me
door mendy Nov 24, 2018 om 14:34
Vrije tijd & tuin

Buurvrouw heeft heg verwijderd

buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond   en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten.   tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie)

178079 34 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 24, 2018 om 14:38
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Zal wel mogen, misschien is buurvrouw van plan iets anders neer te zetten.
U zou anders een heg of schutting op uw grond kunnen plaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2018 om 14:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als de heg op grond van de buurvrouw staat is zij in haar recht. Het enige dat u kunt doen in deze is zelf een hek of heg plaatsen.
Ik zie op de foto dat er wel een hek staat en dat betekent dus een heg aan uw kant van het hek met de wortels op een afstand dat de heg niet 'onnodig'op het grondgebied van de buurvrouw groeit want dan is het risico groot dat de heg aan één kant te kaal wordt gesnoeid.

P.s. een schutting kan natuurlijk ook tot max. toegestane hoogte.

gerbera
door gerbera - Nov 24, 2018 om 14:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang deze op haar grond staat mag zij deze verwijderen. Zij is niet verplicht om hiervoor een schutting te plaatsen. Als u privacy wilt hebben zal u zelf, op uw grond, een schutting moeten plaatsen.

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2018 om 14:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Geen overleg geweest tussen u en de buurvrouw? (Ruzie) misschien. Ja, het was haar heg kennelijk? U pleegde er, vanaf uw kant, geen onderhoud aan? Ik weet niet of ze verplicht is een schutting neer te zetten, weet de situatie niet: eigen huis of WBV. Als het laatste het geval is maar eens contact opnemen met de vraag: wat nu, want ik heb geen privacy meer. Maar U kunt dan toch ook op uw eigen grond een schutting of heg plaatsen ?

Cookies
door Cookies - Nov 24, 2018 om 14:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En de buurvrouw gooi je even op het web? En jij hebt het over privacy?

Zoals gezegd zij mag in haar tuin en op haar grond doen wat ze wil. Als jij privacy wilt, mag jij een hoge heg plaatsen. Aan die trampoline te zien, heeft je buurvrouw nooit privacy gehad.

Jo
door JokeSk55 Jan 10, 2019 om 00:50
20 Antwoorden / 2 Vragen

Zou voor het eerst zijn dat de verhuurder voot jou een heg neer zet en dan ook nog niet op de erfscheiding.
Zou toch een mooie oplossing zijn als je gezamelijk een erfafscheiding neer zet.
Zo heb je meteen invloed op waar je tegenaan wil kijken.   Iedreeen blij dan. :)

tijger1
door tijger1 Jan 11, 2019 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat al een afscheiding. Mooi wit hekje.

Ge
door Genee - Nov 24, 2018 om 14:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het een huurwoning is zal de heg van de woningbouwvereniging zijn.
Voor verwijderen zal dan toestemming van de wbv nodig zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 24, 2018 om 14:58
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Nee hoor, als de heg niet door de verhuurder is geplaatst staat/stond de buurvrouw niets in de weg om die te verwijderen.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2018 om 15:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Genee Onzin.

edrick3
door edrick3 Nov 24, 2018 om 15:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Natuurlijk is die heg niet van de wbv..

sp
door spikkel Oct 25, 2019 om 17:35
148 Antwoorden / 5 Vragen

Je mag zelf voor je tuin en privacy zorgen hoor, ook bij de wbv !

edrick3
door edrick3 - Nov 24, 2018 om 15:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

mag dit zomaar?
Ja, dat mag 'zomaar'.
Zoals je zelf aangeeft: buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond.
Maar blijkbaar is de verhouding met de buren niet van dien aard dat er over dit soort zaken overleg plaats vindt. Jammer.
Dat wordt dus zelf een schutting o.i.d. plaatsen.

me
door mein33 - Nov 24, 2018 om 15:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mendy,

De foto van de buurvrouw kunt u maar beter even weghalen en anders vraag ik de redactie wel om dit te doen. :-((

De heg op de grond van de buurvrouw mag uiteraard gewoon door haar worden weggehaald en zij is niet verplicht  daar iets anders voor terug te plaatsen ,want er staat nog een erfafscheiding
Maar blijkbaar weet u helemaal niet wat uw buur voor plannen heeft met haar tuin.
Uw buur hoeft u ook geen enkele tekst en uitleg te geven.
Als het een kale boel vindt, dan plaatst u toch simpelweg zelf een schutting of heg in uw eigen tuintje, maar wel aan uw kant van het erfgrenslijntje.

