cd
door cdepaus Jun 11, 2006 om 14:27
Voeding & gezondheid

Witte tanden?

Hoi,

Ik heb best wel gele tanden en dat vind ik vreselijk. Maar ja, geld om mijn gebit bij de tandarts te laten bleken heb ik niet. Welk product werkt goed om tanden op een veilige manier witter te krijgen?

44346 26 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 11, 2006 om 16:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Het is een beetje afhankelijk van de oorzaak,

komt het door thee- of rookaanslag dan is het wel te doen met tandenpoets producten, ikzelf gebruik met regelmaat `smokers`dat is een doosje met poeder (schuurt de aanslag eraf) dat bevalt mij prima.

Heeft het een andere oorzaak overleg dan met de tandarts, er zijn behandelingen voor een sommige (afhankelijk van je verzekering) worden dan gedeeltelijk vergoed.

Hier kun je nog wat info lezen bij sante;

http://www.santeonline.nl/beauty/001037.php

Succes,

cd
door cdepaus - Jun 11, 2006 om 16:36
6 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, ik rook niet en drink ook geen koffie, thee of wijn. Wel cola, maar of het daar nou door komt...

stacey
door stacey - Jun 11, 2006 om 16:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Cola zou kunnen door de suikers en kleurstoffen misschien.

Ik zou zeggen probeer het eens met `smokers` (het is niet zo duur) helpt het niet dan kun je altijd nog verder kijken voor een tandarts behandeling als je verzekering een gedelte vergoed is het misschien nog wel betaalbaar.

ricardow
door ricardow - Jun 11, 2006 om 17:54
202 Antwoorden / 7 Vragen

Drink je light cola?

Van light frisdranken is namelijk bekend, dat ze -bij veelvuldige inname-, geler wordende tanden tot gevolg kunnen hebben. Dit komt door de zoetstof die in deze frisdranken wordt gebruikt.

Groet Richard

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2006 om 18:18
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Een antwoord: in de speciaal handel zijn tandpasta's te koop die een extra witmakende werking hebben. Doe navraag bij een apotheek of drogist. Beter is nog een advies vragen aan een mondhygiëniste, die kubnnen adviseren betreffende speciale setjes.

ricardow
door ricardow - Jun 11, 2006 om 18:47
202 Antwoorden / 7 Vragen

@ Gerrit:

Dat klopt dat er inderdaad witmakende tandpasta's in de handel zijn, maar de fabrikanten kunnen in merendeel van de gevallen hun eigen gestelde claims niet waarmaken. Bij de meeste witmakende tandpasta's is de zout/fluor verhouding aangepast, waardoor de tandpasta iets meer een schurend effect hebben op de tanden. Als er op deze tanden een koffie/thee- of rokersaanslag zit hebben deze pasta's inderdaad zin, omdat het extra schurende element van de pasta ervoor zorgt dat de gevormde aanslag verdwijnt, wat dan resulteert in wittere tanden.

Echter als deze aanslag niet op de tanden aanwezig is -en de gele tanden dus een andere oorzaak hebben-, hebben deze whitning tandpasta's helemaal geen zin. Whitning pasta's veranderen aan de kleur van de tand zelf namelijk niets. Het is puur het verwijderen van de bruine aanslag van koffie/thee of roken.

Uiteraard zijn er bij de drogist inderdaad wel producten te koop, die de tanden witter maken. Maar dan moet er meer gedacht worden aan bleekgels en bijbehorende bleeklepels die vaak tezamen in whitning pakketten worden verkocht. In zo'n pakket zit dan meestal ook een tandpasta, maar deze dient enkel ter ondersteuning van de andere producten en is dus niet in zijn eentje (voldoende) effectief om de tanden witter te maken.

Groet Richard (drogisterijmedewerker)

ricardow
door ricardow - Jun 11, 2006 om 18:53
202 Antwoorden / 7 Vragen

Zo is mijn bijdrage waarschijnlijk iets leesbaarder. Excuus.

"Het klopt inderdaad dat er witmakende tandpasta's in de handel zijn, maar de fabrikanten kunnen in merendeel van de gevallen hun eigen claims niet waarmaken. Bij de meeste witmakende tandpasta's is de zout/fluor verhouding aangepast, waardoor de tandpasta een meer schurend effect heeft op de tanden. Als er op deze tanden een koffie/thee- of rokersaanslag zit hebben deze tandpasta's inderdaad zin, omdat het extra schurende element van de pasta's ervoor zorgt dat de gevormde aanslag verdwijnt, wat dan resulteert in optisch wittere tanden."

