cyberbabe
door cyberbabe Oct 17, 2010 om 14:10
Auto & vervoer

Hond aan de Springer toegestaan?

Ik wil een Springer aanschaffen om mijn hond veilig naast de fiets uit te kunnen laten. Nou hoor ik geruchten (?) dat dat verboden zou zijn. Klopt dat? Weet iemand dat?

28675 34 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 17, 2010 om 17:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag babe,

Ze konden je vast niet het wetsartikel noemen dat je verbied een dier te geleiden.
Nog nooit hoorde ik dat het geleiden van een paard, hond of ander dier aan een lijn niet toegestaan is. Zelf heb ik geregeld een hond 10 km rechts langs de fiets lopen aan een korte lijn.

Persoonlijk vind ik een lijn die ik in de hand heb veiliger, ook voor mezelf, dan een vaste lijn via een flexibele beugel aan de fiets achter me. Nu moet ik erbij vertellen dat mijn fiets remt op beide wielen wanneer ik één handel bedien. Met een terugtraprem is één hand aan het stuur ook geen probleem. Met een hybride- of bergfiets met twee afzonderlijke remmen zou ik dat nooit doen. Dan zit ik wel vast aan zo'n beugel, die ik dan zelf even zou maken....

Hardware ERror MAN.

la
door lampke - Oct 18, 2010 om 13:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

hallo
er is spraken geweest dat je met een hond aan de hand niet mocht fietsen.
maar of die wet het gehaaldd heeft weet ik niet.

een springer is veiliger dan een hond los aan de fiets.
want als zo n beest onverwacht schrikt en je hebt de hond vast in de hand trekt de hond je van je fiets met alle gevolgen van dien.
.

ra
door radconsu - Oct 18, 2010 om 13:35
4 Antwoorden / 2 Vragen

Jullie zijn allemaal goed verkeerd bezig.
In de eerste plaats is een hond geen duurloper maar een hardloper. Kilometers naast de fiets bij 10 tot 15 km/uur doe je hem/haar beslist geen plezier mee. Uitsluitend en alleen omdat het beest zo aanhankelijk is en bij het baasje wil blijven, lijkt het aslof er niets aan de hand is.
In de tweede plaats zijn de kussentjes onder de poten van de hond absoluut niet geschikt voor duurloop op ruwe ondergond, zoals b.v. asfalt. Ik heb persoonlijk wel gezien dat ze tot bloedens toe beschadigd waren.
Ga dus wandelen met de hond, liefst in het bos, ook goed voor u.
Groet en fijne tijd met de hond,
Kees

ma
door mastereen - Oct 18, 2010 om 13:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

even een antwoord op de reactie van Kees,

je hebt gelijk je moet geen maraton gaan fietsen over de openbare weg maar 10 km kan prima mijn honden hebben daar nooit last van gehad, maar om ze zo mee te nemen naar bos of heide kan prima hoor Kees.

groet Co

pl
door plebpleb - Oct 18, 2010 om 13:48
113 Antwoorden / 60 Vragen

Zielig voor de hond...

mostertpot
door mostertpot - Oct 18, 2010 om 13:59
162 Antwoorden / 13 Vragen

Hardware error man begaat een stevige error door te stellen dat een lijn in de hand veiliger is. Een stevige ruk van de hond en je ligt op je gezicht of je hond is er vandoor.
Het beoogde systeem is zeker voor de bestuurder van de fiets veiliger omdat je met je volle gewicht de lijn in bedwang houdt. Voor de hond is het echter minder veilig, want bij een onverwacht probleem kan deze geen kant op. Een ongeluk met een andere fietser, scooter, onverwacht langs komende boom of lantaarnpaal, een andere hond, allemaal problemen waar het dier tegenaan kan lopen, letterlijk en figuurlijk. Bovendien heeft het baasje geen 'gevoel' meer met de hond. Je weet dus niet of hij even wil stoppen, of even ergens anders in is geïnteresseerd. Je laat een hond niet alleen uit voor beweging, z'n ontlasting, maar je brengt hem ook even in een andere omgeving zodat zijn sleur doorbroken wordt.
Nee, dit was geen antwoord op je vraag, ik weet het, maar het leek mij toch goed om in overweging te geven. Misschien kan je je beslissing heroverwegen, in dat opzicht geeft radconsu (Kees) een goed antwoord.

vl
door vladdermuis - Oct 18, 2010 om 14:49
31 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zondag 17 okt 2010, 17:38]Dag babe,

Zelf heb ik geregeld een hond 10 km rechts langs de fiets lopen aan een korte lijn.

Vind ik niet erg kort 10 km en dus erg gevaarlijk. En zelf maken: "Goed hoor"! Kunnen wij ook, of toch niet.

grappig
door grappig - Oct 18, 2010 om 14:59
27 Antwoorden / 10 Vragen

Is dit een hond uitlaten ?

Ik geloof er niet in dat het voor zowel de hond als voor het baasje veiliger en leuker is dan de ouderwetse manier.

Knuffels aan alle honden !

invalide
door invalide - Oct 18, 2010 om 15:11
787 Antwoorden / 5 Vragen

Zielig?

Een stevige en redelijk snelle hond kan ouderen een alternatief voor de Elektrische fiets bezorgen.
100 jaar terug was de hondenkar ook als lastdier dus als je geen poedel ge/misbruikt als hulpmotor?

Bepaalde honden soorten hadden tot 1940 dagelijks werk onder de handkar of bakfiets als hulpmotor.
Dus ik zie geen bezwaar mits je een redelijk soort hond hebt wat er voor gemaakt is.

tdehond
door tdehond - Oct 18, 2010 om 15:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik liet zelfs 2 honden aan de springer naast de fiets lopen en wordt daarbij vriendelijk toegeknikt door politie agenten.
Tempo aanpassen aan grootte van de kleinste hond.
Beide honden moeten in draf lopen naast de fiets.
Temperatuur buiten in de gaten houden. Niet met ze gaan fietsen als het te warm is.
Als temperatuur boven de 22 graden uitkomt overdag fietste ik alleen in de ochtenduren.
Voetzolen controleren na het fietsen en de conditie van de hond rustig opbouwen.

De hond is aan de springer bevestigd met een tuig om de hond. Een drukke hond of een hond die het naast de fiets lopen moet leren, krijgt daarbij ook een halsband met een korte leren riem om. Dit voor veiligheid van hond en baas.

Ik begin met een km naast de fiets waarbij ik zelf er ook naast loop. Gaat dat probleemloos, dan begin ik te fietsen in een zo rustig mogelijk tempo. Opbouwen tot de hond 1 km met gemak in draf aan kan.
Vervolgens per maand 1 km erbij tot een afstand wat bij de grootte van de hond past.

sp
door spikkel - Oct 18, 2010 om 15:26
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind de Springer niet veilig en zeker niet veiliger dan met de hond aan de lijn fietsen.
De lijn kun je op ieder moment loslaten. De hond is dan weg maar liever dat dan met fiets en hond over de kop. In noodgevallen hoort de Springer los te springen maar doet dat zeker niet in alle gevallen. Als het systeem naar behoren werkt is de hond weg. Tot zover geen verschil tussen de Springer en aan de lijn. Werkt het systeem niet naar behoren dan kan een stevige ruk van een herder eindigen in een flinke valpartij waarbij de hond wordt meegesleurd. Dan toch liever een lijn die ik los kan laten.

sp
door spikkel - Oct 18, 2010 om 15:35
148 Antwoorden / 5 Vragen

Veel mensen met een hond naast de fiets zijn op weg naar een park, bos, strand enz.
Zonder auto heb je niet veel keus.

Zoals eerder geschreven leidt in tempo lopen op een harde ondergrond bij veel honden tot tot bloedens toe afgesleten nagels en kapotte voetzolen. Zeker als er onderweg is gezwommen door de hond.

ma
door mastereen - Oct 18, 2010 om 16:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

iemand die van zijn honde houd zal nooit zijn hond tot bloedens toe laten lopen over stenen en asfalt en als je al lange stukken fietst met je hond dan laat je hem altijd even rusten en bekijkt zijn zolen.
geloof me ik fiets al jaren met de springer en het voldoet mij prima handen aan het stuur springer goed afgesteld en als de hond wat moet doen zie je en voel je dat.
tenminste als je een bent met je hond.

en het is gezond voor de hond (blijft slank) en ook voor zijn baas is het een prima training.
maar je kan er pas over oordelen als je er mee gefietst hebt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2010 om 16:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Even voor hen die het zielig vinden een hond naast de fiets te laten lopen:

Ze, de stabij (wetterhoun) van onze dochter, is gewend om dagelijks vele kilometers te lopen. Zowel met een lopende begeleider dan fietsend. Zonder springer.
Waar ze los kan lopen i.v.m. verkeer, loopt ze los. Zij bepaalt het tempo!
Wij wonen aan de rand van de bebouwde kom: na 150 mtr. komen we in een buitengebied met meteen een dalende helling van 4 % en loopt dán nog hard voor de fiets uit, in de berm!
Dat houdt in dat wij haar, wanneer ze nog maar kort uitgelaten is, niet bij kunnen houden op de fiets. Wanneer ze een keer naar de linkerkant van de weg loopt dan reageert ze meteen op het commando: Right! en gaat naar de rechterkant. Komt er een auto aan dan gaat ze op het commando: Wachten! direct rechts naast de stilstaande fiets wachten.
Wanneer ze die 10 km met me loopt, dan is ze op terreinen van Natuurmonumenten loslopend. Ze blijft mooi naast me, maar zij bepaalt het tempo.
Wanneer ze voor een plas o.i.d. even achterblijft, stop ik. Snuffelt ze, dan fluit ik één keer een L in Morse en dan staat ze er weer.
Af en toe een stuk over asfalt lopen/rennen is goed voor de nagels: ze hoeven niet geknipt te worden. Bloedende kussentjes heeft ze nog nooit gehad! Dat zou ik mezelf niet vergeven.

Dus het is niet zo somber als het door sommige wordt voorgesteld, want de hond heeft er lol in en gaat graag mee aan de fiets en lopend.
In tegendeel tot een auto: Daar moet ze in getild worden. Uit zichzelf gaat ze niet, zelfs als je daar iets in legt wat ze hééél lekker vindt. Dat zal ze gedurende de rit niet opeten, ook al ligt het naast haar. Maar soms moet ze wel mee in de auto.

H.

tdehond
door tdehond - Oct 18, 2010 om 16:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ hrdwerrorman

Mijn voorkeur gaat uit naar een aangelijnde hond naast de fiets, tenzij men in een park fietst waar loslopende honden zijn toegestaan.

gi
door ginyt - Oct 18, 2010 om 16:47
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=radconsu schreef op maandag 18 okt 2010, 13:35]Jullie zijn allemaal goed verkeerd bezig.
In de eerste plaats is een hond geen duurloper maar een hardloper. Kilometers naast de fiets bij 10 tot 15 km/uur doe je hem/haar beslist geen plezier mee. Uitsluitend en alleen omdat het beest zo aanhankelijk is en bij het baasje wil blijven, lijkt het aslof er niets aan de hand is.
In de tweede plaats zijn de kussentjes onder de poten van de hond absoluut niet geschikt voor duurloop op ruwe ondergond, zoals b.v. asfalt. Ik heb persoonlijk wel gezien dat ze tot bloedens toe beschadigd waren.
Ga dus wandelen met de hond, liefst in het bos, ook goed voor u.
Groet en fijne tijd met de hond,

Volgens mij wordt hier niet gesproken over duurloop.
Vraag: hoe kom je bij het bos met je hond?
Ik ben niet in het bezit van een auto, dus fiets ik iedere dag met mijn 2 honden zo'n 8 km heen en terug naar het hondenstrand. Mijn honden vinden het heerlijk, Niet de fietser bepaalt het tempo, maar de hond. Wat de kussentjes betreft; Mijn honden lopen zoveel mogelijk in de berm en hebben nooit kapotte kussentjes.
Het lijkt mij toch dat de meeste mensen goed in staat zijn om in te schatten wat een hond leuk vindt en wat hij aan kan.MIsschien moet u eens naar de Dog Whisperer kijken

