Marray441
door Marray441 Nov 4, 2021 om 11:43
Winkels & webshops

Hoe kan ik aantonen dat ik een trui niet heb gewassen?

Bij webshop Van Arendonk heb ik een hoed en een trui besteld, de stond niet en de trui wilde ik eerst passen en als dit goed was had ik graag de broek erbij gewild . Helaas was de broek niet meer in mijn maat te krijgen, dus heb ik ook de trui terug gestuurd vlak voor mijn vakantie. tijdens mijn vakantie zie ik een mail voorbij komen met de volgende tekst
"We hebben je retourzending ontvangen. De hoed nemen we gewoon retour, maar de trui kunnen wij niet accepteren.

Deze is overduidelijk gedragen en gewassen. Dit is in strijd met ons retourbeleid. Artikelen die zijn gedragen nemen wij niet retour.
We zullen de trui dan ook wederom opsturen naar je. Het bedrag van de hoed storten we vandaag retour." ik was woest door deze beschuldiging.
 nog even zo heen en weer gemaild tot aan de
E-commerce director. En die kwam met het volgende.

Dag Martha,

 Dank voor je bericht.

We zijn niet aangesloten bij een geschillencommissie en aantonen dat een trui niet gewassen is lijkt me onmogelijk.

Mijn collega’s hebben volgens onze richtlijnen gehandeld en vandaar dat het e.e.a. zo is gelopen.

Ik wil jou en ons echter verdere moeite besparen en stel voor om de trui terug te nemen.
Zodra we de trui retour hebben ontvangen en je de melding op het klachtenkompas hebt aangepast, zullen wij het aankoopbedrag retour storten.” nou sorry het gaat mij niet meer om het bedrag maar ik wil kunnen aantonen dat ik de trui niet heb gewassen.

7670 19 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 4, 2021 om 11:49
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik het goed heb begrepen willen ze de trui toch retour nemen.
Nu zijn er 2 manieren waarop u kunt handelen: de makkelijkste is om uw gekwetste ego aan de kant te zetten een akkoord te gaan met hun retour en de klacht op klachtenkompas aan te passen.
De moeilijkste, op uw strepen blijven staan en proberen te bewijzen dat u de trui niet hebt gedragen/ gewassen. Dot is bijna niet te bewijzen.
Ik zou dus mijn principes aan de kant zetten en voor optie 1 gaan

Marray441
door Marray441 Nov 4, 2021 om 12:15
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor de tip zoals ik al in mijn vraag heb aangegeven is het voor mij belangrijk om te kunnen aantonen dat ik die trui niet heb gewassen, ik wordt beschuldigd van iets wat ik niet gedaan heb en dat doet wat mij, ik kan niet tegen onrecht.

tucker
door tucker Nov 8, 2021 om 14:50
136 Antwoorden / 10 Vragen

Stel je kunt dat aantonen, dan blijft het eindresultaat hetzelfde. Dus beter niet moeilijker doen dan nodig en bespaar jezelf en de winkel veel tijd en moeite. Mensen zeggen regelmatig niet tegen onrecht te kunnen. In de praktijk geldt dat alleen als het vermeende onrecht hen is aangedaan. Als bijv. een winkel teveel berekent is het onrecht, als een winkel abusievelijk teveel terugbetaalt is het mazzel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2021 om 11:57
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiend, u moet de klacht op klachtenkompas dus aanpassen om toch uw geld terug te krijgen. Ik zou dat melden bij klachtkompas https://www.klachtenkompas.nl/

Daarbij is het m.i. toch echt aan hen (de leverancier) om aan te tonen dat u de trui zou hebben gewassen en ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zij dat kunnen en dan is en blijft het hun woord tegen het uwe en is men naar mijn mening in gebreke om de wetgeving inzake het kunnen retourneren na te leven.

Het is inderdaad een principe zaak en het is aan u wat te doen. U kunt ook overwegen actie te nemen, naast het melden aan klachtenkompas, op basis van deze info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en evt. dit benutten. Hun vraag m.b.t. aanpasssen van uw klacht bij klachtenkompas komt op mij over als ook een vorm van chantage.  Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Marray441
door Marray441 Nov 4, 2021 om 12:19
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor de tip.

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2021 om 12:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar toch te gek voor woorden. Eigenlijk een soort van chantage: "jij haalt je klacht weg op het Klachtenkompas, dan zullen wij het aankoopbedrag terugsturen". Het is de vraag waar je voor gaat natuurlijk: je principes of je geld?

Marray441
door Marray441 Nov 4, 2021 om 12:18
Antwoorden / 2 Vragen

Principes uiterraad.

ju
door juliomariner Nov 4, 2021 om 12:20
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Het leven is vaak niet eerlijk.
Het zal mij aan mijn r**t roesten dat een onbekende mij ergens van beschuldigd wat niet klopt

tenormin
door tenormin Nov 4, 2021 om 12:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, laten staan je klacht op Klachtenkompas. Sowieso een dubieuze toko als ze nergens bij zijn aangesloten.

ju
door juliomariner Nov 4, 2021 om 13:06
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt aanbieden de klacht weg te halen en nadat ze het geld geretourneerd hebben alsnog een klacht met hele verhaal alsnog op klachtenkompas zetten

john devries
door john devries Nov 6, 2021 om 11:00
217 Antwoorden / Vragen

Dat wordt een gevecht tegen de windmolen zonder winnaar. En dat om een paar tientjes Stuur de trui terug en verwijder de rencentie van klachtenkompas en ga verder met je leven , hoe moeilijk kan dat zijn.

marita5
door marita5 - Nov 4, 2021 om 12:26
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marray441 ,

Zodra we de trui retour hebben ontvangen en je de melding op het klachtenkompas hebt aangepast

Vermeldt dit chantage gedrag bij uw klacht op klachtenkompas ,

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/van-arendonk/klachten/niet-correct-behandeld-door-webshop-/details?complaintId=1c590fc5-043c-47d5-b13a-1d403611a2a6

De voorwaarden ,

Artikel 15 - Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
  3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
  4. Uiterlijk drie maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
  5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
  6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
  7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
  8. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

Bel ons

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur.

Mail ons

Ik wil iets vragen

App ons

Whatsapp

Munch
door Munch - Nov 4, 2021 om 13:30
1 Antwoorden / Vragen

Laten we de zaken niet omdraaien. De bewijslast ligt bij hun. Hun moeten kunnen aantonen dat de trui gewassen is. Lijkt me net zo onmogelijk om aan te tonen dat je trui niet gewassen hebt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 4, 2021 om 13:53
2055 Antwoorden / Vragen

Niet als je zelf ook beoordeeld of je het goed hebt gezien.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 4, 2021 om 13:58
854 Antwoorden / 3 Vragen

Typisch een geval van he said, she said of te wel haar woord tegen over dat van Van Arendonk. Soms is het niet verkeerd om principes, voor een keer, aan de kant te zetten. Doe je dat niet dan kan het wel eens de lithanie van Allerheiligen worden en wellicht ook nog een obsessie voor.

Buiten kijf staat dat de reactie van Van Arendonk absoluut ongepast. Als ik jou was, dan doe ik van er al geopperd werd en haal de klacht weg en is je geld binnen dan gewoon weer plaatsen.

panter22
door panter22 - Nov 4, 2021 om 14:12
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is het antwoord van Van Arendonk op Klachtenkompas:
Dag. Wij hanteren eenvoudige retourvoorwaarden. Een daarvan is dat wij geen gedragen artikelen retour nemen. Het artikel was overduidelijk doordrenkt van een wasmiddelgeur wat door 3 collega's is vastgesteld. Als er ook maar enige twijfel zou zijn, nemen wij artikelen retour, maar in dit geval was er geen enkele twijfel mogelijk. We blijven dan ook bij ons standpunt.

Gebruik je misschien een sterk parfum?
Op een of andere manier is er een geur in de trui blijven hangen. Dat zal toch niet verzonnen zijn door Van Arendonk.
Nu wil de directeur de zaak met je regelen. Je moet de melding op het klachtenkompas aanpassen.
Lijkt mij dat je schrijft dat de klacht opgelost is en je je geld terug hebt gekregen.
En als je dat niet wilt, dan zul je als ze niet aangesloten zijn bij een geschillencommssie, naar de rechter moeten.
Voor een trui uit de sale van €50?

Marray441
door Marray441 Nov 4, 2021 om 14:32
Antwoorden / 2 Vragen

Zoals ik in mijn vraag al aangaf het gaat niet meer om het aankoop bedrag maar om het principe, ik heb die trui niet gewassen. Ja ik heb hem aangrpast net als dat ik in de winkel zou doen had de trui naar sweet moeten stinken dan is dat wat ze gewend zijn retour te krijgen? En ze geven duidelijk aan dat ze wasmiddel ruiken en geen parfum.

panter22
door panter22 Nov 4, 2021 om 14:53
6599 Antwoorden / Vragen

De trui had helemaal niet moeten stinken, niet naar zweet, niet naar wasmiddel, parfum of wat dan ook.
De zaak wordt opgelost, maar jij bent niet tevreden.
Wat wil je nu nog meer?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 4, 2021 om 14:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gedragen en gewassen lees ik als reden!

Gedragen of erg lang passen?

Een krappe trui kan uitrekken en vormeloos worden helaas.

Geur?   Ik gebruik  zeep van Action,  in tegenstelling wat Miele standaard in de Twin Dos dozen doet, en dat ruik je....

