cees60
door cees60 Feb 4, 2015 om 19:17
Huishouden & energie

WTW systeem onderhoud

Wij huren nu ruim 5 jaar een appartement waarin een WTW-systeem is aangelegd. Rondom de ventilen vormen zich de laatste tijd zwarte kringen die met een stofzuiger en vochtige doek moeten worden verwijderd. Per half jaar worden de filters keurig vervangen maar wij vragen ons af of het onderhoud van het hele systeem (incl. de unit) nu wel of niet verplicht is. Mocht dit zo ijn kunnen wij dan de woningcorporatie hierop aanspreken? Alvast dank voor elke reaktie.

11568 10 Rapporteer

ja
door janf43 - Feb 4, 2015 om 19:23
733 Antwoorden / 0 Vragen

LInk Ja, een verantwoordelijkheid van de eigenaar van het systeem. U betaalt dit in de servicekosten van uw appartement.

gompy2
door gompy2 - Feb 4, 2015 om 21:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er had in de tijd dat je er woont allang een keer een onderhoudsbeurt aan de WTWkast plaats gevonden moeten hebben.
Ik woon ongeveer eenzelfde tijd als jij in een appartement met ook een WTW-balans-systeem, de HR OPTIFOR 350, en daar is al 2 keer een onderhoudsbeurt geweest.
1 Keer iemand om de kast schoon te maken, te controleren en uit te zuigen, en een keer een paar man om alle ventielen van het hele appartementsgebouw in te regelen, de grootte van de openingen van de ventielen dus, en gelijk de kast schoonmaken.
Ik zou maar eens gaan reclameren bij de woningcorporatie.
In de link van Janf43 kun je ook wel het 1 en ander lezen.

Het zwart worden van ventielen komt alleen voor bij de blaasventielen.
Althans zo was het bij ons, en mijn vrouw werd er knap chagrijnig van....
Nu weet ik niet wat voor systeem je hebt en hoe je appartement er uit ziet, of er ramen open kunnen, maar bij ons als volgt.

Bij ons systeem kun je de blaasfunctie apart uitschakelen, het systeem heeft 2 ventilatoren.
Door het afstellen van de ventielen zijn er iets verschillende grootte van openingen gecreëerd waardoor de hoeveelheid ingeblazen lucht ietsje groter als de afgezogen hoeveelheid lucht.
De snelheid van die ventilatoren kun je ook regelen, 3 standen.
Standaard altijd op stand 1, we zijn maar met ons beiden, en bij koken en douchen op stand 3.
Nu heb ik de blaasventilator stil gezet, bij ons systeem d.m.v een simpele druktoets.
Om toch voldoende frisse lucht naar binnen te krijgen staat er 24/7, het hele jaar door een tuimel/klapraam iets open op onze slaapkamer, als het warmer is uiteraard meer ramen, dat is voldoende, alle deuren hebben een kier aan de onderkant, dat is zo gebouwd, dus de lucht wordt goed verspreid.
Door de iets lichte vorm van vacuüm die toch ontstaat komt er niet alleen verse lucht door het slaapkamerraam maar ook door de blaasventielen want de lucht moet toch aangevuld worden, dat zijn de natuurwetten.
Het gevolg van alles is nu, nooit geen zwarte kringen meer rond de blaasventielen, een vrouw die intens gelukkig is (hoop ik), en ik, die geen gemopper meer hoort, tenminste niet over die ventielen...

Wil je al die poespas niet dan kun je andere ventielen (laten) monteren en misschien had dat bij jullie ook gemoeten.

