door willemc700 Oct 10, 2015 om 10:56
Computers & telefonie

Onacceptabel tarfief

Na aanleiding van een idoot hoge tele2 rekening van ruim 600euro stel ik mij de volgende vraag; Hoe kan het zijn dat data verbruik buiten de bundel 15 ct/MB mag kosten als deze met een snelheid van ca 16Mbit/s aangeboden worden?
Een snelle rekensom: 16Mbit is gelijk aan 2 MByte
dus 16Mb/s=30ct/sec
30ct*1h=30*3600=108000ct/h
Tele2 vraagt dus 1080euro/uur voor dataverbruik. Dit zijn in mijn ogen ongeloofelijke prijzen, in de tijd dat de internetsnelheid een factor 10 lager lagen was dit nog enigzins acceptabel.

2027 27 Rapporteer

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Oct 10, 2015 om 11:03
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=willemc700 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 10:56]Na aanleiding van een idoot hoge tele2 rekening van ruim 600euro stel ik mij de volgende vraag; Hoe kan het zijn dat data verbruik buiten de bundel 15 ct/MB mag kosten als deze met een snelheid van ca 16Mbit/s aangeboden worden?
Een snelle rekensom: 16Mbit is gelijk aan 2 MByte
dus 16Mb/s=30ct/sec
30ct*1h=30*3600=108000ct/h
Tele2 vraagt dus 1080euro/uur voor dataverbruik. Dit zijn in mijn ogen ongeloofelijke prijzen, in de tijd dat de internetsnelheid een factor 10 lager lagen was dit nog enigzins acceptabel.

Tele2 rekent niet per uur met u af maar rekent het verbruik. Uw redenering is dus onjuist.

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2015 om 11:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, onderdeel van u redenatie zou dan ook moeten zijn dat je een uur lang op maximale snelheid aan het downloaden bent. Ofwel even 7 GB er doorheen jaagt in één uur.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2015 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zo'n hoge rekening kreeg ivm data gebruik, dan maar eens uw mobiel controleren en data uitschakelen zodat u alleen op wifi zit.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2015 om 11:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 11:15]Als u zo'n hoge rekening kreeg ivm data gebruik, dan maar eens uw mobiel controleren en data uitschakelen zodat u alleen op wifi zit.

Of een hogere databundel aanschaffen of er op letten dat je niet buiten je bundel gaat.

wi
door willemc700 - Oct 10, 2015 om 11:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het punt hier is dat in worst case je voor 1080euro aan data kan verstoken zonder dat een consument daar tegen beschermt wordt. T-mobile bijvoorbeeld laat de datasnelheid zakken van >16Mb naar 64Kb waardoor je niet zo gek hoog uit kan schieten.
De data op volle snelheid laten staan is een opzettelijke valkuil ondanks eventuele waarschuwingen die gegeven worden.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2015 om 11:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=willemc700 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 11:28]Het punt hier is dat in worst case je voor 1080euro aan data kan verstoken zonder dat een consument daar tegen beschermt wordt. T-mobile bijvoorbeeld laat de datasnelheid zakken van >16Mb naar 64Kb waardoor je niet zo gek hoog uit kan schieten.
De data op volle snelheid laten staan is een opzettelijke valkuil ondanks eventuele waarschuwingen die gegeven worden.

De consument wordt geacht te weten waar hij mee bezig is. Als T-M zoveel beter is op dat punt, snap ik niet waarom je een abo bij Tele2 hebt genomen.

wi
door willemc700 - Oct 10, 2015 om 12:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 11:35]

De consument wordt geacht te weten waar hij mee bezig is. Als T-M zoveel beter is op dat punt, snap ik niet waarom je een abo bij Tele2 hebt genomen.
90% van de consumenten weet niet waar hij mee bezig is of wat de data verbuik streamen is.
Als antwoord op je vraag:
Tele2 had een betere aanbieding 1 jaar en 10 maanden geleden en zal dus idd niet verlengt gaan worden. Daarbij komt dat bij het begin van het contract de snelheid veel lager lag en de valkuil niet zo diep was..
Maar je vind het normaal dat je mogelijk 1080euro per uur kan betalen als je niet oplet prima.. Ik vind het niet normaal.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2015 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wij letten dus wel op. :-)

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2015 om 13:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=willemc700 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 12:36]
90% van de consumenten weet niet waar hij mee bezig is of wat de data verbuik streamen is.
...
Daar geloof ik helemaal niets van. Ooit was dat wellicht zo, maar het merendeel weet tegenwoordig echt wel van databundels en verbruik buiten de bundel. Als je die hoge snelheid gewoon gebruikt om de te surfen, te whatsappen, te mailen, etc. Dan is er niets aan de hand, het gaat hooguit sneller, maar je gebruikt niet meer. Ja, ga je lekker Netflix, Youtube, etc. kijken/streamen dan kost je dat veel geld, er zullen zeker mensen zijn die zich dat nog steeds niet beseffen, maar ik kan mijn niet voorstellen dat dat nog een meerderheid is.

