Wy
door Wyko92 Jan 26, 2021 om 16:09
Vakantie & reizen

Kan ik mijn geld alsnog tegemoet zien na foutieve terugstorting van Transavia?

In het begin van 2020 woonde ik samen met mijn vriendin in Dubai. Door de Coronacrisis moesten we de Emiraten helaas verlaten en weer terug keren naar Nederland. In eerste instantie zouden we terug vliegen met Transavia, maar zoals veel vluchten in die tijd, werd ook deze geannuleerd.
Ik heb keurig een voucher van Transavia gekregen ter grootte van 1034 euro.

Eind september 2020 heb ik besloten om het geld toch maar uit te laten keren, vliegmaatschappijen liepen niet zo lekker en een vakantie zat er toch niet in de komende tijd. Met 1 druk op de knop heb je bevestigd dat het geld wordt teruggestort op de rekening waarmee je de boeking hebt geplaatst, daar begint het probleem.

De tickets heb ik toentertijd betaald met mijn rekening in de Emiraten, die per half juni al geblokkeerd was omdat ik mijn account had opgezegd. Ik heb direct Transavia gebeld en ze dit verhaal verteld. Ze konden het niet meer terug draaien want de transactie was al uitgevoerd (binnen 10 min nadat ik mijn aanvraag voor terugbetaling had gedaan).

Er zijn een hoop mails en telefoons over een weer gegaan over deze case. Transavia gaf aan dat als het geld niet gestort kon worden op deze "Dubai-rekening", dan zouden ze het wel teruggestort krijgen en zouden ze het alsnog naar mijn Nederlandse rekening overmaken. Ik heb van mijn bank in Dubai zwart op wit gekregen dat er geen geld op de rekening staat en dat er na 6 juni ook geen transacties meer mogelijk waren ivm blokkade van account. Transavia moet dus het geld op een of andere manier hebben terug gekregen, zou je zeggen..

Met de bewijsstukken van de bank in Dubai en de onderbouwing per mail heb ik van Transavia geeist dat ze nu toch echt eens dat geld op mijn Nederlandse rekening moeten gaan storten. Het gaat tenslotte niet om een paar tientjes.
Transavia kon zich echter niet vinden in mijn bewijsmateriaal (wat toch echt nieuwe omstandigheden waren) en deed het af met de volgende mail:

"De onderhavige casus is reeds behandeld. Er zijn geen nieuwe omstandigheden die mij doen besluiten de casus te heroverwegen. Derhalve wijs ik je verzoek af en sluit dit dossier. Het staat je uiteraard vrij nadere maatregelen in overweging te nemen."

Uiteraard wil ik het hier niet bij laten zitten en heb ik wederom gereageerd op deze mail. Dat wanneer ze echt zo moeilijk gaan doen over deze terugbetaling dat ze mij op z'n minst moeten voorzien van een nieuwe voucher. 2 maanden verder heb ik nog niets van ze mogen vernemen en ben ik het toch wel echt beu.

Zijn er tips van iemand of heeft iemand een soortgelijk iets mee gemaakt bij een luchtvaartmaatschappij? Wanneer het om een paar tientjes ging zou ik het wel naast me neer kunnen leggen maar 1034 euro is mij iets te veel van het goede.

Alvast veel dank!

5048 10 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2021 om 16:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is volkomen normaal om een retourboeking van geld terug te boeken op de rekening waarmee de somma betaald is. Dus u zult zelf naar de bank in de emiraten moeten gaan. Transavia heeft zich 100 % aan haar verplichting gehouden. Daar heeft u geen poot om op te staan. En omdat ze kunnen bewijzen dat ze u op u emiraten rekening hebben betaald krijgt u dus ook geen nieuw voucher.

Wy
door Wyko92 Jan 26, 2021 om 16:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Ik heb ook contact gehad met mijn oude bank in Dubai. Ook een kennis van mij is nog langs geweest bij hen. Het antwoord concreet van de bank in Dubai: er kan en er is geen geld meer gestort op uw rekening na juni 2020. Het geld is dus nooit bij de bank in Dubai terecht gekomen.

mahadma
door mahadma Jan 26, 2021 om 16:55
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dan wordt het een rechtszaak.

1paul
door 1paul Jan 28, 2021 om 09:31
3147 Antwoorden / 0 Vragen

als u kunt bewijzen dat er geen geld op deze rekening is gestort pas dan heeft u alsnog recht op uw geld en anders niet.

u zult hiervoor inderdaad een advocaat in moeten schakelen als transavia de poot stijfhoud, optie is ook nog om een deurwaarder een bezoekje te brengen met dit verhaal en uw bewijs om te zien of deze mogelijkheden ziet, in principe heeft u immers recht op uw geld terug en dus heeft u een vordering op hen....

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 26, 2021 om 16:43
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt erop dat Transavia het geld naar uw Dubairekening heeft overgemaakt en dat daar iets is mis gegaan door de blokkade van uw Dubai-rekening sinds juni.

U zou nog eens met Dubai in overleg moeten gaan en de bevindingen uitleggen.

Wy
door Wyko92 Jan 26, 2021 om 16:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Dat heb ik inmiddels ook al gedaan. Zij geven aan dat er geen geld kan worden gestort en dat er ook geen geld is gestort op mijn rekening na 6 juni. Ik heb dit zwart op wit en dit ligt ook bij Transavia.

sw
door swat1500 - Jan 26, 2021 om 22:01
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk heeft Transavia het geld niet terug ontvangen en stelt zich daarom op het standpunt nergens meer toe verplicht te zijn. Het zou kunnen dat de bank in Dubai het geld achterover heeft gedrukt of op een tussenrekening heeft geparkeerd. U zult dus moeten gaan procederen maar nu de overeenkomst in Dubai is aangegaan zal dit waarschijnlijk niet in Nederland kunnen.
Dat Transavia niet meer reageert is logisch. Het dossier is door hen gesloten en worden uw mails dus genegeerd.

mi
door miennaamishaaz - Jan 26, 2021 om 23:12
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas voor u staat transavia volledig in hun recht om te weigeren om het bedrag op uw "nederlandse" rekening te storten.

Want voor hun kunt u net zo goed een oplichter zijn die alle gegevens van een slachtoffer wist te ontfustelen, om zo op zijn/een katvangers rekening het geld te laten storten.

Aangezien Transavia al op uw Dubai rekening het geld probeerde te storten waarbij de betaling mislukt is, en omdat Transavia hier liever niet zijn handen aan wil branden geven ze u een voucher die u kunt gebruiken.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 27, 2021 om 10:37
104 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet precies wat er met geld gebeurt dat wordt betaald aan een bank naar een niet bestaande rekening. Ik neem aan dat het op een soort tussen rekening gestort wordt en dat na afloop van het boekingsjaar gekeken wordt of daar wat mee gedaan kan worden. Ik zou u advisren om dit eens na te vragen bij uw Nederlandse bank. Het klopt inderdaad dat als een rekening afgesloten is, er geen handelingen meer opverricht kunnen worden.

Succes,

Cor

Ed
door EdHak1957 - Jan 27, 2021 om 11:16
3 Antwoorden / Vragen

In mijn tijd dat ik bij de ING werkte kwam het incidenteel wel eens voor dat er geld op een opgeheven rekening werd gestort en dat kwam dan terecht op een tussenrekening op naam van de bank. Tegenwoordig kan dit vrijwel niet meer aangezien alles digitaal gebeurd en er geen geld op een niet bestaande rekening kan worden overgemaakt. Ik begrijp niet goed of de rekening in Dubai nu opgeheven of geblokkeerd is.  Internationaal betalingsverkeer is binnen Europa in principe gelijk als in Nederland, een betaling naar een Duitse bankrekening staat vrijwel dezelfde dag op de rekening van begunstigde. Buiten Europa (en wellicht de UK sinds de brexit) ZOU het mogelijk via de centrale bank van het land kunnen gaan, maar dat weet ik niet. In ieder geval blijven er 2 mogelijkheden over:
1) het geld is overgemaakt naar de bank in Dubai en staat daar op een tussenrekening .
2) de computers die de betaling hebben uitgevoerd vonden geen tegenrekening en dan is het bij Transavia weer gecrediteerd.
Als het goed is is bekend op welk bankrekening van Transavia het geld is gestort en wellicht is de bank bereid om een onderzoek in te stellen of het geld terug gestort is. Maar dit is helemaal afhankelijk van de goodwill van de bank.............. Afschrijvingsdatum van de betaling maakt het zoeken een stuk makkelijker/sneller (en dus minder kostbaar!).

mo
door mof - Jan 27, 2021 om 13:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult of naar een of andere geschillencommissie moeten die een bindende uitspraak doet danwel naar de rechter. Die moeten uw bewijsmateriaal beoordelen. U zegt dat u kunt bewijzen dat het geld niet op de rekening is gestort, Transavia zegt dat ze dat wel hebben gedaan en niets terugontvangen hebben.
Het bestaat nog dat de bank in Dubai het geld gehouden heeft omdathet niet opuw rekening kon worden gestort.
in dat laatste geval is het toch nog steeds uw eigen verantwoordelijk datu had moeten aangeven bij Transavia dat de voor de betaling genruikte rekening niet meer bestond.

Dat is niet de fout van Transavia.

John1313
door John1313 - Jan 27, 2021 om 13:44
34 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb veel van deze zaken gezien omdat ik dagelijks kijk naar Meester Frank Visser

Soms is het simpele feit dat hij contact op heeft genomen al voldoende om tot een oplossing te komen en anders geeft hij een duidelijk advied hoe te handelen.

Echt de moeite van het proberen waard.

Stuur een mail aan aanmelden@mrfrankvisser.tv of bel 020-2442440

Elke werkdag SBS6, 19:30 uur

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 28, 2021 om 13:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Transavia heeft 95% Nederlanders als klanten...
Ook  de betalingen gaan  altijd terug naar  oorspronkelijke bank rekening.

Zelf ook een Webshop gehad en  andere rekening invoeren is risico van tik fouten en veel controle nodig.
Om fouten te voorkomen heb ik 2x om  €1,23 gevraagd te betalen als bewijs van uw  rekening.
Zodra die binnen kwam   deze €1,23 +  rest uitbetaald om fouten te voorkomen.
Dit waren die overstapte naar andere  bank....  zonder de overstap service.

Maar de boekhouder was er nooit blij mee,  wat ik dit nu weer...   buiten het systeem om.

rj
door rjw Jan 28, 2021 om 22:00
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Totaal irrelevante reactie op de vraag.

rj
door rjw - Jan 28, 2021 om 15:15
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat, zoals al gezegd is, je moet overwegen om dit juridisch aan te pakken. Jij hebt al het materiaal van je oude bank en Transavia moet aan kunnen tonen dat zij het geld hebben overgemaakt naar jouw oude rekening en dat het niet is teruggeboekt. Ik vrees echter dat Transavia dat kan aantonen en dat het geld ergens zweeft. Dan zul je toch weer naar je oude bank moeten gaan om dit verder uit te zoeken.