Er zijn ventielen met een verhoogde rand (zogenaamde hoog inducerende ventielen) die geen last hebben van zwarte kringen.
Misschien moet je dat eens melden bij je woningbouwcorporatie, of via hun bij de onderhoudsdienst die dat alles in onderhoud heeft, en als ze het niet willen veranderen koop je ze zelf, het zal je de kop niet kosten.
Dan wel even kijken hoe groot de openingen zijn van de oude ventielen.
Citaat:

Toevoerventiel
Het toevoerventiel is voorzien van een verhoogde rand van 40 mm, zodat vervuiling van plafond of wand wordt tegengegaan. Standaard wordt een strip meegeleverd voor een schone zone. Wanneer deze wordt gemonteerd, wordt de lucht niet langs de nabijgelegen wand geblazen. Door het vergroten van de ventielinstelling wordt de luchthoeveelheid verhoogd en de weerstand verlaagd. Het toevoerventiel kan in het plafond worden gemonteerd (kernzijdig of gevelzijdig). Het toevoerventiel heeft (afhankelijk van de uittredesnelheid van het ventiel) een hoog inducerend vermogen en een zeer geringe geluidsproductie. Het ventiel is geschikt voor kanalen met een diameter van 125 mm. De geadviseerde maximale luchthoeveelheid is 50 m3/h.

Bron, klik hier-> Ventilatieventielen

Misschien kun je wat met dit verhaal doen.

cees60
door cees60 - Feb 5, 2015 om 19:23
362 Antwoorden / 216 Vragen

Janf43
Had deze site al gevonden en de procedure uitgeprint. Dank je.
Gompy2
Het WTW-systeem wat in mijn appartement is aangelegd is het type AWB Airmaster 275/230.
Dit systeem is ook voorzien van een zgn. bypass. Helaas kan ik de blaasfunktie niet apart uitschakelen. Het systeem heeft 3 standen : 1. Voor de nacht en als er niemand thuis is., 2. Voor overdag en in geval van aanwezigheid, 3. Als er wordt gekookt of gedouched wordt.
Wij hebben veel last van stof. Het is zo erg dat er een dag nadat er gezogen is er al weer overal stof ligt, incl. soms vlokken. Om gek van te worden. Ca. 3 jaar geleden is het systeem afgeregeld door een monteur. Maar de laatste jaren kan ik de monteurs meer over de werking vertellen dan zijzelf weten. Een vreemde zaak. In de meeste gevallen moeten ze bellen met hun technische dienst en dan komen ze er vaak nog niet uit. Ook hebben ze al tweemaal de centrale printplaat vervangen. Die zou telkens niet goed zijn. Ik ga eens kijken op jouw link "ventilatieventielen" en tevens mijn probleem aankaarten bij de milieurdienst van de GGD Zuid-Oost Brabant. Eens vernemen hoe zij hierover denken. Mocht je nog wat aabvullende informatie hebben dan hoor ik dat graag. Ons is wel verteld dat de ramen gesloten zouden moeten blijven!!.

gompy2
door gompy2 - Feb 5, 2015 om 21:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@cees60.

Gelukkig heb je een systeem met een bypass, dat scheelt 's zomers weer in de temperatuur in huis, er wordt dan direct "koudere" buitenlucht de woning ingeblazen zonder dat er een warmte-uitwisseling optreed in de WTW-kast zelf, dat is dan wel weer prettig.
Dat de blaasfunctie niet uit te schakelen is is heel erg jammer.

Doordat jouw WTW-systeem zo te lezen enorm vervuild is ontstaat er een behoorlijke stof warreling ondanks dat je elk half jaar de filters vernieuwd.
Het interne van die kast moet dus eerst eens goed gereinigd worden.
Óók kun je de ventielen loshalen en de kanalen zo ver als dat je er in kunt komen met de slang, uitzuigen met een stofzuiger, dat heeft de onderhoudsploeg hier toen ook gedaan. (Mocht je het zelf willen doen, goed op de openingsstand van de ventielen letten)
Ik weet niet op welke stand je die schakelaar normaal gesproken hebt staan, als advies wordt stand 2 gegeven als "normaal" stand, ik heb hem zoals gezegd op stand 1, al vanaf het begin dat ik hier kwam wonen in 2009.
Stand 1geeft al véél meer luchtverplaatsing als dat er in huizen gebeurd zonder mechanische afzuiging en ik denk ook meer als in menig huis waar wel een mechanische afzuiginstallatie aanwezig is.
De verplaatsing op stand 1 is 100 m3/h.
Stand 2 (normaalstand) is 150 m3/h
Stand 3 (kook en douche) 225 m3/h
(Ik weet dat de moderne woningen veel beter geïsoleerd zijn en dat dit daarom zo ontworpen is)

