SD
door SD1 Feb 23, 2024 om 10:57
Computers & telefonie

Kpn monteur

Abbonement afgesloten bij KPN, voor internet, tv en 2 mobiele abbonementen. In de winkel word gezegd plug and play, stekker in de muur daar hoef je geen monteur voor te laten komen.

Vervolgens krijgen we het pakket (tv modem enz) binnen (word zo voor de deur gelegd zonder aankondiging). Willen hem aansluiten maar wij hebben nog een oude aansluiting waardoor er een monteur moet komen en wij dit zelf niet kunnen. Via internet een afspraak gemaakt voor de monteur.

Monteur komt en zegt dit kunnen jullie inderdaad niet zelf, je hoeft niet de monteurkosten a €75,- te betalen. Staat ook op de monteurbon waar ik voor heb getekend. Monteur zegt bel er nog even achteraan dat je niet hoeft te betalen. Ik heb meteen gebeld jongen aan de telefoon zegt, klopt mevrouw je hoeft niet te betalen het staat in het systeem.

Vervolgens op het factuur staan de monteurkosten a €75,- toch afgeschreven.

Vandaag gebeld, verhaal uitgelegd en de jongen aan de telefoon snapt mij en zegt dat het raar is en gaat het nakijken. En zegt ook dat in het systeem en op de monteurbon geen kosten staan, maar gaat het overleggen met een collega.

Na wachten krijg ik een kort antwoord, u hebt niet gebeld maar via internet een monteur besteld dus u moet gewoon betalen. Belachelijk natuurlijk! Overal staat dat ik niet hoef te betalen!
Ik heb gezegd dat ik het er niet mee eens ben maar de jongen aan de telefoon zegt ja dit zegt mij collega ik kan er niks aan doen.

Belachelijke service!

Gewenste Oplossing:

Ik zou graag de monteurkosten alsnog terug, of verrekend willen hebben.

4885 12 Rapporteer
rj
door rjw - Feb 23, 2024 om 11:27
3262 Antwoorden / 5 Vragen

"Na wachten krijg ik een kort antwoord, u hebt niet gebeld maar via internet een monteur besteld dus u moet gewoon betalen. Belachelijk natuurlijk! Overal staat dat ik niet hoef te betalen!
Ik heb gezegd dat ik het er niet mee eens ben maar de jongen aan de telefoon zegt ja dit zegt mij collega ik kan er niks aan doen."

Wat stond er in de documentatie omtrent de levering? Dat je een gratis monteur ook via internet kon aanvragen? Ik kan me voorstellen dat er verschillende processen zijn voor monteursactiviteiten voor nieuwe aansluitingen of puur operationele activiteiten. Voor aansluiten zou ondersteuning via telefoon ook al goed kunnen zijn (veruit de meeste installatieproblemen kunnen zo worden opgelost). Misschien in jouw specifieke geval niet, maar dan zal de conclusie in het gesprek zijn dat er een monteur moet komen.

wi
door wilhelmina59 Feb 23, 2024 om 21:21
513 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een vraag terug. Soms moet er heel veel gedaan worden om een werkende internet aansluiting te krijgen. Heeft iemand verzuimd om iets noodzakelijks te laten aanleggen(glasvezel) want daar is natuurlijk wel het een en ander om te doen en dan bedoel ik dat men een gratis  aanbod heeft afgewezen daarop teruggekomen  is en dan hoopt  dat op deze manier die kosten worden omzeild

rj
door rjw Feb 24, 2024 om 09:59
3262 Antwoorden / 5 Vragen

En om dat soort situaties te identificeren vragen ze dus om te bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2024 om 10:46
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, geheel correct en zoals ik dan nu ook aangaf kan het een kwestie zijn van het moeten hebben van heel veel geduld maar ook 'doordrukken'.

Ozymandias
door Ozymandias - Feb 23, 2024 om 11:28
167 Antwoorden / Vragen

Een monteur 'via internet' klinkt mij te vaag. Was dat nou wel of niet een monteur van KPN zelf? Want als je zomaar random een installatiebedrijf hebt gebelt, dan snap ik hun reactie wel.

me
door meganega - Feb 23, 2024 om 11:35
43 Antwoorden / Vragen

Je hoeft de monteurskosten niet te betalen, dat is de afspraak. Dien een formele klacht in bij KPN, dat moet schriftelijk.
Als je niet wilt wachten op KPN, dan kun je de automatische incasso storneren en het bedrag wat je wel verschuldigd bent overmaken onder dezelfde kenmerken.

JMA2
door JMA2 Feb 24, 2024 om 00:57
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ja joh, goed plan dat storneren. Als je dit doet is dat het begin van veel ellende.

ti
door tilpend Feb 24, 2024 om 07:43
132 Antwoorden / 0 Vragen

Storneren is echt het allerlaatste wat ik zou doen, dat is gewoon vragen om problemen.

me
door meganega Feb 24, 2024 om 08:46
43 Antwoorden / Vragen

Nog nooit problemen mee gehad. De ACM, het Jurdisch Loket, en de Consumentenbond schrijven precies hetzelfde. Het is de omgekeerde wereld dat jij als consument de fouten van een onderneming moet oplossen, laat ze er lekker zelf achteraan gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 23, 2024 om 20:37
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte SD1,

Zet uw klachten op papier en stuur het als het kan aangetekend op ,bewaar een kopie voor uzelf.

Klik op de volgende link voor het adres:

https://www.overons.kpn/nl/contact

gj
door gjtm - Feb 23, 2024 om 21:52
15 Antwoorden / Vragen

Als je een installatie monteur besteld bij een Doe-het-Zelf order VOOR de plan/wensdatum dan zitten daar inderdaad 75 euro installatie kosten aan verbonden, ongeacht of er uiteindelijk een monteur nodig was of niet. Of je aansluiting ook werkt kan immers dagen van te voren nog niet gecontroleerd worden want de verbinding in de centrale wordt meestal op de dag ervoor of dag zelf pas gereed gemaakt.
Op https://www.kpn.com/service/monteur/installatiemonteur.htm staat het proces omschreven, tevens ook op de bevestiging die je ontvangt. In de installatiedoos zit al het nodige installatiemateriaal wat nodig is, eventueel kun je hier gratis installatiehulp via telefoon/video bellen van de klantenservice bij krijgen, kom je er dan nog niet uit, dan kan via de klantenservice een gratis monteur besteld worden. Pas dan en niet eerder dus.

Dat een doos zomaar voor je deur staat klinkt mij merkwaardig, 2 weken terug voor familielid alles nog geregeld, kreeg een bericht over de levering per mail en per sms met track en trace. Mijn advies zou zijn om je communicatie voorkeuren te dubbel checken of deze dan wel goed staan bij KPN, maar lijkt me sterk dan en je email adres niet klopt en je 06 verkeerd is opgenomen...

Tot zo ver het standaard proces, waar je zelf van afgeweken bent en waardoor je nu met extra kosten zit. Aangezien meerderen je hebben verteld dat je geen monteurskosten zou moeten betalen omdat je het toch niet zelf zou kunenn (is maar de vraag natuurlijk, alle type aansluiting zijn met behulp van de correcte stappenplan zelf aan te sluiten), ss mijn advies om het zoals eerder gesugererd door iemand, dit op het forum van KPN nog is uit te leggen en te vragen om een creditering. De monteur of winkel personeel kan je nog zo veel toezeggen over de kosten, invloed hierop hebben ze niet als je zelf van het proces afwijkt en te vroeg een betaalde installatiemonteur aanvraagt.

https://forum.kpn.com/

SD
door SD1 - Feb 24, 2024 om 00:06
91 Antwoorden / 50 Vragen

De doos met modem e.d. stond voor de deur toen wij van het werk kwamen, het was niet plug en play want er was geen aansluiting om plug en play te doen wij hadden een tv aansluiting met 2 ronde pinnetjes zoals vroeger  er moest een compleet nieuwe aansluiting gemaakt worden, ik heb mijn mail adres wel goed opgegeven anders kan ik de factuur ook niet ontvangen en mijn 06 hadden ze in de winkel omdat ik van Vodafone naar kpn ben overgestapt, op de monteursbon die ik heb getekend staat ook zwart op wit dat er geen kosten worden berekend

rj
door rjw Feb 24, 2024 om 10:01
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dan heb je een hele oude televisie. Heeft de monteur nu een aansluiting gemaakt om de oude televisie te kunnnen aansluiten?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2024 om 10:52
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW: het behoeft helemaal geen oude TV te zijn. In mijn situatie werd ondanks het feit dat ik de glasvezelset had besteld toch het kopermodem geleverd. Later kwam ook nog de smoes dat ik een dunbbele koperaansluiting zou hebben en storing i.v.m. minder dan afgsepreken MB's niet zou kunnen. De monteiutr zou dat hebben vastgesteld. Ook frappant, de monteur in de beginfase had al oogemerkt dat glasvezel niet werkte en heeft toen absoluut niet naar de al bestaande koperaansluiting met materiaal van een andere provider gekeken. Ik kon dat zelf zeer eenvoudig verder aansluiten.

gj
door gjtm Feb 24, 2024 om 16:30
15 Antwoorden / Vragen

Een aansluiting met 2 ronde pinetjes? Daarmee bedoel je dan de coax aansluiting. Dat heeft niks met KPN te maken, als die vervangen is, dan betreft het hier om werkzaamheden aan je binnen bekabeling in het huis zelf, waarschijnlijk is er een netwerk kabel van je meterkast naar de plek waar je tv staat aangelegd, die vallen niet onder de verantwordelijkheid van je provider maar van jezelf. Als de monteur hiervoor niks qua kosten heeft gerekend op zijn eigen bon is dat vrij coulant.
En nogmaals, de 75 euro aan kosten staan los van de monteursbon, de monteur kan deze kosten niet weghalen en heeft hier niks over te zeggen helaas, zijn mening hierin is niet van belang, deze kosten zijn van te voren al in rekening gebracht omdat je VOOR de geplande aansluitdatum, zonder telefonisch overleg, zelf op eigen houtje een betaalde installatiemonteur hebt aangevraagd.

SD
door SD1 - Feb 24, 2024 om 08:44
91 Antwoorden / 50 Vragen

Ikbga een brief schrijven en nog even ter verduidelijken wij hebben geen glasvezel in onze flat

SD
door SD1 - Feb 24, 2024 om 08:44
91 Antwoorden / 50 Vragen

Ik ga een brief schrijven en nog even ter verduidelijken wij hebben geen glasvezel in onze flat

wi
door wilhelmina59 Feb 24, 2024 om 09:16
513 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u bij de aanvraag nieuw abo ook aangegeven dat u in een flat woont en wat voor een soort abo had u afgesloten een koper of glasvezel?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2024 om 10:42
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Toch eerst een vraag: u gaf aan via internet een monteur te hebben besteld en dat kan merkwaardig zijn. Was het dan wel een monteur van KPN? U stelt echter wel dat u een bon heeft van de monteur waaro staat dat het gratis is. Indien het inderdaad een KPN monteur was  is dit zeer merkwaardig en ook fout. En dat gebeurt wel eens vaker bij KPN. Zo had ik zelf de ervaring dat ruim een jaar geleden KPN een glasvezelverbinding maakte in mijn woning hetgeen reden was om over te stappen naar KPN. De aansluiting bleek echter niet te werken. Ontving materiaal voor koperaansluiting van de monteur. iVeel klachten ingediend en aanvankelijk de reactie: bekend, er wordt aan gewerkt. Na ongeveer een jaar na het veelvuldiger hebben van storingen via mijn koperaansluiting opnieuw contact opgenomen via zowel 1200 als ook de reeds aan mij bekende nummers en e-mail adressen van netwerkbeheer de zeer opvallende reactie dat aansluiten niet mogelijk zou zijn. Ik zou in hoogbouw wonen (beslist niet) en naast mijn woning zou geen ruimte zijn voor een hoogwerker. Na weer bellen, indringerder en nu kennelijk wel medewerkers aan de telefoon krijgend die doorhadden dat er werkelijk iets goed fout ging kreeg ik de melding dat men mij nu het glasvezelinstallatiepakket zou zenden (het daarvoor geschikte modem had ik al sedert de koperaansluiting). Daarbij werd aangegeven  dat ik waarschinlijk geen monteur nodig zou hebben. Omdat ik na een ruim een jaar soubatten een en ander toch niet vertrouwde heb ik aangedrongen op toch een monteur en die kwam ook keurig volgens daarna gemaakte afspraak. En  .... alles bleek vlekkeloos te werken. Ik ontving excuses m.b.t. de eerder gemldde volstrekt foutieve info m.b.t. eerdere melldingen zoals die m.b.t. de hoogwerker + ook een tegemoetking inzake extra's.

Het kan dus goed fout gaan bij KPN (zoals ook al eens aan de orde bij Radar) maar men weet het dan wel ook goed te corrigeren.

Zoals duidelijk aangegeven bij het bestellen: de monteur is gratis en daar heeft men zich ook aan te houden! U kreeg al andere aanwijzingen om dat 'te vorderen'. Ik heb zelf een en ander opgelost weten te krijgen via toch indringende telefoongesprekken en laten doorverbinden met de juiste afdelingen. In uw geval toch ook netwerkbekeer res. maken van terugbelafspraken. Wel aldus een kwestie van lang geduld en volhouden. (Helaas)

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2024 om 10:58
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een toevoeging: het zonder meer voor de deur zetten van de doos met materiaal is (ook) geheel uit den boze. Er dient voorv getekend te worden en KPN heeft daarvoor nota bene een eigen besteldienst. U zou zelfs hebben kunnen stellen: nooit ontvangen en men zou dan bij KPN ook niet kunnen bewijzen dat u het wel zou hebben ontvangen. Dit fenomeen is apart zeer klachtwaardig.

henkvanputten
door henkvanputten - Feb 26, 2024 om 14:27
7 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf ook zoiets onredelijks meegemaakt vorig jaar.
Keurig opgelost, niet door bellen, daarmee kom je nergens.

Maar door een schriftelijke brief te sturen met uiteenzetting naar:

Klantenservice KPN
Postbus 13500
9700 EG Groningen

la
door lamb - Feb 26, 2024 om 18:01
28 Antwoorden / 2 Vragen

Slechte service, laat KPN blij zijn met zo'n klant die een compleet pakket aanschaft. Kinderachtig tijdrovend gedoe.