Mi
door Mirjam van Riel Oct 13, 2016 om 21:03
Auto & vervoer
Sparta actieradius misleidend

Ik heb een nieuwe Sparta Ion Mi8 gekocht met een 400W accu. In de gebruiksaanwijzing en op de site van Sparta stond dat je er op tour tussen de 40 en 90 km mee kan rijden. Ik heb inmiddels 1.000 km gefietst en haal nooit meer dan 44,5 km eruit. Ik berijd de fiets goed, schakel op en het waren allemaal lange fietstochten op vlak terrein. Meermalen contact met de dealer en later Sparta waarbij de accu werd doorgemeten geeft een gemiddeld resultaaat van 44,3 km.Ik vind dat te laag voor een nieuwe accu en fiets. Vanaf nu kan het verbruik alleen maar afnemen. Inmiddels zie ik op de site van Sparta dat het actieradius schema is vernieuwd. Ineens kan je er maar tussen de 35-50 km per uur mee rijden. Ik heb gevraagd om een accu van 600 W met de bijbetaling die ik destijds bij aanschaf zou moeten doen 315 Euro en niet de volle 800 Euro. Dit wordt afgewezen. De accu voldoet aan de specs. Tussen de 40 en 90 km.  Ik ben hier heel boos om en voel mij zwaar bedonderd. Sparta nog dealer geven iets toe. Het kan toch niet zo zijn dat je een accu verkoop waarbij je tussen de 2 en 5 uur kunt fietsen... Dat is veel te breed. Als ik dat destijds had geweten had ik een grotere accu gekocht. Ik vind dit een kwalijke zaak voor een zo goed merk als Sparta maar vind ook dat de dealer zich anders had kunnen opstellen en inschikkelijker kon zijn. Wat kan ik hier, naast inroepen van juridische ondersteuning want zo boos ben ik, nog in bereiken? Zijn er medestanders die hier ook tegenaan lopen?

11887 19 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Oct 13, 2016 om 21:59
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, toen ik mijn fiets kocht (géén Sparta trouwens) ging ik er van uit dat, gezien de vele publicaties op dit gebied, de accu het ongeveer de helft van de geadverteerde 90 km zou volhouden en dat klopt heel aardig. Je moet door de marketingtrucs heenkijken. Auto's helen ook niet het verbruik waarmee geadverteerd wordt. Fact of life dus je kan er maar beter aan wennen. De fiets haalt vast in het lab op de rollerbank de gepubliceerde 90km.

sw
door swat1500 - Oct 13, 2016 om 22:06
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ben helaas ook bang dat u geen andere acc kan eisen onder de door u gestelde voorwaarden. De 90 km is waarschijnljik alleen haalbaar met een verderlichte bestuurder, windkracht 5 in de rug en de stand met de minste ondersteuning. Het door u haalbare actieradius valt binnen de specificaties zodat er geen sprake is van een gebrek. Daarnaast heeft u uitsluitend te maken met de dealer. Rechtstreeks kunt u van Sparta niets verwachten.

ph
door philip36 - Oct 14, 2016 om 00:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp niet dat u met een volle  400wh accu maar 45 km kunt rijden.

In onze electrische fietsen zitten accu's van 235 wh (26V, 9Ah).
We hebben in totaal 4 van deze accu's, nu 6 jaar oud, elke accu zo'n 65 keer opgeladen.
Elke accu nog goed voor een afstand van 70 km.

Dit in de laagste (eco) trapondersteuning met als nodig zo nu en dan extra ondersteuning bij wind tegen.

De vraag is dan of de fiets van u zoveel meer energie vraagt voor dezelfde afstand of dat de capaciteit van de accu geen 400Wh is.
Ik weet niet hoe men de capaciteit van uw accu gemeten hebben, de accu voldoet aan de spec's maar als deze verkocht is als een 400Wh accu en deze is b.v. maar 300Wh klopt dat natuurlijk niet.

U zegt dat de accu is doorgemeten, weet u ook hoe ze dat gedaan hebben?
Anders eens bij een accuwinkel vragen of zij de capaciteit voor u kunnen meten.

jo
door jorisw - Oct 14, 2016 om 09:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

44,5 zit toch ook tussen de 40 en 90km?

Er zijn zoveel variabelen, dat het onmogelijk is om een preciezere inschatting te maken van de actieradius:

- gewicht van de fietser
- weersomstandigheden (wind, temperatuur)
- de weg (kinderkopjes vergen veel meer energie dan nieuw asfalt)
- terrein (is het volkomen vlak of zitten er heuvels/bruggen e.d. in)

Als je zelf fietst merk je bij al deze dingen ook dat het ene veel zwaarder of lichter is dan het andere. Dat is voor een accu niet anders. Als ik 80km over licht terrein (vlak, weinig wind, mooi asfalt) fiets op mijn racefiets hoef ik niet veel te eten en te drinken. Waait het flink, en zitten er slechtere wegen en wat bruggen in het traject, dan moet ik toch echt wat meer voeding hebben om het vol te houden.

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 10:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, je hebt helemaal gelijk. Daarom ben ik 1000 km lang gaan testen en heb alle ritten en omstandigheden bijgehouden. Allemaal bij mooi weer, vlak land, goed opschakelen, lange fietspaden in buitengebied, weinig stoplichten en continu op tour gefietst zo rond de 23 km per uur. Mijn gewicht is hetzelfde gebleven in deze tijd :). Daarom is het zo gek dat de prestatie zo laag is met een nieuwe fiets en accu. Ik zou zo graag willen fietsen zonder de hele tijd in angst te hoeven zitten of ik het met mijn accu wel haal. Ik ben niet sportief maar door het fietsen wil ik graag conditie opbouwen. Dat dacht ik door deze aankoop te bereiken. Ik ben boos en voel mij zwaar bedonderd.

mo
door mof - Oct 14, 2016 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

44.3 ligt tussen de 40 en 90 km.
Wat dat betreft bent u kansloos. Kan met het wegdek, tegenwind, helling etc. te maken hebben.
Ze hadden ook kunnen schrijven: tussen 40 en 500 km.
Dit is hetzelfde probleem als bij internet aanbieders: die bieden een maximum haalbare surfsnelheid aan maar garanderen die niet.

Trouwens: 35 - 50 km per uur is heel wat anders dan een actieradius van tussen de 40 en 90 km. Bij de eerste gaat het om de
snelheid die je kunt ontwikkelen, bij de tweede gaat het om een afgelegde afstand. Heeft u de website wel correct en nauwkeurig gelezen?

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 11:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo zet Sparta het ook neer, kansloos. Natuurlijk heb ik mij gehouden aan alle voorschriften en heb mijn ritten in een proeftijd van 1000 km gemaakt op vlak wegdek, weinig stoplichten, niet veel wind, mooi weer etc. op tour gemiddeld 23 km gereden. Netjes schema gemaakt en Sparta komt tot dezelfde conclusie (na doormeten door dealer 2x) 44,3 km. That's it. Vanaf nu kan dat alleen maar minder worden. Ook al krijg ikzelf geen gelijk , dat laat ik nu door een advocaat toch uitzoeken helaas, dan hoop ik toekomstige aankopers te steunen in het stellen van de juiste vragen. En ik hoop dat in dit geval Sparta zich gaat beraden over een eerlijke klanteninformatie en daardoor op termijn klatenbinding.

an
door annie van es - Oct 14, 2016 om 12:36
53 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb een Qwic fiets waar ik met de 470 Wh premium accu meer dan 120 km. kan rijden. Het ligt er natuurlijk aan of je veel ondersteuning gebruikt. Maar haal bij veel tegenwind zelfs nog bijna 100 km.

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 11:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Echt, ik ben vreselijk jaloers als ik dit lees. Gaat mij met mijn dure nieuwe fiets echt niet lukken.

vr1944
door vr1944 - Oct 14, 2016 om 12:59
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Bij rijden in een lage versnelling is het verbruik beduidend lager en geeft de beste ondersteuning omdat er dan minder druk is op de pendalen. Opschakelen of ondersteuning uitzetten doe je alleen met wind in de rug en/of heuveltje af. Het kopen van de zwaardere accu is zonde van je geld.

