di
door digma Oct 19, 2020 om 14:27
Computers & telefonie

HP raakt onder garantie staande Laptop kwijt, waar heb ik recht op?

HP heeft op eigen aangeven, in september een onder garantie vallende laptop die door een door HP aangestuurde transporteur is opgehaald, kwijt geraakt in transport.

De laptop kwam in November 2018 om en nabij de 1700 euro incl. 2 jaar garantie (met ophaal, breng en repair on location service) en is via HP zelf online gekocht. Tech support loopt al sinds april/mei. Laptop had al 2 reparaties bij ons thuis ondergaan door HP monteurs, welke het euvel niet hebben verholpen.

HP heeft aangegeven mij een voorstel te doen deze week en als ik daarmee akkoord ga, duurt het 4-5 weken voordat ik deze vervanging heb. Ik ben bang voor een refurbished / uit 2e hands componenten bestaande oplossing waar ik geen garantie op krijg.

Wat zijn mijn rechten en wat mag ik nu redelijkerwijs verwachten en is mijn angst gegrond?

5633 11 Rapporteer

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 19, 2020 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

Die laptop is bijna 2 jaar oud en werkte niet goed. De fabrieksgarantie zit er op, ook als je een refurbished laptop krijgt.
Maar die andere laptop moet wel goed werken,
Als je kijkt bij de richtlijn afschrijvingsmethoden van Techniek Nederland, dan is de laptop met 3 jaar afgeschreven.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Dus een gratis nagelnieuwe laptop kun je niet verwachten.
Maar wacht even af waar HP mee komt, misschien een nieuwe laptop met een mooie korting?

alfatrion
door alfatrion Oct 21, 2020 om 00:07
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je haalt een onbetrouwbare bron aan: UNETO-VNI.

"De verwijzing door Scheer & Foppen naar de lijst van UNETO-VNI suggereert derhalve een schijn van objectiviteit ten aanzien van die gebruiksduur, die niet wordt waar gemaakt, nu de daar genoemde gebruiksduur deels subjectieve elementen bevat."

Bron

Een laptop gaat wel langer mee dan 3 jaar.

panter22
door panter22 Oct 21, 2020 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

De laptop kan wel 10 jaar of langer mee gaan. Het gaat om de afschrijving. Dat is wat anders.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2020 om 16:55
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel is hier de consumentenwetgeving van toepassing en die prefaleert boven fabrieksgarantie. Wel is er ook m.b.t. de wettelijke garantie sprake van een te verwachten levensduur  en twee jaren is m.i. dan wel erg kort door de bocht. Omdat men zijdens HP kennelijk een aanbod heeft gedaan is niet uit te sluiten dat men de wetgeving in deze wel wil volgen en nu reparatie niet kan door u mogelijk een adequate vervanger te geven. M.i. kan dan wettelijk ook een refurbished zijn van ca. 2 jaren oud met dezelfde prestaties/kwaliteiten.
Ik geef u nu enkele verwijzingen die zijn gebaseert op gebnoemde wetgeving als genoemd in het BW boek 7 art 17 t/m 25: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en (o.a.) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en herhaald, ik sluit niet uit dat HP volgens de wetgeving wil handelen en dat is dan dus afwachten.

Herhaald, u heeft recht op een adequate vervanger en dat kan m.i. een refurbished zijn.  En dan geldt ook de garantie/wetgeving consumentenbescherming waar ik u naar verwijs.

alfatrion
door alfatrion Oct 21, 2020 om 00:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn al gerechtelijke uitspraken over geweest (met Appel). Het recht op vervanging betekend dat er een nieuwe laptop gegeven moet worden, als er destijds een nieuwe laptop was gekocht. De vervanging moet namelijk ook aan de overeenkomst beantwoorden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 21, 2020 om 10:58
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn opmerking bij uw latere reactie / verwijzing naar jurisprudentie.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2020 om 16:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je recht lijkt mij om schadeloos te worden gesteld. Dat zou betekenen een laptop terug ontvangen die gelijkwaardig is aan de zoekgeraakte en ja dan valt een refurbished exemplaar niet uit te sluiten.

Ik verwacht echter dat ze je een korting van vijf a zeshonderd euro op een nieuwe laptop zullen aanbieden, bieden ze je een korting van 1.000 euro of meer op een nieuwe laptop dan ben je spekkoper.

di
door digma - Oct 19, 2020 om 19:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allen voor de reactie. Mij was onduidelijk hoe dit in zijn werk ging. We hebben altijd veel geluk gehad met apparaten en zijn ook zeer zuinig op alles, dan wordt je er ook nooit mee geconfronteerd. Ik begrijp dat ik niet het onderste uit de kan mag verwachten, dat is tot dusver helder.

Waar ik mij vooral zorgen over maak is dat wanneer volgende maand de garantie van het eerste toestel verloopt en ik een nieuw toestel ontvang. refurbished of niet, er geen garantie op zit en ik dus geen poot meer heb om op te staan als na 3-4 maanden het vervangend toestel de geest geeft.

justmeagain
door justmeagain Oct 19, 2020 om 23:50
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat klopt inderdaad, uw garantie loopt vanaf de originele aankoopdatum. Maar HP kennende krijgt u gewoon weer een periode garantie, of zelfs 2 jaar als uw samen tot een nieuwe laptop weet te komen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 20, 2020 om 18:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na 2x aan huis en 1x zoek dus 3e defect  mag je blij zijn met  leuke vervanger... of vraag of en hoeveel korting je kunt krijgen op nieuwe als je  nogmaals 2 jaren garantie wilde.

koekeloer
door koekeloer Oct 23, 2020 om 12:44
562 Antwoorden / 18 Vragen

Meestal is het grotere probleem alle data op de vermiste laptop. Deze kan hp u niet meer teruggeven, als u niet overal een backup van heeft

di
door digma Nov 5, 2020 om 12:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig is data geen probleem. Heb alles in de cloud, ontkoppelt en verwijderd alvorens ik de laptop heb verstuurd.

di
door digma Nov 5, 2020 om 12:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

HP heeft een kleine anderhalve week geleden een "goede" vervanging aangeboden. Heb inmiddels bevestiging wanneer hij wordt geleverd. De uiteindelijke uitkomst zal ik hier tevens achter laten nadat aan alle afspraken voldaan is. Vooralsnog ziet het er goed uit.

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - Oct 21, 2020 om 00:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt een beroep doen op de wettelijke garantie. De bewijslast ligt nogmaal gesproken bij de koper, maar hier heeft HP het bewijs kwijt gemaakt en dat is grond om de bewijlast om te draaien.

Je hebt nu recht op vervanging. Het vervangende product moet aan de overeenkomst beantwoorden. Dat betekend dat beteken dat als jij een laptop met de eigenschap "nieuw" hebt gekocht dan moet je nu ook een laptop met die eigenschap krijgen.

1. ECLI:NL:RBAMS:2016:4197
2. ECLI:NL:RBAMS:2017:2519

In het geval van ontbinding geld het volgende. Jij moet de laptop teruggeven in de huidige staat en zij jou 100% van het geld. Op grond van art. 7:10 BW is het risico bij HP blijven liggen omdat de laptop ondeugdelijk is. Slijtage komt voor hun rekening.

Overigens gaat de wettelijke garantie opnieuw lopen bij aflevering. De eerste zes maanden na aflevering geld een omgekeerde bewijslast.

mo
door mof - Oct 23, 2020 om 16:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft recht op een produkt in nieuwstaat. Zie het als volgt: verzekeringen vergoeden nieuwwaarde tenzij de economische waarde van een product zo laag is dat dagwaarde wordt berekend. Omdat er nog garantie op de laptop,staat kunt u nieuwwaarde claimen en een vergelijkbaar nieuw product claimen.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2020 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verzekeringen vergoeden juist de dagwaarde, behalve als die echt hoog is,dan wordt de nieuwwaarde vergoed.

U hebt wellicht volgens de wet recht op een hele nieuwe, maar die gaat u niet krijgen.

Iv
door Ivo W - Oct 23, 2020 om 22:18
729 Antwoorden / Vragen

U heeft recht op een vervangend product wat specificaties heeft die gelijk zijn aan het product wat door de wederpartij is kwijtgeraakt. Daarnaast heeft u recht op vergoeding van de kosten voor softwarelicenties die met het zoekraken van de laptop mogelijk verloren zijn gegaan én eventueel de kosten die gemaakt moeten worden om de laptop naar de voor u gebruikelijke instellingen te configureren.

marita5
door marita5 - Nov 5, 2020 om 12:39
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Reactie Ts ,

DOOR DIGMA 5 NOV. 2020 OM 12:04
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

HP heeft een kleine anderhalve week geleden een "goede" vervanging aangeboden. Heb inmiddels bevestiging wanneer hij wordt geleverd. De uiteindelijke uitkomst zal ik hier tevens achter laten nadat aan alle afspraken voldaan is. Vooralsnog ziet het er goed uit.

@Digma , bedankt voor het terugmelden

di
door digma - Nov 18, 2020 om 14:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag de nieuwe laptop mogen ontvangen van HP en ik moet zeggen dat "credit, where credit is due".

Ze hebben niet alleen nieuw model geleverd, maar ook een beter model + 2 jaar garantie daar boven op.

Een nette en zeer mooie afhandeling van de case, Chapeau HP !!! Zeer tevreden hierover.