di
door didieggink Oct 24, 2008 om 11:19
Vakantie & reizen

Misleiding door Ryanair; wat nu?

Op 16 oktober heb ik een ticket geboekt via Ryanair van Eindhoven naar Barcelona.

De ticketprijs was Euro 20,00 per persoon, dus een prachtige
aanbieding. Wel kwam er nog Euro 30,00 bij voor een koffer om mee te
nemen en Euro 10,00 voor het inchecken aan de balie in plaats van op
internet. Maar ja, dat kan niet anders met een koffer.

Uiteindelijk was het dus Euro 80,00 voor 2 personen. Toch alweer een
stuk meer dan we dachten. Bij het afrekenen werd het nog gekker, we
moesten Euro 20,00 extra afrekenen omdat we met credit card betaalden,
maar je kunt niet op een andere manier betalen. Toen waren we ineens al
weer Euro 100,00 kwijt!

Als klap op de vuurpijl stuurde ik de bevestiging door naar een vriend
die vaker reist. Hij merkte op de de airport code achter Barcelona
(GRO) van Girona was. Dit vond ik niet zo raar, want London heeft ook 5
airports rondom de stad gelegen. Alleen blijkt Girona een heel andere
stad te zijn en 104 kilometer van Barcelona te liggen!!! Dit kost aan
reistijd dus 1 uur en 20 minuten met de trein, terwijl we al om 6.20
uur vliegen!. Net zover van Amsterdam (waar ik woon) naar Eindhoven.
Maar er staat niet op de site dat ik vanaf Amsterdam (Eindhoven)
vertrek!

Het servicecenter van Ryanair in Nederland is er niet voor klachten (?), daarvoor moet je een engelse brief naar een faxnummer in het buitenland sturen. Ik heb de dag van het boeken nog een verzoek gedaan tot annulering wegens incorrecte informatie op de site en misleiding.
Nu krijg ik na een week nog steeds geen reactie, maar ik wil niet naar Girona! Hoe moet ik dit nu verder aanpakken?

817 9 Rapporteer

astoria
door astoria - Oct 24, 2008 om 11:55
362 Antwoorden / 55 Vragen

@Mastag dank voor uw reactie ,bespaart mij wat type werk ,wil hier alleen aan toevoegen "  Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten "fred

mastag
door mastag - Oct 24, 2008 om 12:19
955 Antwoorden / 19 Vragen

Ik vind 100 euro voor twee personen en ongeveer 15 euro voor twee personen met de trein nog steeds een koopje, er is hier geen sprake van misleiding want direct bij het boeken staat er al dat ze op Girone vliegen. Ze doen daar totaal niet geheimzinnig over. Ach ja die koffertoeslag had voorkomen kunnen worden door onze overheid maar die wil graag een graantje meepikken van het vliegverkeer. Alle low cost airlines doen dit tegenwoordig. Ik betaalde bij Clickair ook 20 euro voor een koffer mee te nemen, ik vloog wel op barcelona maar was voor drie personen 450 euro kwijt vorige week. U heeft dus nog steeds een mooie deal. Ongedaanmaken gaat u niet lukken want er is echt geen sprake van misleiding. Beter lezen was de optie geweest. En je kan wel degelijk anders betalen, ze beiden echt twee opties aan.
Ga gewoon lekker genieten van de prachtige stad en de lekkere zon daar. eet wat tapas neem een wijntje en de stress om Ryanair verdwijnt als sneeuw voor de zon. Veel plezier.

Mastag

di
door didieggink - Oct 24, 2008 om 12:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ Mastag: Dank voor uw snelle antwoorden. Toch ben ik het niet met u eens:

- De vlucht gaat pertinent niet naar Barcelona terwijl dat er letterlijk wel staat.
-
Bij London staat Gatwick. Dat is een airport bij London. Bij Barcelona
staat Girona. Hoe moet ik dan weten dat dan niet een airport is maar
een compleet andere stad ver weg van Barcelona? Het lijkt mij dat de
aanbieder mij correct moet voorlichten en niet dat ik eerst zelf moet
uitzoeken of de aangeboden informatie wel klopt.
- Waarom staat er dan niet vertrek van Amsterdam (Eindhoven) terwijl dit net zoveer reizen is?

Had
er gewoon gestaan Girona (Barcelona) dan had u helemaal gelijk gehad,
dan had ik gewoon zelf niet goed opgelet. Ik had geen idee, anders had
ik het toch zeker niet geboekt? Ik geeft liever meer geld uit om direct
naar Barcelona te vliegen.

Over de betaling heeft u ongelijk, dat heeft kassa ook al een in de uitzending gesproken. In Nederland hebben wij geen Visa Electron, maar gewoon Visa.

mastag
door mastag - Oct 24, 2008 om 12:37
955 Antwoorden / 19 Vragen

Oke dat u niet weet dat Girona 100 km van Barcelona ligt daar kan ik inkomen. Maar vanaf Girona naar Barcelona met Renfe gaat heel snel en comfortabel. Als u vliegt om 6.20 uur landt u zo rond half negen. Om negen uur heeft u de koffers en om 10.30 kunt u in Barcelona zijn. Visa Electron heb ik zelf ook dus die bestaat wel degelijk in Nederland. Ik ben het met u eens dat er weinig keuze is in het betalen, maar er is keuze en dat is wat ze verplicht zijn.

brynnar
door brynnar - Oct 24, 2008 om 12:52
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Er staat letterlijk op de site van Ryanair: "BARCELONA GIRONA", dus er is wel wat te zeggen  en de vergissing is begrijpelijk. Echter, Girona is inderdaad een aparte stad, dus bij twijfel had dit even geverifieerd kunnen worden. Ook de luchthavecode die zij vermelden is volledig correct. Dus formeel gezien is er geen sprake van misleiding. En hierbij moet gesteld worden dat Ryanair niet de enige luchtvaartmaatschappij is die dit zo vermeld. Girona is wellicht niet zo bekend bij het grote publiek (86000 inwoners).

Uieindelijk ligt Girona wel relatief dichtbij, aangezien de afstanden in Spanje wat groter zijn dan hier in ons volgepropte landje.

Bekijk het positief: het treinverkeer in Spanje is uitmuntend te noemen en Girona is een heerlijke stad om lekker doorheen te struinen (ik spreek uit ervaring), vooral de joodse wijk is erg knusjes, maar ook het centrum is gezellig. Ik zou zeggen: koffers in de kluis en maak er alsnog een gezellig dagje van voordat u naar Barcelona vertrekt.

Mvgr - B

stacey
door stacey - Oct 24, 2008 om 12:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ryanair kan er ook niets aan doen dat het nu eenmaal zo heet, als jij je vooraf beter zou informeren had je dit geweten.

Heeft dus niets te maken met misleiding, klagen moet je dan bij de spanjaarden die de naam van de luchthaven verzonnen hebben;

BARCELONA GIRONA AIRPORT

http://www.barcelonagirona.com/

Welcome to Barcelona Girona Airport

http://www.barcelona-girona-airport.com/

 Ryanair.com - Cheap flight to Barcelona GRO

Barcelona GRO. Girona Airport is located just 18 Km from Girona city.

brynnar
door brynnar - Oct 24, 2008 om 13:02
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Stacey,

Even je huiswerk goed doen. De officiële naam van het vliegveld is: "GIRONA/COSTA BRAVA AIRPORT". De officële website van de luchthaven is: Girona Airport

In de volksmond wordt het vliegveld inderdaad wel eens Girona-Barcelona of Barcelona-Girona genoemd, maar de sites waar je naar verwijst zijn van commerciële aard en niet de officiële.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Oct 24, 2008 om 13:06
1782 Antwoorden / 27 Vragen

PS: Alle luchthavens in Spanje zijn staatseigendom onder de algehele noemer Aena (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea). Alle websites van alle Spaanse luchthavens zijn daarom allemaal te vinden onder de algemene site www.aena.es, in tegenstelling wat we in Nederland gewend zijn.

Weer wat geleerd :-)

Mvgr - B

stacey
door stacey - Oct 24, 2008 om 14:03
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi Brynar,

Of ze wel of niet officieel zijn heb ik niet bekeken, voor wat ik ermee bedoelde te zeggen maakt dat ook denk ik ook niet zoveel uit, als vraagsteller even (verder) had gekeken/zichzelf had geinformeerd was het al heel snel duidelijk geweest dat ze eind van Barcelona af zou zitten....

Groetjes,