De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 07:38
Winkels & webshops

Recht op onderliggende factuur?

Hallo,

ik heb door een firma twee prefab gebouwtjes in mijn tuin laten plaatsen. Hiervoor heb ik een vaste prijs bedongen exclusief kraankosten. Na plaatsing ontving ik een aanvraag om de een factuur voor meerkosten te accorderen. Dit heb ik gedaan, maar direct gebeld om dit te corrigeren, omdat er geen meerkosten in de offerte stonden, maar alleen kraankosten die ik nog moest voldoen. Ook bleek dat in de meerkosten factuur ook al eerder door mij betaalde kosten opnieuw waren gefactureerd. Ik kreeg een mail waarin dit bevestigd werd en de kosten aangepast. Prima dacht ik. Maar toen werd ik de volgende dag gebeld, dat degene die mij die mail had gestuurd dat niet had mogen doen omdat de eerst genoemde prijs toch correct was. Ik gaf aan dat er in de genoemde prijs zaken berekend waren die in de offerte onder vaste prijs vielen.

Ik kreeg een warrig verhaal voorgeschoteld waarom de nota toch correct was en heb toen gezegd: pak die offerte er even bij, dan zie je meteen dat je me onzin vertelt.
Stuur me even een gespecificeerde nota.

in de gespecificeerde nota stond exact het eerder genoemde bedrag - 1000 euro met daarbij vermeld dat de kraan een mininmum afname dagprijs had.

Ik weet niets over kraanhuur, maar de machinist is hier twee uur geweest en gaf aan dat hij op moest schieten omdat hij door moest naar een volgende klus.

ik heb de kraan firma gebeld en gevraagd of ze dag of uurprijzen hanteren en zij gaven aan een minimale afname te hanteren van óf een aantal uur, óf in het geval van hele grote kranen een dagprijs.
Toen ze vroegen waar de klus was zei
ik dat ze al geweest waren en wie ze ingehuurd had en toen waren ze not amused.

Ik heb de firma gemaild dat ik de ontransparante en warrige communicatie niet in orde vind en een onderliggende factuur wil
zien met die dagprijs erop voordat ik betaal, of als optie b dat ik het bedrag in de tweede mail betaal, zonder verdere vragen.

ik kreeg andtwoord dat ze mijn verwarring begrepen, het niet de bedoeling was me een vervelend gevoel te geven en met een passende oplossing zouden komen.

Twee weken later kwam de passende oplossing: wij gaan jou niets laten zien en jij gaat gewoon betalen.

Toen heb ik de leidinggevende gebeld om te zeggen dat ik de oplossing niet passend vind en de factuur wil zien. Wat er toen gebeurde was ronduit absurd: mij werd achterbaksheid en onbeschoftheid verweten omdat ik achter hum rug om bij het kraanbedrijf geinformeerd had naar richtprijzen. Mij werd verweten voor een dubbeltje op
de eerste rij te willen zitten. Ik werd als een kleuter toegesproken: je bent zo blij met je gebouwtjes en nu wil je dat verpesten door moeilijk te gaan doen? We kunnen ze ook gewoon weer weghalen hoor...wat wil je nou? Ze zei dat ik nu mijn lesje ook weer geleerd had, had ik het maar moeten dichttimmeren.

Ik zei dat mijn vraag erg simpel
was en dat een passende oplossing begint bij transparantie. Zodra er een kopie van de onderliggende factuur ligt betaal
ik per ommegaande.

De manager gaf aan dat niet te doen, omdat zij dat nooit doen en alleen in goed vertrouwen werken. Ik heb  volgens hun niets te maken met de prijsagspraken tussen hun en hun leveranciers.

ik was echt totaal ontregeld door de niet inhoudelijke, onzakelijke  bitchslap
die ik kreeg en heb gezegd dat ik nog niet klaar ben met ze en pas betaal al de nota boven water is.

Dit is een bedrijf met een miljoenenomzet en ik ben een peanut zzp er zonder rechtsbijstand verzekering. Ze weten dat advocaatkosten niet in verhouding staan tot het bedrag waar het om gaat.

Mijn eerste reactie was: ik betaal dan ben ik van ze af, temeer omdat mijn
moeder recentelijk overleden is en ik nu liever met ander dingen bezig ben, maar ik voel me ook geintimideerd en vraag me inmiddels af wat ze te verbergen hebben. Ze doen zo raar en persoonlijk agressief.

is er hier iemand die de vraag of ik recht heb op inzicht in de voorliggende nota? Of mogen zij mij die weigeren en gewoon een willekeurig bedrag achteraf roepen?

Wat is verstandig om te doen?

