av
door ava82 Oct 20, 2007 om 17:25
Voeding & gezondheid

Geld terug van Hans Anders?

Ik heb onlangs een bril gekocht bij Hans Anders. De opmeting ging zo snel dat ik al mijn bedenkingen had, maar goed. Ik zou de sterkte -5.25 hebben (In mijn huidige bril heb ik -4.75, maar hier zie ik wat minder door. In mijn lenzen heb ik -5.00 daar zie ik wel helemaal goed door) Na 1 week kon ik mijn bril ophalen, maar bij thuiskomst zaten er krassen op het glas, doordat ze de bril hadden verwarmd tijdens het 'vormen' van het montuur. Terug naar Hans Anders ermee, na 1 week kon ik de bril weer ophalen, maar ik zie er niet goed door. Heb het idee dat de glazen te sterk zijn aangemeten. Ik ga er maandag weer mee terug om mijn geld terug te vragen ,zodat ik naar een andere opticien kan gaan, omdat ik gewoon geen vertrouwen in HA meer heb. Mijn vraag is of ik dit kan eisen? HA is duidelijk in gebreke gebleven en ik zit nu met een bril waar ik niet goed door zie. Wie kan mij hier info over geven?

11632 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 20, 2007 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dus. Ik heb hetzelfde gehad

Ben later naar Specsavers gegaan, die zat toen nog maar net in mijn woonplaats. En die had een heel andere sterkte gemeten. Daar koop ik sinds dien in alle tevredenheid mijn brillen. Dit heb ik in totaal drie keer meegemaakt bij Hans Anders. Ze horen je een deugdelijk product te leveren, zoals afgesproken. Sla ze hier maar mee om de oren. En anders heb ik nog wel een voorbeeldbrief voor je. Je zegt het maar. Hartelijke groet Elena.

Artikel
17 BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2

1.
    De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2.
    Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Artikel 24 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
    Indien op grond van consumentenkoop zaak is afgeleverd die niet eigenschappen bezit die koper op grond van overeenkomst mocht verwachten heeft koper jegens verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.

   a.
        hij gebrek kende of behoorde te kennen

ve
door verwijderd - Oct 20, 2007 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ava82,

Eigenlijk kun je beter eerst naar een andere opticiën gaan en daar een oogmeting laten doen. Als daar blijkt dat de waarden van HA niet juist zijn, dan kun je bij HA aankloppen en hen met het artikel van collega elenay om de oren slaan. Soms, maar dat is echt soms, zijn namelijk de waarden wèl juist, maar moet je wennen aan je nieuwe bril/glazen.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2007 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wist je read dat het om te huilen is zoveel mensen denken dat ze moeten wennen aan hun glazen, terwijl Hans Anders er gewoon standaard glazen inzet, die ze op voorraad hebben. Dit is al verschillende keren op tv te zien geweest. Dat is ook de reden dat ik eerst naar Specsavers ben geweest nadat ik mijn ogen bij Hans Anders had laten opmeten. Ik terug naar Hans Anders, maar die zagen mij liever komen dan gaan, haha. Toen ik weer terug kwam bij Specsavers is Specsavers zo vriendelijk geweest mij door de glazen te laten kijken die Hans Anders in eerste instantie voor me had uitgezocht. Dat was schrikken, toen zag ik pas echt duidelijk het verschil, tussen de ene en andere meting. Dus idd voordat u teruggaat laat u ogen even opmeten bij een andere opticien, dan wel gratis hoor, want dat hebben ze bij mij ook gedaan. Vraag ze even de sterkte op een briefje te schrijven en bewaar dat goed als bewijs, dus geef het niet af, maar kopier het anders even. En dan terug naar Hans Anders  SUCCES!

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook hetzelfde gehad. Kon niet kijken door de bril en denk het ligt aan mij.Verschillende keren terug geweest en ze doen vaag over wat ze er aan doen om het te verbeteren. Glas te dun en nog wat meer vage kreten! Had in Jan. van dit jaar de bril besteld en in september zou het goed moeten zijn .Maar de bril kijkt niet prettig ,ligt nu in de la omdat het met tegenstaat steeds terug te moeten gaan. Moet wel zeggen dat dit de eerste keer is dat ik dit zo ondervind bij Anders. Wat ik wel vreemd vind dat de zorgverzekeraar waar ik lid van ben zo intens samen werkt met Hans Anders.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik in het verleden ook een keer problemen gehad maar dan bij Pearl. Ik kon er wel door zien, maar de borden op de snelweg niet lezen en ook niet mee handwerken. Toen bleek na een aantal keren terug te zijn geweest, dat de glazen er wel inzaten maar op de verkeerde manier. Ze zaten een kwart slag gedraaid. Uiteindelijk heb ik toen een nieuwe bril gehad. De aanhouder wint dus in ieder geval.

Succes met het probleem.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga met die bril eens naar een andere opticien en vraag of ze de glazen meten en laat een ogentest doen dat is bij de meeste zaken  gratis.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry maar dat had read ook al gezegd zie ik nu.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik ben 4 maanden bezig geweest om een bril te krijgen waar ik goed oorheen kon zien. Dit lukte helaas maar niet. Het filiaal van Hans Anders heeft mij toen aangeboden om het geld terug te storten omdat ik er al zo lang mee bezig was. Ze gaven toe dat de fout bij  H.A. lag.  Het geld heb ik dan ook na 3 weken  zonder problemen op mijn rekening teruggestort  gekregen.  Echter mijn vertrouwen in H.A. is ook geschaadt ik zal er nooit meer heengaan. Aangezien mijn ziekenzorgverzekering Agis met H.A. in zee was gegaan ben ik hier terecht gekomen, maar ik ben nu dus weer teruggegaan naar mijn oude opticien Pearl. Hier had ik nooit problemen. Daar heb ik een nieuwe bril besteld en over 3 weken kan ik hem hopelijk ophalen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik kreeg van HA een verkeerde bril aangemeten. Na een aantal weken proberen en klagen kon ik gebruik maken van het recht van retour: ik heb de bril teruggegeven en mijn geld terug gekregen. Ik zou dit zeker proberen!
Ik heb intussen een bril bij Pearl gekocht, maar was hierover ook niet tevreden. Bij een oogarts nog een meting laten doen: weer een andere uitslag en weer andere glazen. Ik ben nu een half jaar verder, heb voor de 4e keer andere glazen in mijn bril, maar ben nog niet tevreden. Volgens Pearl moet ik zeker 2 maanden aan de glazen wennen. Deze maanden zijn bijna om, maar het is nog niet goed. Ik heb multifocale glazen, het lezen gaat goed maar het in de verte scherp zien niet. Ik ga binnenkort voor de zoveelste keer weer terug en ben benieuwd of er een oplossing is.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je met multifocale glazen na een maand nog problemen hebt is het aan te raden om twee aparte brillen te nemen,

 of voor het leesgedeelte een maantje was het advies van mijn oogarts.

hans.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet waar al die problemen met de ogentest vandaan komen, je kan toch de allerbeste meting krijgen door via de huisarts een verwijskaart aan te vragen voor de oogarts, dan weet je zeker dat de meting goed gebeurt, daar ben je bij een opticien niet zo zeker van.

Mochten dan de glazen/bril niet goed gemaakt zijn door de opticien  dan is dit een ander verhaal.

Er is kortgeleden bij Tros Radar een opticien test/meting gedaan waar er heel wat scheef zat bij de opticiens. Deze test is na te lezen op www.tros.radar.nl. ikzelf heb ooit eens mijn ogen laten meten bij een opticien die mij een bril wilde verkopen voor toen nog fl. 1500.--, ik ben toen naar de oogarts geweest, bleek ik een leesbril nodig te hebben voor fl. 2.00

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vele mensen denken niet te kunnen wennen aan de multifocaleglazen.

Waarop ik zeg: Daar zit duidelijk kwaliteits verschil in.

Foto 1  is de gewone standaard multifocaal

Foto 2 is de midden klasse.

Foto 3 is de duurste multifocaal.*

Op de Foto zie je het op een papiertje maar in een montuur is het veel.

Kijk eens op de site van www.multifocaal.yo2.nl

Bij de laaste multifocale glazen*De duurste de gewenningstijd  2 dagen.

Ik zal de prijs maar niet  noemen wat dan schrik U geweldig van de goedkope prijs van een gewone middenstander.

