ib
door ib Aug 23, 2009 om 13:00
Voeding & gezondheid

Met de pot mee

Ik ken iemand die heeft een baby-zoontje van 3 maanden. Ze laten hem al met de pot mee-eten. Volgens mij is dit heel ongezond. Kan iemand mij vertellen hoe slecht dat is? Ik hoef geen reacties van hoe erg jullie dat vinden (want dat vind ik ook) maar alleen wat de consequenties ervan kunnen zijn. Bedankt vast.

5286 40 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 23, 2009 om 13:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je de indruk dat het kind er ziek van wordt? En wat laat ze met de pot mee-eten? Boord, aardappels, groentee, vlees?

Vladja

vladja
door vladja - Aug 23, 2009 om 13:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Boord = brood

birdies
door birdies - Aug 23, 2009 om 13:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik ga er van uit, dat dit eten dan wel gepureerd wordt en dat er best wel opgelet wordt, wat voor (verse) groente zij geven.

Zou niet weten wat hier dan slecht aan is, gezonder en lekkerder dan die Olvarit potjes lijkt mij.

Zolang de baby goed groeit en zich happy voelt, niks mis mee.

vladja
door vladja - Aug 23, 2009 om 13:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Reactie vraagsteller bij een nieuwe vraag:

Nee, hij is er (nog) niet ziek van geworden, maar het kan ook consequenties hebben voor over een maandje of later. Ze zijn er net mee begonnen (met 3 maanden). Alles wat ze zelf eten: aardappels, spaghetti, sla, kool, brood, alles.

stacey
door stacey - Aug 23, 2009 om 13:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Vroeger hadden ze ook geen potjes olvarit,

wat zouden die holbewoners trouwens destijds gegeten hebben ?

Als het ongezond was hadden wij hier vast niet met z`n allen op de aarbol rondgelopen nu...............

frans75
door frans75 - Aug 23, 2009 om 14:32
202 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat slechter zijn dan potjes?

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 23, 2009 om 14:52
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ten tijde vd holbewoners werd het voedsel voorgekauwd door de moeder of oma. Dit gebeurt nog steeds bij sommige eskimo-groepen.

richard83
door richard83 - Aug 23, 2009 om 16:09
386 Antwoorden / 28 Vragen

@Ib

Anders vraag je het aan de groenekruis. Als dat wel of niet mag!

ha
door hanneke - Aug 23, 2009 om 16:56
321 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij hebben kindjes onder de 6 maanden geen "echt" voedsel nodig, maar horen ze alleen moedermelk (zoals het "vroeger" altijd ging) of eventueel flesvoeding te krijgen.
Hun spijsverteringsstelsel is nog niet echt in staat om gewoon voedsel te verwerken. Natuurlijk kan je met die 6 maanden best wat schuiven, maar 3 maanden vind ik erg jong...
Overigens vertel je er niet bij of het kindje ook nog borst- of flesvoeding krijgt, of dat het alleen maar met het gezin mee eet?
Volgens mij zijn potjes trouwens ook niet bestemd voor kinderen onder de 6 maanden. Zeker niet de maaltijdpotjes, misschien wel fruithapjes. Maar ook daar moet je er rekening mee houden dat er bepaalde stoffen in kunnen zitten die ze moeilijker kunnen verteren dan als ze wat ouder zijn.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 23, 2009 om 19:12
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Waarom zou je je kind niet mee laten eten met wat je zelf eet, eet je dan zelf erg ongezond? In dat geval: Niet doen! In elk ander geval, geen enkel probleem!

Mvgr. Henri

vladja
door vladja - Aug 23, 2009 om 19:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ib,

Wat als iemand nou zegt dat het ongezond is en veel te vroeg om te beginnen. Wat ga je er dan aan doen?

cathy1
door cathy1 - Aug 23, 2009 om 20:03
125 Antwoorden / 2 Vragen

"normaal" beginnen de meeste mensen vanaf 4 maanden met fruithapjes. potjes of vers fruit (gepureerd)  de warme hap (aardappelen/rijst/pasta groente en vlees) meestal niet eerder dan met 6 maanden. Tot 6 maanden heeft een kind overigens genoeg aan fles/borstvoeding. Bij borstvoeding wordt zelf afgeraden om voordat ze 6 maanden zijn al andere dingen te geven.

Met de pot mee eten kan eigenlijk pas vanaf 1 jaar. Voor die tijd kun je best vers geven, maar moet je rekening houden met bepaalde dingen die ze nog niet of niet te vaak mogen. Zout is bijvoorbeeld niet goed omdat de nieren daar nog niet tegen kunnen. Ook bepaalde groenten als uien en kool kun je beter nog niet geven, de darmpjes kunnen daar nog niet goed tegen. Bepaalde bladgroenten (andijvie, spinazie ed) niet vaker dan 1x per week.

Als de ouders hier rekening mee houden kan je dus wel eerder 'met de pot mee eten'  maar 3 maanden lijkt mij ook errug vroeg, volgens de geleerden zijn de darmen van de kinderen daar nog niet aan toe.
Wat je er tegen kunt doen?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 24, 2009 om 00:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ib,

Zoals opgemerkt, wat te doen wanneer er geen baby(potjes)voeding is? Zoals in de rimboe?

Juist, dan hangen ze de hele dag aan de borst en krijgen af en toe iets harders toegestopt.

Om met 3 maanden 100 % met de pot mee te eten lijkt me niet goed, doch geselecteerd uit de dagelijkse voeding en via de blender lijkt me dat geen probleem. Ze merken vanzelf wel wat wel en wat niet kan, zoals kool.

Lees het onderstaande eens van een babyvoeding diëetiste:
http://www.nd.nl/artikelen/2007/augustus/06/baby-s-moeten-met-de-pot-mee-eten

Hardware ERror MAN. (ging pas van de borst toen ik met mijn scherpe tandjes te hard in moeders tepel beet. Per ongeluk;-)

hu
door huiberdina_1 - Aug 24, 2009 om 12:49
19 Antwoorden / 2 Vragen

15 jaar geleden, toen onze baby 6 maanden was, mochten we van het consultatiebureau voorzichtig beginnen met potjes groenten en fruit. Ik heb toen maar niet verteld dat hij al een paar maanden volop met ons mee at. Wel alles gepureerd natuurlijk (hoe meer tanden hij kreeg hoe minder ik het pureerde). Heerlijk vond hij het. Hij is nu dus 15 en laatst kreeg hij van de dokter het compliment dat hij een gezonde jongen is, met heel sterke botten, dus zo slecht is onze aanpak dus niet geweest.

pi
door pierenthea - Aug 24, 2009 om 12:51
4 Antwoorden / 6 Vragen

Ik spreek uit ervaring dat het kan. Alleen vind ik drie maanden iets te jong, maar vanaf de vierde maand gaf ik Nutrix of Brinta, en de warme maaltijd heb ik altijd gepureerd. Wel zorgen voor een fruithapje. Mijn tante was kinderarts en heeft het mij zo geleerd en heb knapen van kinderen gekregen!

hu
door huiberdina_1 - Aug 24, 2009 om 12:55
19 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind het trouwens echt iets van deze tijd om je met een ander te bemoeien en kritiek te leveren. Zolang het niet om kindermishandeling gaat moet je niet zo overdrijven.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 24, 2009 om 13:13
1574 Antwoorden / 13 Vragen

IB, "Ik hoef geen reacties van hoe erg jullie dat vinden (want dat vind ik ook)"

Ik niet,wat is er zo nu zo erg aan dan, vraag ik mij hierbij af,wat zijn de details, waarom zou een kind van 3 maanden niet kunnen mee eten van 'de pot', natuurlijk wordt dit gemalen of anderszins gepureerd, anders krijgt zo'n baby'tje dit toch niet weg, en 'met de pot mee-eten', kan natuurlijk ook aan de borst hangen zijn, niet? ;-)

Rustig doorgaan met ademhalen..

Mvgr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Aug 24, 2009 om 13:19
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dit is wat grote zorg verzekeraar cz er over schrijft:

http://www.zijgezond.cz.nl/%7Be7890d05-29d0-4951-ba07-17ab1332745d%7D

Met de pot mee eten vanaf 3 maanden, het kan in mijn optiek wel, want, het is al meer gezegd: 'Vroeger' hadden ze echt geen supers in de rimboe's, laat staan Olvarit of i.d, improviseren mag toch, niet?

kw

argusvlinder
door argusvlinder - Aug 24, 2009 om 13:32
37 Antwoorden / 35 Vragen

Je kan je kind best met de pot mee laten eten maar neem wel de leeftijd van het kind mee en bepaal dan wat ze kunnen verdragen, geen scherpe kruiden en zoveel pure smaken en niet lekker maken met appelmoes o.d.

Ik heb mijn kinderen zelfs altijd mee laten eten, hetzij aangepast en het zijn nu 2 gezonde mensen.(28 en 26 jr)

Ik vind dat er tegenwoordig veel te veel aandacht wordt geschonken aan eten van kinderen, volgens de leer van nu moeten wij allemaal wel "wrakken"zijn

druifje01
door druifje01 - Aug 24, 2009 om 15:29
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Gepureerd zal met de pot mee-eten wel door een klein keeltje geslikt kunnen worden. Vraag: vindt het kind het lekker?; kan het kind zo  smaken leren onderscheiden?; is het in het belang van de verzorgers of van het kind? gaat het òm het gemak of om de voedingsstoffen? Gevoelsmatig vind ik dit niet bij een baby van 3 maanden passen.

toolboy
door toolboy - Aug 24, 2009 om 16:04
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte waarom zou het niet kunnen.Wellicht zijn de betrokkene uit een andere cultuur?? waar het heel normaal is.Daarnaast als Nederlander zie ik er geen probleem in als er rekening wordt gehouden met de toevoegingen en pureren met water of melk erbij.De toekomst zal het uitwijzen.  T

gu
door gunth050 - Aug 24, 2009 om 17:34
10 Antwoorden / 3 Vragen

Het is zeker waar dat bepaalde bevolkingsgroepen kinderen heel vroeg met de pot mee laten eten en het gebeurde vroeger veel vaker dan nu. Maar ook de gezondheid en levensverwachtingen van een kind varieren tussen bevolkingsgroepen en waren vroeger anders. Kinderartsen en voedingsdeskundigen wijten (latere) voedingsallergieën en huidafwijkingen vaak aan het vroeg overprikkelen van de darmen met stoffen waar deze nog niet rijp voor zijn bij babies met een atopische aanleg. Dat zal altijd wel het geval geweest zijn, maar die babies die daar (ginder of hier) ziek van werden, hoor(de) je natuurlijk nooit meer wat van. Zelf denk ik dat overprikkeling over het algemeen moet worden voorkomen, zodat de baby er later geen last van krijgt. Misschien dat een baby die rustig en bewust thuis opgroeit zonder te veel stress en voldoende tijd en aandacht en moedermelk wel vroeg met de pot mee kan eten, zonder gevolgen. En mogelijk zal een creche en stress baby er wel slecht op reageren omdat zijn darmpjes door stress al overprikkeld zijn. Wie weet? Wat scherpe kruiden en kool met babydarmpjes (en ook volgroeide) kunnen doen, weet elke ouder of oma! Gezond verstand gebruiken doet wonderen.

bupozaanstad
door bupozaanstad - Aug 24, 2009 om 17:46
9 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een stomme vraag, het lijkt wel of mensen geen verstand meer hebben! In mijn jeugd prakte moeders de piepers, groente en sneed het vlees super klein en dat kregen we te eten. Hele volksstammen zijn er groot mee geworden. Ik weet wel domme vragen bestaan niet maar dit spant de kroon. Take a life zeg!

gu
door gunth050 - Aug 24, 2009 om 18:54
10 Antwoorden / 3 Vragen

Aan Bupozaanstad.

Je antwoord vind ik een onprettige reactie. Zo stom is de vraag niet. Je zult er maar mee zitten! Wat "men" vroeger allemaal niet met kinderen deed, was niet altijd even gezond! Dat weten we nu door onderzoek. Dat de meeste kinderen het overleefden, betekent niet dat we er daarom maar gewoon mee moeten doorgaan. De kindersterfte was vroeger niet voor niets hoger dan nu! Aan de andere kant blijken bepaalde "oude gebruiken" helemaal niet zo achterlijk en dom te zijn geweest en worden ze nu weer toegepast, b.v. inbakeren van een overprikkelde huilbaby. Hoeveel kinderen hebben het scheutje jenever in de papfles niet overleefd? Toch wordt alcohol nu onder de 16 sterk afgeraden. Ik geloof niet dat er ergens op de wereld, niet nu of vroeger, baby's direct "met de pot" mee eten. Het eten werd altijd speciaal "voorbehandeld". Kauwen, prakken, malen, stampen of heel gaar koken. En daarnaast veel moedermelk en rust! Voeding en vulling kan uit een potje komen; afweer niet! Ook bij natuurvolkeren eten zogende moeders sommige dingen (bepaalde kruiden) niet en eten ze van andere dingen juist extra "omdat het goed zou zijn voor de zuigeling". Ik vind de vraag dus echt niet zo dom!

bupozaanstad
door bupozaanstad - Aug 24, 2009 om 19:52
9 Antwoorden / 7 Vragen

@ Gunth050: Dat zeg ik toch, PRAKKEN: Het eten werd altijd speciaal "voorbehandeld". Kauwen, prakken, malen, stampen of heel gaar koken.

Volgens mij weet je niet wat er in een potje babyvoeding zit .............. of wel?
Gewoon een commercieel gemalen, lees geprakt, hapje van wat wij ook eten. Het is alleen voor luie huismoeders geproduceerd en gegroeid door onze haast maatschappij. Kom op zeg hele volksstammen zijn groot geworden met een prakkie groente, piepers en vlees.  Als een potje Olvarit goed is dan is en vers gekookte en geprakte hap in mijn ogen veel gezonder, zeker bevat dit geen conserverings middelen, geur en kleurstoffen en weet ik veel wat voor toevoeging. Is het je niet op gevallen dat tegenwoordig 45 procent van de kinderen ADHD hebben, hoe zou dat toch komen? Kleur, geur, smaakstoffen en conserveringsmiddel misschien?

Ik blijf er bij dat de vraag van de vraagsteller een domme vraag is of is de vraagsteller commercieel betrokken bij de verkoop van baby voeding!

door 310866 - Aug 24, 2009 om 21:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als moeder van 2 kinderen (inmiddels al wat groter) wil ik allereerst zeggen: het ene kind is het andere kind niet! Elk kind geeft zelf heel goed aan, hoe klein ze ook zijn wat ze kunnen eten! Het zij verbaal (schreeuwen/huilen) hetzij lichamelijk ( krampjes/diarree enz.) Sommige kinderen zijn ook veel sneller toe aan vaster eten, zijn veel minder snel verzadigd van "alleen" maar melk! En een huilend kind, lees hongerig, wil je ook niet!!

Dus als dit betreffende kind lekker met de pot mee eet en geen klachten heeft, dan denk ik dat je in dit geval wat te bezorgd reageerd.

Verder ben ik het eens met andere antwoorden, Wij zijn nu zo verwend dat we flessenmelk, opvolgmelk, pap, olvarit, enz. enz. hebben. Maar het "ouderwets" met de pot meeeten kan heel goed!

ak
door aksiram - Aug 25, 2009 om 11:43
9 Antwoorden / 2 Vragen

een kind kan tot 3 jaar aan de borst mee eten maar kan al met 3 maanden gepureerd voedsel krijgen. In nl werd vroeger al met 3 maanden gestart met de opbouw er van en nu met 6 maanden. Maar er zijn kinderen die niet zo dol zijn op melk uit de fles en als er dan geen borstvoeding aanwezig is kan gepureerd eten gerust. Of kinderen met een te korte tongriem die niet goed kunnen drinken uit fles of aan borst die dolgelukkig zijn met gepureerd eten. En die daar ook mee groot worden. Daarnaast is flesvoeding ook niet zo gezond voor kinderen daar veel baby's allergisch zijn of worden voor koemelk. In de bergen van oostenrijk waar nog ouderwetse boeren wonen eten kinderen vanaf 3 maanden met de pot mee. en inderdaad de eskimos geven hun kinderen voor gekauwd voedsel en borstvoeding. en bedenk eens zelf hoeeentonig  het is als je als maar hetzelfde eten krijgt voor geschoteld en dan ineens een hapje met smaak. Dan smul je daarvan en dat doet een baby ook.

toolboy
door toolboy - Aug 25, 2009 om 12:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags. Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnenflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als de flessen met schoonmaakmiddel. Deuren en ramen bedreigden telkens onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op.

We dronken water zo uit de kraan in plaats van uit een fles. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatverlichting aanging. Niemand wist echt waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. We aten koekjes. Dronken cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit de zelfde fles en niemand hield daar een of andere ziekte aan over.

Geen MSN-vrienden
We hadden geen playstation, Nintendo 64, tv-zenders, videofilm, geen eigen computer en tv. Wat wij hadden ware vrienden. Geen MSN-vrienden maar echte vrienden. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon niemand zich voor verstoppen. Als iemand van ons iets stouts had gedaan was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel ze waren het met de politie eens. Stel je voor!
"wat is er anders dan vroeger"

birdies
door birdies - Aug 25, 2009 om 13:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@dirck: ik vind die van jou leuker.:)

johanpc
door johanpc - Aug 25, 2009 om 13:46
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@dirck

Grandioos ik heb bijna alles ondervonden wat er staat en inmiddels toch nog 65 geworden en daar komen zeker nog heel wat jaartjes bij.

Ps. gedownload en stuur hem door naar diegenen die er wat van kunnen leren binnen mijn fam.en keniissen.

hans

kenwel2
door kenwel2 - Aug 25, 2009 om 14:03
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Mooi Dirck!!!

Lachen hoor!! :-)

KW!!

toolboy
door toolboy - Aug 25, 2009 om 14:22
965 Antwoorden / 40 Vragen

Kijk nu gaan de oooogen open. m`n posting geeft aan dat we dus aan het overdrijven zijn. En meegaan met wat we zien op tv en horen op de radio. Doe wat u zelf goed vind u weet het beter als de ?17 miljoen beterweters.  Groet T

ma
door marwin - Aug 25, 2009 om 14:57
126 Antwoorden / 15 Vragen

Zeker reflux kinderen wordt aangeraden om eerder te beginnen met vast voedsel.

Het enige waar je op moet letten als je kindje mee eet aan tafel dat het niet te veel zout binnen krijgt. Dat kan heel slecht zijn

mo
door moreta - Sep 3, 2009 om 10:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag, wat mij opvalt is dat niemand aangeeft eens aan de betreffende ouders te vragen waarom ze het kind al zo vroeg laten mee eten. Als je dat een beetje netjes inkleed moet dat kunnen naar mijn mening en anders geef je aan dat je enigzins bezorgt bent voor de baby.

Mijn mening verder komt aardig overeen met de rest: ik denk dat je een kind van die leeftijd hoewel erg vroeg wel degelijk aangepast kan laten mee-eten. En met aangepast bedoel ik voornamelijk oppassen met zout en kruiden, wachten met sommige groenten aangezien dat nog niet zo goed geschikt is voor de darmen.

Mijn zoontje kreeg, in overleg met de kinderarts al met 13/14 weken fruithap. Toen ik dat meldde bij het consultatieburo werd ik zo ongeveer uitgekafferd want ik was helemaal verkeerd bezig. Het was heel slecht voor zo'n jong kind en wilde ik soms dat hij allergieen kreeg, vooral omdat ik daar zelf al last van had.

De mening van de kinderarts was dat als het hielp voor de baby (darmproblemen, die minder werden door het fruit), de baby het goed weg kon slikken dan was er niets aan de hand, en betreft de allergieen. Allergieen kunnen ook ontstaan omdat het immuunsysteem zich 'verveeld', dit klinkt misschien vreemd maar ik weet dat er zat artsen zijn die deze theorie ondersteunen. Je kunt het systeem overprikkelen, maar aangezien wij tegenwoordig heel schoon leven en vooral bij baby´s soms overdreven schoonmaken kan het ook zijn dat het systeem als het ware te weinig te doen heeft en dus dingen ´aanvalt´ die eigenlijk niet gevaarlijk zijn voor het lichaam. Dit laatste gebeurd ook bij een allergie.

Ik hoop dat alle antwoorden je een beetje gerustgesteld hebben en laat anders eens weten hoe je er nu over denkt.

mo
door moreta - Sep 3, 2009 om 10:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

En als je het inderdaad aan de ouders hebt gevraagd, misschien wil je dan hun antwoord ook nog vermelden?

mi
door mirjamp_1 - May 16, 2010 om 13:00
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kenwel2 schreef op zondag 23 aug 2009, 19:12]Waarom zou je je kind niet mee laten eten met wat je zelf eet, eet je dan zelf erg ongezond? In dat geval: Niet doen! In elk ander geval, geen enkel probleem!
Mvgr. Henri

Pff, wat een beredenatie van niks is dit zeg!!
Wat een volwassene kan eten en drinken betekent niet dat dit goed zou zijn voor een baby!! Of geef je je baby een rood wijntje omdat dit in mate gezond zou zijn...
Nitraatrijke groente is niet geschikt voor een kind tot anderhalf jaar oud. Dus geen andijvie, spinazie, rode bietjes etc. Hiernaast mag er nog geen zout aan toegevoegd worden.
En ik denk dat het beter is om te beginnen met Olvarit potjes en dan "1e hapje" als je zo jong (dus al met 3 maanden) het vast voedsel wil laten eten.
Die potjes zijn zodanig verwerkt dat ze extra makkelijk vertaarbaar zijn en dus de minste kans op krampjes geven.
Ik zie dat deze topic al een beetje verouderd is, de baby in kwestie is al geen baby meer. Ik snap van degene die deze topic is begonnen de opwinding wel. Ik vind het persoonlijk onverantwoord om met 3 maanden alles te laten mee-eten. Los van of het kind het lekker vind, ivm kans op allergien ed vind ik dat je voorzichtig met je baby moet zijn.

stacey
door stacey - May 16, 2010 om 13:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mirjamp schreef op zondag 16 mei 2010, 13:00]
Pff, wat een beredenatie van niks is dit zeg!!
Wat een volwassene kan eten en drinken betekent niet dat dit goed zou zijn voor een baby!! .

Vraag is al van : zondag 23 aug 2009

Maar onze voorouders aten ook geen potjes met baby voeding
en we zijn nog steeds niet uitgestorven................ ;-)

knoop4x9
door knoop4x9 - May 16, 2010 om 13:33
533 Antwoorden / 0 Vragen

Heel goed om er vroeg aan te beginnen,die potjes babyvoeding is ook niet alles, zelf pureren en op den duur minder pureren verhoogd de ontwikkeling van de smaakpappillen zodat als ze een jaar of 6 zijn niet alleen maar vragen naar patat of een toetje maar ook met gemak spruitjes kunnen eten.

Mvrgrt

mi
door milkman - Sep 1, 2010 om 22:36
5 Antwoorden / 2 Vragen

3 maanden vind ik te jong.
En dan is het afhankelijk of je borstvoeding of de fles geeft.
Vanwege vervelende omstandig heden,heb ik 4 jaar terug mijn dochter de fles moeten geven.
Ze mocht van het cb vanaf 4 maanden met groeten of fruit beginnen.
Ik gaf mijn dochter van 4 maanden rijstebloempap(geen bambix,want dat is van meel net als brood en dat mag pas vanaf 6/7 maanden)Alle soorten fruit.
Alleen kwa groente mag je bepaalde soorten niet.Ik geloof ui,sla en nog wat ben het vergeten.
Bij mijn vriendin mocht de oudste(die de borst kreeg,maar goed groeide en flink was) al met 4 ipv 6 maanden groente of fruit.Maar 3 maanden echt te vroeg