Subliem  Groen voor Witte en  Paarse voor Bonte was zijn geurloos.

Als ik iets  ga wassen gaan vlekken en vrijwel altijd uit maar geen zeep geur.

Als ik knoeide met pure zeep kan ik wel iets ruiken maar niet na wassen en spoelen.

Maar parfum of zo?

Gedragen lijkt me te zien....  erg lang passen....   maar geur?

Je zit met bewijs probleem helaas.

Trui is goed schreef je nog maar niet de rest meer te koop helaas.

Dan maar met iets anders combineren.

Ik vermoed dat alleen dragen  / erg lang passen bewijsbaar is.

1paul
door 1paul - Nov 4, 2021 om 14:48
3147 Antwoorden / 0 Vragen

dat kun je niet aantonen net zo min als dat zij aan kunnen tonen dat hij wel gewassen is, in dit soort gevallen moeten zij trouwens de bewijzen leveren en als ze dit niet kunnen retour accepteren en geld terug storten....

panter22
door panter22 Nov 4, 2021 om 14:54
6599 Antwoorden / Vragen

Dat wil de winkelier nu wel. maar ts gaat daar niet mee akkoord.

ju
door juliomariner Nov 4, 2021 om 15:25
1328 Antwoorden / 2 Vragen

TS is voor leugenaar uitgemaakt en reageerd daar behoorlijk heftig op.
De leverancier wil de trui nu toch terugnemen en geld terugbetalen en wil dus dat TS de klacht weghaalt van klachtenkompas.
TS kan beter voorstellen dat de klacht niet wordt weghaald maar dat deze als opgelost wordt gemeld.
TS zal dit dus waarschijnlijk niet willen. Wat TS nu precies wel wil snap ik niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 5, 2021 om 11:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, in ruil voor  permantente klacht nog jarenlang gaan vele winkels over  tot deze Chantage!

Beter 1 gewassen en onverkoopbare trui dan  slechte naam die jarenlang bleef.

In ruil voor geld terug  prima opgelost en vooraf weg halen.....

Achteraf  dit nogmaals melden  kunnen ze dan niets meer aan doen!

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 4, 2021 om 16:47
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Voor mij is het duidelijk dat de webshop heeft ingezien dat de trui niet is gewassen, laat het hierbij want toegeven is voor hen uiterst moeilijk gebleken.

mo
door mof - Nov 5, 2021 om 10:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt wel willen aantonen dat de trui niet gewassen is, maar dat gaat niet, althans, niet redelijkerwijs.  Echter, zo kort na aankoop en onder het gangbare 14 dagen retourrecht lijkt me dat de bewijslast, aantonen dat de trui gewassen is en daarvoor argumenten aandragen, bij de leverancier ligt. Tenzij het ondergoed betreft, dat als hygiene artikel wordt aangemerkt, mag u kleding gewoon passen en retourneren wanneer het u niet aanstaat. Dat mag trouwens ook wanneer het u wel aanstaat, u bent namelijk de eerste 14 dagen geen verantwoording verschuldigd.
De leverancier heeft u uw geld aangeboden en wil de trui retour nemen. Dat is alles waarop u recht heeft. U heeft geen recht op een verklaring van de leverancier hoe u kunt aantonen dat u de trui niet heeft gewassen.

lg
door lgelderblom@kpnmail.nl - Nov 5, 2021 om 11:07
1 Antwoorden / Vragen

Het volgende zou kunnen: als de trui gewassen is met wasmiddel, dan licht de trui onder een paarse lamp, discolamp, heel licht op. Ongewassen zou dat niet moeten zijn. In een wasmiddel zit ietsje bleekmiddel en dat zie je.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 5, 2021 om 11:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Veel kleding word in stoffige schuren  genaaid.

Jeans word vaak eerst gewassen, dan drogen en labels eraan!

Ook gif en kleurstoffen eraf spoelen in warm water,  en dat is zeepvrij wassen.

Deze winkel heeft geen idee uit welke fabriek dit kledingstuk komt en heeft van vele fabrieken goederen.

Dus de UV lamp is geen bewijs voor  niet gewassen!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 5, 2021 om 11:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik een budget  Trui van  Zeeman wilde ruilen moet het kaartje er nog aan zitten!

Geen gesnuffel  naar zeep of zo maar is Kaartje doorweekt  dan is dat bewijs voor wassen.

Als ze geen kaartjes van papier/karton hebben is probleem voor winkel.

Gewoon recht op geld terug als kaartje niet is verwijderd en nog droog en ongewassen is!

li
door live - Nov 5, 2021 om 11:39
7 Antwoorden / Vragen

tsja, blijft altijd moeilijk omdat hier beiden iets anders beweren. De consument wordt beschermd door de wetgeving dat je iets binnen veertien dagen mag terugsturen al zitten daar vaak wel de nodige voorwaarden aan. Zo mag kleding wel gepast worden maar niet gedragen. En juist met kleding blijkt er nogal eens misbruik gemaakt te worden van het retourbeleid. Je hebt een feestje en bestelt iets leuks, draagt het een avond en stuurt het binnen veertien dagen weer terug. Tsja en als er dan een zeep- of parfumgeur aan hangt dan zou een kledingwinkel al snel kunnen concluderen dat het wel gedragen is. En dat is iets anders dan alleen passen. Maar beide partijen kunnen hier hun standpunt niet onderbouwen met bewijzen. Gelukkig heeft deze winkelier het prima opgelost. En ik adviseer u om, wanneer u volgende keer weer iets alleen maar past, er voor te zorgen dat u geen sterke parfum op heeft, zodat u niet meer deze discussie hoeft te voeren, want ik kan me voorstellen dat ook met alleen passen een sterke parfumgeur al snel in bepaalde stoffen kan trekken. Die er in zal blijven zitten omdat ze ingepakt worden teruggestuurd.

Marray441
door Marray441 Nov 5, 2021 om 12:06
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor u reactie, als ik al misbruik gemaakt zou hebben van het retour beleid had ik allang akkoord gegaan met de winkelier, en dat is nu juist het probleem ik heb de trui niet aangehad, alleen gepast. Sterke parfum? Sorry dat ik schoon op mijn lijf ben had de trui naar zweet moeten stinken dan? Nee geen parfum gebruikt. Wat ik hier uit geleerd heb is dat ik nooit en tenimmer bij deze webshop iets zal kopen.

Coebel
door Coebel - Nov 5, 2021 om 12:07
52 Antwoorden / 1 Vragen

Je revieuw verwijderen, wachten tot het geld retour is en dan de revieuw opnieuw plaatsen. Je maakt er geen vrienden mee maar bent wel je ergernis kwijt

Janzegt
door Janzegt - Nov 5, 2021 om 12:32
125 Antwoorden / Vragen

Maanden terug heb ik een artikel gelezen over retour gestuurde kleding. Kleding teruggestuurd omdat het niet past, maar bevatte wel wijnvlekken en nog veel meer smoezen. Daarom wordt er steeds strenger gekeken naar retourzending en dat heeft deze keer geleid tot een foute beoordeling van jouw retourzending.

De webshop heeft geconstateerd dat ze fout zitten. Zij hadden moeten bewijzen dat de trui gewassen is en dat kunnen ze niet. Nu willen ze de trui terug nemen en je het geld terug geven. Als ze dat direct hadden gedaan, dan hadden jij geen klacht geplaatst. En daarom vragen ze jou om de klacht weg te halen. Ik blijf het een goed voorstel vinden. Iedereen die werkt maakt fouten. Ik hoop voor jou ook dat je fouten maakt.

ro
door ronny530 - Nov 6, 2021 om 12:03
2779 Antwoorden / 41 Vragen

De webshop geeft niet toe verkeerd gehandeld te hebben maar om van het gedoe af te zijn wordt de trui toch retour genomen. Kledingstukken worden in de fabriek van merklabels voorzien en als die nog in tact zijn kan in dit geval de trui gewoonweg niet gewassen zijn want een label overleeft een wasbeurt niet. U heeft de trui retour gekregen en rook u toen ook een wasmiddel geur of helemaal niet want als de trui met wasmiddel doordrenkt is geweest blijft die geur nog een tijd lang aanwezig. Ik lees dat u om het principe gaat want u wordt ergens van beschuldigd waarvan u zeker weet onschuldig te zijn maar dat niet aan kan tonen. Het enige wat u zou kunnen doen is de trui door een extern bureau op sporen van het wasmiddel dat u gebruikt te laten onderzoeken en als die sporen niet matchen de webshop voor de rechter te dagen omdat uw trui met een andere terug gestuurde trui verwisseld kan zijn waarbij die koper wel het geld retour heeft gekregen maar u niet. Principes zijn in de regel kostbaar maar als u uw gelijk wil halen en een veelvoud van het aankoop bedrag wil uitgeven is dat uw keuze.

sira
door sira - Nov 6, 2021 om 19:00
2336 Antwoorden / 24 Vragen

De enige instantie die officieel (met rapport) kan aantonen of een kledingstuk wel of niet gewassen is, is het TNO.
Modezaken maakten hier vroeger weleens gebruik van, of het vandaag de dag nog gebeurt, weet ik niet.
Maar let op: dit is niet goedkoop. Je kunt het uit eigener beweging doen, maar dan betaal je ook de kosten van het onderzoek, maar je kunt het ook met wederzijdse toestemming doen en dan betaalt de "verliezer".