ws
door wsmj Jul 22, 2022 om 14:20
Winkels & webshops

Ik krijg van roobol mijn voorrijkosten niet terug maar de fout is bij hun wat nu

Ik heb een hor van flexa besteld roobol  die kwamen ze  opmeten
nu verteld hij me dat het niet in kunstof ramen geplaats kan worden dat zei hij meteen dat hij binnen kwam en zag dat alles kunstof was.
Dus ik wil me 185 euro aanbetaling terug alleen nu moet ik de 42.50 voorrij kosten betalen daar ben ik het niet mee eens want de fout is aan hun en niet aan mijn .Ze hadden in de winkel moeten vragen wat ik voor ramen/schuinpui ik heb ,dan hadden ze kunnen zeggen dat het niet op kunststof kan.
Ik had dan namelijk niet die man laten komen .
Ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen om die 42,50 ook terug te krijgen.

vriendelijk groet syl meerhoff

3832 13 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jul 22, 2022 om 14:37
857 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom denk je dat Roobol in de fout gegaan is? Omdat zij niet gevraagd hebben of het kunststof kozijnen zijn? Waarom steek je de hand ook niet in eigen boezem en geeft toe dat ook jij uit jezelf had kunnen zeggen dat het kunststof kozijnen ziujn?

Dus ik vind die voorrijkosten helemaal niet overdreven. Tenslotte is die persoon voor niets komen rijden. Wat had je gedaan als hij wel opgemeten had, er niets van gezegd zou hebben en Roobol zou komen installeren en dan pas zegt dat er niet gemonteerd kan worden.

Stel aan Roobol voor dat jullie de kosten van het voorrijden delen. Nogmaals Roobol had het kunnen vragen, maar jij had ook initiatief kunnen tonen en kunnen vertellen dat je die kunststof kozijnen hebt.

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2022 om 14:39
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals ik begrijp bent u bij een stenen winkel van Roobol geweest. Was het van uw kant dan (ook) niet logisch dat u vertelde dat het voor kunststof ramen bedoeld was? Ook de verkoper had dit eigenlijk moeten vragen/zeggen uiteraard. Tja, de man is voor niets gekomen. Misschien de voorrijkosten samen delen, vragen, een optie. 't Is toch een misverstand van beide kanten.

Thecla58
door Thecla58 Jul 22, 2022 om 14:45
857 Antwoorden / 3 Vragen

ik was je voor ;))

tenormin
door tenormin Jul 22, 2022 om 15:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar jij hebt het samen delen eraan toegevoegd. ;-)) ☺

Thecla58
door Thecla58 Jul 22, 2022 om 16:20
857 Antwoorden / 3 Vragen

Niet naderhand, ik had een tikfout gemaakt en die heb ik veranderd hahahaha

tenormin
door tenormin Jul 22, 2022 om 17:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, maakt immers geen sikkepit uit? Komkommertijd is het überhaupt. ♥

ro
door ronny530 - Jul 22, 2022 om 15:01
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U komt in de winkel met de vraag 'ik wil een hor van Flexa 'Roobol zegt die hebben we kies maar een geschikte uit' en dan gaat u op zoek naar een geschikte hor en vind er een die niet voor kunststof kozijnen geschikt is en dat is uw probleem want u had kunnen weten dat die hor niet geschikt was voor kunststof kozijnen als u de bijsluiter of de informatie op de verpakking had gelezen. Het zou onzinnig zijn als een medewerker van Roobol of andere verkopers uitgebreid vragen aan u gaan stellen om er achter te komen of de hor in uw kozijn wel passend is. U komt er met enkel de voorrijkosten nog goed mee weg want de koop is door Roobol ongedaan gemaakt en hoeft u ook niet te voldoen. Tip voor een volgende keer geef uitgebreid aan wat u wenst en of datgene ook op uw kunststof kozijnen gemonteeerd kan worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2022 om 16:25
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat bij de bestelmogelijkheid niet is aangegeven dat hetgeen u wenste niet geschikt is voor plaatsing in kunsstof kozijnen.
Indien dat echter wel zo is heeft u in beginsel reden om de voorrijkosten te betwisten maar dan zult u daar toch de nodige moeite voor moeten doen en beginnen met tenminste een aabgetekend te verzenden brief die u al tenminste € 10,00 aan port zal kosten en mede gelet op de al gegeven reacties: ik heb zeer grote twijfel dat u dan succes heeft omdat de bewijslast toch dan ook echt bij u ligt. Om verdere kosten te voorkomen, ook eventuele incasso kosten indien u niet betaalt, is mijn advies, probeer zoals @TENORMIN ook al aangeeft een tot middenwegte komen en anders toch betalen. Indien u heeft betaald zoals ik feitelijk begrijp, dan geen moeite meer doen.