Groet Richard

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2006 om 19:20
16859 Antwoorden / 202 Vragen

ricardow@ geeft de perfecte aanvulling in die zin dat een van mijn zoons op dit moment ook "de lepel" gebruikt als genoemd en met succes. (op advies van een mondhygieniste)

movieman
door movieman - Jun 11, 2006 om 21:48
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Oppervlakkige aanslag op de tanden kun je inderdaad verwijderen met goede tandpasta en bleekgels. Die rotsooi van TellSell en al die andere telemarketing bedrijven kun je vergeten, dat kost alleen maar handen vol geld en heeft weinig tot geen resultaat. Afblijven dus. Zoals anderen reeds opmerkten, er is redelijk goed spul bij de apotheek en de drogisterij te krijgen.

De diepe verkleuringen die onder het glazuur van de tanden zitten kun je volgens mij alleen professioneel laten verwijderen bij een tandarts. Hij gebruikt meestal op waterstofperoxide gebaseerde producten die een blekende werking hebben ook onder het glazuur. Zogenaamde "hollywood" tanden krijg je niet met dit soort behandelingen of je moet al heel witte tanden van nature hebben. De tanden zullen wel een aantal niveaus helderder worden maar dat is ook alles.

Succes. ;-)

knolselder
door knolselder - Jun 12, 2006 om 15:56
16 Antwoorden / 0 Vragen

Een oud middeltje, maar wel effectief en niet risicovol, is het regelmatig poetsen met een tandenborstel gedipt in maagzout ofwel dubbelkoolzure soda ofwel natriumbicarbonaat of wel baking soda. Sommige tandpastafabrikanten voegen dit ongevaarlijke middel toe aan hun receptuur.

En natuurlijk is het redelijk hoge zuurgehalte van cola, of het nou diet of gewoon betreft, niet zo goed voor het glazuur...

Keep smiling !

da
door danmondo - Jun 12, 2006 om 17:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

als mondhygiëniste zal ik proberen hier een goed antwoord op te geven:

van nature hebben we allemaal een wit melkgebit. Na de wisselfase en het doorbreken van het blijvende gebit zul je merken dat deze "nieuwe" tanden een stuk geler van kleur zijn. Met name de hoektanden in de bovenkaak zijn een stuk geler.

Naar mate de jaren vorderen verkleuren tanden en kiezen(gebitselementen) onder invloed van verscheidene factoren: thee, koffie, roken, rode wijn, druivensap maar zeker ook ouder worden is een factor. Want als men ouder wordt, worden de gebitselementen poreuzer en nemen ze ook makkelijker kleurstoffen op.

Het verwijderen van "oppervlakkige" (extrinsieke) aanslag kan door een tandarts of mondhygiënist uitgevoerd worden. Maar bij de "interne" (intrinsieke) verkleuringen wordt dit alweer een stuk moeilijker.

Je moet dan inderdaad gaan denken aan een "bleeksessie" thuis of in de tandartsen/mondhygiënistenpraktijk. Dit  laatste heeft mijn voorkeur, het is weliswaar duurder maar dan is alles wel een beetje beter te monitoren. Het is nl. niet geheel onveilig: er wordt gebruikt gemaakt van een hoge concentratie waterstofperioxide.

Persoonlijk gebruik ik geen bleekmethoden in mijn praktijk aangezien ik een preventief beroep heb.

Wellicht moet je je afvragen wat voor jou nu het beste is... en.....zijn je tanden eigenlijk wel zo geel....? Succes!

hi
door hilde56 - Jun 12, 2006 om 17:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij helpt poetsen met Asba (rood)

Het is te koop o.a. in de witte tandenwinkel (o.a.in rotterdam)

Kijk hiervoor op: http://www.dewittetandenwinkel.nl/ ( en zoek bij tandpasta)

Dit middel tast niet het glazuur aan zoals de meeste wit-schuur makers.

Ik gebruik het af en toe naast paradontax en merk dat mijn tanden na een paar keer weer wat witter zijn.

Of dit alleen komt door verwijdering van vuil / aanslag of ook dieper gaat weet ik niet.

Hier onder een korte beschrijving.

Asba tandpoeder werd al in 1884 door
een Zwitserse arts samengesteld. Asba Rood 's-morgens tegen tandsteen
en verkleuringen. Asba Groen 's-avonds tegen gevoelige tanden en
tandvlees. Het Emserzout in het Asba tandpoeder Rood geeft bescherming
tegen cariës door de zuurbufferende werking van het zout. De formule
heeft een remineraliserend effect. Tanderosie wordt daarmee bestreden.