sp
door spikkel - Oct 18, 2010 om 16:54
148 Antwoorden / 5 Vragen

TS overweegt de aanschaf van een Springer. Het is niet bekend wat voor uitlaatroute er gebruikt zal worden. Bij overwegend harde ondergrond (fietspaden door natuurgebied zijn ook vaak van asfalt) kan het voorkomen dat de nagels van de hond teveel afslijten en de voetzolen beschadigen. Dit is per hond heel verschillend. Ik heb 2 Witte Herders gehad, met de ene kon ik rustig elke dag 10 km fietsen door de duinen waarbij de hond los liep, de andere kon ik hoogstens eens in de 2 weken meenemen. Alvorens veel geld uit te geven aan een Springer zou ik het toch eerst met een lijn proberen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 18, 2010 om 17:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben het met dit antwoord volkomen eens. Die rode duimen moeten zich schamen.
De bouw van een hond is niet bedoeld om 10 km te rennen. Wat dacht je van al die kleine steentjes op de fietspaden.
Ga daar eerst zelf eens rennen op je blote voeten.
Een oudere hond krijgt vaak gewichtsproblemen.
Daar merk je niets van, want een hond geeft geen pijnsignalen.
En de stakker moet nog steeds dezelfde afstand naar het bos rennen als vroeger.
Hond naast de fiets ? Een kort stukje ja, De hond stamt af van de wolf, een wolf rent ook geen 10 kilometer

=radconsu schreef op maandag 18 okt 2010, 13:35: Jullie zijn allemaal goed verkeerd bezig.
In de eerste plaats is een hond geen duurloper maar een hardloper. Kilometers naast de fiets bij 10 tot 15 km/uur doe je hem/haar beslist geen plezier mee. Uitsluitend en alleen omdat het beest zo aanhankelijk is en bij het baasje wil blijven, lijkt het aslof er niets aan de hand is.
In de tweede plaats zijn de kussentjes onder de poten van de hond absoluut niet geschikt voor duurloop op ruwe ondergond, zoals b.v. asfalt. Ik heb persoonlijk wel gezien dat ze tot bloedens toe beschadigd waren.
Ga dus wandelen met de hond, liefst in het bos, ook goed voor u.
Groet en fijne tijd met de hond,
Kees

ma
door mastereen - Oct 18, 2010 om 17:21
4 Antwoorden / 0 Vragen

hay Babe,
ik heb jaren met een sterke Groenendaler reu gefietst aan de springer en dit gaat echt heel goed toutje laat ook los als de hond de andere kant van een paaltje pakt.
en om op je vraag terug te komen het is toegestaan, je mag zelfs met 2 honden aan de fiets je voortbewegen,
vroeger was dit 1 hond.
ik hoop dat je een heerlijke tijd tegemoed gaat met je hond aan de springer.

groeten , Co v d Steen

cyberbabe
door cyberbabe - Oct 18, 2010 om 17:26
25 Antwoorden / 34 Vragen

Geinig hoe het over van alles gaat behalve of het wel of niet toegestaan is. Op een reactie of 2, 3 na waarin gemeld wordt dat het wel mag.
Laat ik daar dan maar van uit gaan.

Over het waarom, waar, hoe lang en alle andere zaken heb ik al een eigen mening, dus wat mij betreft is de vraag nu beantwoord.
Dank u wel.

genius
door genius - Oct 18, 2010 om 17:37
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 18 okt 2010, 17:05]. . . . . De hond stamt af van de wolf, een wolf rent ook geen 10 kilometer . . . . . . Onzin, klinklare onzin ! Sla de boeken er maar eens op na, en geef dán pas een reactie! Een wolf (complete roedel) "verkast" 's-nachts van het ene gebied naar het andere en kan zelfs afstanden van 20- tot 30 km. afleggen alvorens te rusten! Het grote verschil is dat een wolf dit zijn hele leven lang doet en een hond, als huisdier, 5 tot 10 km. af en toe!

lorenza
door lorenza - Oct 18, 2010 om 17:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk naar de reactie met de meest opgestoken groene duimen.