ma
door marnix1 Nov 24, 2018 om 16:12
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ja, de buurvrouw staat er erg herkenbaar op,
goed dat u de boel aangeeft, ervaring?

gerbera
door gerbera - Nov 24, 2018 om 16:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Och misschien wil de buurvrouw de bloemetjes wel buiten zetten, kan u er ook van genieten.
En nu de boel toch open is kan u gezellig een praatje maken met uw buurvrouw en vragen wat haar plannen zijn. (tenminste....als de rijdende rechter er niet bij hoeft te komen)

panter22
door panter22 - Nov 24, 2018 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen

Buurvrouw mag de haag op haar grond verwijderen.
Ze is niet de jongste meer en dan is een haag bijhouden mogelijk te veel werk.
Dat hekwerk voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd.
Je zou eens met de buurvrouw kunnen praten over een nieuwe schutting van 2 meter hoog op de erfgrens,
Ieder de helft betalen, Dan ben je er uit.
Gaat het om koophuizen waarvan jij en de buurvrouw eigenaar zijn, dan geldt boek 5 van het burgerlijk wetboek:

Artikel 49

  •
  • 1Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

  • Artikel 43

    •

    Onder muur wordt in deze en de volgende titel verstaan iedere van steen, hout of andere daartoe geschikte stof vervaardigde, ondoorzichtige afsluiting.

  • https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19#Boek5
Zijn het 2 huurhuizen, dan zul je een afspraak over de schutting met de buurvrouw moeten maken, maar ze hoeft niet mee te werken aan het plaatsen of  betalen van de schutting.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2018 om 16:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik die oude buurvrouw was, zou ik zeggen 'het dient mijn tijd wel uit' en in gedachten mijn middelvinger omhoog steken. Mankeert vlg mij niets aan het hekwerk.

panter22
door panter22 Nov 24, 2018 om 17:15
6599 Antwoorden / Vragen

Aan dat hekwerk mankeert ook niets. Maar als buur mag je een gezamenlijke schutting eisen van 2 meter hoog.

jo
door jorisw Nov 24, 2018 om 17:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eisen nog wel.... Het recept voor een lekkere burenruzie.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2018 om 17:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Eisen???? Als een buur dat bij mij doet, gaat toch echt mijn middelvinger omhoog (en niet in gedachten). Als deze buur een 2 meter hoge schutting wil, mag ze dat in haar eigen tuin op eigen kosten doen.

aurora1
door aurora1 - Nov 24, 2018 om 16:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een schaamteloosheid om zomaar een foto van uw buurvrouw op internet te plempen. U maakt zichzelf daarmee strafbaar.
En dan klaagt u over úw privacy?
Uw buur mag planten verwijderen in haar eigen tuin, dat gaat u nl ook niet eens iets aan.  Dus waar bemoeit u zich mee?
Zet zelf een heg of schutting neer aan uw kant en volgens de geldende regels. Dan hoeft die mevrouw u en uw spullen niet langer te zien, wel zo prettig voor haar lijkt mij.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2018 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

“Dat hekwerk voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd.”

Wat is er mis met dat hekwerk? Ziet er keurig uit.

panter22
door panter22 Nov 24, 2018 om 16:51
6599 Antwoorden / Vragen

Er is niets mis met het hekwerk, maar zo'n laag hekwerk zet je tegenwoordig niet meer tussen 2 percelen,
Het lijkt mij een oud hekwerk.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2018 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk vind ik het een leuk hekwerk. Maar uiteraard staat het de Ts vrij en een schutting voor te zetten.

Zal de buurvrouw ook op prijs stellen dat ze niet meer gefotografeerd wordt, als ze in haar tuin bezig is.