Daarenboven is Asba een uiterst zacht
tandreinigingsmiddel dat uw tanden glad maakt als met geen ander
middel. Aanbevolen bij blootliggende tandhalzen door de zachte
reiniging.

du
door duvanel_1 - Jun 12, 2006 om 18:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

1.Zorg voor een optimale mondhygiene en gebruik een niet te veel schurende tandpasta.Plak is gelig, vieze tanden zijn dan ook gelig.
2. Drink je veel koffie, zwarte thee, rode wijn, eet je lekker veel drop en chocola, probeer dan direct na het eten en drinken daarvan je mond met water (of een mondspoelmiddel te spoelen. dit verdunt de altijd achterblijvende kleurstoffen.
3. Poets je tong. In de groeven van je tong blijven deze kleurstoffen ook makkelijk achter. Tongpoetsen geeft je ook een frissere adem.
3. Zweer cola en de meeste softdrinks af of beperk het drinken ervan tot het weekeinde. Koolzuurhoudende dranken lossen heel geleidelijk je glazuur op. Dus ook spa rood! Het onderliggende tandbeen is echt geel van kleur en dat schemert dan veel sneller door die dunner wordende (wittere) glazuurlaag heen. Wees zuinig op je glazuur, poets zeker niet meer dan 1 x per twee weken met "smokers"of "pearldrops" want het slijpt je glazuur weg. resultaat echt gele tanden door het gele tandbeen EN VEEL GEVOELIGER tanden (warmte en koude) vooral aan je verhemeltekant.
4. Ga eens extra naar de mondhygieniste, zij/hij heeft de spullen, die voor een professionele, veilige reiniging van je gebit noodzakelijk zijn.
5. De lange termijn resultaten (>10 jaar) van bleken zijn nog niet bekend. Als het ertoe leidt dat je als oudere al je tanden en kiezen met porseleinen kronen of facings moet laten "overkappen" omdat de niet meer normaal kunt eten en drinken door hypergevoelige tanden na alle bleeksessies......Laat je niet gek maken door die uit Amerika overgewaaide white smiles.
Succes ermee!

ma
door marjaauke - Jun 12, 2006 om 19:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben werkzaam als tandartsassistente en moet de reactie van de mondhygieniste onderschrijven. Vaak denken mensen dat ze gele tanden hebben terwijl dat in de praktijk niet zo is. Maar de media wil graag laten geloven dat witte tanden perfect zijn. De klachten achteraf zijn echter niet perfect. Tanden worden tijdelijk erg gevoelig, zijn poreus en nemen dus nog meer kleur op. Je tandarts heeft als het goed is een kleurenstaaltje van de meest voorkomende kleuren van tanden. Laat hem er eens naar kijken, en je laten zien wat je eigenlijke kleur is. Dan valt het misschien allemaal wel mee. Tanden bleken is kostbaar en niet blijvend van aard. Je kutn evt aanslag weg laten polijsten maar ook dat is niet blijvend. Evt aanwezige vullingen in je tanden en kiezen moeten vaak ook weer opnieuw omdat tandkleurige vullingen aangepast zijn aan de situatie van nu. En als je tanden bleker worden komt dat kostenplaatje er ook nog eens bij.

kn
door knevel - Jun 12, 2006 om 22:28
1 Antwoorden / 3 Vragen

Aan de Cdepaus, vroeg zich af of je ook gele tanden krijgt van het drinken van cola. geeft aan geen koffie of thee te drinken.Cola bevat: heel veel snelle suiker,fosforzuur,en natuurlijk caffaine (wat overigens ook in koffie zit zoals je weet) verder is het geen nieuwje dat vrijwel elke frisdrank bol staat van de kunstmatige toevoegingen en andere lichaams vreemde stoffen. O.a. voor de tanden een ware killer. Voor de rest ook verre van gezond te noemen. Bij de consumptie onder jongeren(leeuwendeel) vaart de frisdrankmaffioso wel bij.

AZ
door AZZ - Jun 13, 2006 om 12:10
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo

Heb me rot gezocht naar smokers,mensen in de drogisterijen kijken je glazig aan als je er naar vraagt. Waar o waar te koop?????

