ts
door tsjakha Nov 14, 2015 om 12:54
Auto & vervoer

Nissan Disconnected

Een steeds groter wordende groep Nissan kopers die de afgelopen 2 jaar na misleidende reclame de innovatieve, tegen een meerprijs van 2000 euro, Conncted uitvoering hebben gekocht krijgen sinds 2013 geen navigatie updates van de fabrikant wat het navigeren feitelijk onmogelijk maakt tenzij de situatie ter plekke ongewijzigd is. Klagen bij de dealer of importeur heeft geen zin men geeft aan dat de meest actuele versie uit 2013 is geplaatst, strikt juridisch juist maar anno 2015 in het computer en online tijdperk een enorme arrogante misser. Al maanden wordt gemeld dat een betaalde update aanstaande is waarvoor het standaardtarief 185,- euro bedraagt, echter nog steeds geen concrete levering, en mocht dat het geval zijn betreft deze update feitelijk het met terugwerkende kracht leveren van de producteigenschappen die bij levering als verondersteld aanwezig hadden moeten zijn.

5826 15 Rapporteer

go
door gompietje - Nov 14, 2015 om 14:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tjakha,

Rij zelf ook een Nissan Qashqai en ben het helemaal eens met jou bericht, het is van de zotte dat er nog steeds geen update beschikbaar is en dat je het moet doen met kaart uit 2013.
Volgens mij is Nissan daar Unique in op een negatieve manier en is geen ander automerk die de klant zo laat barsten
Ook vind ik de reclame op de televisie misleidend waarin Nissan propagrandeert dat het innoventief is, ze kunnen nog niet eens zorgen voor zoiets simpels, als behoorlijk ge-update kaart materiaal.

he
door henkiepenkie2 - Nov 14, 2015 om 15:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat probleem met de SD kaart van Nissan verdient de aandacht van de media. Als Nissan het niet goedschiks wil regelen, dan maar kwaadschiks.
Ook bij RADAR is dit probleem inmiddels aangekaart.

Deze discussie duurt nu al meer dan twee jaar op het Qashqai Passion forum zonder enige geloofwaardige reactie van Nissan.nl of Nissan.eu.
Zie de frustraties van Nissan rijders op:http://www.qashqai-passion.nl/index.php?topic=5984.0

he
door henkiepenkie2 - Nov 14, 2015 om 16:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals de link:
http://www.qashqai-passion.nl/index.php?topic=5984.new;topicseen#new

jo
door joi - Nov 14, 2015 om 16:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het met de vorige schrijvers geheel eens.
Zelf rij ik ook in een Nissan Qashqai van 2015 en dus ook met een SD card van 2013.
Het enige wat Nissan zegt is dat het de meest recente versie is.
Vóór deze Nissan Qashqai een Kia Sportage gehad waarbij Kia Nederland ook problemen ondervond met updates. Kia erkende later deze problemen en bood toen een update voor 5 jaar van €199,00 aan.
Het zou Nissan sieren ook is iets te gaan doen aan de nu al veel te lang bestaande onvrede die overal te horen en te lezen valt.

he
door henkiepenkie2 - Nov 14, 2015 om 16:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Alles over de Nissan SD kaart is ook hier te lezen:

http://www.qashqai-passion.nl/index.php?action=search2;params=eJwtkDFuwzAMRa9SdOnyBkkUKXvvDXIAw7EFpK0bF4rbIIAPXybIRj6Sn_wc57_xPNV5f9vj_rof2yNCegQjGoWeHMhKyqRAiqSEdCQhG7mQPUjkjtyj3lBIXnWBgBWspwRKpCQ0EoXoUmSUGIg-4lxQB4oaWtAO7bGA-CG-S5CMKGKIC0YsYX5exhQzrCO6cqKoW7ic1uswrd8_S92qm7mj3-NnnbZhPS-3J1nbNswfzbO5XqYn8azVpT4-ckd1bNPJ4eH95Wsc2_YPUr9ROA..;start=0

qa
door qashbox - Nov 14, 2015 om 16:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Rij nu mijn derde Nissan QashQai en zou wel eens mijn laatste kunnen zijn. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat de Nissan Importeur zoveel rijders in de kou laat staan als het gaat om een
actuele SD-kaart te leveren bij een nieuwe wagen van rond de 30 Mille! 2 jaar oude "mapkaarten" zijn
dan niet echt actueel meer te noemen.
Ik sluit me dan ook aan bij de eerdere klagers: met zoveel ontevreden gebruikers zou je toch gaan denken dat er een lampje bij de Nissan.nl moet gaan branden? Of is bij hun het licht al uit?

wy
door wybert - Nov 14, 2015 om 19:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het verouderde kaartmateriaal spoort überhapt niet met de 'innovation that excits' slogan waarmee Nissan klanten werft. Maar wat naast de mankementen die het kaartmateriaal met zich meebrengt, is het niet klantgericht te noemen hoe Nissan zich opstelt in deze kwestie. Klanten worden al lange tijd in onzekerheid gelaten en het heeft er de schijn van dat, als er dan eindelijk eens een kaartupdate zou komen, waar al lang naar gesmacht wordt, je gewoon nog eens flink naar de kassa mag.
Natuurlijk blijf je als bestuurder verantwoordelijk, maar ook de verkeersveiligheid komt in het gedrang, want er worden verkeerde commando's gegeven. Je verwacht echt iets anders wanneer je voor het eerst niet meer met een raam Tommy rijdt van ruim 100 euro, maar met een veel duurder systeem! Nissan wakker worden! Ga serieus om, het wordt al lang genoeg aangekaart. Er wordt geadverteerd door jullie met de nieuwste generatie, maar het kaartmateriaal is real old school! Doe wat je beloofd.

aurora1
door aurora1 - Nov 14, 2015 om 22:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zet anders intussen de gratis app Map Factor op uw smartphone. Werkt via GPS en is bij de tijd (voor zover ik die tot dusver gebruikt heb en dat is inmiddels enige jaren) en met duidelijke instructies: klik hier.

Gr
door Grunn1 - Nov 15, 2015 om 11:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is niet alleen bij Nissan. Heb zelf een Renault Clio met medianav. Eens per jaar komt er een update uit die je kan kopen voor 99 euro en dan nog krijg je kaart materiaal die al meer dan een half jaar oud is. Elk 4e kwartaal komt er een update met kaarten die in het 2e kwartaal gemaakt zijn.
Als je een nieuwe auto wilt met ingebouwde navigatie zal je er 1 moeten kopen met navigatie van tomtom of garmin maar niet met dat eigen gemaakte troep.

Maar om gelijk te stellen dat navigeren onmogelijk is met verouderd materiaal is grote onzin zeker als het nog amper 2 jaar oud is. Ik zou zeggen kijk goed naar de borden en je komt er wel uit.

ed
door ed2015 - Nov 15, 2015 om 12:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde zaak dat ook een dik betaalde update kennelijk geen motivatie is voor Nissan om jaarlijks aan te bieden. Als klant voel je jezelf behoorlijk in d ekou staan.

j.
door j.eleven15 - Nov 15, 2015 om 12:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vara Kassa,

Allereerst komt Nissan zijn afspraken niet na w.b.t. elk jaar een nieuw sd kaartje.
In januari 2014 kwam nissan met de Qashqai type J11 Connect LCN2.
deze wagen werd geleverd met type sd kaartje 25920-4EA0B.

Op de HERE site van Nissan word tot op heden aangegeven dat men met de Qashqai J11
over de nieuwste update beschikt.
http://nissan.navigation.com/product-list/Catalog/Catalog_Qashqai_2013_LCN2kai/en_GB/NissanEMEA/EUR

In januari 2015 heeft nissan dezelfde map data uit de 25920-4EA0B overgezet op een LCN2 sd kaartje gezet met het type 25920-4EA0C.
dit kaartje is overigens niet eens aan te schaffen op hun HERE site !!
dat betekend dus dat men het zelf ook niet helemaal correct hebben uitgevoerd.

vanaf januari 2015 probeer ik al bij de afd klantenservice van nissan , incl hun facebook site
een direct antwoord te krijgen. men schuilt zich achter de tekst, ga naar uw nissan dealer of check
de nissan HERE site. !!

Innovatief noemt men dat. Om over de (niet toegevoegde) Apps nog maar te zwijgen. Dit is
allemaal een misleidende reclame stunt.
Ja, de Apps daar mag men na 2jaar gebruik voor gaan betalen met een abbo. zonde van je geld.

Ik nodig u graag uit voor een rondje haarlemmermeer. voor mij bekend terrein maar voor de
Connect zijn veel stukken nog groen. kan niet anders zeggen dan jammer en zeker niet van deze tijd om zo te moeten navigeren.

sp
door sprokkie - Nov 18, 2015 om 21:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap ook niet dat er kaarten uit 2013 worden geleverd in navigatie systemen in 2015.
Het betreft niet alleen de qasqai maar ook de andere typen van Nissan.

door 1953 - Nov 19, 2015 om 00:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sprokkie schreef op woensdag 18 nov 2015, 21:41]Ik snap ook niet dat er kaarten uit 2013 worden geleverd in navigatie systemen in 2015.
Het betreft niet alleen de qasqai maar ook de andere typen van Nissan.

Is een algemeen verschijnsel wat bij veel automerken, al ruim 6 jaar, voorkomt en dan kunt u mogelijk tegen flinke betaling updates bemachtigen.

U zit dan in een wurgpositie: slikken of stikken!

Als bij de aankoop van een auto door de koper geen onderzoek hierover wordt gedaan, doorvragen omtrent de ingebouwde autonavigatiesysteem dan zal de verkopende partij ook niet antwoorden, wat bij het navigatiesysteem wordt geleverd, de 'gratis' updates/upgrades en de frequenties daarvan, of er kosten ook worden geheven voor die updates/upgrades en op welke website dat gebeurd en hoe de updates/upgrades in uw ingebouwde navigatiesysteem geraakt. Middel een usb-stick of tegen meerkosten door de garagist/dealer wordt gedaan (tijdens het onderhoud)?

Software van uw auto wordt en moet ook via uw garagist/dealer geschieden. Monopolypositie!

ed
door ed2015 - Dec 12, 2015 om 15:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dec 2015 en nog steeds geen nieuwe update. Here, de kaartleverancier geeft aan dat ze recent materiaal ter beschikking hebben gesteld aan Nissan en dat men daar aan het werk is. Mogelijk begin 2016 een nieuwe kaart dus.

Dat is drie jaar na de vorige.. niet echt een regelmatige update ( of de volgende moet in 2019 komen dan is de regelmaat een keer per drie jaar ;(

he
door henkiepenkie2 - Dec 12, 2015 om 16:07
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat 1953 schrijft is jammer genoeg allemaal juist! Ware het niet dat een consument die gedurende het jaar 2015 een nieuwe Nissan koopt, redelijkerwijs mag aannemen dat een meegeleverde SD kaart van de navigatie eveneens van datzelfde bouwjaar is.

Dat is ook de mening van de juridische afdeling van de Consumentenbond. Zij adviseren zelfs om met dit probleem naar de geschillencommissie of de kantonrechter te gaan.

Je hoeft dus niet specifiek naar een actuele SD navigatiekaart te vragen. En een dealer die verzwijgt dat de SD kaart uit 2013 is, is ook niet eerlijk.

In deze geldt, "wie zwijgt, die liegt" want het SD schandaal is bij iedere dealer bekend.

De meest recente informatie van Nissan is, dat zij nog niets kunnen zeggen over een op handen zijnde update, ook niet in het eerste kwartaal van 2016!!

Dat betekent concreet dat een ieder die zijn auto in 2016 laat afleveren, een DRIE JAAR OUDE navigatie SD kaart meegeleverd krijgt.

Dat een merk/bedrijf als NISSAN / RENAULT zich dat kan permitteren, zegt dat genoeg over de ARROGANTIE van dat bedrijf en moet je je als consument maar afvragen in hoeverre zij te vertrouwen zijn als het in de eerste drie jaar op serieuze garantie aanspraken aankomt.

Dan geven zij waarschijnlijk ook niet thuis en hullen zij zich in stilzwijgen. Dus potentiële Nissan koper, bezint eer gij begint!

Gr
door Grunn1 Dec 25, 2015 om 15:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is logish dat niet de nieuwste software update aanwezig is aangezien er veel tijd kan zitten tussen het maken en afleveren van een auto. Sommige nieuwe autos staan al wel een jaar bij de fabriek voordat ze als "nieuw" bij een dealer terecht komen.
Echter moet ik wel zeggen dat dit dan wel weer goed is geregeld bij Renault. Op het moment dat je je nieuwe auto krijgt en online registreerd kan je in de eerste 3 maanden gratis de meest recente update gratis downloaden.