5775 15 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 27, 2022 om 08:53
7194 Antwoorden / 3 Vragen

U bent in zee gegaan met dit bedrijf die een kraanbedrijf inschakelt en betaald heeft, dit zijn de meerkosten waar ze zelf ook aan willen verdienen. Deze verdiensten worden door hen niet bekend gemaakt.
Denk dat u het beste alles kunt betalen wat uiteindelijk toch moet gebeuren.
Geniet van de gebouwtjes.

De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 09:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat begrijp ik, dat zij ook winst maken en dat lijkt me logisch. Als er geen tegenstrijdige informatie/ dubbele facturering plaatsgevonden had zou ik ook zonder meer akkoord gaan.

ju
door juliomariner - Mar 27, 2022 om 09:02
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Laat u, als ZZP-er wel uw inkoopfacturen aan uw klant zien?

De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 09:04
Antwoorden / 1 Vragen

Als zij vragen hebben over de door mij berekende kosten wil ik best laten zien hoe ik die berekend heb

panter22
door panter22 Mar 27, 2022 om 10:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is niet het antwoord op de vraag, Je kunt ondernemers korting krijgen bij je vaste verkoper. Laat je dat voordeel ook aan je klant zien?

ju
door juliomariner Mar 28, 2022 om 19:02
1328 Antwoorden / 2 Vragen

natuurlijk niet lijkt me. Een zzp-er die dat wel doet is een domme en slechte ondernemer

ro
door ronny530 - Mar 27, 2022 om 09:37
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Vreemd want u spreekt een bedrag af zonder kraankosten en laat de verkoper toch een kraan huren en wil daar nu niet voor gaan betalen. In mijn optiek had u zelf een kraan moeten huren die de gebouwtjes op hun plaats zou zetten en de kosten daarvan zelf moeten betalen. Hoe e.e.a. afgesproken is weet ik niet maar als u gedacht heeft dat de verkoper de kraankosten voor eigen rekening zou nemen heeft u het mis want exclusief kraankosten betekent dat u er zelf voor zorgt dat er een kraan aanwezig is. Daarbij is het zo dat een kraan bestellen en laten komen zeker niet goedkoop is en de gemaakte kosten als meerwerk want dat is het doorberekend mogen worden. Op de nota is het meerwerk al gespecificeert maar u wenst de nota van het bedrijf die de kraankosten aan de verkoper doorberekend heeft in te zien omdat u denkt dat de kraankosten te hoog zijn opgevoerd. Dat gaat hem echt niet worden omdat de verkoper een overeenkomst met het bedrijf dat een kraan verhuurde heeft en de directe kosten heeft voldaan en later als meerwerk op gaat voeren op de uiteindelijke factuur. Er zit niets ander op dan de uiteindelijke factuur te voldoen en mogelijkerwijs kunt u als zzpe'r de betaalde btw als de gebouwtjes voor bedrijfsdoeleinden zijn geplaatst bij de omzetbelasting terug vorderen.

De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 09:53
Antwoorden / 1 Vragen

Nee natuurlijk verwacht ik niet dat de kraankosten voor hun rekening zijn. En natuurlijk ga ik de kraankosten voldoen. Maar als ik eerst een rekening van ongeveer 6000 euro krijg en daarna een gecorrigeerde van 2000 en daarna weer een van 6000 begrijp ik er niks meer van.

Lijkt mij rijkelijk veel. 6000 euro

panter22
door panter22 - Mar 27, 2022 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je schrijft:
in de gespecificeerde nota stond exact het eerder genoemde bedrag - 1000 euro met daarbij vermeld dat de kraan een mininmum afname dagprijs had.
En dan is jou niet duidelijk wat je moet betalen? De dagprijs natuurlijk.
Dat de kraanmachinist met 2 uur klaar was en een ander klusje had, maakt niet uit.
Waarom zou je recht hebben op de onderliggende factuur? Je moet gewoon betalen wat je afgesproken hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 27, 2022 om 10:32
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het begrijp heeft u een op basis van een vooaf afgesproken prijs twee prefab gebouwtjes laten plaatsen waarin de kraanhuur niet was inbegrepen.Daarna heeft u een toestemming voor meerkosten geaccordeerd en dan zou u die ook dienen te betalen. Wel is het zo dat u dan naar mijn mening wel recht heeft op een specificatie van die meerkosten. Daarbij kan en mag agressief gedrag al helemaal niet aan de orde zijn.

Hoewel u met toch maar betalen er toch van af bent is het misschien toch zinvol om uw vraag ook voor te leggen aan het forum voor ondernemers (omdat u zzpér bent en dit een forum voor consumenten is)  https://www.higherlevel.nl/  of eventueel voor nader advies bij https://www.eigenhuis.nl/

De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 10:36
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip. Dat ga ik doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 27, 2022 om 10:43
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Toch hopelijk succes want hoe dan ook: niet geschoten is altijd mis.

Donuts
door Donuts - Mar 27, 2022 om 11:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie een verwijzing naar higherlevel. Is de aanleg van de gebouwtjes een zakelijke aankoop of een privé aankoop? Tenslotte kunnen ook zzp-ers als consument aankopen doen. Is het een privé aankoop heb je niets te zoeken op het higherlevel platform.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 27, 2022 om 14:44
2065 Antwoorden / Vragen

Ik snap het verhaal niet maar u heeft nooit recht de inkoopfactuur van een leverancier te zien als dat niet vooraf afgesproken is. U moet het doen met de afspraken die u heeft gemaak. Hebt u opdracht gegeven en welke prijs hebt u afgesproken voor dat werk?

user123
door user123 - Mar 27, 2022 om 18:49
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Een dagprijs voor een kraan is niet gebruikelijk wanneer de kraan niet een halve dag moet rijden om op bestemming te komen. Het is gebruikelijk dat je een minimum aantal uur (denk aan 2 of 3 uur) moet betalen. Max honderd euro per uur.

ik kan mij dus goed voorstellen dat je je in de maling genomen voelt.

Om een consument te beschermen tegen woekerprijzen (scharensliep) kan een rechter de prijs vaststellen op een in de markt normaal geachte prijs.

https://www.allesoverrechten.nl/artikelen/overeenkomstenrecht/aanneming-van-werk

De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 19:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Hier heb ik iets aan. Google maps zegt dat de het kraanbedrijf iets meer dan 50 kilometer verderop zit. De planning was heel strak, het was overduidelijk dat ze exact wisten hoe lang ze erover gingen doen. Al met al nog geen twee uur. Ze hebben me ook 22 rijplaten en 2 draglineachotten berekend (heb ik even buiten mijn toch al lange verhaal gehouden) incl transport en neerleggen voor ongeveer 1200 ex btw. Ze hebben 24 uur gelegen en kwamen hier ongeveer 35 km vandaan. Is dit een realistische prijsopgave? Als ik zelf ga googelen kom ik hele andere prijzen tegen.
De manager zei tegen mij dat ik geen idee had wat een kraan kost (inderdaad) en dat er ook een medewerker van een dochterfirma van hun ook betaald moest worden voor het coordineren van het plaatsen met de kraan. In de offerte staat niet kraankosten en extra inhuur voor iemand die die kraan regelt. Raar allemaal, daardoor voel ik me inderdaad
 met mijn rug tegen de muur gezet, omdat ik geen kennis heb op dit gebied. Niet zomaar betalen dus en even rustig verder uitzoeken.

Nogmaals dank!

user123
door user123 Mar 27, 2022 om 20:34
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wat het kost om rijplaten te plaatsen weet ik niet. Het lijkt mij wel dik betaald.

vragen om onderliggende facturen is niet de weg, die ga je niet krijgen en dat kan je ook niet afdwingen.

wanneer je met een offerte komt met een eerlijke prijs sta je sterker. Dan betaal je dat eerlijke bedrag en wens je ze succes met het vorderen van het meerdere.

De
door De Vries 1 Mar 27, 2022 om 20:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, dat lijkt me een goed idee.

mo
door mof - Mar 28, 2022 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In der Beschränkung zeigt sich der Meister ...
Als ik het goed begrijp heeft u een offerte aangevraagd en die geaccepteerd waarin de kosten zijn vastgelegd en alleen nog de kraanhuur daarbovenop komt. Als dit door beide partijen is geaccepteerd dan hoeft u alleen te betalen wat in de offerte is afgesproken. Want dit wordt de koopovereenkomst van uw product.

Als de kraan een vaste minimale prijs hanteert dan is dat voor uw rekening, want zo staat het in de offerte. Een minimale prijs van 1 dag wil niet zeggen dat u de kraan voor 1 dag heeft gehuurd, het is de ondergrens van waarvoor de kraan bij u werkzaamheden komt uitvoeren. En verder, alshet werk gedaan is hoeft u ook niet langer gebruik te maken van de kraan.

Op de onderliggende factuur heeft u in principe geen recht. U heeft het bedrijf dat de gebouwtjes plaatst toestemming gegeven een kraanbedrijf in te huren en die kosten te factureren. Als u per se de factuur wilt inzien zult u ws naar de rechter moeten. De administratie is niet van u maar van de aannemer. Als u accepteert dat in de offerte de kraankosten exclusief blijven dan kan (u bent ZZPer, ondernemer, en dus geen privepersoon) de aannemer aannemen dat u weet wat dat ongeveer gaat kosten. Elk redelijk bedrag zult u dan moeten betalen.