Ik zie wel eens eens fietsers die dan met een rotgang zhun hond ernaast laten rennen, ook zelfs als het heet weer is. Ik kan het dan niet laten om zo'n iemand iets na te roepen...
Hooguit 5 km door het bos in een rustig gangetje, dat vind ik dan net acceptabel, want uiteindelijk moet de hond er op de eerste plaats plezier aan beleven en niet de fietser. Als de hond moe wordt, moet de fietser stoppen.
Maar het liefst zie ik helemaal geen honden naast een fiets.

ar
door argede2010 - Oct 18, 2010 om 18:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
Ik fietste altijd met mijn 2 mechelaars
daarvoor gebruikte ik een losse riem met 2 aftakingen
Als er wat gebeuren zou hoef ik alleen maar de riem los te laten en af te roepen dan blijven ze netjes liggen maar daarvoor zijn voor getraind KNPV
En hellaas heb ik er een in moeten laten slapen na een operatie aan de baarmoeder waardoor ze een bloedpropje in de bloedbaan kreeg bij haar achterpoten en verlamt raakte
Mijn vrouw gaat nu met de andere hond aan de scootermobiel en op het kruispunt geeft ze het commando Over en de hond blijft dan netjes op de groenstrook lopen
Een geleider moet als hij fiets zorgen dat de hond niet voorbij het voorspatbord loopt en de hond moet er plezier aan hebben
Een sprinter vind ik maar niks
Heb je ooit een politie hondengeleider gezien die z`n hond aan een sprinter had

ja
door jans2 - Oct 18, 2010 om 18:38
311 Antwoorden / 4 Vragen

Om even op uw vraag terug te komen, na enig gegoogle blijkt het voeren van een dier naast de fiets aan een "leizeel" in BELGIE verboden. In de Nederlandse regels vind ik er niets over terug. Ik heb er ook nooit wat van gemerkt in de 30 jaar dat ik met enthousiaste honden ergens naartoe fiets. Weleens een gek die mij "dierenbeul" toeschreeuwde toen ik mijn hond niet bij kon houden, maar nooit politie. Ik heb nooit gebruik gemaakt van een Springer, omdat ik het veiliger vind contact met de hond te hebben middels een lijntje/riem en dan natuurlijk de hond rechts van de fiets. Maar er lijkt geen regel te zijn.

an
door ankei - Oct 18, 2010 om 23:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Mijn hond loopt ook al jaren naast de fiets met een springer. Voor die tijd heeft hij jaren naast mijn schootmobiel gelopen. Mensen vonden dat altijd erg zielig maar hij genoot ervan! Hij wilde absoluut niet meerijden en vaak het liefst nog sneller lopen als dat ik wilde rijden. Zo ook met de fiets.

Hij heeft nog nooit ergens last van gehad. Geen bloedende pootjes niks! Ik heb idd er wel op gelet om niet te gaan rijden/fietsen als het asfalt te warm is. Dat werd mij ook aangeraden door de dierenarts-assistente.

Toen ik weer kon fietsen en dat ook met mijn hond wilde gaan doen ben ik op zoek gegaan naar informatie over de verschillende systemen en de veiligheid voor zowel mijzelf als mijn hond. De springer kwam het beste uit de bus en werd door meerdere sites/winkels/bekenden en dierenarts aangeraden en ik heb er geen moment spijt van gehad! Mijn hond is er nog steeds gek op en als hij zijn tuigje ziet weet hij wat dit inhoudt: fietsen of met de auto mee en nog steeds kan hij dan niet wachten om met me mee te gaan.

Over het contact met je hond aan de springer: dat heb je wel. Vooral als je je hond door en door kent.

sp
door spikkel - Oct 19, 2010 om 10:03
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladdermuis schreef op maandag 18 okt 2010, 18:43]De vraag was of het verboden is een hond naast de fiets aan een "springer" mee te voeren.
Er is nog maar weinig duidelijkheid wat dat betreft. Wel een boel prietpraat over honden aan een lijntje en zo. Kan men zich niet beperken tot een antwoord op de vraag. Ik weet het ook niet, maar ga niet zitten zeuren over het uitlaten van mijn hond.

Zie reactie en tevens topantwoord hieronder. Om 13.20 uur was er al duidelijkheid.