Alvast bedankt

bo
door bodosan - Jun 13, 2006 om 13:56
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb Smokers vroeger een tijd gebruikt (het is een groenig tandpoeder) en het hielp wel iets. Maar mijn tandarts raadde het middel af omdat hij vond dat het teveel schuurde en daarmee het tandglazuur teveel aantastte. Ik weet niet of het nu nog te krijgen is (Kruidvat?), maar raad het dus niet aan. Ik heb vrij gele tanden (rook veel) maar laat het gewoon daarbij. Zo nu en dan krabt de mondhygienist de ergste aanslag weg, maar ik laat geen witbehandeling uitvoeren met waterstofperoxide (schijnt het enige middel te zijn wat werkelijk werkt).

pu
door punter - Jun 14, 2006 om 10:25
1 Antwoorden / 0 Vragen
he
door henrica_1 - Jun 14, 2006 om 10:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik zelf ben verzekerd bij het trias en krijg het bleken vergoed je gaat eerst naar de tandarts dan moet je happen een week erna moet je terug komen en dan krijg je een map met allemaal gel spuiten en een siliconen gebitje daar spuit je die gel in en dan mag je er een nacht mee slapen wat best moeilijk is want het doet zeer maar je mag er ook mee bij de televisie mee gaan zitten of zo een uurtje of als je kan langer maar het helpt goed je krijg er echt wittere tanden door

ha
door hansyvonne - Jun 15, 2006 om 15:16
36 Antwoorden / 8 Vragen

naarmate je ouder wordt, worden je tanden geler. Niet veel aan te doen. Bij navraag bij mijn tandarts: witmakers helpen niet en zijn slecht voor je tanden(smokers tandpasta) Ook medicijngebruik is de grote boosdoener! Het enige wat erop zit is bleken bij de tandarts en dat kost behoorlijk wat.....

stacey
door stacey - Jun 15, 2006 om 16:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Sorry, zie je reactie nu pas, ik koop het bij de drogist

Volgens mij is het ook vaak te krijgen bij supermarkt.

En zag reactie van iemand die comentaar kreeg van tandarts maar de mijne heeft er nooit iets van gezegd en ik gebruik het 1 a 2x per week.

Overleg anders eerst met je tandarts, misschien vindt hij het voor jou niet geschikt als je glazuurprobleem zou hebben.

Mn oma zei vroeger altijd dat je het met Bakpoeder moest doen, maar dat zag ik niet zo zitten dus weet niet of dat werkt, maar is goedkoop en bijna altijd in huis dus kun je ook proberen.

Groetjes,

he
door henrica_1 - Jun 16, 2006 om 11:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik wou even reageren op de vraag van aps waar kan ik smokers kopen voordat ik bleekte kocht ik die bij de da drogist

qu
door quicor - Oct 16, 2006 om 22:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

kijk voor een uitleg over tanden bleken op:

http://www.kiezenoftrekken.nl/wittetanden/index.html

mo
door mondhygiene - Nov 11, 2006 om 17:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

De kleur van je gebit is genetisch bepaald en heeft te maken met de glazuurdikte . De binnenkant van tanden en kiezen is gelig en glazuur wit. Dus hoe dikker het glazuur des te minder schijnt het tandbeen/dentine door. De kleur is alleen te veranderen door chemische aanpakt nl bleken. Ligt het geel zijn aan een externe factot dan is het vaak aanslag of tandsteen maar dit zal niet overal zitten maar lokaal bv langs het tandvlees of tussen tanden en kiezen in. Tandsteen kan alleen door tandarts of een mondhygienist worden verwijderd. Is er sprake van een beetje aanslag dan kun je dit proberen eraf te poetsen met keukenzout (zit ook in Parodontax tandpasta). Zout schuurt maar lost op tot een ronde korrel en krast dus niet op het glazuur. Even nog een tip: poets altijd met een zachte tandenborstel (is grondiger ) en vooral niet te hard want dat beschadigt het tandvlees ( is irreversibel)

Succes vaneen mondhygienist

ha
door hansbots - Jun 20, 2008 om 14:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op www.labdirect.info
Dit gaat onder toezicht van een tandarts maar je doet alles zelf. Daarom is het veel goedkoper dan wanneer je in een tandartsstoel moet plaatsnemen.
Gele tanden is de gemakkelijkst te verhelpen verkleuring.

ha
door hansbots - Jun 20, 2008 om 14:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op www.labdirect.info
Dit gaat onder toezicht van een tandarts maar je doet alles zelf. Daarom is het veel goedkoper dan wanneer je in een tandartsstoel moet plaatsnemen.
Gele tanden is de gemakkelijkst te verhelpen verkleuring.