De
door De Vries 1 Mar 28, 2022 om 12:34
Antwoorden / 1 Vragen

In de offerte die ik getekend heb staat ( ik heb hem er nog even bij gepakt) dat kraan huur nog niet opgenomen is in de offerte. Ik heb nergens getekend voor nacalculatie. Ik heb nooit een offerte aparte offerte voor kraanhuur ontvangen. Mij is toegezegd dat ik de offerte zou ontvangen, ik heb niets gezien of getekend, dus als de hoogte achteraf betwist wordt mogen zij van mij uiteraard naar de rechter stappen. Ik ben nu aan het uitzoeken wat marktconforme prijzen zijn.

De
door De Vries 1 Mar 28, 2022 om 12:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zeker bereid een redelijk bedrag te betalen. Ik wil alleen wel even weten waarvoor, temeer omdat ik al twee incorrecte facturen heb ontvangen met betrekking tot deze nacalculatie

panter22
door panter22 Mar 28, 2022 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

Die marktconforme prijzen had je eerder moeten uitzoeken,
Je hebt een afspraak gemaakt wanneer de kraan zou komen.
Je hoeft niet altijd te tekenen. Een mondelinge afspraak is ook geldig. Bovendien heb je afgesproken dat je een daghuur voor de moet betalen. De daghuur voor zo'n kraan staat niet op de website? Of heeft het kraanbedrijf geen website.
Het lijkt er op dat je alles op zijn beloop hebt gelaten en nu de rekening tegenvalt, gaat piepen. Je kunt wel discussieren over de hoogte van het bedrag. Als gemiddeld de huur €1000 is en je moet €2000 betalen, dan kun je wel vragen waarom dit zo duur moest zijn.br />

panter22
door panter22 Mar 28, 2022 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Als je zelf een kraan huurt, dan is een telefoontje voldoende. Zo'n professioneel bedrijf heeft veel overheadkosten.
Die moet je ook betalen.
Om een voorbeeld te noemen,Bij een renovatie van onze huurwoning moest een nieuwe gasslang worden gekocht en aangesloten. Kon je zelf kopen voor ca. €10. moest je zelf aansluiten,Bestelde je dezelfde gasslang bij het bedijf dat de keuken had verkocht en geplaatst, dan kostte het €27.

De
door De Vries 1 Mar 28, 2022 om 22:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen enkel bedrag afgesproken voor de kraan, kraankosten nog niet opgenomen in de offerte staat in mijn offerte. Niet: kraankosten op nacalculatie. Mij is toegezegd dat ik van te voren nog geinformeerd zou worden over de kosten. Op de website van betreffend kraanbedrijf is geen enkele prijs te vinden. Het opvragen van offertes heeft niks te maken met achteraf goedkoop uit willen zijn (piepen) maar slechts om de aan mij berekende bedragen te verifieren.

panter22
door panter22 Mar 29, 2022 om 10:36
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je niet geinformeerd werd over die kraankosten, had je beter zelf kunnen bellen/mailen.
Je vertrouwde er misschien op dat alles goed zo komen.
Hoe vervelend het ook is tegewoordig moet je overal bovenop zitten.

mo
door mof - Mar 28, 2022 om 12:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent dus geen consument zoals user123 suggereert, het is een zakelijke overeenkomst tussen twee bedrijven.

De
door De Vries 1 Mar 28, 2022 om 22:24
Antwoorden / 1 Vragen

Om kleine ondernemers te beschermen bestaat er reflexwerking. Ik ben vanuit mijn professie (vormgever) niet bekend met deze materie. En geniet zodoende een grotere consumenten bescherming dan grotere bedrijven.

marita5
door marita5 - Mar 29, 2022 om 12:00
11517 Antwoorden / 15 Vragen
De
door De Vries 1 Mar 29, 2022 om 12:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dank. Inmiddels ben ik zo ver dat ik denk: laat maar. Ik heb een jurist gesproken en die ziet allerlei idiote bepalingen in hun algemene voorwaarden staan, die verboden zijn in het consumentenrecht. Ik ben zzp-er, dus ondernemer, ik zou me aan die algemene voorwaarden moeten houden, echter de rechter kan ook besluiten tot reflexwerking, dat komt erop neer dat ik min of meer gelijk ben aan een consument en kan consumentenrecht toepassen op die voorwaarden. Dan sta ik in mijn recht. Een opdrachtnemer mag niet zomaar nacalculeren als ik daar geen akkoord voor gegeven heb.Maar dan moet ik dus naar de rechter en ik ben bang dat ik door dit te doen met hoge advocaatkosten te maken krijg. Het lijkt mij duidelijk wie er hier de diepste zakken heeft.

1paul
door 1paul - Mar 29, 2022 om 14:05
3153 Antwoorden / 0 Vragen

kraankosten zou men achteraf factureren die moet je dus betalen de rest niet als die al gefactureerd zijn via de gebouwtjes factuur/....