[quote=mastereen schreef op maandag 18 okt 2010, 13:20]hay Babe,
ik heb jaren met een sterke Groenendaler reu gefietst aan de springer en dit gaat echt heel goed toutje laat ook los als de hond de andere kant van een paaltje pakt. en om op je vraag terug te komen het is toegestaan, je mag zelfs met 2 honden aan de fiets je voortbewegen, vroeger was dit 1 hond.
ik hoop dat je een heerlijke tijd tegemoed gaat met je hond aan de springer.
groeten , Co v d Steen

Omdat niet iedereen goede ervaringen heeft met een Springer of een hond heeft (gehad) met snel slijtende nagels / kwetsbare voetzolen willen deze mensen daarvoor waarschuwen. Lijkt me niets mis mee.

jd
door jdh - Oct 19, 2010 om 10:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Werk ook al jaren met de springer met 2 honden. Ideaal om er voor te zorgen dat de honden beweging krijgen. Wel moet het natuurlijk rustig worden opgebouwd en waar het kan heeft een zachte ondergrond natuurlijk voorkeur. Over het algemeen is er bij een asfaltweg ook een strook berm aanwezig en door de bos of langs het strand is er ook geen probleem. Wel heb ik de lijn van de springer wat moeten aanpassen om de honden in de berm te kunnen laten lopen.

De dierenarts was verbaasd over de lage ritme van hartslag bij de honden, ook voor honden is sport goed.

In al deze tijd is er nog nooit een agent geweest die me op de springer heeft aangesproken dus ik ga er vanuit dat er nergens een wet te vinden is dat het niet zou mogen. Jammer dat er zo negatief wordt gereageerd, als er mensen zijn die honden de beweging gunnen die ze nodig zijn. Ben het met de vergelijking van de roedel wolven dan ook eens. Natuurlijk heb ik ze ook regelmatig los lopen als ik fiets maar helaas mag dat lang niet overal (gemeentelijke wetgeving).

vl
door vladdermuis - Oct 19, 2010 om 11:53
31 Antwoorden / 11 Vragen

De vraag was of het verboden is een hond naast de fiets aan een "springer" mee te voeren.
Er is nog maar weinig duidelijkheid wat dat betreft. Wel een boel prietpraat over honden aan een lijntje en zo. Kan men zich niet beperken tot een antwoord op de vraag. Ik weet het ook niet, maar ga niet zitten zeuren over het uitlaten van mijn hond.

maassteen
door maassteen - Nov 27, 2010 om 14:54
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=cyberbabe schreef op maandag 18 okt 2010, 17:26]Geinig hoe het over van alles gaat behalve of het wel of niet toegestaan is. Op een reactie of 2, 3 na waarin gemeld wordt dat het wel mag.
Laat ik daar dan maar van uit gaan.

;-) Het mag. Wat ik mezelf ooit heb afgevraagd is : moet je hond links of rechts lopen naast de fiets. Vanuit de o.a politiehondenopleiding zegt men dat links naast de fiets laten lopen logischer is want van oudsher hoorde een politieagent/douanier/marechaussee etc. zijn rechterhand vrij te hebben om een wapen ter hand te nemen, sabel, pistool, bullepees.
Tegenwoordig zou ik toch voor rechts laten lopen kiezen met m'n hond ;-)
Enne, een ledlampie aan de halsband, dat is wel zo veilig 's avonds.

ma
door mali2012 - Nov 24, 2012 om 13:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het is gewoon toegestaan. Daarnaast voor iedereen die het oh zo zielig en gemeen vinden, ik fiets dagelijks ruim 10 km met mijn honden en jawel aan de springer om de beurt, en daarnaast nog de gewone wandelingen. Mijn oudste hond van ruim 11 jaar loopt dagelijks nog ruim 3 km naast de fiets. Totaal geen enkele problemen met gewrichten, poten of wat dan ook. Dat moet je natuurlijk ook opbouwen en niet van de een op de andere dag verzinnen. Allemaal zijn ze HD en ED vrij. Dus wie die onzin met oudere honden en gewrichten bedenkt... tja dat zullen misschien honden zijn die de hele dag als vloerkleed voor de openhaard liggen en ineens vol moeten bewegen, maar mijn honden sporten ook nog een paar keer per week zeer intensief en tot op zeer hoge leeftijd. Dat wil zeggen nog schuttingen springen van 1.80 hoog en 1 meter hoog. Rust roest zeggen ze en dat geld zeer zeker voor honden.

van leyden
door van leyden - Nov 24, 2012 om 14:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=radconsu schreef op maandag 18 okt 2010, 13:35]Jullie zijn allemaal goed verkeerd bezig.
In de eerste plaats is een hond geen duurloper maar een hardloper. Kilometers naast de fiets bij 10 tot 15 km/uur doe je hem/haar beslist geen plezier mee. Uitsluitend en alleen omdat het beest zo aanhankelijk is en bij het baasje wil blijven, lijkt het aslof er niets aan de hand is.
In de tweede plaats zijn de kussentjes onder de poten van de hond absoluut niet geschikt voor duurloop op ruwe ondergond, zoals b.v. asfalt. Ik heb persoonlijk wel gezien dat ze tot bloedens toe beschadigd waren.
Ga dus wandelen met de hond, liefst in het bos, ook goed voor u.
Groet en fijne tijd met de hond,
Kees

Jij bent verkeerd bezig makker.
Een hond stamt af van de wolf, die zijn urenlange drijfjachten op prooi gewoon.
Er is dus geen enkele reden om niet met je hond te gaan fietsen.
Bovendien is dat ook helemaal afhankelijk van het ras>> met een pinkinees is het een heel ander verhaal als bijvoorbeeld een herdershond.
Voor sommige rassen is het zelfs noodzaak om elke dag flink wat kilometers te maken om ongewenst gedrag te voorkomen.

Tip
Kijk eens wat vaker naar Ceasar in plaats van hier je onzin neer te plempen.

ma
door mali2012 - Nov 24, 2012 om 15:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 24 nov 2012, 14:22][quote=radconsu schreef op maandag 18 okt 2010, 13:35]Jullie zijn allemaal goed verkeerd bezig.
In de eerste plaats is een hond geen duurloper maar een hardloper. Kilometers naast de fiets bij 10 tot 15 km/uur doe je hem/haar beslist geen plezier mee. Uitsluitend en alleen omdat het beest zo aanhankelijk is en bij het baasje wil blijven, lijkt het aslof er niets aan de hand is.
In de tweede plaats zijn de kussentjes onder de poten van de hond absoluut niet geschikt voor duurloop op ruwe ondergond, zoals b.v. asfalt. Ik heb persoonlijk wel gezien dat ze tot bloedens toe beschadigd waren.
Ga dus wandelen met de hond, liefst in het bos, ook goed voor u.
Groet en fijne tijd met de hond,
Kees

Jij bent verkeerd bezig makker.
Een hond stamt af van de wolf, die zijn urenlange drijfjachten op prooi gewoon.
Er is dus geen enkele reden om niet met je hond te gaan fietsen.
Bovendien is dat ook helemaal afhankelijk van het ras>> met een pinkinees is het een heel ander verhaal als bijvoorbeeld een herdershond.
Voor sommige rassen is het zelfs noodzaak om elke dag flink wat kilometers te maken om ongewenst gedrag te voorkomen.

Tip
Kijk eens wat vaker naar Ceasar in plaats van hier je onzin neer te plempen.

Idd. en daarnaast mag hij zich wat meer verdiepen in het fenomeen wolf...

genius
door genius - Nov 24, 2012 om 15:21
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mali2012 schreef op zaterdag 24 nov 2012, 13:24]

Dit is op dit moment off-topic! TS heeft dit in [u]2010[/u] geplaatst!

Gelieve geen oude koeien uit de sloot te halen!

Dank!

ma
door mali2012 - Nov 24, 2012 om 20:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=genius schreef op zaterdag 24 nov 2012, 15:21][quote=mali2012 schreef op zaterdag 24 nov 2012, 13:24]

Dit is op dit moment off-topic! TS heeft dit in [u]2010[/u] geplaatst!

Gelieve geen oude koeien uit de sloot te halen!

Dank!

Wat een raar beleid... net of dat nu totaal niet meer van toepassing is. Gezien de reacties wel degelijk....