ha
door harryromijn - Oct 14, 2016 om 13:19
272 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel moet u zelf meetrappen om die 90 km bereik te halen ? 60 % van het benodigde vermogen of.. 95 %
Een electrische fiets is iets anders als een electrische brommer, waar je de voeten zelfs stil moet houden.

ro
door ronny530 - Oct 14, 2016 om 14:21
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De actieradius ligt binnen de marge van 40 tot 90 kilometer dus voldoet de actieradius aan de specificaties. De 40 tot 90 km actieradius kunt u vergelijken met het benzineverbruik van een auto in het stadsverkeer waarbij veel afremmen, stilstaan en weer optrekken van toepassing is ligt veel hoger dan snelweg verkeer waarbij voor lange tijd een constante snelheid aangehouden kan worden. Zo is het ook met een fiets die voorzien is van elektrische trapondersteuning het op gang brengen van de fiets kost veel meer energie dan het fietsen zelf en dat gaat weer ten koste van de actieradius. Als u de fiets voor het woon werk verkeer gebruikt dan zal de accu dus veel eerder leeg zijn dan als u op een mooie dag een lange tourrit gaat maken want de accu wordt dan niet zoveel belast, de andere factoren zijn hier al uitgebreidt toegelicht. Al zou u met korting een accu van 600 W krijgen dan zou u in theorie een actieradius 66,5 km halen maar in de praktijk zal dat toch minder zijn.

Ma
door Mat Matheij Oct 14, 2016 om 21:49
986 Antwoorden / 3 Vragen

Met alle respect voor uw rekenkunde zegt TS de fiets daarvoor niet te gebruiken. Stadsverkeer en dergelijke worden niet als zodanig vermeld. TS geeft aan dat er sprake is van vlak wegdek en niet van enig opstarten?
Het gaat er alhier niet om of de TS met een grotere accu wel zou kunnen fungeren maar of de bestaande niet al te rooskleurig is voorgesteld. En met de huidige voortschrijdende techniek levert remmen energie op.

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 11:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klop Mat. Ik heb 1000 km aan lange (voor mij dan) fietstochten in kaart gebracht op zelfde versnelling gereden onder eigenlijk prima weersomstandigheden. Het gaat mij idd om de manier van voorlichten i.c. verkopen van een fiets. Ik had dit zo graag eerder geweten dan had ik meteen een 600W accu gekocht. Nu kost mij dat 800 Euro ipv de 315 Euro die ik destijds bij aankoop van de fiets had hoeven te betalen. Omdat ik nu zo belemmerd wordt in de afstanden die ik kan fietsen (ik moet constant rekening houden met het feit dat ik nog maar 55% inhoud heb want anders kan ik niet terug) is veel fietsplezier verloren gegaan. Ik ervaar ook geen coulance bij Sparta of dealer. Ben zelf niet iemand die voor alles op de barricades gaat staan maar hierover maak ik mij heel boos. Voel mij ook onmachtig door de houding om mij heen.

ro
door roelfien 65 - Oct 14, 2016 om 14:56
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Sparta RX  Ion accu kan tot 65 km,ligt er aan hoe je hem gebruikt,als ik Eco rij kan ik er 85km mee,rij ik normaal zo,n 50 en op turbo dan ga je behoorlijk hard kom ik niet verder dan 25 km en dan moet ik mijn accu opladen.
Het ligt er ook nog aan of je wind mee of tegen hebt,in Eco rij je al behoorlijk licht,ik heb hem nu een half jaar en ook nog 2de hands,ben er heel tevreden mee,fiets word veel gebruikt en heb er al heel wat kilometers opzitten.
Moet wel zeggen deze fiets is blijkbaar goed onderhouden zag er nog als nieuw uit.

Ma
door Mat Matheij Oct 14, 2016 om 21:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om het potentieel van de accu in Ah. Voorts is geen enkel gebruik vergelijkbaar. Sparta maakt bij mijn weten geen accu's maar ook geen elektro motoren. Die worden door andere fabrikanten gefabriceerd. Door o.m. Bosch (motoren).

fr
door frits sangers - Oct 14, 2016 om 17:53
1 Antwoorden / Vragen

Helaas is de Accell group waar Sparta /Batavus /Koga/ Haibike zo star als wat,geen enkele consumenteninleving.
Alleen maar binnen halen maar service en achter je produkt staan ho maar.
Ik adviseer blijven zeuren om je recht ofwel je service cq coulance vanwege verkeerde voorlichting.
Ik wacht al 3/4 jaar op een utslag op de extra garantie regeling.
Dat is ook zeker nodig gezien de kwaliteit van de accu's te wensen overlaat.
Als dit consumenten bij de koop wordt verteld ,wordt er geen E-bike meer verkocht.
Succes!!