Er zijn overigens wijken in het noorden van Rotterdan, waar het verboden is om een afscheiding hoger dan ca. 1 meter tussen de tuinen te plaatsen.

jo
door jorisw Nov 24, 2018 om 17:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzinargumentatie dat je tegenwoordig niet meer zo'n hek tussen 2 percelen zet. Niet iedereen wil in zo'n gammablokkendoos wonen.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2018 om 17:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind zo'n laag hekwerk ook heel wat leuker dan al die dicht getimmerde stadstuintjes.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2018 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, iedereen twee meter hoge houten of betonnen schuttingen om zijn postzegeltje achtertuin. En dan nog een dak er op, want als de buren uit het bovenraam kijken, kunnen ze je ook nog zien. :-((

me
door mein33 Nov 25, 2018 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@netflixfan,

Het is maar net wie er naast je woont, ik kan mij heel goed begrijpen dat in veel gevallen de erfafscheiding niet dicht en hoog genoeg kan zijn en dan spreek ik uit ervaring bij onze vorige woning.
Nu bestaat de erfafscheiding voor driekwart deel uit paaltjes met een ijzerdraadje en langs de openbare weg een beukenhaagje.
Het devies is dan ook: "beter een verre buur dan een (te) kleine tuin".

ne
door neodutchio - Nov 24, 2018 om 17:15
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U wil privacy hebben en de buren moeten daarvoor zorgen? Dat soor buren heb ik ook, voor mij bepalen hoe ik mijn tuin moet gaan inrichten. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat hij waar neerzet of weg haalt.

Se
door Senior Be - Nov 25, 2018 om 11:15
2 Antwoorden / Vragen

Als u op de erfgrens een nieuwe afscheiding plaatst, bijvoorbeeld een schutting, dan is de eigenaar van de aangrenzende tuin verplicht daarvan de helft te betalen. Zie de talloze uitzendingen van de rijdende rechter over dit onderwerp!

gerbera
door gerbera Nov 25, 2018 om 11:56
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als u op de erfgrens een nieuwe afscheiding plaatst,

Een afscheiding op de erfgrens kan alleen maar als dit in overleg gebeurt. Daar hoef je als buur niet mee akkoord te gaan en dien je dan een afscheiding op eigen grond te plaatsen.

me
door mein33 Nov 25, 2018 om 12:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Gerbera,  + 6   ;-))

panter22
door panter22 Nov 25, 2018 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Een schutting op de erfgrens gaat in gezamenlijk overleg en betaal je ieder de helft.
Maar je mag ook een andere afspraak maken. Echter de schutting op de erfgrens is gezamenlijk bezit, ongeacht wie de schutting plaatst of betaalt.
Als de buurvrouw niet mee wil werken, dan kun je naar de rechter stappen en vorderen dat er een gezamenlijke schutting komt.  Meestal is het voordeliger om dan maar op eigen grond een schutting te plaatsen.
Daar heb je de toestemming van buurvrouw niet voor nodig en je bent van een hoop ellende af.

Ka
door Kassagebruiker - Nov 26, 2018 om 00:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

Optie 1: Omdat de heg op de grond van de buren staat, heeft u niets te zeggen. U kunt hooguit op een normale manier vragen wat de bedoeling is/wordt.
Optie 2: Als er een schutting/heg oid komt op de grond van de buren, is die voor rekening van de buren, maar mag u er geen spijkertje inslaan.
Optie 3: Als er een schutting/heg oid komt op uw grond, is die voor rekening van u, maar mogen de  buren er geen spijkertje inslaan.
Optie 4: Als er een schutting/heg oid komt OP de erfgrens, is de schutting voor gedeelde 50/50 lasten en kunt u samen een schutting uitzoeken.

Maar vraag eerst op een normale manier wat de buren van plan zijn, dàt ius het begin. Valt er niet mee te praten, tja, dan kunt u kiezen voor optie 3.

panter22
door panter22 Nov 26, 2018 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

En in alle gevallen, van het hekje afbijven.

me
door mein33 Nov 26, 2018 om 09:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En in alle gevallen, van het hekje afblijven.

Dat hekje zal, naar alle waarschijnlijkheid, wel op de erfafscheiding staan en als iedereen daar vanaf moet blijven dan wordt het plaatsen van een schutting o.i.d. op de erfafscheiding wel een probleempje.   ;- ))

1paul
door 1paul - Nov 26, 2018 om 15:40
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag ze doen het was haar heg omdat ie op haar grond stond, wil je een schutting dan zul je in overleg moeten met de buren willen deze niks dan zul je er een op eigen grond neer moeten zetten en deze zelf betalen...

audb
door audb - Nov 26, 2018 om 17:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Was het een huur woning dan had zij geen recht om de heg te verwijderen.