Los daarvan, ik vind het inderdaad niet kloppen dat provider gebruik buiten de bundel zo makkelijk maken. Maar ja, daar verdienen ze het geld. Ik zit daarom bij (het hier door velen vergruisde) HollandsNieuwe, daar kan je simpelweg niet buiten de bundel gaan.

aurora1
door aurora1 - Oct 10, 2015 om 13:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U hoort dan zeker bij die 90%?
Op de website staan de kosten vermeld.
Het is al gezegd, loop de instellingen van uw gsm eens langs en zet het e.e.a. uit.
En ik zou een datateller op de gsm installeren, bijv. My Data Manager en stel daarop limieten in, dan hoeft u nooit meer buiten de bundel te gaan.
Als u vervolgens klik hier goed bestudeert dan zit u straks vast niet meer bij die 90%.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 10, 2015 om 23:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=willemc700 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 11:28]T-mobile bijvoorbeeld laat de datasnelheid zakken van >16Mb naar 64Kb waardoor je niet zo gek hoog uit kan schieten.
Bij T-Mobile hanteren ze weer andere trucjes zodat jij gegarandeerd -fictief- buiten de bundel gaat komen, maar dat ontdek je nog wel ;-).

Daarnaast mag de consument ook wel een beetje meer zelf na gaan denken, wat meer lezen en minder lui worden (als 'n knopje data omzetten al teveel moeite is..).
Overigens mobiel-internet heb je daarnaast nog niet eens nodig, iets met wifi.

tele2webcare
door tele2webcare - Oct 11, 2015 om 20:04
366 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Willem,
Wat balen dat je zo’n hoge rekening hebt gekregen! Dat is natuurlijk even schrikken. Hou je je verbruik in de gaten via MijnTele2: tele2.nl/mijntele2? Verder raad ik je aan deze tips in acht te nemen: https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbruik/ Het hangt af van wat voor bundel je hebt genomen en wanneer je je abonnement hebt afgesloten of deze wordt afgeknepen of niet. Ik wil je graag uitnodigen op ons forum om hier verder over te discussiëren: tele2.nl/forum. Groetjes, Petra

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2015 om 21:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tele2webcare schreef op zondag 11 okt 2015, 20:04]Hoi Willem,
Wat balen dat je zo’n hoge rekening hebt gekregen! Dat is natuurlijk even schrikken. Hou je je verbruik in de gaten via MijnTele2: tele2.nl/mijntele2? Verder raad ik je aan deze tips in acht te nemen: https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbruik/ Het hangt af van wat voor bundel je hebt genomen en wanneer je je abonnement hebt afgesloten of deze wordt afgeknepen of niet. Ik wil je graag uitnodigen op ons forum om hier verder over te discussiëren: tele2.nl/forum. Groetjes, Petra

WTF. Is dit serieus een reactie van de Webcare van Tele2? Wegwezen bij die club Willem.

jo
door jorisw - Oct 12, 2015 om 10:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=willemc700 schreef op zaterdag 10 okt 2015, 12:36]
90% van de consumenten weet niet waar hij mee bezig is of wat de data verbuik streamen is.

Dan moeten die consumenten zich of gaan verdiepen in de materie, of stoppen met gebruik van zaken waar ze niks van (willen) snappen. Als een consument zich bij iedere ander onderwerp zo zou gedragen zoals zoveel mensen nu met mobiel internet omgaan zouden we ze voor gek verklaren. Stel je voor dat een consument in een auto of op de fiets stapt met hetzelfde gebrek aan kennis....

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 12, 2015 om 12:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 12 okt 2015, 10:21]of stoppen met gebruik van zaken waar ze niks van (willen) snappen. Als een consument zich bij iedere ander onderwerp zo zou gedragen zoals zoveel mensen nu met mobiel internet omgaan zouden we ze voor gek verklaren. Stel je voor dat een consument in een auto of op de fiets stapt met hetzelfde gebrek aan kennis....
Exact + goed voorbeeld.

Zo snap ik dat Android niet (beetje verbinding maken met het internet terwijl ik het niet gebruik, waar zou dat nou toch voor zijn? ;-)), dus mobielinternet staat uit (ook bij de provider zelf).

wi
door willemc700 - Oct 12, 2015 om 22:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 12 okt 2015, 10:21]
Dan moeten die consumenten zich of gaan verdiepen in de materie, of stoppen met gebruik van zaken waar ze niks van (willen) snappen. Als een consument zich bij iedere ander onderwerp zo zou gedragen zoals zoveel mensen nu met mobiel internet omgaan zouden we ze voor gek verklaren. Stel je voor dat een consument in een auto of op de fiets stapt met hetzelfde gebrek aan kennis....
Echt waar??? Hoe komt het dat er zoveel ongelukken gebeuren met een electrische fiets of waarom zijn de consumenten zo boos over het volkswagen geval?
Maar of iemand nu wel of geen verstand van zaken heeft, het blijft een feit dat als een bedrijf tot max 1080euro per uur kan pakken op een enkele klant dit gewoon weg niet acceptabel is. Dit zijn bedragen die alle proporties te buiten gaan. Maar goed.. dat is mijn mening tevens was dat ook mijn vraag die door weinige beantwoord is.

door 1953 - Oct 12, 2015 om 22:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tele2! Mijn innige deelneming in dezen.

