bu
door buffer Mar 12, 2020 om 17:27
Huishouden & energie

Zonnepanelen

We gebruiken 50.00 euro stroom per maand .Ben 80 jaar loont het nog voor zonnepanelen aan te schaffen voor 5000.00 euro. Dank U

5941 19 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2020 om 17:31
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op uw leeftijd lijkt mijn advies om er niet meer aan te beginnen het meest zinvol. Het lijkt mij, dat ook al wordt u ouder dan 100 jaar, u de investering er niet uithaalt. Hoe dan ook lijkt het mij ook dat u toch ook nog electra van het net zult benutten, al zal er ook sprake kunnen zijn van teruglevering en minder kosten door de eigen energieopwekking. Ik houd hierbij geen rekening met eventuele subsidie mogelijkheden als o.a. hier genoemd: https://www.zonnepanelen.net/subsidie-zonnepanelen-2020/

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Mar 12, 2020 om 17:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Buffer,

Voor jou zelf niet.
Wel voor je erfgenamen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2020 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u niet gek maken.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Mar 12, 2020 om 19:26
6599 Antwoorden / Vragen

Als je €5000 over hebt, waarom zou je dat dan niet doen.
Alleen de zonnepanelen komen voornamelijk uit China en door het Coronavirus kan het nog wel maanden duren voordat de zonnepanelen geleverd worden.
Eerst die verkoper maar eens goed aan de tand voelen en niet zomaar gaan bestellen.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Mar 12, 2020 om 19:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kort en krachtig, nee dat loont niet.

Eigenlijk loont het helemaal niet om zonnepanelen te nemen tenzij je ook enorme grote dure accu's erbij neemt om je opgewekte stroom op te slaan anders kost het alleen maar geld.
Zal nu wel weer de helft van de reageerders over me heen krijgen maar het klopt wel.
Iemand die nu wil beslissen om zonnepanelen te nemen krijgt de investering zoals het nu lijkt er nooit meer uit.
Zodra de salderingsregeling vervalt kost het alleen maar geld want ja de staat moet wel zijn inkomsten houden.
Nu is het nog zo dat je je opgewekte/terug geleverde  kwh af kan trekken van je verbruikte kwh maar dat stopt over een paar jaar.
Stel je betaald 10 cent per kwh inclusief belasting en transport kosten dan is daarvan ongeveer 2 cent pure kosten voor stroom.
Als de salderingregeling verdwijnt dan krijg je alleen die 2 cent terug maar je moet wel je 10 cent betalen voor je verbruikte kwh.
Je opgewekte stroom overdag gaat dan terug en je in de avond gebruikte stroom daarvoor betaal je de volle pond. Vergeet niet dat je alleen overdag stroom opwekt en je het meeste stroom savonds verbruikt.

Verbruik je per jaar 2500 kwh dan kost je dat ruwweg ongeveer 2500 x 10 cent is 250 euro.
Je wekt bijvoorbeeld 1500 kwh op en daar krijg je dan 1500 x 2 cent is 30 euro voor terug want de transportkosten en de energiebelasting krijg je niet terug.
Deze berekening gaat ergens afbouwend op 2024 in volgens mij en in de tussentijd wordt het stapsgewijs afgebouwd. Dit is ook de reden dat alle oude draaischijf meters vervangen moeten worden door slimme meters omdat standaard meters met draaischijven het niet afzonderlijk kunnen registreren en zou je dus vanuit mijn voorbeeld een eindafrekening krijgen van 2500 verbruikt minus de 1500 teruggedraaide kwh is 1000 kwh verbruikt en kan de belasting en transportkosten niet worden verrekend.

rj
door rjw Mar 13, 2020 om 15:50
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt natuurlijk ook zonnepanelen nemen omdat je geen olie en gas wilt verbranden met alle bijkomende ellende.

mpbraaksma
door mpbraaksma Mar 14, 2020 om 08:49
48 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje onzin wat je vertelt want het loont zeker wel. Ik heb ze zelf sinds januari en bespaar al dagelijks op stroom. Al ben ik er niet draaien o.a. mijn koelkast en vriezer nu "gratis" op mijn opgewekte stroom. Voor de rest merk ik het zeker wel met stofzuigen en bijvoorbeeld de wasmachine en de inductie kookplaat wat ik overdag doe en niet in de avonden.
Ja de salderings regeling wordt helaas versoberd maar je haalt nog steeds meer rendement uit zonnepanelen dan uit je spaarrekening. Daarnaast zal de energierekening alleen maar duurder worden dus is het juist een goede investering omdat he altijd wel wat stroom verbruikt.

Gr
door Grunn1 Mar 15, 2020 om 11:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@rwj, daar gaat het niet om maar om de kosten.

Gr
door Grunn1 Mar 15, 2020 om 11:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@mpbraaksma,  het is totaal geen onzin. Het is zoals het straks gaat zodra de salderingsregeling stopt.

ma
door manwijf Mar 16, 2020 om 10:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

De batterijen zijn heel heel vervuilend.  Daar kletst iedereen overheen. Ze gaan ook nog eens niet een heel levenlang mee, dus straks een enorme vuilberg. Veel erger dan die hoeveelheid olie en gas die verbrand wordt. Reclyclingmethode hebben zo nog niet eens.

Ta
door TasjaFleur Mar 16, 2020 om 15:23
13 Antwoorden / 1 Vragen

Goed en duidelijk antwoord, daarom neem ik ook geen zonnepanelen.
Laatst zijn er bij mij nog 2 cowboys aan de deur geweest die panelen wilden slijten, zgn. voor niks, zonder investering te doen voor de panelen.
Ja, voor niks gaat de zon op dus maar afgewimpeld.

ir
door ireneruiter57 Mar 16, 2020 om 17:15
2 Antwoorden / 2 Vragen

@Epcot, een helder en duidelijk antwoord en uitleg; helemaal mee eens! Wij hebben een paar jaar geleden een offerte voor zonnepanelen aangevraagd en kort geleden opnieuw. We hoopten dat er nu een postievere uitkomst zou zijn, maar opnieuw zagen we dat het alleen financieel gunstig is voor andere partijen, maar niet voor ons.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Mar 12, 2020 om 19:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

50 euro p.m. en 80 jaar oud? Nee, dat loont zeker niet.

Topantwoord

ma
door malty - Mar 12, 2020 om 19:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou, gezien uw leeftijd er niet meer aan beginnen.

Topantwoord

me
door mein33 - Mar 12, 2020 om 20:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee, dat loont niet en dat vanwege de duur om de gedane investering terug te verdienen.
U moet bijna ouder worden dan Methusalem om weer op nul uit te komen.
Leef de dag en maak u geen kopzorg over de energievoorziening in het algemeen.

Topantwoord

Ja
door Janitavfh - Mar 12, 2020 om 20:29
37 Antwoorden / 21 Vragen

Wij hebben 2 jaar geleden zonnepanelen met een gesubsidieerde lening aangeschaft (aflossing gelijk aan stroomkosten voorgaande jaren) en hebben geen stroomkosten meer,  zelfs een beetje meer geleverd als verbruikt en dan is ons dak nog niet eens ideaal. (Zuidoost).  Ook voor u kan het dus lonen.

Gr
door Grunn1 Mar 12, 2020 om 21:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wacht maar tot over een paar jaar de salderingsregeling stopt dan loont het voor niemand meer.

mr
door mrmoto Mar 13, 2020 om 15:40
167 Antwoorden / 4 Vragen

Epcot dat is wel erg kort door de bocht ,als je niet meer opwekt als dat je eigen verbruik is ,dus zo genaamd een verbruik vanuit de Essent (onze leverancier ) minder als 100kw is meent u dat ik voor de kat z'n viool platen op mijn dak heb liggen .

rj
door rjw Mar 13, 2020 om 15:50
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@EPCOT: Schonere lucht loont voor iedereen.

ma
door malty Mar 13, 2020 om 16:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@mrmoto U moet vanaf 2023 een slimme meter hebben met 2 telwerken.
Een telwerk voor verbruik en een voor terugleveren.
Wanneer u overdag niet alle opgewekte stroom zelf verbruikt wordt er een gedeelte teruggeleverd aan het net tegen een prijs van zeg 7 ct per kwh.
Maar als het donker is leveren uw zonnepanelen geen stroom en betaalt u voor de afgenomen energie zo'n 25 ct per kwh.
Tegen elkaar wegstrepen verbruik en terugleveren is vanaf 2023 van de baan.

ma
door manwijf Mar 16, 2020 om 10:36
574 Antwoorden / 1 Vragen

Stel al dat iedereen het zou doen, dan komt er vanzelf een panelenbelasting. Net als bij andere vorm van energie: des te zuiniger je doet, des te duurder wordt het.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Mar 14, 2020 om 08:51
48 Antwoorden / 0 Vragen

