r6
door r6tazdeviltje Nov 20, 2011 om 22:47
Voeding & gezondheid

Mislukte sterilisatie zwangerschap tweeling

Op 18 mei 2010 heb ik een sterlisatie ondergaan bij het SFG in Rotterdam door Dr Blom. Toen is er op 8-8-2010 een controle geweest van het sperma om te kijken of ik de veiligste anticonceptie had bereikt. Dit bleek het geval te zijn.

Alhoewel mijn vrouw in oktober 2010 mij het verschrikte nieuws vertelde dat ze zwanger was. Dit is op 9-11-2010 ook controleerd in het SFG en ja hoor al mijn zwemmertjes waren weer actief. Mijn vrouw bleek trouwens in verwachting te zijn van een tweeling. En doordat wij een aardig voor geschiedenis hadden met de vorige zwangerschappen konden wij de beslissing niet nemen om ze weg te laten halen. Trouwens geen enkele beslissing hierin is makkelijk zeker niet als je al had besloten geen kinderen meer te willen krijgen.

Nu zijn mijn 2 dochters geboren op 30-5-2011 en de factuur voor bovenstaande operatie kregen wij op 23-5-2011 eindelijk een keer binnen. Naar mijn mening wisten ze misschien dat er iets fout gegaan was. Waarom stuur je een rekening een jaar na dato pas op.

Op 23-9-2011 heb ik een second opinion laten doen onder algehele narcose. Want ja nu moest er wel wat meer worden weggehaald. En daar is toch goed te zien dat het weer aan elkaar gegroeid is.

Ik heb een klacht ingedient bij het SFG omdat ik de rekening gewoon nooit wil betalen. Nu heeft hun eigen klachtencommissie onderzoek gedaan en alles juist bevonden.

Nu heb ik in opdracht van mijn huisarts de volgende papieren/dossier laten opvragen zodat er een onafhankelijk commissie naar kan kijken. Namelijk;
1. Het operatieverslag
2. Het protocol betreffende deze operatie
3. Protocol controle sperma
4. Uitslag van de controle van het sperma
5. Onderzoeksverslag van de klachtencommissie

Ben namelijk ook van plan de rekening voor de 2de operatie bij het SFG neer te leggen.

Nu is mijn vraag. Heeft iemand hier al eens mee te maken gehad en zo ja wat kan ik nog meer doen. Volgens mijn huisarts was het minste wat het ziekenhuis kon doen een bloemetje sturen voor het ongemak.

16956 8 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 20, 2011 om 23:09
3779 Antwoorden / 0 Vragen

In de informatie die bij en voor een sterilisatie wordt verstrekt staat vermeld dat er een klein risico is dat er toch weer een verbinding ontstaat en men weer vruchtbaar kan worden. Men geeft dus geen 100% garantie.
Om die reden ben ik bang dat u geen recht op enige vergoeding als de operatie aan de standaard heeft voldaan.

r6
door r6tazdeviltje - Nov 20, 2011 om 23:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oke dat is duidelijk uw antwoord. Alleen hoorde wij bij de 2 operatie dat er in het protocol die ze aanhouden nog aardig wat zwemmertjes aanwezig mogen zijn bij de controle 3 maanden na de ingreep. Waarom geven ze dan een briefje mee u heeft geen zwemmertjes meer. Tevens kregen wij toen ook te horen dat je pas echte zekerheid hebt na 2 jaar. Kijk als wij dit hadden geweten hadden we het natuurlijk de periode na de eerste controle extra safe gedaan en nog extra controles laten uitvoeren. Nu wisten wij dit niet stond ook niet in de informatie die wij kregen op papier en mondeling. Dus vandaar onze vraag.

tdehond
door tdehond - Nov 21, 2011 om 07:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=r6tazdeviltje schreef op zondag 20 nov 2011, 23:14]Oke dat is duidelijk uw antwoord. Alleen hoorde wij bij de 2 operatie dat er in het protocol die ze aanhouden nog aardig wat zwemmertjes aanwezig mogen zijn bij de controle 3 maanden na de ingreep. Waarom geven ze dan een briefje mee u heeft geen zwemmertjes meer. Tevens kregen wij toen ook te horen dat je pas echte zekerheid hebt na 2 jaar. Kijk als wij dit hadden geweten hadden we het natuurlijk de periode na de eerste controle extra safe gedaan en nog extra controles laten uitvoeren. Nu wisten wij dit niet stond ook niet in de informatie die wij kregen op papier en mondeling. Dus vandaar onze vraag.

Het lijkt mij een goed plan om e.e.a. op te vragen.
Over het algemeen moet de eerste drie maanden er naast anticonceptie gebruikt worden.

Het lijkt mij logisch dat u als mee gedeeld is dat geen zaadcellen meer aanwezig zijn andere anticonceptie staakt.

