Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe
Onlangs bezocht ik met mijn zoontje van anderhalf en mijn vrouw een filiaal van Intertoys. We hadden een leuke middag in de stad met zijn drieën, hetgeen niet heel vaak voorkomt met onze drukke schema's. De Intertoys in kwestie betrof het filiaal aan de Burchtstraat, te Nijmegen. Ons zoontje is dol op Brandweerman Sam, dus we waren op zoek naar een dvd van deze kinderserie.
We liepen door naar achteren de winkel, aangezien daar, naast de games, ook de dvd's staan uitgestald. We hadden echter nog niet eens rondgekeken, of daar stond al een flink grote man, vrij luid, stevig te vloeken bij de kassa/servicedesk. (Met stevig bedoel ik beduidend meer dan een enkele vloek.) Blijkbaar deed zijn pinpas het niet. Geen van de drie (3!) medewerkers achter de desk reageerde op de vloekende man, terwijl er aan alle kanten ouders met kinderen om hem heen stonden.
Toen ik de man zelf dan maar aansprak op zijn vloeken en zei dat hij in een winkel voor kinderen was, vertelde de man mij op behoorlijk agressieve wijze dat ik maar beter uit zijn buurt kon gaan. Dit kwam, in combinatie met zijn lichaamstaal, zeer bedreigend over. Ik was bang dat mij of mijn gezin iets zou overkomen als ik niet weg zou gaan. De medewerkers stonden nog alle drie (nogmaals: 3!) achter de desk, op ongeveer een meter van het gebeuren. Zij reageerden niet, maar ze moeten wel volstrekt doof en blind zijn geweest als zij dit incident (het gevloek en de bedreiging) niet hebben opgemerkt.
Bij de kassa heb ik nog een poging gedaan het incident ter sprake te brengen, maar de jonge vrouw daar reageerde slechts met een 'o'. Hierop zijn we de winkel maar verder uitgevlucht.
Voor ons is een leuke middag totaal verpest door de bullebak in de Intertoys. Deze man had natuurlijk door het personeel gecorrigeerd moeten worden, zowel bij het vloeken als bij het bedreigen.
Voor ik dit incident deelde, wilde ik Intertoys eerst de kans geven een en ander recht te zetten, in de hoop dat ze dit goed zouden oppakken, zowel naar ons toe, als naar het personeel toe. Het is natuurlijk totaal achterlijk als je met je gezin een speelgoedwinkel moet uitvluchten omdat je bedreigd wordt, terwijl het personeel staat toe te kijken.
In een reactie liet Intertoys echter weten dat 'als het incident al gebeurd zou zijn' dat het personeel niks opgemerkt heeft. In een latere reactie werd dit veranderd in dat het meeste personeel niks gemerkt heeft. Dit alles zonder volmondige excuses aan te bieden.
Ik was echt niet uit op een korting of iets dergelijks. Ik wilde alleen dat een speelgoedwinkel (nota bene) een veilige omgeving zou zijn. Maar blijkbaar mag iemand bij Intertoys flink en luid lopen vloeken. Iemand mag daar (op z'n minst de schijn van) fysieke bedreigingen uiten tegen andere klanten, zodat die met hun gezin de winkel uit moeten vluchten. Terwijl het personeel toekijkt en niks doet. Als ze later maar tegen hun baas zeggen dat ze niks gezien of gehoord hebben, wordt hun weinig heldhaftige gedrag getolereerd. (Ik noem het zelf gewoon lafheid.)
Het feit dat dit gedrag wordt goedgepraat door de landelijke, overkoepelende organisatie, maakt dit zeker niet beter. Het feit dat de landelijke, overkoepelende organisatie ook mijn verhaal nog eens in twijfel trekt, maakt elke Intertoys potentieel een plek waar ouders en kinderen onveilig zijn, bedreigd kunnen worden en zelfs uit moeten vluchten.
Wij gaan in elk geval voortaan naar een andere winkel of bestellen online.
Wat had het personeel dan moeten doen? Die "flink grote man" de winkel uitwerken met alle gevolgen van dien?
Dat. Het was drie tegen één. Of iemand erbij moeten halen. Of op z'n minst iets. Het kan toch niet zo zijn dat je een speelgoedwinkel uit moet vluchten met je gezin, omdat je bedreigd wordt, terwijl het personeel toekijkt? Of vind jij dat iedereen goed heeft gehandeld, inclusief het hoofdkantoor? Vind je het een normale, prettige, rechtvaardige wereld, waarin bedreigingen geuit kunnen worden, nogmaals: in een speelgoedwinkel nota bene, en niemand wat doet?
