Hoe kan ik aantonen dat ik een trui niet heb gewassen?
Bij webshop Van Arendonk heb ik een hoed en een trui besteld, de stond niet en de trui wilde ik eerst passen en als dit goed was had ik graag de broek erbij gewild . Helaas was de broek niet meer in mijn maat te krijgen, dus heb ik ook de trui terug gestuurd vlak voor mijn vakantie. tijdens mijn vakantie zie ik een mail voorbij komen met de volgende tekst
"We hebben je retourzending ontvangen. De hoed nemen we gewoon retour, maar de trui kunnen wij niet accepteren.
Deze is overduidelijk gedragen en gewassen. Dit is in strijd met ons retourbeleid. Artikelen die zijn gedragen nemen wij niet retour.
We zullen de trui dan ook wederom opsturen naar je. Het bedrag van de hoed storten we vandaag retour." ik was woest door deze beschuldiging.
nog even zo heen en weer gemaild tot aan de E-commerce director. En die kwam met het volgende.
“Dag Martha,
Dank voor je bericht.
We zijn niet aangesloten bij een geschillencommissie en aantonen dat een trui niet gewassen is lijkt me onmogelijk.
Mijn collega’s hebben volgens onze richtlijnen gehandeld en vandaar dat het e.e.a. zo is gelopen.
Ik wil jou en ons echter verdere moeite besparen en stel voor om de trui terug te nemen.
Zodra we de trui retour hebben ontvangen en je de melding op het klachtenkompas hebt aangepast, zullen wij het aankoopbedrag retour storten.” nou sorry het gaat mij niet meer om het bedrag maar ik wil kunnen aantonen dat ik de trui niet heb gewassen.
Als ik het goed heb begrepen willen ze de trui toch retour nemen.
Nu zijn er 2 manieren waarop u kunt handelen: de makkelijkste is om uw gekwetste ego aan de kant te zetten een akkoord te gaan met hun retour en de klacht op klachtenkompas aan te passen.
De moeilijkste, op uw strepen blijven staan en proberen te bewijzen dat u de trui niet hebt gedragen/ gewassen. Dot is bijna niet te bewijzen.
Ik zou dus mijn principes aan de kant zetten en voor optie 1 gaan
Dank je wel voor de tip zoals ik al in mijn vraag heb aangegeven is het voor mij belangrijk om te kunnen aantonen dat ik die trui niet heb gewassen, ik wordt beschuldigd van iets wat ik niet gedaan heb en dat doet wat mij, ik kan niet tegen onrecht.
Stel je kunt dat aantonen, dan blijft het eindresultaat hetzelfde. Dus beter niet moeilijker doen dan nodig en bespaar jezelf en de winkel veel tijd en moeite. Mensen zeggen regelmatig niet tegen onrecht te kunnen. In de praktijk geldt dat alleen als het vermeende onrecht hen is aangedaan. Als bijv. een winkel teveel berekent is het onrecht, als een winkel abusievelijk teveel terugbetaalt is het mazzel.
Boeiend, u moet de klacht op klachtenkompas dus aanpassen om toch uw geld terug te krijgen. Ik zou dat melden bij klachtkompas https://www.klachtenkompas.nl/
Daarbij is het m.i. toch echt aan hen (de leverancier) om aan te tonen dat u de trui zou hebben gewassen en ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zij dat kunnen en dan is en blijft het hun woord tegen het uwe en is men naar mijn mening in gebreke om de wetgeving inzake het kunnen retourneren na te leven.
Het is inderdaad een principe zaak en het is aan u wat te doen. U kunt ook overwegen actie te nemen, naast het melden aan klachtenkompas, op basis van deze info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en evt. dit benutten. Hun vraag m.b.t. aanpasssen van uw klacht bij klachtenkompas komt op mij over als ook een vorm van chantage. Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nlDank je wel voor de tip.
Maar toch te gek voor woorden. Eigenlijk een soort van chantage: "jij haalt je klacht weg op het Klachtenkompas, dan zullen wij het aankoopbedrag terugsturen". Het is de vraag waar je voor gaat natuurlijk: je principes of je geld?
Principes uiterraad.
Het leven is vaak niet eerlijk.
Het zal mij aan mijn r**t roesten dat een onbekende mij ergens van beschuldigd wat niet klopt
Okay, laten staan je klacht op Klachtenkompas. Sowieso een dubieuze toko als ze nergens bij zijn aangesloten.
Je kunt aanbieden de klacht weg te halen en nadat ze het geld geretourneerd hebben alsnog een klacht met hele verhaal alsnog op klachtenkompas zetten
Dat wordt een gevecht tegen de windmolen zonder winnaar. En dat om een paar tientjes Stuur de trui terug en verwijder de rencentie van klachtenkompas en ga verder met je leven , hoe moeilijk kan dat zijn.