Is de standaard ventilator-stand bij jou stand 2, de normaalstand, dan kun je eens stand 1 proberen.
Dan heb je al veel minder luchtverplaatsing ( is stof-verplaatsing) als dat je op stand 2 hebt en toch nog ruim voldoende luchtverversing.
Op stand 1 verbruikt het systeem ook minder stroom, en je hebt minder "lawaai" , al valt dat op stand 2 nog wel mee te opzichte van stand 3, maar op stand 1 hoor je hoegenaamd niets meer, maar het belangrijkste voor jou is, op stand 1 is er minder dwarreling, dus minder stofverplaatsing.
Het is echt jammer dat blaasventilator bij jou niet uit te schakelen is.
Wat je wel kunt doen is buiten het op stand 1 zetten van de ventilator, de openingen van de blaas-ventielen verkleinen.
Hier een afbeelding van een STH blaas-ventiel met een verhoogde rand, maar ik denk dat je die zelf ook al aan het plafond zult hebben
Klik-> STH-ventiel

Dat het beter is dat de ramen niet open gaan, staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing, maar is hoofdzakelijk van toepassing als het buiten "zoveel" graden kouder is als binnen, de warmte-uitwisseling in de WTW-kast wordt dan verstoord, maar daar is bij ons al helemaal geen sprake meer van, winter of zomer, omdat de het blaasgedeelte uitgeschakeld is en een tuimel/klapraam iets open.

Het op stand 1 zetten geeft voor mij veel voordelen, en helemaal in combinatie met het uitzetten van de blaas-ventilator.
Het scheelt veel luchtverplaatsing, omdat (te) veel luchtverplaatsing een " tocht" gevoel geeft, en helemaal als je net onder of in de buurt van een blaas-ventiel zit, dan voel je toch duidelijk de luchtverplaatsing en omdat de ingeblazen lucht 's winters toch beduidend kouder is, ondanks de warmte-uitwisseling in de kast, als de warmere lucht in een verwarmde kamer.
Dat heb jij dus denk ik ook, en op stand 1 zul je daar minder last van hebben.

Het scheelt stroomverbruik.
Het systeem heeft 2 ventilatoren die elk jaar continu draaien, als daar 1 van uitgeschakeld wordt scheelt dat toch de helft, ook al zijn het zuinige ventilatoren.

Ik zou er zeer zeker werk van maken.
Zo'n WTW-systeem is prachtig, scheelt enorm veel aan stookkosten, maar het moet wel goed onderhouden worden anders wordt het een last, en daar is genoeg van te lezen op internet.
Suc6 in ieder geval.

door 1953 - Feb 6, 2015 om 02:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Schimmel! U bent zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak van uw ...

gompy2
door gompy2 - Feb 6, 2015 om 09:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@cees60

Op onderstaande staatjes kun je zien wat het kan schelen aan gas en stroomkosten als men de handelingen doet die ik eerder aangaf.
De staatjes beschrijven mijn energieverbruik ten opzichte van de bewoners van dezelfde postcode.
Dezelfde postcode is 1 appartementencomplex van 32 appartementen, met net zoals wij, gemiddeld 2 personen, uiteraard zitten er ook wel alleenstaanden tussen.
Onze kamertemperatuur is ingesteld op 20 graden.
Verlichting bestaat grotendeels uit LED-verlichting.
Omdat er maar 1 ventilator draait, ook minder stroomkosten.
Omdat het WTW-systeem op de laagste stand staat, treden er minder luchtwervelingen op, en doordat 's winters de ingeblazen lucht toch kouder is als de kamertemperatuur, wordt normaal gesproken de thermostaat eerder ingeschakeld door de langskomende, koudere luchtstroom, en bij mij dus niet.
De warme lucht wordt minder ververst en verwervelt
Nu kan het blazen bij jou niet uitgeschakeld worden, maar al met al zou het op stand 1 zetten van je systeem al aardig wat schelen.
Prognose voor dit seizoen is minder stroomverbruik wegens aanschaf andere computer met minder ventilatoren, met een andere CPU die veel minder stroom verbruikt.