Net als een schutting wordt de heg of schutting na plaatsen deze eigendom van de verhuurder ook al is deze door een huurder geplaast.

Is het echter een koop woning dan heeft de buurvrouw gewoon recht om haar eigendom te verwijderen als zij dit wenst en hoeft daar niets voor terug te plaatsen.

Sterker nog als u een schuting neer zet en deze zou op haar grond te komen staan dan mag u deze niet eens schilderen omdat dan deze ook haar eigendom is geworden als u dan ook vanplan bent om een schuting neer te zetten dan zou u er goed aan doen om deze TEGEN de erfgrens of er net een klein stukje er van af te zetten zodat u alleen recht heeft om deze te schilderen.

Vind de buurvrouw de kleur of type niet mooi dan heeft zij daar maar mee te leven.

Wel mag zij op haar eigen grond een schutting plaatsen maar dat mag niet tegen de uwe aan gezet worden ook deze zou ze op haar eigen erf moeten plaatsen.

ge
door gentlepeople - Nov 26, 2018 om 19:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als de heg een erfafscheiding is en er met bewijs (getuigen/planter) langer dan 20 jaar staat (verjaringstermijn!) dan is de heg mandelig en mag slechts met toestemming van de andere buur worden weggehaald!
Grondregel van het burenrecht is: de ene buur mag van de andere buur vorderen dat er op of nabij de kadastrale erfgrens een kenbare afscheiding wordt geplaatst. Beide buren betalen in gelijke mate aan de plaatsing van deze erfscheiding.
Vergeet niet dat Burenrecht (Burgerlijk Wetboek) aanvullend recht is en dat betekent indien beide buren van het Burenrecht willen afwijken dat gaat boven het Burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek! Het is dan wel verstandig dat ook schriftelijk te laten vastleggen (vooral goed omschrijven hoe dat afwijkt van de kadastrale grens!).

mo
door mof - Nov 26, 2018 om 19:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de heg op haar grond stond, ja, dan mag ze dat. Het enige dat u kunt doen is op gezamelijke kosten op de erfscheiding een schuttimg, of andere afscheiding, dus een heg, te laten plaatsen. Daaraan is zij maar ook u dan verplicht een gelijk deel te betalen. Zij mag dat niet weigeren, maar heeft wel weer inspraak in wat voor soort afschwiding er moet komen.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 19:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

ONZIN.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat al een afscheiding en daar moet de Ts het mee doen. Of op eigen kosten een schutting ervoor zetten.

lo
door lovewinnie Nov 29, 2018 om 17:17
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat een afscheiding. Ze vind hem alleen niet goed omdat hij doorkijkt nu de heg weg is. Helaas jammer dan kun je op eigen kosten er een tegen aan zetten. Probleem opgelost. Ze moet helemaal  niks namelijk

TP
door TPeeters - Dec 26, 2018 om 12:00
31 Antwoorden / Vragen

Ik volg bovenstaande reacties. Het is haar eigendom dus ze was in haar recht om die haag te verwijderen. Misschien moet je haar gewoon is vragen of ze van plan is iets nieuws te plaatsen. Dan weet je waar je voor staat en kan je beslissen om al dan niet zelf een schutting te plaatsen.

pe
door peentjes - Dec 26, 2018 om 20:15
421 Antwoorden / 0 Vragen

Tijd om eens kennis te maken met de buurvrouw?

vu2615
door vu2615 - Dec 29, 2018 om 00:34
81 Antwoorden / 3 Vragen

Is ook een item geweest bij de rijdende rechter. Ja, je mag in je eigen tuin je eigen heg weghalen.

he
door heideveld - Jan 6, 2019 om 16:08
43 Antwoorden / 6 Vragen

Ja dat mag en ze hoeft verder niets te ondernemen. Schat in dat onderlinge verstandhouding niet zo goed is anders had ze het besproken veronderstel ik. Alsnog proberen in gesprek te komen en samen tot passende oplossing komen? Beter een goede buur dan een verre vriend toch. Succes en een goed 2019!

me
door mein33 Jan 10, 2019 om 10:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Beter een goede buur dan een verre vriend toch

Nog beter :  Liever een verre buur dan een goede vriend !!

gerbera
door gerbera Jan 11, 2019 om 14:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Buurvrouw zal inmiddels wel al bollen gepoot hebben;-))

ma
door matseat - Jan 20, 2019 om 10:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

de buurvrouw mag dat ja,de heg staat op haar grond en kan het verwijderen als ze dat wil.
Wil je privacy dan moet je zelf een schutting op je eigen stuk plaatsen,je hebt al die jaren van de heg van de buurvrouw geprofiteerd als het om privacy gaat,lekker makkelijk.

ak
door akino - Apr 30, 2019 om 16:09
50 Antwoorden / 52 Vragen

Zou als ik u was eerst even met uw buurvrouw praten of zij iets zélf wilde plaatsen ipv die heg.
Anders kan u zélf altijd nog plaatsen, wat u zélf wil op eigen grond, zodat de doorkijk opgeheven is.
Probleem opgelost, zou ik zeggen.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2019 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens naar de datum van het topic.

gerbera
door gerbera Apr 30, 2019 om 16:15
7364 Antwoorden / 14 Vragen

En dan ook even naar de eerder gegeven reacties, lijken er veel op die van u. Stiekem afgekeken?;-))

ma
door marleenvanh - Jul 12, 2019 om 13:09
451 Antwoorden / 1 Vragen

Jep, mag. Haar tuin, haar heg. U kunt nu een heg of schutting op uw grond plaatsen en daar kan zij dan niets aan doen.

ap
door apiejoepie Jul 12, 2019 om 13:24
130 Antwoorden / 4 Vragen

zou ondertussen wel opgelost zijn als ik zo naar de datum kijk

mslingen
door mslingen - Aug 2, 2019 om 14:02
33 Antwoorden / 0 Vragen

Als het op haar grond staat is het geen erfafscheiding en mag dat inderdaad, op de erfafscheiding is toestemming noodzakelijk.

gerbera
door gerbera Aug 2, 2019 om 15:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u al naar de datum van dit topic gekeken? de buurvrouw zal er inmiddels wel een mooi bloemenperk van gemaakt hebben.

la
door lady100 - Aug 5, 2019 om 14:03
12 Antwoorden / 0 Vragen

De buurvrouw heeft het recht om haar heg te verwijderen de heg stond op haar erf afscheiding buurvrouw is niet verplcht om een schutting te plaatsen. Als u privycie wil hebben op uw eigen erf afscheiding een heg of schutting plaatsen zie burgelijk wetboek.

gerbera
door gerbera Aug 5, 2019 om 22:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u al naar de datum en de reacties van dit topic gekeken? de buurvrouw zal er inmiddels wel een mooi bloemenperk van gemaakt hebben.

Ge
door GerardVl - Oct 1, 2019 om 23:50
14 Antwoorden / Vragen

Bent u al de dialoog aangegaan met uw buurvrouw?

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2019 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al naar de datum van het topic gekeken!

gerbera
door gerbera Oct 2, 2019 om 08:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor en de buurvrouw gaat voor de 2e keer weer bollen planten op dat stuk.

me
door mein33 - Oct 2, 2019 om 10:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Inmiddels heeft de buurvrouw een te hoge schutting geplaats en daar groeit nu, tot overmaat van ramp, ook nog eens een woekerende klimop tegenaan.

Er zijn de laatste tijd, n.a.v. de overlast die deze klimop veroorzaakt, reeds meerdere topics geplaats en zo blijft de onmin tussen buurvrouw en buurvrouw toch actueel en de gemoederen bezighouden.  ;-))

aw
door awm Oct 2, 2019 om 16:31
44 Antwoorden / 8 Vragen

Deze vraag komt steeds omhoog op de website, vergelijkbaar met jouw woekerplant

tenormin
door tenormin Oct 25, 2019 om 16:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

En al is het al bijna een jaar geleden, en ook: al is de foto weggehaald: ik zie nog steeds dat gezicht van de buurvrouw. Maar nu, met enige fantasie: met een prachtig nieuwe schutting en een snel groeiende klimop: kunnen ze daar weer ruzie over maken. Dus zij blij, heeft haar geen cent gekost. Sorry voor het "ophalen".;-)