rj
door rjw Jul 22, 2022 om 17:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Een email heeft juridisch dezelfde waarde als een aangetekende brief. Zonde van die 10 euro als je toch op dode bomen gaat doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 22, 2022 om 19:35
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, dat is nog maar de vraag of dat inderdaad en altijd zo is omdat er wel bewezen dient te worden dat de e-mail ook op het juiste adres is gearriveerd.
Zie o.a.dit: mail maar een beperkte bewijswaarde. Een elektronische aangetekende brief die dezelfde juridische waarde heeft als een klassieke papieren aangetekende brief, kan enkel verstuurd worden via bedrijven die daarvoor erkend zijn door de overheid.

en zo u uw mening ook zou baseren op info op het i-net, kijk dan even of daar de extensie dan niet .be is of .com en het ook Belgisch recht betreft.

ne
door neodutchio - Jul 22, 2022 om 16:59
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wie heeft er gezegd dat u die hor wilde/moest hebben? Als ik op de site van Roobol kijk kunnen ze u meenemen in het hele traject. Dan komt er vanzelf uit dat het niet kon. Als u binnen bent gestapt met het verhaal dat u die hor wilde hebben en de inmeetafspraak is gemaakt, dan is het helemaal uw verantwoordelijkheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 23, 2022 om 00:47
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik lees nergens op hun site iets over voorrijkosten.

sira
door sira - Jul 22, 2022 om 17:46
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Bij ieder hor of het nu gaat om een schuif-, rol-, inzet- of vast hor staat altijd vermeld of het geschikt is voor kunststof of aluminium kozijnen.
Als je een hor gaat zoeken op internet, zoek je naar kunststof kozijn horren.

Hoe wilt u overigens een rolhor in een kunststof schuifpui geschroefd krijgen? Een hor wordt op of tussen het kozijn geplaatst.

Als u een auto wilt kopen, vraagt de verkoper toch ook niet of u wel mag rijden?

1paul
door 1paul Jul 24, 2022 om 09:19
3161 Antwoorden / 0 Vragen

bij kunststof ramen word een hor IN het raam geplaatst, zo word ie simpel geklemd als het ware en blijft ie op zijn plek staan.

sira
door sira Jul 24, 2022 om 09:45
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Dat weet ik. Ik doe het werk al 25 jaar.

Maar ze heeft het over ramen/schuifpui, ik vermoed dat het dus om de schuifpui gaat, omdat leveranciers van kunststof kozijnen doorgaans bij opdracht ook de raamhorren adviseren (naderhand bestellen is duurder dan direct met de kozijnen meeleveren), maar een schuifpui is een heel andere verhaal. Dit type horren is totaal anders dan een hor voor een draaikipraam.

De TS heeft waarschijnlijk al wel raamhorren, want die kan Roobol vast wel leveren voor kunststof, maar niet voor kunststof schuifpuien.

ne
door neodutchio - Jul 22, 2022 om 18:49
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als er in een kozijn (of in welke situatie dan ook) niet geschroeft kan worden, dan zijn er nog altijd plakstrips te krijgen. Deze zijn er in verschillende breedtes en varieren van 4 tot 8 kilo draagvermogen per m1. Voor een gewoon raam van een meter breed is een hor geen 8 kilo zwaar. Wellicht is dat een optie.

justmeagain
door justmeagain - Jul 22, 2022 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wij hebben al jaren bij onze openslaande achterdeuren een dubbele hot, gewoon in het kunststof gemonteerd. Dus ik zie het probleem niet. Als deze hor het begeeft zie je wat schroefgaten maar daar komt toch weer een nieuwe hor voor.
Onze horren zijn uitermate strak gemonteerd en zitten net na de klink. Het kan echt wel alleen moet er in het kunststof geschroefd.

panter22
door panter22 Jul 23, 2022 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een huurhuis hebt, dan mag je niet in kunststof schroeven.