En dan met alles er op en aan wat er maar tekrijgen is.

Zeer lage prijzen kan een kleine middenstander ook.

Waarom:

KOSTENPLAATJE.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sunas,

De oogarts is er niet om een bril aan te meten. Een opticien zou in staat moeten zijn een goede brilmeting te doen, daar zijn ze voor opgeleid. De oogarts is er tegenwoordig alleen nog maar voor oogaandoeningen. Dus als het een opticien niet lukt goede glazen aan te meten, dan pas kun je als het goed is een verwijskaart krijgen voor de oogarts, zodat die kunnen kijken of er iets anders aan de hand is.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn in dit forum heel vaak negatieve berichten over Hans Anders. Ik geloof best dat die schrijvers (veel) problemen bij het betreffende filiaal hebben gehad, maar dat wil niks zeggen over Hans Anders in het algemeen.

Hans Anders is een franchising keten. D.w.z. dat alle filialen in principe zelfstandig gerund worden, maar zich moeten conformeren aan de Hans Anders winkelformule. De eigenaren / filiaalhouders zijn echter zelf verantwoordelijk voor de geleverde service, kwaliteit, vakmanschap en zelfs (binnen zekere grenzen) voor het assortiment.

Als je dus kritiek hebt op "Hans Anders", geef dan voortaan het filiaal erbij.

Ik ga graag naar Hans Anders in het centrum van Geldrop. Ik word er altijd goed en correct geholpen. Zo kan het dus ook.

Vr gr ;-}
Dick

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties! Ik ben vanmiddag terug gegaan naar H.A. Ik mocht de bril inleveren en krijg het geld teruggestort. Ze hebben aan mij in ieder geval een klant verloren. Ik ben echt afhankelijk van mijn bril / lenzen en als er op zo'n manier met je ogen wordt omgegaan vind ik het wel een beetje triest. Ik ga binnenkort naar een andere opticien in ieder geval voor een nieuwe (hopelijk goede) bril! :)

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ava82, gefeliciteerd dat je je geld terug hebt gekregen. Zo hoort het ook. Het is bekend dat brillenzaken die deel uitmaken van een keten hun personeel zelf opleiden tot "opticien". Waar vroeger een degelijke jarenlange opleiding voor stond, is nu in een paar weken gepiept. Je zou nu een zaak moeten kiezen waar een echte optometrist werkzaam is. Zo'n zaak is wel duurder, maar ook beter en anders dan Hans. Maar als je een goede bril wilt heb je dat er wellicht wel voor over. Overigens hoor ik dat van de bekende ketens Specsavers de meest betrouwbare is. Succes, maar kijk uit!

ve
door verwijderd - Nov 8, 2007 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik vind het zo ongelooflijk jammer dat wij allemaal als Hans Anders zijnde over één kam worden geschoren. Ik werk zelf nu al 13 jaar bij hans anders. Het terug betalen van een bril zal nooit geen problemen mogen geven, wij werken met een 100% tevredenheids garantie. Er zit wel degelijk verschil per filiaal, dat klopt. Wij zijn niet allemaal franchise filialen. Dat is maar een klein gedeelte. Ons filiaal werkt ook nou samen met de oogarts en die zijn zeer tevreden over ons. Als wij zo slecht zijn, waarom zijn wij dan zo groot en ISO gecertificeerd?  Waarom blijven mensen denken dat een bril van b.v € 1000,00 wel goed is? Het valt me op dat als men voor een bril zoveel geld heeft betaald en de bril niet goed is, mensen hier nooit over durven te klagen. Heb zelf hiervoor bij duurdere opticiens gewerkt en daar ook de boekhouding gedaan. Werk niet voor niets nu bij hans anders !! Onze prijzen zijn écht eerlijk !! De glazen komen bij dezelfde leverancier vandaan. Het is toch de kwaliteit van mij als opticien die de bril bepaalt, toch niet het prijs kaartje?

groetjes christel, die al 20 jaar opticien is en het prettigst werkt bij hans anders !! Voor mij duurt eerlijkheid het langst !!

ve
door verwijderd - Nov 8, 2007 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

overdrijven is een vak, als je tenminste een vak hebt geleerd!!