Klik-> Gasverbruik 2010 - 2014

Klik-> Stroomverbruik 2010 - 2014

Een duidelijker bewijs van mijn redenering kan ik helaas niet geven ;-)

ta
door tar - Feb 6, 2015 om 14:21
522 Antwoorden / 9 Vragen

Gompy2 zei op donderdag 5 feb 2015, 21:42:

"Doordat jouw WTW-systeem zo te lezen enorm vervuild is ontstaat er een behoorlijke stof warreling ondanks dat je elk half jaar de filters vernieuwd.
Het interne van die kast moet dus eerst eens goed gereinigd worden.
Óók kun je de ventielen loshalen en de kanalen zo ver als dat je er in kunt komen met de slang, uitzuigen met een stofzuiger, dat heeft de onderhoudsploeg hier toen ook gedaan".

De raad van Gompy2 is goud waard en zal er voor zorgen dat uw systeem minder (intern) vervuild raakt.

Een kleine aanvulling:

U zei:

"Rondom de ventielen vormen zich de laatste tijd zwarte kringen die met een stofzuiger en vochtige doek moeten worden verwijderd".

Probeer zo veel mogelijk elke stofresten rond en in ventielen en kanalen zo snel mogelijk weg te halen; het liefst als u aan het "normale" stofzuigen bent.

Als u aan het stofzuigen bent zet dan het volledige WTW-systeem uit en lucht de woning goed na (het liefst tijdens het) het stofzuigen.
Moderne stofzuigers met Hepa filters brengen toch o.a. grote hoeveelheden (ultra) fijnstof in de binnenlucht...

Elk half jaar de filters vernieuwen van een WTW-systeem is meestal niet voldoende...

Als u zelf makkelijk bij de filters kunt komen, probeer dan deze dan heel voorzichtig uit te zuigen met de stofzuiger, het liefst elke maand, maar de frequentie is geheel afhankelijk van het (intensieve) gebruik van het WTW-systeem en de kwaliteit van de buitenlucht.

U zei:

"Rondom de ventielen vormen zich de laatste tijd zwarte kringen die met een stofzuiger en vochtige doek moeten worden verwijderd".

Hoe is het gesteld met de CO2-waarde en de luchtvochtigheid in uw woning? Dat kunt u meten met een CO2 en luchtvochtigheidsmeter.

Een te hoge luchtvochtigheid zou schimmels kunnen veroorzaken en met schimmels moet je heel voorzichtig zijn; zuig schimmels nooit op met een stofzuiger, maar verwijder ze met een vochtige doek die in chloorwater is gedoopt.

Nadat u dit heeft gedaan, het gereinigde oppervlak opnieuw schoonmaken met een vochtige met kraanwater om de chloorlucht te verwijderen.

Bepaalde schimmels inademen kunnen gezondheidsproblemen geven.

Succes!

ta
door tar - Feb 6, 2015 om 14:25
522 Antwoorden / 9 Vragen

Herstel:

Nadat u dit heeft gedaan, het gereinigde oppervlak opnieuw schoonmaken met een vochtige met kraanwater om de chloorlucht te verwijderen.

Moet uiteraard zijn:

Nadat u dit heeft gedaan, het gereinigde oppervlak opnieuw schoonmaken met een vochtige doek met kraanwater om de chloorlucht te verwijderen.

cees60
door cees60 - Feb 9, 2015 om 19:30
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de informatie. Ben enorm wijzer geworden. Ga nu in discussie met de woningcorporatie maar eerst eens mijn vraag deponeren bij de GGD afd. Zuid-Oost Brabant. Mocht het onderhoud verplicht zijn dan zal ik via de bewonerscommissie trachten dit voor elkaar te krijgen. Aangezien de woningcorporatie niet al te sociaal is zal er nog heel wat stof opwaaien!!! (Goed gevonden al zeg ik het zelf. Kom t.z.t. terug met de resultaten. Nogmaals dank en tot mogelijk spoedig!!!

gompy2
door gompy2 - Feb 9, 2015 om 19:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja als je wat meer weet dan graag even melden als je wilt Cees, ben reuze benieuwd..
Suc6 in ieder geval