Het personeel mag uiteraard voorzichtig zijn. Maar niks zeggen, niks doen, met drie tegen één nog niet... En later ontkennen dat je iets hebt gezien... Dat is toch niet normaal? Of is dkt iets wat ik volgens jou/ jullie maar moet accepteren?
Nou ja, hoe dan ook: ik wilde in elk geval mijn ervaring hier delen, zodat anderen weten wat voor volk er bij intertoys niet instaat voor de veiligheid en hoe je behandeld wordt als je daar bij het hoofdkantoor over klaagt. Als die gang van zaken door sommigen als normaal wordt beschouwd, kan ik dat eigenlijk alleen maar als triest ervaren. De schoolplein-bully mag dan feitelijk dus ook de rest van iedereens leven overheersen door fysieke bedreigingen.
U laat wel erg snel een hele middag verpesten....
De winkel uitvluchten? In looppas of bent u gewoon weggegaan? U hebt immers naderhand toch nog met het personeel erover gesproken?
Het personeel zal best wel weten en geleerd hebben hoe ze met eventueel wat lastiger klanten om moet gaan en hoe zaken niet te laten "escaleren".
Ook is het aan de winkel welk beleid ze voeren. U kunt gewoon weg gaan als iets in een winkel u niet bevalt, u hoeft er immers niet te zijn als u niet wilt.
Hoe komt u op "dat u echt niet uit was op een korting of iets dergelijks"?
Heeft u daarom gevraagd?
Aurora1: als je reageert op iets, is het handig om ook de originele post te lezen, anders moet de originele poster alles nog een keer herhalen. Maar vooruit...
Ik ben vrij snel de winkel uit gegaan, omdat de man echt behoorlijk bedreigend was. Het had me niet verbaasd als hij fysiek geweld tegen mij had gebruikt, als we gebleven waren.
Op weg naar buiten (we waren achterin de zaak, zoals ik al schreef), kwamen we langs de kassa, waar ik melding van de situatie probeerde te maken. Een ander personeelslid dus.
Dit personeel negeerde een hoop gevloek en een behoorlijk bedreigende situatie. (Terwijl de man bij de kassa achterin de winkel stond, dus recht onder hun neus.) Naderhand ontkenden ze iets gehoord of gezien te hebben. Dat kan simpelweg niet. Dan zouden ze ter plekke voor een paar minuten doof en blind moeten zijn geworden en even later miraculeus genezen zijn.
Ik kom inderdaad niet meer in die winkel, maar ik dacht: misschien willen anderen wel weten hoe ze daar bij intertoys omgaan met situaties die escaleren. (Zonder aanhalingstekens, als er fysieke bedreigingen worden gedaan, is de situatie mijns inziens al geëscaleerd.)
Ik heb niet om een korting of gratis artikelen gevraagd. Ik wil gewoon dat een speelgoedwinkel een veilige plek is voor ouders en kinderen. Ik wilde alleen niet de indruk wekken dat ik een slaatje wil slaan uit de situatie.
Goed, ik ga het hierbij laten.
Als er nog mensen zijn die iets aan mijn mededeling hebben gehad, mooi zo.
Als er nog mensen zijn die het voor het personeel, de bully, het hoofdkantoor van Intertoys of wie dan ook willen opnemen, ga je gang.
Ik streef in elk geval geen wereld na, waarin het in dit soort incidenten normaal is om de slachtoffers aan te vallen en een trap na proberen te geven. Lekker makkelijk.
In elk pestprogramma worden zowel de bully als de zwijgende toekijkers aangesproken. Zij kunnen dit veranderen. Niet degene die slachtoffer wordt van dergelijke agressie.
Ik heb een agressietraining ondergaan, en weet daarom dat NIET reageren (en rustig blijven) in de gestelde situatie het vuurtje eerder afkoelt.
Dat de persoon boos is wegens niet kunnen pinnen is (in de grond) waarschijnlijk boosheid over zichzelf. Het was (in mijn visie) ook niet slim om deze persoon te willen corrigeren. Trouwens, dezelfde persoon kunt u ook bij de supermarkt of bij de bakker of bij het schoolplein of een arts en elke andere winkel tegenkomen. Om dus specifiek de genoemde winkel te mijden wegens mogelijke herhaling is dus niet reeel.
ALS, en ik zeg ALS de medewerkers wèl hadden gereageerd, had het zéér waarschijnlijk geescaleerd en hadden er dus wèl gewonden kunnen vallen, aan de zijde van de medewerkers en mogelijk klanten (een ouderwetsche matparty) had u dát gewenst? Daarnaast zal uw kind de vloeken allang weer vergeten zijn. Rustig adem halen en doorgaan met leven. Fijne Pinksteren.
Met een agressietraining bedoel ik dus hoe je moet handelen bij agressie om (als voorbeeld) de zaak NIET te laten escaleren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer