moniquepatje
door moniquepatje Dec 3, 2004 om 12:57
Computers & telefonie

C-schijf formateren (NTFS)

Ik wil graag mijn C-schijf formateren, waar nu nog Windows 2000 op staat. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt niet. Dit komt volgens de PC omdat de schijf in NTFS staat.

Wat kan of moet ik nu doen?

Monique

1518 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2004 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil graag weer terug naar W98.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2004 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Monique,

Het probleem is dat dit niet zonder meer kan omdat de C:schijf nu onder het NTFS bestandssysteem draait.
De enige manier is om de C:schijf eerst terug te converteren naar het FAT32 bestandssysteem en daarna te formatteren met een W98-opstartdiskette.

Het enige programma dat ik ken dat deze conversie kan doen is Partition Magic.
Dit mag een wat oudere versie zijn.
Dit programma is niet gratis te krijgen dus vraag eens in je familie, vrienden of kennissenkring of iemand je dit programma kan lenen of probeer er op een andere manier aan te komen.
Mocht iemand die meeleest een andere oplossing hebben of manier weten om de C:schijf te converteren van NTFS naar FAT32 dan horen we dat graag.
Als het converteren gelukt is dan kan ik je gaan uitleggen hoe je met een opstartdiskette de schijf kan formatteren en daarna W98 kan installeren.

Groet en voor nu succes,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2004 om 06:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij volgende handelingen raak je alle gegevens kwijt, dus begin vooreerst benodigde gegevens op bv cd-rom te te zetten.Dit om werk te besparen. Laat het niet op je schijf staan, die word helemaal leeg gemaakt.

Ik hoop dat je de opstartdisk voor win98 hebt.Doe die in je A-drive en start op nieuw op. Laat dit gaan met werking cd-roms. Dus bij de vraag punt 1 en enter.

Na enkele minuten zie je A:\

Tik in fdisk en enter.( Toets enter en geen punt zetten)

In fdisk ga je naar punt 3 om alles te verwijderen.Je zal daarvoor de vraag hebben gekregen of je grote capaciteit harddisk wilt, tik dan op enter en ga verder.Bij 3 zul je enkele keren via knop escape heen en weer moeten. Dit staat alles duidelijk vermeld.Verwijder de niet dos-partitie. Weer esc en weer 3 om event als Harddisk in partities is verdeelt. Tot dan je disk bij 4 aangeeft dat hij volledig leeg is.Let op als je 19 GB hebt geeft deze ander getal aan.Als je dat vermenigvuldigd met de factor 1,048 kom je in de buurt van je 19 GB.Dit is uit de oudere tijd. Omdat we zeggen 1 MB, schrijven we eigenlijk 1,024.....MB en nog wat.

Als je disk nu zo is kan je naar 1. Laat hem eerst de volledige partitie, dus de hele harddisk gebruiken.Dus bij die vraag volle 100 % benutten.Laat dit proces gewoon verlopen. Afhankelijk van snelheid processor en grootte harddisk die de tijd bepalen.

Maak eerst geen partities en werk fdisk normaal af. Start compu weer op met diskette in A-drive. Formatteer de harddisk normaal met format c:  ;Door op deze manier moet je harddisk weer schoon zijn en je ntfs partitie is weg.

Nu kun je kiezen om normaal Win98 te installeren, of je harddisk eerst weer met die fdisk in meerdere delen te zetten. Ikzelf deel mijn Harddisk normaal in minstens 2 delen zodat op C: besturingssysteem kan en info en anders op ander deel.

Als je voor tweede kiest , niet bang zijn maar bij fdisk eerst telkens goed lezen en opletten, kan bijna niet fout gaan.

Bezit je bv alleen de engelse versie van opstartdisk en heb je wel win98 nl, start die dan eerst op en laat bij die install een nieuwe ned. opstartdisk maken door je progr. Daarna, je hoeft win 98 dan niet geheel af te werken, kun je opnieuw starten met nl-opstart-disk en kan je de harddisk in bv 2 delen maken. Dit is aan te raden. Gaat er weer wat fout wat ik niet hoop, hoef je alleen maar de C: te repareren.

Succes en gewoon rustig aan doen.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 08:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Download

http://www.download.com/Aefdisk/3000-2248_4-10125844.html?tag=lst-0-1

win98se opstartdisk maken

copy je aefdisk file op/bij je opstartdisk.

optie aefdisk /delall

dan met fdisk

1 partitie aanmaken optie 1.

(loopt meestal 2 x integriteitschecks na)

reboot met opstartdisk

a:\>format c:

en dan kun je win98se weer installen.

Let wel op alle partities worden verwijdert evt data is dan dus ook weg maar wel je computer gebruiksklaar voor win98se setup.

Je kunt ook alles puur met fdisk aanmaken.

Mits de NTFS simpel is aangemaakt. dan levert fdisk meestal voldoende resultaat.

voor fdisk alleen dus even lezen dat je een niet dos partitie wilt verwijderen.

gecompliceerde partities met ntfs weigeren meestal met fdisk alleen vandaar dus mijn opties. met aefdisk geen ge-emmer.

alsof je disk weer uit de fabriek komt! (ohjee is dat erg?Nee hoor)

Als je maar weet hoe je hem weer gebruiksklaar maakt.

have fun.

.A2I.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Go compubeer, de beste methode, geen omslachtig parititionmagic of andere zooi, gewoon fdisk en van voor af aan beginnen!

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk btalman en 'go compubeer'....!

Ik heb al eerder gezegd dat FDisk alléén werkt met een FAT(32) bestandsysteem en NIET met het NTFS bestandsysteem.
Als het tegendeel waar is graag even een onderbouwing hiervan.

Ik neem trouwens aan dat je het verschil kent tussen FAT (File Allocation Table) en NTFS (New Technology File System)

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste enterprise, als je vanaf een bootdisk start wordt dos geladen,
waardoor je WEL toegang hebt tot fdisk, immers je draait dan in dos, en
fdisk de partitie niet zal herkennen, dat is waar. Echter fdisk zal de
partitie aanmerken als non-dos, wat dus logisch is. Of dacht je dat ik
bedoelde fdisk uitveeren vanuit win2000? Dat is tamelijk onlogisch, je
schijf paritioneren, terwijl je op die schijf bezig bent, hmmmmmz.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste btalman,

Mijn ervaring is (let wel: mijn ervaring) dat de meeste DOS-commando's van FDisk niet werken onder NTFS, waaronder format c:
Ik zie na het ingeven van een commando vaak de mededeling dat hij het commando niet herkent.
Mocht het echter wel mogelijk zijn om de NTFS-partitie op deze manier te verwijderen en een nieuwe FAT32-partitie aan te maken dan heb ik niks gezegd en heb jij gewoon gelijk.
Ik hoop dan ook dat Monique onze reacties nog leest zodat ze daar, indien nodig, haar voordeel mee kan doen.

Groet en tot horens,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yup, hoop dat monique eea nog leest, informatie in overvloed. en denk
dat eea met miscommunicatie te maken heeft, wat ik bedoel is opstartenv
anaf een diskette of bootcd en denk dat jij het hebt over direct werken
vanuit de ntfs partitie, naja monique heeft op deze manier een legio
aan mogelijkheden :-)

ve
door verwijderd - Dec 6, 2004 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ btalman en enterprise. Volg met interesse jullie 'dispuut' over fdisk onder ntfs. Ik heb dit weekend vanuit de dosprompt (handig maar niet heus) een diskette geformatteerd met het commando format a: en dat liep als een tierelier. Voor de goede orde mijn PC is geheel (c-d en e)  in NTFS ( dus niet in C-mineur) maar de diskette natuurlijk in FAT-32. Dus formatteert de PC de diskette omdat die FAT 32 is of maakt dat geen fluit uit en gehoorzaamt de PC gewoon het commando format a - c - d enz ? Misschien wel omdat ik ontzettend kwaad kan kijken? Enterprise weet wel waarom :-) groeten beiden - PML

ve
door verwijderd - Dec 7, 2004 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks de vele beter wetende mensen; Ja ik ben al met computers bezig sinds 1978. Toen onze gozer in USA niets wist van compu's.Die werd pas wakker rond 1980-81.In Europa waren er al talloze oa Commodore en oa Tandy comp. Laatste waren usa product.Dit waren de eerste home-computertjes, die hier in Europa verder zijn ontwikkeld.Oa veel door Belgische clubs.

En nogmaals ja; Heb zowat halfjaar terug bij Kruidvat een Medion-compu gekocht met 80 GB harddisk. Binnen enkele dagen wist ik dat dit voor mij een slechte koop was.Het ding kon gewoon niet waar ik hem voor wou. Ik had hem naar Medion terug kunnen sturen maar lees hierover de vele brieven, je word ziek eer zij geld cq compu retour nemen. Onderdelen waren voor mij wel toepasbaar voor oude compu, dus harddisk en videokaart overgezet.

Om via internet een diskette voor format Seagate harddisk te vinden lukte niet. Wel tot zo'n 60 GB maar hoger lukt niet.

Dus inderdaad de oude methode met fdisk en binnen 20 minuten een schone harddisk. Dit gaat dus zeker niet met dos opstart disk.

Bij install bv win 98 maak je even een opstart disk als je die nog niet hebt. Die ik daarna vele malen gebruik bij bv winMe of winxp om via herstart terug op mijn c:\ te komen. Om foutjes weg te werken pas ik al jaren de windows commander toe. en op mijn c: staat ook al jaren de oude Norton-Commander waar ik files en andere totaal mee opruim. Let op bij deze werking is het echt weg.

Dus nogmaals als je fdisk toepast ev met iemand die wat beter thuis is op compu, niet te snel tikken, goed lezen wat je wilt doen en rustig wachten tot een bewerking verloopt en je kan daarna draaien wat je wenst.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

HAllo wel eens mijn verhaal gelezen.

werkt altijd.

en bedankt.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien had ik het niet zo duidelijk vermeld; De Medion-computer die ik bij Kruidvat had gekocht met 80 GB was dus in NTSF. Zoals al gemeld deze met Fdisk omgezet voor voor mij Win XP.

En Nee ik hoef geen moeilijke verhalen hierover te lezen. Ik ben pas vanaf 1978 bezig met computers, de toenmalige Tandy-Home-computertjes model 2.

En Ja, vermoedelijk daardoor wisten en weten we op een meer pracktische manier wat anders van die dingen. In die begintijd had je enkel wat materialen en USA-lectuur over wat dingen.

En erg genoeg zit ik nu in een WAO-periode waarin ik zowat de ganse dag en dikwijls nacht ermee bezig ben, omdat ik nu niet veel meer anders kan.

En Ja ik bezig nog steeds de Windows Commander 5.0 voor Windhoos en voor het DOS-gebeuren de oude Norton Commander.Ook met de weet dat door de laatste iets is weggegooid het echt weg is.

Bij mij ligt het denkelijk niet aan boos kijken ook al doe ik dat ook regelmatig. In al deze jaren heb ik vele computers vanuit onderdelen tot werkend geheel gemaakt en ook vele voor diverse mensen reparaties gedaan die van die NTFS af wilden. Zover ik weet van mijn vrouw ben ik niet zo'n persoon die de mensen belooft in 2 uurtjes de compu weer draaiend te krijgen. Als iets niet kan zeg ik dat tegen hun, wat nogal eens moet als ze zeggen een 2 of 386 te hebben en snel nu daar een Pentium 3 of 4 van te maken. Toveren heb ik nooit geleerd, wel op een logische wijze iets bekijken en aan te pakken.

Ook weet ik gelukkig niet alles en is niet alles op internet mogelijk. Om bv te noemen heb ik eerder een 200 GB Western Digital gekocht. Maar Windows kent deze maar tot 137 GB. Tot nu toe werken de daarvoor bestemde progs van WD er niet op, dus ben ik oa daar nog naar op zoek.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2004 om 03:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Compubeer welke windows?

dat progje wat ik aangeef werkt echt.

aefdisk lekker in dos knoeien ga dus je gang! Werkt echt altijd.

a:/>aefdisk /delall

laatst nog een 300Gb op windows98se geinstalled! dus misschien is het je bios die niet thuis geeft op je nieuwe Harddisk, misschien een fanatieke jumper die foutstaat! check ff na dus.

welk mainboard heb je.

.A2I.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2005 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Monique,

Ik neem aan dat je hebt geprobeerd om de C:\schijf te formatteren met behulp van een DOS-opstartdiskette...?
Dan lukt dit inderdaad niet omdat deze alleen met het FAT(32) bestandssysteem uit de voeten kan en niet met NTFS.

Omdat ik uit je eerdere vragen heb begrepen dat je stoeit met zowel W2000 als met Windows 98 is mijn vraag nu, welk besturingssyteem wil je na het formatteren op je PC gaan zetten...?
Windows 98 werkt namelijk niet onder je huidige NTFS-bestandssysteem dus dat zal je dan eerst moeten veranderen in FAT32.

Ik ben benieuwd,
Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2005 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is het niet meer nodig. Mijn PC is gecrashed. Ik krijg nu een nieuwe harde schijf.

Daar krijg ik XP op.

Toch bedankt voor de adviezen.