sira
door sira Jul 23, 2022 om 18:19
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Verder zijn kunststof kozijnen voorzien van staalversteviging in een afgesloten luchtdichte kamer. Bij het doorboren van deze kamer kan er na een tijd roestvorming ontstaan, wat gevolgen heeft voor de kwaliteit van een kunststof kozijn. Wij raden het daarom af om te boren in kunststof kozijnen.
Bron: https://vkgkeurmerk.nl/nieuws/boren-in-kunststof-kozijn-zo-zit-het/

Bovendien vervalt de garantie op de kozijnen.

justmeagain
door justmeagain Jul 24, 2022 om 01:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

@sira, ik heb de kozijnen ooit opgebouwd zien worden en dat is al heel lang terug. De horren zitten er ook al jaren in en de constructie zal niet roesten want het is aluminium.
Ik gok het erop. En als ze nu iets minder lang meegaan dan nog heb ik al die jaren voordeel van de horren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 23, 2022 om 00:49
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Syl,

Bij welke winkel van Roobol heeft u de hor besteld?

panter22
door panter22 - Jul 23, 2022 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Het klopt niet helemaal.
Als je online een adviesgesprek had gepland, dan was er gratis iemand gekomen en die had direct kunnen zeggen dat de hor niet in kunststof gemonteerd kan worden.
Nu ben je in de winkel geweest, hebt direct wat uitgezocht en moet je wel betalen.
Misschien is het een misverstand. Als  je de hor had besteld, maar er toch vanaf gezien omdat je achteraf gezien toch geen hor wilt.
Dan zit je aan kosten vast. Want er komt speciaal iemand bij je thuis, nadat je besteld hebt.
Maar je wilde de hor wel, alleen bij het inmeten blijkt dat het niet kan in de kunststof ramen.
Dat is een andere situatie.
Je kunt een mailtje sturen waarin je de situatie uitlegt. Je weet nooit wat er uit komt.

Als je op de website ziet dan staat daar:
Het allerbeste advies over vloeren, gordijnen en raamdecoratie gewoon bij jou thuis? Regelen we voor je! Plan nu jouw gratis afspraak en dan komen wij bij je langs.
en:

Wat gebeurt er allemaal van het adviesgesprek tot het eindresultaat?

Bij de eerste afspraak met Roobol staat alles in het teken van een vrijblijvend, eerlijk advies. Dat kan in onze winkel zijn, maar ook bij je thuis of op kantoor.

1paul
door 1paul - Jul 23, 2022 om 08:23
3161 Antwoorden / 0 Vragen

tja Syl, jij had met alle info heen moeten gaan en moeten vragen of deze hor ook in een kunststof raam geplaatst kan worden, tegelijk geef ik je gelijk, de firma had dit ook even kunnen vragen en dan je dan verder adviseren....

stel ze voor om de kosten te delen, ik vind zelf dat jullie beidden een kleine vergissing hebben gemaakt, de een door dit niet te melden de ander door het niet te vragen!

juridische heb je trouwens geen poot om op te staan, werk is gedaan tenslotte met jouw goedkeuring!

ke
door keesbakels - Jul 25, 2022 om 12:53
54 Antwoorden / 20 Vragen

Zie het geld van Roobol maar als leergeld en neem je verlies.

Tip: Na de voortreffelijke renovatie van mijn flat, kon ik horren kopen voor 80 euro per stuk voor de kunststof kozijnen.
Dat kon goedkoper, zowel bij Blokker, Action als bij andere winkels koop je plakhorren voor een raam tot 130 x 150 cm. vanaf 2 euro.
Voor het plakken wel de kozijnen vetvrij maken met b.v. ammoniak. Anders valt alles er zo weer af.
Ik heb ze nu al 1,5 jaar en ze bevallen prima.

Succes!

M.vr.gr. Kees

pe
door pebk - Jul 25, 2022 om 13:29
581 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig om te stellen dat het hun fout is en niet de uwe. U laat iemand voor niets komen om op te meten. De fout ligt wel degelijk bij uzelf. U hebt namelijk ook de plicht onderzoek te doen.

"Daarnaast heeft u een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u aan de verkoper moet vragen of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen. De verkoper heeft op zijn beurt een informatieplicht."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-bij-een-koopovereenkomst