TheFeenem
door TheFeenem Oct 31, 2021 om 12:44
Auto & vervoer

Zijn electrische fietsen wel zo duurzaam ?

Ik rijd zelf op een spartamet en ik weet dat dat niet echt milieuvriendelijk is. Een tijdje terug werd ik ingehaald door een man op leeftijd die op een elektrische fiets reed. Begint die me toch tegen mij uit te varen dat ik me dood moet schamen dat ik op zo'n vervuilend ding rijd gecombineerd met de (on)nodige krachttermen en ging toen met een rotvaart heen.
Ik ben zo geschrokken dat ik niks meer wist te zeggen. Ben zelf 63 en heb reuma maar kan een electrische fiets even niet betalen.
Nou vraag ik me af hoe duurzaam elektrische fieten eigenlijk zijn. Stroom wordt niet aldijd groen opgewekt. Accu"s gaan meestal maar 3 jaar mee en volgens mij zijn die qua productieproces en als ze afgevoerd moeten worden voor het milieu wel vervuilender dan mijn tweetaktmotortje waar ik nog geen 10 km per week op rijd.
Ik heb zo het idee dat als meneer echt milieubewust wil fietsen hij met een goede fiets met meerdere versnellingen pas echt goed bezig is.

6191 21 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 31, 2021 om 13:08
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon zolang het kan uw Spartamet blijven gebruiken, met reuma is het juist goed om zelf ook van de trappers gebruik te maken.
De man was niet goed bezig vandaar zijn snelle vlucht. ☺️

me
door mein33 - Oct 31, 2021 om 13:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Lekker blijven rijden met uw Sparta-met (zou er bijna jaloers op worden) en u vooral helemaal niets aantrekken van wat anderen daar van vinden, dat is nl. volkomen onbelangrijk. Gewoon negeren deze figuren, die mogelijk wel één of twee auto's voor de deur hebben staan en met het vliegtuig op vakantie gaan.

Zelf rij ik al een jaar of 15 op een electrische fiets. Mijn eerste was een Sparta en die heeft 10 jaar trouwe dienst gedaan (met dezelfde accu) en die was nog lang niet aan vervanging toe ongeacht de hoge kilometerstand, maar ik moest van een herenmodel naar een dames model.
Met de tweede ben ik, na twee jaren gebruik, van de weggereden en dat was het einde van die fiets. Zelf ben ik er redelijk ongeschonden vanaf gekomen, m.n. door het dragen van een fietshelm.
Momenteel met m'n derde e.bike veelvuldig onderweg en ik zou niet meer zonder willen/kunnen en n.a.v. het onval dat ik had gebruik ik nu ook een achteruitkijkspiegel. Op het gebruik van de helm en de spiegel krijg ik nog wel eens commentaar, maar dan kijk ik die persoon alleen maar stoïcijns aan zonder een verdere reactie te geven en vervolgens verdwijnen ze sprakeloos en spoorloos.
Of de fiets duurzaam is of niet, dat is wel het laatste waar ik mij mee bezig hou. Het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid staan bij mij voorop.

Nog veel plezier van en met uw Sparta-met !  ;-))

tenormin
door tenormin Nov 1, 2021 om 01:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Toch een vreemd verhaal @mein33, dat men vanwege een vervoersmiddel raar wordt aangekeken. Dat men op Social Media al bedreigingen met de dood krijgt te lezen is al krankejorem maar of een fiets? Snap er helemaal niets meer van. Rare wereld waar we nu in (moeten) leven.

Ja
door JannieBoe - Oct 31, 2021 om 13:34
124 Antwoorden / Vragen

U weet zelf ok wel dat uw Spatamet niet echt milieuvriendelijk is zegt u. Maar dat iemand zo tegen u tekeer gaat slaat helemaal nergens op toch?!
Voel u vooral niet aangevallen. Aan elk vervoermiddel zitten plussen en minnen. Ook aan elektrische fietsen.
Dat u met uw reuma in beweging blijft is het allerbelangrijkst.

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2021 om 13:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dus omdat één persoon een mening heeft en denkt zijn idee/mening zaligmakend is en niet eens 100% correct is maakt u zich sorgen, mijn advies, vergeet het en laat dat wezen zijn leven lijden en leef dus uw eigen leven.

Die spartamet is meer te vertrouwen als zo'n electrisch onding wat zwaar is en of die accu's nu zo milieu vriendelijk zijn? Nou dat geloof ik niet. En en ander punt is de snelheid, de tegenwoordige elec fietsen zijn door hun snelheid gevaarlijk op het fietspad.

Zelf rijd ik op een snor brom, en als ik rustig rijdt 20 a 25 km (ik heb nooit haast) word ik door fietsers soms ingehaald, ik laat ze.gaan en denk maak je niet dik, dun is de mode.

gerbera
door gerbera Oct 31, 2021 om 15:00
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Bij snelheid van 25 km schakeld de ondersteuning uit, maar ook "gewone" fietser knallen je met hoge snelheid voorbij.

mahadma
door mahadma Oct 31, 2021 om 16:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dan hebben we het nog helemaal niet over racefiets idioten, veel snelheid, grote risico's en denken dat zij de The king off the road zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 31, 2021 om 18:09
1765 Antwoorden / 31 Vragen

En wat denkt u van die asociale bezorgers?

Zij negeren alle verkeersregels om op tijd te bezorgen met hun elektrische fiets.

mahadma
door mahadma Oct 31, 2021 om 21:58
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De bezorgers in mijn buurt rijden of op de trapfiets, of electrische scooters of met auto's, hangt van de artikelen enz af. Zal in 202 wel hetzelfde zijn. Maar de remmen van brommers/scooters zijn beter als van race idioten met zelfmoord neigingen.

gerbera
door gerbera - Oct 31, 2021 om 14:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als we ons daar nu ook al druk over gaan maken kunnen we alle apparaten welke op accu cq batterij werken wel in de kliko dumpen.
Zelf rijdt ik al een paar jaar op een e-bike simpel weg omdat ik op een "normale" fiets zeer beperkt ben voor wat de afstanden betreft.
Denk dat de persoon die u aansprak gewoon jaloers is op uw Sparta-met simpel omdat deze nog maar weinig te zien zijn zo niet bijna antiek zijn. Ik gebruik "groene" stroom en een accu gaat echt wel langer mee dan 3 jaar en bevat "gewone" oplaadbare batterijen die  tegenwoordig in heel veel (huishoudelijke) apparaten zitten. Dus wat het milieubewust betreft valt zo'n e-bike best mee en voor sommige een uitkomst. Al zou ik nu een fiets hebben met 12 versnellingen kom ik, zonder onderweg regelmatig te moeten stoppen om op adem te komen, niet op die plaatsen waar ik nu met weinig inspanning kan komen. En zolang u het met uw Spartamet kan doen, lekker mee blijven toeren en andere laten kletsen.

tdmduc
door tdmduc - Oct 31, 2021 om 15:12
704 Antwoorden / 2 Vragen

Wij rijden al jaren electrisch en hebben zonnepanelen op ons huis.

De batterijen(accu's) hebben wij duurzaam laten reviseren zodat ze weer jaren meekunnen.

Het is bekend van bromfietsen(ook de Spartamet) dat ze mengsmering gebruiken. Dat is de meest milieuvervuilende methode van brandstof.

Niet te vergeten de stinkende rook waar longpatienten last van hebben. Electrische fietsen hebben geen uitstoot of rook.

Landen zoals Filipijnen willen de stinkmotortjes in de ban doen want ze hebben daar regelmatig last van dikke mist door dit soort motortjes waar ook de taxietjes daar op rijden.

2-takt benzine is namelijk het verbranden van olie en benzine tegelijk. Deze verbranding is ook nog eens onvolledig en dus niet echt een hoog rendement.

Je betaald ook nog eens de hoofdprijs aan de pomp op dit moment, vadertje staat dankt je vriendelijk.

Mijns inziens staat de bromfietsmotor 5-0 achter op E-bikes.

mahadma
door mahadma Oct 31, 2021 om 16:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Elke "verbrandings motor" is min of meer vervuilend, maar hoe zou de wereld eruit zien als die er niet waren? Geen of amper vrachtwagen voor bevoorrading winkels, vliegen? kan je vergeten!  En waar zou die electra vandaan komen om alle accu's op te laten? 1 auto kost al energie voor 10 huishoudens. In Utrecht zit de bekabeling aan het max, nu al, en dan nog meer power vragen voor electra voertuigen, dit gaat vroeg of laat, maar zeker ook fout. Als de vraagsteller 10 km per week rijdt, mag hij dat van mij blijven doen! En met veel plezier.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 31, 2021 om 18:12
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@TDMDUC,

Kom eens ruiken hier in de buurt van Schiphol.

Tijdens de lockdown rook je gewoon het verschil met nu.

panter22
door panter22 Nov 1, 2021 om 07:53
6599 Antwoorden / Vragen

En wat denk je van die houtkachels die massaal worden gekocht om de kosten voor gas te besparen.

Gr
door Grunn1 - Oct 31, 2021 om 15:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wil je duurzam dan trap je alleen zelf zonder ondersteuning, duurzamer kan niet. Ook beter voor je gezondheid en je portemonnee.

wi
door wim koelewijn Nov 1, 2021 om 10:32
68 Antwoorden / Vragen

tjáhhhh..velen hebben een electrische fiets om te kunnen roepen ..dat ze bijvoorbeeld wel 70 kilometer hebben (zich hebben laten fietsen, liefst in de hoogste stand) gefietst...velen hebben een electrische fiets vanwege lichamelijke klachten..waardoor ondersteuning een fijne oplossing is..inderdaad is de "duurzaamste" manier zelf trappen..maar zoals ik in mijn punt 2 aangeeft  is een ondersteuning een uitkomst..

Gr
door Grunn1 Nov 1, 2021 om 10:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt helemaal gelijk echter gaat het bij de vraag van ts om duurzaamheid en niet om gezondheidsredenen

lo
door lovewinnie - Oct 31, 2021 om 17:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als een elektrische fiets er voor zorgt dat mensen hun auto of scooter laten staan is dat zeker minder belastend voor het milieu. Vaak zijn het mensen die niet de energie hebben voor een gewone fiets of gewoon lui zijn.  Zo bewegen ze ook nog wat dus win win.
Het beste is natuurlijk een gewone fiets maar als dat niet gaat om gezondheidsredenen of je daar geen zin in hebt en de luxe hebt om een elektrische te fietsen is dat toch ook prima.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 31, 2021 om 18:17
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thefeenem,

Ik geef u 100 % gelijk.

Ik rij al jaren op mijn tweetakt bromscooter rond.

Laat mensen eens komen ruiken hier in de buurt van Schiphol: het stinkt vreselijk......

Was laatst in Ijmuiden : daar stinkt het vreselijk naar de Hoogovens...

panter22
door panter22 - Nov 1, 2021 om 07:57
6599 Antwoorden / Vragen

Gewoon blijven rijden.
Denk je nu werkelijk dat jouw spartamet vervuilender is dan die enorme (elektrische) bakken waarmee duizenden km per jaar wordt gereden. Of die milieuvriendelijke houtkachels die straks weer massaal worden aangestoken en daarmee de lucht in straat en wijk wordt vervuild?

mo
door mof - Nov 1, 2021 om 10:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Momenteel is geen elektrische fiets CO2 neutraal als je het hele productie proces etc. erbij in beschouwd. Maar ws. wel een stuk beter dan een brommer met verbrandingsmotor. Die laatste moter is 1) erg inefficient, produceert veel warmte die niet gebruikt wordt voor aandrijving, 2) produceert CO2 uit meestal een groot deel fossiele brandstoffen, en 3) produceert NOx omdat de stikstof in de lucht meeverbrandt. Desalniettemin geeft het natuurlijk geen pas om andere mensen die je niet kent en waarvan je de beursinhoud niet weet aan te spreken op het vervoermiddel dat ze gebruiken.

ro
door ronny530 - Nov 1, 2021 om 11:15
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Alle motoren die fossiele brandstoffen gebruiken stoten kwalijke gassen uit en de hoeveelheid is afhankelijk van de grote van de motor en het brandstof verbruik per gereden kilometer. Een gemiddelde Spartamet verbruikt 1 liter tweetakt benzine op 70 kilometer. De mengsmeringsverhouding is 1 liter olie op 100 liter benzine en komt neer op 10 milliliter per liter benzine. U rijdt om en nabij de 10 km per week met de Spartamet en dat maakt dat u 7 weken kunt rijden op 1 liter benzine dus lijkt het mij dat u geen milieuvervuiler bent en dus onterecht door die man op zijn E-bike bent bejegend. Hij ging er met een rotvaart vandoor en als dat zijn rijstijl is moet de E-bike elke avond aan de lader en dat voor meerdere uren om de accu weer vol te laden. De elektriciteitscentrales worden door kolen of gas gestookt en dat maakt dat de man die de accu gaat laden aan de uitstoot van kwalijke gassen van die centrales meehelpt en dus helemaal niet zo mileuvriendelijk bezig is. Laat het los want het kan maarzo zijn dat die man een hekel aan Spartamets heeft omdat die wat breder zijn en hij er met zijn E-bike niet snel genoeg voorbij kon.

ha
door harrybre - Nov 1, 2021 om 11:52
240 Antwoorden / Vragen

Als een papagaai u uitscheldt, wordt u dan boos ? Of denkt u: dat dier weet niet beter ?
Zo zou ik ook reageren naar die "man op leeftijd op een elektrische fiets " ( het l.z.r.s)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 1, 2021 om 12:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het rijden op een echte € bike is  per KM schoner.

Maar die stroom werd ergens gemaakt,  met panelen op je eigen dag en overdag laden  wel.

Maar in de avond opladen is ergens een kolen of Gascentrale nodig!

Ook is de Sparta Met  afvoeren oude ijzer en moeten ze een nieuwe maken!

Bij Tata steel  weten ze hoeveel energie daar nodig voor is.

De oude vernietigen en nieuwe maken koste zoveel, dat je  wel  50 km per week moet maken om die vervuiling terug te krijgen!

Mijn  € bike op leeftijd  kwam steeds minder ver,  nieuwe accu nodig!

Voor meer dan  120 km  moet  ik nu eerst urenlang laden!

Jou Sparta Met is even tanken en na 2 minuten verder rijden!

Conclusie,  koop zodra deze versleten is en niet eerder een nieuwe!
Ik wil mijn  flink ge/misbruikte € bike best voor oude nog goede Sparta Met ruilen!

na  4 uren 80 km accu leeg bij harde wind tegen en dan  3½ uur lang laden!

De laatste  15 km zonder fietsen of  uurtje laden?

De Spartamet  even flesje  uit fietstas geven en op 1 liter weer vele KM verder!

An
door Anhel - Nov 1, 2021 om 12:53
1 Antwoorden / Vragen

Op zich goed dat we elkaar aan gaan spreken op miieuvervuiling, echter de manier waarop dat naar u ging lijkt mij niet de juiste.
Verder benieuwd naar professionele reactie over de duurzaamheid van elektrische fietsen.
Anhel

gerbera
door gerbera Nov 1, 2021 om 13:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Och lees dan gewoon de reactie's.

gerbera
door gerbera - Nov 1, 2021 om 14:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Noem mij eens een duurzaam apparaat, zelfs een zaklantaarn is niet duurzaam. Als daarvan de batterij leeg wordt deze weggekieperd (vaak in de kliko) en stoppen we er een nieuwe in. Dus wat is er mis met een e-bike, e-scooters, scootmobiel en jawel zelfs een rolstoel met duw ondersteuning is voor vele een uitkomst maar helaas zijn er gebruikers die er niet mee overweg kunnen. Opvallend veel ouderen kennen slechts 2 ondersteuning standen nml alles of niets en scheuren op max snelheid over het fietspad omdat ze blijkbaar haast hebben. Vooropgesteld dat ik ook onder de ouderen val vindt ik 20 km/u hard genoeg maar ook dan vliegen "gewone" fietsers je voorbij  soms met de opmerking "gaat die niet harder oudje".Als ik zoiets hoor is mijn dag weer goed want blijkbaar moet je tegenwoordig haast hebben wat voor mij ff niet bestaat. Ik leef op mijn hartpillen, longpuffers en humor en dat bevalt mij, inclusief mijn e-bike prima. Om die reden is de e-bike, duurzaam of niet, voor mij in elk geval een uitkomst, kom ik nog eens ergens zonder na het bereiken van de bestemming een half uur nodig heb om op adem te komen.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 1, 2021 om 14:33
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik hoop dat niet iedereen zomaar een elektrische fiets kan kopen en berijden !!! Er zitten veel idioten , en zeker onder ouderen die geen reactievermogen meer hebben op zo'n levensgevaarlijke fiets !!! Maar geldt ook voor jongeren uiteraard . Laat degene die zo'n ongezonde onding nou VERPLICHT  eerst een rijexamen met lessen afleggen ( net zoals een auto rijbewijs ) voor ze zo'n onding kunnen kopen en berijden . Verplicht ook een fietsenhandelaar om eerst om een Rijbewijs te vragen voor zo'n onding voor ze zo'n onding mogen verkopen !!!  En laat ook VERPLICHT  een helm dragen als je op zo'n onding wilt rijden !!! Maar eigenlijk hoop ik dat ze naar een aantal kilometers instorten zodanig dat ze niet meer gerepareerd kunnen worden . Mensen doe eens gezond en koop een '' gewone fiets '' , die hebben ook op z'n minst 7 versnellingen . Ik heb een vriend in het Ziekenhuis werken als verpleger en als je zijn verhalen hoort , hoeveel ouderen met open gezichten en botbreuken binnen gebracht worden , en vaak ook zo gehavend binnen komen dat ze een week of meer moeten blijven . Nou gaat het mij niet om die ouderen hoor , maar wel om de zorg premie die hierdoor stijgen !!! Waarheid is soms hard om te lkezen !!!!

He
door Helen 66 - Nov 1, 2021 om 15:59
119 Antwoorden / Vragen

Elektrische fietsen zijn heel duur in aanschaf en de accu moet na 3 jaar al worden vervangen. Als je maar 10 km per week rijdt is dat helemaal niet duurzaam en ook nog eens onbetaalbaar. Een spartamet is voor u een heel goed alternatief als u reuma heeft en niet op gewone fiets kunt rijden.

me
door mein33 - Nov 1, 2021 om 16:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze reeds op leeftijd zijnde oude idioot heeft vanmiddag weer het verkeer, in een niet nader te noemen regio, in gevaar gebracht door met zijn fiets met trapondersteuning één van zijn gebruikelijke rondjes, van zo'n dikke 65 kilometer afstand, af te legen en dat met een gemiddelde snelheid van een kleine 20 km/h.
Gelukkig hebben er zich, voor zover ik weet, geen gevaargevende stuaties voorgedaan welke door mijn toedoen zouden kunnen zijn ontstaan.
Ik blij en alle anderen die mijn pad kruisten uiteraard ook.
Het was een duurzame rit met als enige uitstoot de stikstof die ik zelf brutaalweg heb uitgeademd en heb wel een beetje fijnstof in het milieu achtergelaten vanwege de slijtage van de banden en de remblokjes.
Al met al heb ik een fijne middag gehad.

De door mij gebruikte termen in deze bijdrage komen niet uit mijn persoonlijke woordenboek, maar ik ben deze kwalificaties tegengekomen in de reacties van enkele deelnemers in dit topic.
Gelukkig zecht dit meer over die deelnemers dan over mij. ;-))

Donuts
door Donuts Nov 1, 2021 om 17:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als je voor je lichamelijke gezondheid 65km op je e-bike rijdt, kun je heel wat beter 10km op een gewone fiets rijden. Uit onderzoek is nl. gebleken dat gebruik van een e-bike geen enkele positieve invloed heeft op je lichaam.

gerbera
door gerbera Nov 1, 2021 om 21:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@tutje, een e-bike heeft wel degelijk invloed op  lichaam en levensvreugd, die 65 km  haal je bij lange na niet op een normale fiets en die 10 km van u ook niet zonder enkele keren te moeten stoppen om op adem te komen. En waarom mag bv een hartpatiënt of iemand met COPD niet onbeperkt genieten van een fietstocht wat met de e-bike mogelijk is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 1, 2021 om 21:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, een Spartamed met mengsmerinbrandstofmotor is inderdaad niet zo erg milieuvriendelijk maar ook hier geldt dan wel in hoeveree u er gebruik van maakt.

Het lijkt mij dat iemand die veel (meer) kilometers maakt met een e-bike en dan tegen u tekeer gaat niet goed weet dat de electriciteit ook moet worden opgewekt en dat nog lang niet altijd op de meest gewenste mileievriendelijke manier gebeurt maar nog steeds hoofdzakelijk met kolen/gas.

Een fiets waar je zelf geheel en alleen de trappers moet bewegen is qua energie gebruik dan toch veel mileuvriendelijker (hoewel ook dat min of meer afhankelijk is van wat men eet resp. waarmee men de eigen energie opbouwt. (Ik heb zelf een e-bike nadat mij 'trap'fiets is gestolen).

mi
door miennaamishaaz - Nov 3, 2021 om 17:14
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zijn dat de man die u ingehaald heeft op een HIGH-Speed Ebike reed.

Zolang uw spartamet nog werkt blijf ik u aanraden om deze te blijven gebruiken.

Ebikes zijn op zich vrij goed voor het milleu.

Daarnaast is 0.0% van de stroom in nederland groen. maar meer grijs omdat alle stroom via hetzelfde kabeltje in uw huis komt.
alleen als u zelf zonnepanelen hebt en een powerwall [accupack voor de zonnepanelen] dan heeft u groene stroom

het aanschaffen van een Ebike voor die 10-20KM per week is ook geen goed idee, omdat door weinig opladen de accu sneller slijt [diepontladen, door het weinig gebruik]

Ja
door JannieBoe Nov 3, 2021 om 17:38
124 Antwoorden / Vragen

Alle stroom gaat door één kabel naar uw stopcontact. Dat klopt helemaal hoor.
Maar dat daar 0,0% groene stroom bij zou zitten is niet zo.
In deze info van het CBS staat dat in 2020 zo'n 11 procent van het energieverbruik afkomstig is uit hernieuwbare bronnen.