ch
door chrisvp Sep 7, 2013 om 19:11
Voeding & gezondheid

Bacteriën op vleeswaar en kaas bij de slager

Als vegetariër vind ik het al vreselijk als bijv. in de supermarkt de medewerkers met hun handen zowel het vlees als kaas aanpakken zonder handen te wassen. Hoe zit dat met vlees met bacteriën aanpakken en daarna het vleeswaar en kaas???????

1304 14 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Sep 7, 2013 om 19:28
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Wat een gepriegel om niets. Bacteriën zitten overal op, je moest eens weten....Ken je een winkel die vlees met of zonder bacterIën aanbiedt?

Zwemmer

dearagain
door dearagain - Sep 7, 2013 om 20:31
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*je hebt gelijk: gewoon stoppen met eten is de oplossing!

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2013 om 21:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder bacteriën gaat een mens dood. Wat denk je dat er in fabrieken van de vleesvervangers gebeurd? Daar zijn ze ook niet 100% steriel. Gevalletje 'obsessief-compulsieve stoornis' ?

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2013 om 21:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb liever ook geen kaasbacteriën op m'n vlees(waren).

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2013 om 23:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Zou me maar geen zorgen maken. lees en huiver. Als je dan leest wat er in één druppel water zit....en je leeft nog bij de ergere zaken...? Lees vooral: bacteriën zitten overal.

ar
door arjenvd - Sep 8, 2013 om 00:14
22 Antwoorden / 0 Vragen

Verpakte kaas kopen of bij de kaasboer? Zelf eet ik ook geen vlees maar heb hier nog nooit aan gedacht, volgens mij zijn er duizenden dingen te bedenken waarbij je meer kans hebt om besmet te worden met bacteriën.
Mogelijk vind je dit belangrijk vanuit het principe om bewust geen vlees(producten) binnen te krijgen, ook niet van mogelijk een heel klein beetje door overdracht. Daar zou ik me ook niet druk over maken, dat zul je toch nooit kunnen voorkomen.

tontoos
door tontoos - Sep 8, 2013 om 08:57
32 Antwoorden / 14 Vragen

Als je het lukt om alles bacteriën vrij te eten hoef je maar iets verkeerd te eten en je bent ziek.
Je moet het niet te nauw nemen dan bouw je een weerstand op, maar er zijn wel grenzen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 8, 2013 om 14:14
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg liever wat mensen bacteriën binnen dan poep bacteriën ;) Houd je lichaam sterk! ik ben bijna nooit ziek ;)

zoekster
door zoekster - Sep 8, 2013 om 14:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat de vraagsteller bedoelt, dat hij/zij bang is dat de gevreesde E.coli bacterie op het vlees, waarvoor nog geen directe bewijzen zijn overigens, over wordt gedragen op de kaas dmv medewerkers die zowel met vlees- als met kaasproducten omgaan.

ch
door chrisvp - Sep 10, 2013 om 14:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=chrisvp schreef op zaterdag 7 sep 2013, 19:11]Als vegetariër vind ik het al vreselijk als bijv. in de supermarkt de medewerkers met hun handen zowel het vlees als kaas aanpakken zonder handen te wassen. Hoe zit dat met vlees met bacteriën aanpakken en daarna het vleeswaar en kaas???????

Wel veel flauwe reacties op mijn vraag. Er is een uitzending/onderzoek geweest over coli-bacteriën op vlees. Nu kan je daar op dezelfde wijze deze reacties geven. Ik heb dit probleem doorgetrokken: via handen die coli-bacteriën op jouw kaas.
Dat is m.i. geen idioot muggeziften, want dan kan je ook onderzoek naar besmet vlees staken.
Het zou niet verkeerd zijn als ook vleeswaar/kaas op besmetting wordt onderzocht nadat het gekocht is.
En inderdaad, ik koop tegenwoordig voorverpakte (in de fabriek) kaas. Maar niet iedereen doet dat, vandaar ook mijn vraag/opmerking.

xi
door xilefsim - Sep 10, 2013 om 14:59
111 Antwoorden / 1 Vragen

Kan wel met je meevoelen. Zet vooral mijn vraagtekens bij de slager die rauw vlees heeft liggen naast salade, soep, stamppot en pasta.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 10, 2013 om 15:29
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Niet eten gaat ook niet en een gezond lichaam heeft veel weerstand. Als er geen weerstand is dan kan men n.l haast helemaal niets eten wat door een andermans hand is door gegaan. Ik was altijd mijn handen maar ik zie vaak genoeg dat mensen dat maar vergeten en dat is nu de ziekte's overbrengen en nog meer van die onsmakelijke personen allemaal die altijd zo helder zijn. Maar om daar nu wakker van te liggen nee zeker niet.

xi
door xilefsim - Sep 10, 2013 om 16:02
111 Antwoorden / 1 Vragen

Daar gaat het natuurlijk niet om. Waarom zou een slager wel rauw vlees naast salade en andere producten mogen leggen en een restaurant niet? Consumenten wordt ook altijd aangeraden om alles netjes goed verpakt in de koelkast te bewaren zodat er geen kruisbesmetting kan plaatsvinden.

ja
door jans2 - Sep 17, 2013 om 14:03
311 Antwoorden / 4 Vragen

Voedselveiligheid wordt heel vaak afgedaan als onbelangrijk. Veel mensen hebben geen idee van de enorme hoeveelheid mensen die jaarlijks ziek worden van voedsel. Niet voor niets heeft de overheid zich ingespannen om iedereen die met met voedsel omgaat op HACCP-cursus te sturen. Het tegengaan van kruisbesmetting (o.a. door handen te wassen bij productwisseling, zoals bij vlees en kaas) is een belangrijk onderdeel hiervan.
Zie bv.hier en hier.