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 11:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Frits voor dit hart onder de riem. Ik heb het inmiddels bij een advocaat neergelegd. Wellicht overdreven maar naar een gewoon rustig gedaan normaal verzoek om coulance gebeurt er niets. Hopelijk bouw ik een casus voor toekomstige aankopers hiermee.

koekeloer
door koekeloer - Oct 14, 2016 om 19:03
562 Antwoorden / 18 Vragen

Uw accu voldoet toch aan de opgave, tussen 40 en 90 km ? wat piept u dan.

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 11:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan er in de 3e versnelling tussen de 4 en 5,5 uur mee rijden. Dat is wel een groot bereik.... Accu's boeten in na verbruik dus ik zit nu al onderaan wat behaalt kan worden. Kan alleen nog maar minder worden.  Ik piep omdat ik hard moet werken om een fiets van 2.5000 te kunnen betalen. Een eerlijker voorlichting zou zeer zeker een basis moeten zijn voor een langdurige klantrelatie. Ik hoop dat meer mensen gaan piepen want alleen dan verandert er iets aan deze situatie.

Topantwoord

ka
door kama - Oct 14, 2016 om 20:46
162 Antwoorden / 19 Vragen

Onze fietsen adverteren met zo'n 60-70 km actieradius. We halen makkelijk ruim honderd kilometer. Veel in de eco en soms in de tourstand. Geeft ondersteuning genoeg.

Ma
door Mat Matheij Oct 14, 2016 om 21:21
986 Antwoorden / 3 Vragen

Welke fietsen? En welke vooral belangrijke accu's met welk vermogen in Ah. Bovendien is natuurlijk van belang in welk geval je enige ondersteunig gebruikt bijvoorbeeld alleen de berg op.

Ma
door Mat Matheij - Oct 14, 2016 om 21:16
986 Antwoorden / 3 Vragen

De actieradius van hybride of electrisch aangedreven voertuigen dient bij wet te zijn voorgeschreven. Na de sjoemelsoftware van Volkswagen dient op zijn minst enig testprogramma te zijn voorgeschreven voor elektrisch aangedreven voertuigen zoals een fiets of auto. De vermelde actieradius wijkt inderdaad af van enige opgegeven waarden.
Ook Nissan -naar eigen zeggen- grootste producent zowel als initiator van elektrische voertuigen haalt -zo bleek op dit forum- geeneens de helft van de door henzelf opgegeven waarden. Ik begrijp dat u boos bent en ook dat Sparta na mijn repliek u iets gaat aanbieden. Maar zij waren nog relatief eerlijk. Met internet gebeurt hetzelfde max en min. Neem contact op met SPARTA verwijs naar deze site of bel de belbus dan komt dit schrijnend onderwerp ter sprake. Overigens zou dat liever moeten gaan om de actieradius van scootmobiels waarmee het erger is gesteld en de kluif collectief wordt belazerd.U kunt nog met trapondersteuning op enige fiets maar wanneer je in een weiland geen stroom meer hebt wordt het toch anders.

Topantwoord

pe
door pebk - Oct 14, 2016 om 22:23
583 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw heeft ook een Sparta, wel een ander model, maar vergelijkbare actieradiusspecificatie. Hoeveel kilometer de accu het volhoudt ligt heel erg aan de belasting. Met een 'streepje' ondersteuning, wordt het maximum gehaald. Met vier streepjes redt hij net het minimale. Het voldoet dus aan de specificaties. Ik moet er wel bij zeggen dat je niet heel veel merkt van het ene streepje ondersteuning.

Het is net als bij de autofabrikanten. Het verbruik dat ze vermelden kun je niet halen wanneer je niet in de fabriek in de testomgeving staat. Echter zijn die voorwaarden wel vereist voor de berekening en moeten fabrikanten op die manier testen.

Edit: Ik vermoed dat juridische hulp weinig soelaas gaat bieden. Maar dat is een risico dat u kunt nemen. Ik zou zelf nooit meer een fiets van deze fabrikant kopen.

Mi
door Mirjam van Riel Oct 15, 2016 om 11:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

De fiets die mijn man gaat kopen wordt ook geen Sparta. Koop ik ook bij een andere dealer. Die meerwaarde heeft voor mij verder ook afgedaan alhoewel ik nu ook zie dat Sparta de dealers behoorlijk in de tang heeft. Maar toch, enige coulance en klantenbinding van de dealer zelf had zeer zeker geholopen.

holstein
door holstein Oct 15, 2016 om 12:45
922 Antwoorden / 16 Vragen

Accus worden door meerdere fietsfabrikanten gebruikt en het is net wie je treft, mijn fietsverkoper lost tot op de dag van vandaag de onvolkomenheden op zoals je mag verwachten, zo kan het ook....

Mi
door Mirjam van Riel - Oct 15, 2016 om 10:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allemaal voor de vele reacties. Om iedereen een beter beeld te geven: ik heb op verzoek van de dealer een tijdlang mijn lange ritten bijgehouden. Fietsen op tour, goed schakelen, vlak terrein, weinig stoppunten, goed weer.  Gedurende 1000 km kom ikzelf ook uit op 44,5 km fietsen en dan is de accu leeg. Dat is nu dus ook zo doorgemeten door de dealer (Jonico Megastore in De Meern).  Waar het mij om gaat is idd de slechte voorlichting, het aanpassen van de website na aankoop. Ook al zit het wettelijk gezien tussen de 40-90 km dan is dit zeer misleidend. Van een merk zoals Sparta zou je dit voor zo'n dure fiets echt anders verwachten. Ook het verschuilen van dealer en Sparta achter elkaar is ongehoord.  Ik heb het inmiddels wel bij een advocaat neergelegd al is het alleen maar om een casus te bouwen voor toekomstige aankopers. Ik zou er zelf ook mee gebaad zijn voor aankoop. Ik wens jullie allemaal nog veel km's fietsplezier, al is het mijne door al dit gezeur wel vreselijk bedorven.

Topantwoord

ma
door marie47 - Oct 15, 2016 om 15:59
40 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook sparta fietsen met een accu tot 120 km. Ik fiets vrijwel altijd in de 2 de dus in cruise. Na 4 1/2 jaar en ruim 10.000 km gefietst te hebben, kwam bij de laatse service beurt naar voren dat ik er nog steeds 112. km mee zou kunnen fietsen.
Dat klopt ook wel want ik laad hem maar af en toe op omdat er zo weinig van af gaat.
We hebben waarschijnlijk geluk gehad als ik dit allemaal zo lees en geef vraagsteller helemaal gelijk.
Als hij zo gefietst heeft als hij schrijft moet hij er ook tegen de 90 km mee kunnen fietsen. Die 40 km geld voor de hoogste stand tegen harde en met veel gewicht.
Ook zeer slechte service van zowel de dealer als sparta

Topantwoord

boerenbond
door boerenbond - Oct 15, 2016 om 19:27
44 Antwoorden / 0 Vragen

De Sparta garantie is niet best heb mijn derde Sparta e-bike , mijn tweede sparta was 3 jaar en 2 maanden  (waarvan 7 maanden door ziekte niet gebruikt) ging mijn accu kapot , (795 euro) mijn fietsenmaker alles geprobeerd maar bij Sparta zeggen ze jammer dan, dus bij Sparta weinig kans.

Topantwoord

luci_1960
door luci_1960 - Oct 15, 2016 om 20:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja onbegrijpelijk en dat voor zo'n merk. We hebben sinds vorig jaar februari een Spartafiets en hebben direct een duurdere accu genomen de middelste van de 3 300/400/500 en dachten daar een flink stukkie mee te kunnen fietsen. Hiervoor hadden we een fiets van Molenaar (Union) van een kleine €1000 en fietsen met gemak 60 km onder welke omstandigheden dan ook. Jammer van zo'n "goed" merk. Volgende keer maar weer een goedkope fiets kopen.