik wel nl.

Dat blauwe plastic ding is de vervanger van het ouderwetse loodje, zeg maar de "verzegeling" van de watermeter.
De meter van mariekemarieke2 hangt echter bepaald niet op een plek die uitnodigt tot fraude ;-)
Persoonlijk voel ik het meeste voor contact opnemen met de huurbaas, daarna verder zien.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 14, 2015 om 15:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 13 nov 2015, 13:12]Niet u maar uw verhuurder kan u hier op aanspreken.
De keukenkastje is namelijk niet van u maar van de huurbaas en eigenlijk heeft u zelf helemaal niets te doen wat niet in uw vermogen ligt.
Kan u zelf niet de achterwand zonder enige zichtbare schade weg halen? dan mag de huurbaas dat zelf doen en ook die moet dan een klacht indienen bij waternet voor het verkeerd plaatsen van de water meter.

Mijn verhuurder doet niets en zal ook nooit iets doen. Helaas.

Ik zou een timmerman het achterpaneel kunnen laten weghalen maar dat kost mij geld terwijl het de fout van Waternet is. Daarbij kan ik onmogelijk iedere keer een klusjesman laten langskomen voor als Waternet onderhoud wil plegen... Verder is de eis van Waternet dat ze 'te allen tijde bij de watermeter moeten kunnen' en dat gaat niet want in geval van nood zal ik dan dus eerst een klusjesman moeten regelen. Beetje vreemd en onhandig allemaal... Zoals gezegd staat mijn meterkast ook vrij; daar moet ikzelf maar ook het energiebedrijf uiteraard in geval van spoed meteen bijkunnen.

ma
door mariekemarieke2 - Nov 14, 2015 om 15:14
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1paul schreef op vrijdag 13 nov 2015, 14:31]verhuurder deze klacht voor leggen, als die niets doet is het jammer maar helaas, zeg tegelijk in deze brief die u hem aangetekend stuurt dat mochten er kosten en/of schade uit voortvloeien u hem verantwoordelijk stelt...

Ik denk dat ik eerst het klachtenformulier van Waternet maar invul. Dan hebben zij in elk geval een formele klacht. Ik verwacht echter niets van hen. Aan de telefoon ving ik iedere keer bot.
Daarna kan ik inderdaad -ook weer voor de vorm- een brief naar de verhuurder sturen. Ik en mijn buren zitten niet te wachten op lekkage maar ik kan helaas niet iedere keer een timmerman inhuren.

le
door leen.kwantes. - Nov 15, 2015 om 15:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de water meter in de beneden wc zitten en daar ken je goed bij ook met reparatie is het geen probleem als het met de leidingen gaat is dat de mooiste plek,
maar je moet dat wel aangeven bij die gasten.