Als je 5000 euro over hebt dan loont het zeker wel.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets - Mar 14, 2020 om 11:53
29 Antwoorden / Vragen

Beter investeer je dat geld tegen 4% rente (laag risico) en gaat van die 200 euro p/j iets leuks doen. Of nog beter ga genieten en zorg dat je aan 'het einde van de rit' 0 euro overhoudt.

ma
door manwijf Mar 16, 2020 om 10:38
574 Antwoorden / 1 Vragen

Investeren? Wat een advies aan iemand van 80. Opmaken zou ik zeggen. Doe er iets leuks mee en verder doorgaan met ademen.

aw
door awm - Mar 14, 2020 om 17:47
44 Antwoorden / 8 Vragen

Natuurlijk is dat zinvol. Greta Thunberg is nog jong en kan dan meeprofiteren.#duurzaam#aarde#zeilen#topantwoord#bullshit

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2020 om 14:13
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zou er niet meer aan beginnen het verhoogd weliswaar de verkoopwaarde van uw eigen woning een beetje maar sommige gemeentes weten er ook een slaatje uit te slaan om de OZB waarde flink op te schroeven. En wat zal u besparen, de opgeleverde stroom levert u overdag voor een laag bedrag aan het net en s'avonds, de periode dat u het meeste verbruikt, mag u het volle pond aan uw energieleverancier betalen.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Mar 16, 2020 om 11:02
104 Antwoorden / Vragen

U geeft niet aan wat u met "lonen"bedoelt. Finacieel beslist niet maar wel een winst voor het milieu

ma
door marleenvanh - Mar 16, 2020 om 11:22
451 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u nu uw geld wilt uitgeven voor een eventueel (...) beter milieu voor, in uw geval denk ik zelfs niet aan aan kinderen, maar aan -indien aanwezig- kleinkinderen, dan misschien ja, maar anders ABSOLUUT NIET DOEN! Ouderen hebben het al moeilijk genoeg en worden al genoeg afgeknepen.... Lekker nu(!) zo veel mogelijk plezier hebben van uw(!!) centen, wie dan leeft....

mo
door mof - Mar 16, 2020 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Das afgezien van inflatie etc dus 5000€/50€ per maand maakt 100 maanden, dik acht jaar.

ja, als u ng denkt acht jaar in leven te blijven loont het, maar ook als u daarvoor overlijdt wordt dit onderdeel van de erfenis en kan worden ingezet om een hogere verkoopprijs van uw woning te bedingen. Moeten er natuurlijk geen onderhoudskosten van substantiele aard bijkomen.

zo bezien loont het altijd.

audb
door audb - Mar 16, 2020 om 13:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De opbrengst is hoger dan wat u nu betaald en dan krijgt u geen cent terug van de energie leverancier dus nee het loont echt niet.

1paul
door 1paul - Mar 16, 2020 om 14:57
3147 Antwoorden / 0 Vragen

nee of u moet 90 jaar worden>>>

il
door iljaha - Mar 16, 2020 om 15:53
179 Antwoorden / 3 Vragen

Het ligt eraan wat u wilt bereiken. Als u uw geld op de bank laat staan, levert het niets op. Als u uw geld investeert in zonnepanelen, levert het wel op! Ik heb 10 panelen op het dak en dat levert me een lagere rekening met € 500,-- per jaar op. Ik zie dat als rente op mijn geld.
Komt u uit een ijzersterke familie met mensen die over het algemeen stok-oud worden, gaat u zelfs terugverdienen als het niet raar tegen zit. En in elk geval scheelt het als u uw woning ooit eens gaat verkopen. Het idee dat u meehelpt aan een schonere wereld voelt ook heel fijn! (geklets over vervuilende batterijen moet u maar negeren, dat hoort helemaal niet bij zonnepanelen nu)
Maar........ ik vind wel dat aanschaf voor € 5.000,-- voor uw gebruik heel veel is. Ik zou me goed laten informeren en niet kiezen voor overcapaciteit, maar voor wat u nodig heeft. Volgens mij bent u met subsidiemogelijkheden én BTW-teruggave voor uw verbruik ca € 3.000,-- kwijt. Dus in 6 jaar "terugverdiend". (Overigens vraagt nooit iemand of alleen afnemen zich ooit terugverdient.)
Ik zeg: doen!