Hallo Marray441 ,
Zodra we de trui retour hebben ontvangen en je de melding op het klachtenkompas hebt aangepast
Vermeldt dit chantage gedrag bij uw klacht op klachtenkompas ,
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/van-arendonk/klachten/niet-correct-behandeld-door-webshop-/details?complaintId=1c590fc5-043c-47d5-b13a-1d403611a2a6
De voorwaarden ,
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
- Uiterlijk drie maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
- Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
- De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
- De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
- Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid
Neem eens contact op met Consuwijzer ,
Bel ons
088 0 70 70 70
Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur.
App ons
Laten we de zaken niet omdraaien. De bewijslast ligt bij hun. Hun moeten kunnen aantonen dat de trui gewassen is. Lijkt me net zo onmogelijk om aan te tonen dat je trui niet gewassen hebt.
Niet als je zelf ook beoordeeld of je het goed hebt gezien.
Typisch een geval van he said, she said of te wel haar woord tegen over dat van Van Arendonk. Soms is het niet verkeerd om principes, voor een keer, aan de kant te zetten. Doe je dat niet dan kan het wel eens de lithanie van Allerheiligen worden en wellicht ook nog een obsessie voor.
Buiten kijf staat dat de reactie van Van Arendonk absoluut ongepast. Als ik jou was, dan doe ik van er al geopperd werd en haal de klacht weg en is je geld binnen dan gewoon weer plaatsen.
Dit is het antwoord van Van Arendonk op Klachtenkompas:
Dag. Wij hanteren eenvoudige retourvoorwaarden. Een daarvan is dat wij geen gedragen artikelen retour nemen. Het artikel was overduidelijk doordrenkt van een wasmiddelgeur wat door 3 collega's is vastgesteld. Als er ook maar enige twijfel zou zijn, nemen wij artikelen retour, maar in dit geval was er geen enkele twijfel mogelijk. We blijven dan ook bij ons standpunt.
Gebruik je misschien een sterk parfum?
Op een of andere manier is er een geur in de trui blijven hangen. Dat zal toch niet verzonnen zijn door Van Arendonk.
Nu wil de directeur de zaak met je regelen. Je moet de melding op het klachtenkompas aanpassen.
Lijkt mij dat je schrijft dat de klacht opgelost is en je je geld terug hebt gekregen.
En als je dat niet wilt, dan zul je als ze niet aangesloten zijn bij een geschillencommssie, naar de rechter moeten.
Voor een trui uit de sale van €50?
Zoals ik in mijn vraag al aangaf het gaat niet meer om het aankoop bedrag maar om het principe, ik heb die trui niet gewassen. Ja ik heb hem aangrpast net als dat ik in de winkel zou doen had de trui naar sweet moeten stinken dan is dat wat ze gewend zijn retour te krijgen? En ze geven duidelijk aan dat ze wasmiddel ruiken en geen parfum.
De trui had helemaal niet moeten stinken, niet naar zweet, niet naar wasmiddel, parfum of wat dan ook.
De zaak wordt opgelost, maar jij bent niet tevreden.
Wat wil je nu nog meer?
Gedragen en gewassen lees ik als reden!
Gedragen of erg lang passen?
Een krappe trui kan uitrekken en vormeloos worden helaas.
Geur? Ik gebruik zeep van Action, in tegenstelling wat Miele standaard in de Twin Dos dozen doet, en dat ruik je....
Subliem Groen voor Witte en Paarse voor Bonte was zijn geurloos.
Als ik iets ga wassen gaan vlekken en vrijwel altijd uit maar geen zeep geur.
Als ik knoeide met pure zeep kan ik wel iets ruiken maar niet na wassen en spoelen.
Maar parfum of zo?
Gedragen lijkt me te zien.... erg lang passen.... maar geur?
Je zit met bewijs probleem helaas.
Trui is goed schreef je nog maar niet de rest meer te koop helaas.
Dan maar met iets anders combineren.
Ik vermoed dat alleen dragen / erg lang passen bewijsbaar is.
dat kun je niet aantonen net zo min als dat zij aan kunnen tonen dat hij wel gewassen is, in dit soort gevallen moeten zij trouwens de bewijzen leveren en als ze dit niet kunnen retour accepteren en geld terug storten....
Dat wil de winkelier nu wel. maar ts gaat daar niet mee akkoord.
TS is voor leugenaar uitgemaakt en reageerd daar behoorlijk heftig op.
De leverancier wil de trui nu toch terugnemen en geld terugbetalen en wil dus dat TS de klacht weghaalt van klachtenkompas.
TS kan beter voorstellen dat de klacht niet wordt weghaald maar dat deze als opgelost wordt gemeld.
TS zal dit dus waarschijnlijk niet willen. Wat TS nu precies wel wil snap ik niet.
Ja, in ruil voor permantente klacht nog jarenlang gaan vele winkels over tot deze Chantage!
Beter 1 gewassen en onverkoopbare trui dan slechte naam die jarenlang bleef.
In ruil voor geld terug prima opgelost en vooraf weg halen.....
Achteraf dit nogmaals melden kunnen ze dan niets meer aan doen!
Voor mij is het duidelijk dat de webshop heeft ingezien dat de trui niet is gewassen, laat het hierbij want toegeven is voor hen uiterst moeilijk gebleken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer