fr
door frankvt Jan 16, 2006 om 22:01
Voeding & gezondheid

Prijzen in de catering etc

Hallo.

Ik heb een vraag over de catering in het algemeen.

In het bedrijf waar ik werkzaam ben kost bijv de campina chocolademelk van 25o ml in een flesje ?0.70. Omgerekend per liter is dat  ? 2.80. Hetgeen ik abnormaal hoog vind. Als ik bijv in de supermarkt kijk zie ik bijv pakken nutricia (ook geen goedkoop merk dacht ik zo) van 1 ltr voor de prijs van ? 0.89. dat is peeeeer liter een verschil van zo'n kleine ? 2.00. Ook de levensmiddelen in het bedrijfsrestaurant rijzen de pan uit. Als enkel voorbeeld geeff ik hier bijv. 1 sneetje jonge kaas voor liefst ? 0.30. En de margarine voor 10 gr ? 0.07. De margarine weer omgereken naar de prijs voor een ponds kuipje dan kom ik op ? 3.50 uit. Gaarne hiervoor een verklaring of een reaktie van mensen met soortgelijke ervaringen.

5231 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo frankvt,

In de meeste bedrijfsrestauranten worden inderdaad woekerprijzen gerekend. De beste remedie is zoals ik zelf ook doe: Neem een lunchbox. Smeer thuis je boterhammetjes met lekkere vleeswaren of kaas erop en dan neem je nog een pakje chocomel. Zo bent u stukken goedkoper uit.

Succes

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste bedrijven zijn helaas overgestapt op prof. cateraars zoals sodexho. Dit zijn commerciele instellingen, die weten dat ze weinig concurrentie hebben.
Zelf heb ik enige tijd voor een overheidsinstelling gewerkt, waarbij er geen winstoogmerk was, en de kwaliteit van het gebodene byzonder goed was. Eten op het bedrijf was een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Na de komst van een cateraar werden alle budgetten gekort. Niks kon meer, personeel en leveranciers werden kort gehouden.
Reden genoeg om weer in een echt hotel te gaan werken. Daar kun je je gasten tenminste echt verwennen.
Het blijkt wel, zodra de liefde van de cateringmedewerkster voor haar gasten wordt vervangen door een gladde manager met dollartekens in de ogen is het snel gedaan met de bedrijfscatering.
Lunchpakketten van thuis zijn weer terug van weggeweest.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo allemaal

inderdaad ook bij het bedrijf waar ik werk is er eeen catering sodexo

maar de prijzen zijn abnormaal

maar als je  2 ploegendienst  werkt dan ben je al gauw blij ,

ben naar mijn vroege dienst altijd blij dat ik savonds thuis mijn happie kan eten.

als ik twee sneetjes brood en een kom soep met rauwkost en wat beleg neem ben ik  3 euro kwijt

dit gaat tegen een friettent omhoog.

marloes

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijft bij mij een kwestie van vraag en aanbod. Bovendien vergelijk je appels met peren. Niet vragen wat een liter van hetzelfde spul in de super kost, maar kijk wat hetzelfde flesje in de super kost. Reken dan de kosten en winstopslag voor de catering en je hebt een marktprijs. Verpakking in kleine hoeveelheden kost meer, de cateraar wil er ook wat aan verdienen, dus de prijs is hoog.

Als je een frietje bij een cafetaria koopt, betaal je toch ook 1,30 euro voor een bakje! Dat is gelijk aan een kilo friet uit je eigen friteuse!!! Ik zie het probleem niet!?!

Bammetjes smeren dus...

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 08:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Frank,

Je kunt met de beste wil van de wereld een cateraar of bedrijfsrestauratie (beiden Horeca) niet vergelijken met een supermarkt (Detailhandel). Als je deze vergelijking door gaat trekken, dan kun je je ook beklagen over een fles wijn die in een restaurant EUR 25,00 kost, maar in de slijterij EUR 5,00. Overigens, in een benzinestation betaal je ook deze hoge prijzen.

Ten tweede, het is ook niet mogelijk om de prijzen van kleine flesjes van 25 cl te vergelijken met een literpak. Er zitten eenvoudigweg veel meer verpakkingskosten in.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel I

Ik zal je als ervaren cateringmanager uitleggen hoe cateringbedrijven werken.

-Er zijn diverse vormen van catering. Zo kan je denken aan buisness catering, inflight catering ( vliegtuigen en luchthavens), campus catering ( scholen, universiteiten), carewell ( ziekenhuizen, zorginstellingen) party-catering enz. Al deze vormen hebben een andere doelgroep, concept en contracten.

- Uit jouw verhaal opmakend hebben we het over een bedrijfsrestaurant, wat dus onder de buisness-catering valt. Deze vorm van catering is de meest voorkomende en werkt op de volgende manier:

Een bedrijf ( ook wel opdrachtgever genoemd) zoekt contact met een catering bedrijf en vraagt of ze een offerte wil uitbrengen om het bedrijfsrestaurant te exploiteren. De begroting word gebasseerd op het aantal verwachten bezoekers per dag, omzet per persoon, explotatiekosten en overheadkosten.

Tevens word er gekeken wat de wensen van de opdrachtgever zijn en word er een SLA ( Service Level Agreement) opgesteld. Hierin staat beschreven wat de taken en plichten zijn van de cateraar en opdrachtgever. Zo kan de opdrachtgever aan de cateraar vragen om alleen het bedrijfsrestaurant te exploiteren en aangeven wat er elke dag aan produkten dient worden aangeboden. Daarbij kunnen ook afspraken gemaakt worden voor het onderhouden en bijhouden van de "pantry"s" ( beter bekend als de hoeken met koffie- en snoepautomaten).

Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever worden er contracten afgesloten.  De vaststelling van de prijzen gebeurd op de volgende manier:

- men maakt een onderscheid in een zogeheten basispakket en luxe pakket. Het basispakket bestaat veelal uit brood, boter, melk, soep, kaas, een aantal vleeswaren en fruit. Hier zit geen opslagpercentage op. Deze worden betaald door de opdrachtgever. Wat betreft het luxe pakket word een x-percentage berekend door de cateraar en de opdrachtgever kan besluiten om een deel voor zijn rekening te nemen.

voorbeeld:

De cateraar hanteer een opslag van 50%. Dat houd in dat elke euro dus 1, 50 gaat worden. Maar als de opdrachtgever deze prijs te hoog vind dan kan hij besluiten om bv 20% voor zijn rekening te nemen en dat de prijzen voor de gast maar 1,30 word. De opdrachtgever of in dit geval jou werkgever "sponsert" jouw lunch.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel II

- Verder is het zo dat er in het contract een aanneemsom staat. De aanneemsom word op de volgende manier berekend:

verwachte omzet bedrijfsrestaurant -/- inkoop -/- personele kosten cateraar -/- overheadkosten -/- exploitatiekosten = aanneem som.

De aanneemsom zal bijna ltijd negatief uitkomen en dat si het bedrag wat de opdrachtgever ( jouw werkgever) moet betalen aan de cateraar om het bedrijfsrestaurant voor zijn medewerkers beschikbaar te stellen.

- Nu is de vraag of de opdrachtgever bereid is om dit bedrag te betalen. Per slot van rekening kost het hem alleen maar geld. Door het opslag percentage op produkten te verhogen daalt de aanneemsom omdat de omzet van het bedrijfsrestaurant stijgt.

Dit is wat er in de meeste gevallen bij business-catering gebeurd en noemen ze een gesloten-boek systeem of contact op aanneemsom.

Dan is er nog het openboeksysteem waarbij de opdrachtgever de prijzen in het bedrijfsrestaurant bepaald en alle tekorten voor de exploitatie voor zijn rekening neemt. Dit komt nog zelden voor omdat de meeste bedrijven moesten bezuinigen en een bedrijfsrestaurant niet als noodzakelijk beschouwen. Het is meer een gunst naar de werknemer om deze zo goedkoop mogelijk te laten lunchen. darbij si het sociale aspect van een bedrijfsrestaurant ook belangrijk, want zo kom je mensen van andere afdelingen tegen die je normaal niet zou zien ( mits je bedrijf groot genoeg is).

Dan is een bedrijfsrestaurant ook nog een doorn in het ook van een werkgever. Het is namelijk een wettelijke verplichting om bij 50 of meer werknemers een ruimte aan te bieden waar de werknemers een lunch of maaltijd kunnen kopen. Afhankelijk van de werkgever bepaald deze hoe die voorziening vorm gegeven dient te worden.

Niemand verplicht je om gebruik te maken van een bedrijfsreaturant, alhoewel er uitzonderingen zijn, zeker als de opdrachtgever meedeelt in de winst. Maar als je nou eens een lunch neemt die je ook thuis zou nuttigen ( 4 sneetjes brood, kaas, vleeswaren, bekertje melk, stukje fruit) dan zal je niet snel boven 1,50 uitkomen. Nu is de vraag of jij voor 1,50 je boeterhammer zelf gaat smeren en ze bv in de zomer lekker laat zweten in een trommeltje :).

Natuurlijk is het zo dat de cateraar zal proberen zijn luxe artiklen het meest te verkopen, hij maakt hierop de meeste winst. Maar het is nog altijd de gast die beslist wat hij koopt. Ik mag aannemen dat je thuis ook niet elke middag een Italiaanse bol met roomkaas en gerookte zalm neemt?

En dan is er nog commerciele catering waarvij de cateraar de opdrachtgever betaald of laat meedelen in de winst om de catering te mogen verzorgen. Zo zie je dus in diverse ziekenhuizen foodshops van bv Albron. Albron betaald hier geld voor om de winkel te mogen exploiteren. Vandaar de schrikbarend hoge prijzen die gehanteerd worden.

Vergeet niet dat een werkgever ( opdrachtgever) voor een bedrijf met +/- 100 werknemer en een doorsnee cateringvoorziening per jaar tussen de 500 en 1000 euro per werknemer betaald aan de cateraar.  Nu lijkt dat veel, maar een paar koffiedames in dienst kost je ook al gauw 30.000 euro per jaar. Om dan nog maar niet te spreken over schoonmaakkosten, onderhoud, gas, electra, water etc om het bedrijfsrestaurant te laten draaien. En om nog maar helemaal te zwijgen over het aantal vierkante meters dat een bedrijsrestaurant beslaat, wat jaarlijks gehuurd moet worden. Het zijn de duurste vierkante meters in een kantoorpand. Het levert per slot van rekening niks op. het kost alleen maar geld.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vraagt je zelf af waar zijn de echte ouderwetse bedrijfskantines gebleven waar je de koffie, het broodje met beleg en de melk tegen inkoopsprijs kon krijgen.

Het is jammer maar misschien nog ergens bij de overheid is het mogelijk dat je dit nog tegen komt maar bij de rest is het allemaal uitbesteed aan diverse cateringbedrijven.

Dan kom je terecht bij jou teleurstelling want ik vraag me dan ook wel eens af, waar zijn die bedrijfskantines nu eigelijk voor.

Maar wees ook verstandig net als zo vele anderen en neem je eigen broodje weer mee, wie weet komt het weer terug zoals dit van oorsprong bedoelt was.