Herstel van de zaadleiders gebeurt over het algemeen op de langere termijn.

Er wordt een factuur voor een operatie gestuurd omdat deze ingreep verricht is. Het komt vaker voor dat deze laat wordt ingediend.

Interessanter lijkt mij of het SFG een bijdrage zal moeten leveren aan de kosten van de opvoeding van uw dochters. Overigens toch gefeliciteerd met de geboorte.

gajnieuw
door gajnieuw - Nov 21, 2011 om 12:21
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag ten mij ten eerste af heeft u een folder gekregen waar in stond dat ook al heb je een sterilisatie gedaan het altijd weer goed kan groeien? En hebben ze dit ook nog eens mondeling aan u verteld?
Mijn man is na 2 prachtige kinderen ook gesteriliseerd. En toen wij daar kwamen hebben wij ten eerste geen folder gehad en hebben zit dit ook niet verteld. Dit vernam ik begin van dit jaar pas via onze huisarts.
Als u deze informatie niet heeft gehad kun je altijd kijken of je iets kunt doen via een advocaat. Maar hou er rekening mee dat het jou woord tegen dat van de arts is. Ten tweede vind ik dat u vrouw wel heel snel is zwanger geraakt na een sterilisatie. Heeft u geen second opinion aangevraagd in een ander ziekenhuis. Ik heb het idee dat er toch iets fout moet zijn gegaan. Ga in ieder geval praten met een advocaat. En stuur het ziekenhuis een brief dat je niet gaat betalen voor iets wat hun niet goed hebben gedaan. Wel aangetekend versturen. Heel veel succes
En nog heel veel geluk met jullie dochters.

brainless
door brainless - Nov 21, 2011 om 21:01
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=NHG patiëntenbrief]Bestaat de kans dat u toch weer onverwacht vruchtbaar wordt?

Er is een kleine kans dat de zaadleiders in de jaren na de sterilisatie weer aan elkaar groeien. Van de 200 mannen die zijn gesteriliseerd zijn er uiteindelijk een of twee die weer vruchtbaar worden. De kans op zwangerschap na sterilisatie van de man blijft toch kleiner dan bij veel andere vormen van anticonceptie, zoals de anticonceptiepil, de spiraal of het condoom.
Link NHG patiëntenbrief

avhelvoort
door avhelvoort - Nov 24, 2011 om 19:13
82 Antwoorden / 1 Vragen

r6tazdeviltje

Ik wil je feliciteren met je 2 dochters ik hoop dat je heel gelukkig zult zijn met ze.
Ik hoop alleen wel dat dit nu niet tussen jullie in komt te staan, ik weet niet om hoeveel geld het gaat, en of het alleen daarom te doen is, maar anders kunje het misschien beter laten rusten. En lekker genieten van je twee dochters.

r6
door r6tazdeviltje - Nov 24, 2011 om 20:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=avhelvoort schreef op donderdag 24 nov 2011, 19:13]r6tazdeviltje

Ik wil je feliciteren met je 2 dochters ik hoop dat je heel gelukkig zult zijn met ze.
Ik hoop alleen wel dat dit nu niet tussen jullie in komt te staan, ik weet niet om hoeveel geld het gaat, en of het alleen daarom te doen is, maar anders kunje het misschien beter laten rusten. En lekker genieten van je twee dochters.

Bedankt voor de reactie. Nee we genieten elke dag van onze tweeling. Tuurlijk denk je wel eens wat als... Maar dat ben ik ook weer snel vergeten. Het is nu alleen wel moeilijker alles plannen. 2 of 4 kinderen in een auto is toch wel een verschil.
Het gaat absoluut niet om het geld, maar meer dat we de rekening van het ziekenhuis niet willen betalen. Kijk krijg je wel geld dan is dat mooi mee genomen. Maar ik zou mijn 2 meiden nu niet meer kwijt willen hoor.

avhelvoort
door avhelvoort - Nov 24, 2011 om 22:15
82 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap je maar ik bedoel de eigenlijk meer dat het geen tegrote strijd moet gaan worden die jullie dadelijk moeten aangaan.
Ik ben blij dat jullie wel trotse ouders zijn van deze 4 kinderen, al is de weg wat minder mooi geweest, en je wens wat anders.
Succes

=r6tazdeviltje schreef op donderdag 24 nov 2011, 20:45:
Bedankt voor de reactie. Nee we genieten elke dag van onze tweeling. Tuurlijk denk je wel eens wat als... Maar dat ben ik ook weer snel vergeten. Het is nu alleen wel moeilijker alles plannen. 2 of 4 kinderen in een auto is toch wel een verschil.
Het gaat absoluut niet om het geld, maar meer dat we de rekening van het ziekenhuis niet willen betalen. Kijk krijg je wel geld dan is dat mooi mee genomen. Maar ik zou mijn 2 meiden nu niet meer kwijt willen hoor.