Het is vervelend om een dergelijke factuur onder uw ogen te krijgen.

Wat is databundel maandelijks? Zit er geen limiet op uw databundel, zoals dat de snelheid teruggaat naar 96 Kbps?

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2015 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 12 okt 2015, 22:54]Tele2! Mijn innige deelneming in dezen.

Het is vervelend om een dergelijke factuur onder uw ogen te krijgen.

Wat is databundel maandelijks? Zit er geen limiet op uw databundel, zoals dat de snelheid teruggaat naar 96 Kbps?

Misschien even de reacties lezen van de Ts?

r hijman
door r hijman - Oct 13, 2015 om 11:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

he willem ik kreeg deze week ook de schrik rekening van 297 euro en ze kunnen nog geen eens uitleggen waaraan precies bij mij zeiden ze dat het aan mijn gps ligt die moet ik uit zetten belachelijk mijn mio navigatie in mijn auto rekend helemaal niets. ik heb het bedrag terug geboekt laat het maar tot een rechtzaak komen dan mogen ze voor de rechter uit gaan leggen hoe dit allemaal mogelijk is je wordt volgens mij gewoon belazerd waar je bij staat!

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 13, 2015 om 12:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=r hijman schreef op dinsdag 13 okt 2015, 11:58]ik heb het bedrag terug geboekt laat het maar tot een rechtszaak komen
De nu volgende info heb je niet van mij; maar verander online even jouw naw-gegevens (gewoon wat verzinnen) dit voordat ze je afsluiten.

tele2webcare
door tele2webcare - Oct 14, 2015 om 15:42
366 Antwoorden / 0 Vragen

He Willem!

Wij bieden verschillende databundels aan die je kan gebruiken voor vastgesteld tarief. Het is je eigen verantwoordelijkheid om via onze MijnTele2 te controleren hoeveel je nog over hebt van je databundel. Daarnaast ontvang je ook tweemaal een waarschuwings sms.

Verder raad ik je aan om onze dataverbruik tips eens door te nemen. https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbruik/. Wij brengen wel echt alleen kosten in rekening die ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Ik kan jammer genoeg niet inzien waaraan je data is verbruikt, omdat wij dit volgens de wet ook niet mogen opslaan.

Mocht je nog vragen hebben, dan raad ik je aan om een topic op ons Tele2 forum te openen. www.forum.tele2.nl. We helpen je daar graag verder!

Groetjes, Su Ling

wi
door willemc700 - Oct 15, 2015 om 19:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tele2webcare schreef op woensdag 14 okt 2015, 15:42]He Willem!

Wij bieden verschillende databundels aan die je kan gebruiken voor vastgesteld tarief. Het is je eigen verantwoordelijkheid om via onze MijnTele2 te controleren hoeveel je nog over hebt van je databundel. Daarnaast ontvang je ook tweemaal een waarschuwings sms.

Groetjes, Su Ling
Dat is het punt niet. het punt is dat jullie een enorm snelle datastroom aanbieden die het mogelijk maakt om in 8,5 min een bundel van 1000MB er door te jagen en vervolgens deze snelheid handhaven waardoor er idioot hoge rekeningen kunnen ontstaan (iets waarvan ik het idee heb dat jullie dit weten en geen zin in hebben dit aan te passen).
Achteraf weet ik wel waar het verbruik vandaan kwam maar het neemt het feit niet weg tele2 niets doet om zijn klanten te beschermen tegen dit soort hoge rekeningen. Waarschuwings sms-jes zijn leuk maar met een mogelijk verbruik van 1000MB/8,5 min komen die pas binnen als je er dik overheen bent.

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2015 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willem700

Misschien was het verstandiger geweest als u van te voren eens had bekeken wat bijvoorbeeld de verbruiken zijn bij het streamen van een film of zo.

wi
door willemc700 - Oct 17, 2015 om 18:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 15 okt 2015, 19:32]@willem700

Misschien was het verstandiger geweest als u van te voren eens had bekeken wat bijvoorbeeld de verbruiken zijn bij het streamen van een film of zo.
Daar gaat het mij niet om. Waar het omgaat is dat Tele2 er te weinig aandoet om de klanten te beschermen tegen de hoge rekeningen.
Dat is het gene wat ik aan de kaak wil stellen.
Streamen verbruikt ongeveer 1GB/20min met 1920x1080..
Als voorbeeld: Je hebt een laptop aan je telefoon hangen omdat je vergeten bent dat de hotspot aanstaat en op de laptop was je het nodige aan het downloaden dan pak je de volle bandbreedte als je dan ook de telefoon niet bij je hebt en die naast de laptop in een bungalow ligt dan heb je totaal geen toezicht op je verbruik en kan je binnen een bos wandeling van 1 uur 7GB aan data weg gestookt hebben.
Dan is het eigen schuld dikke bult wel erg makkelijk..
Ik ben van mening dat Tele2 op het gebied van de klant behoeden voor hoge rekeningen verzaakt door niet buiten de bundel de snelheid om laag te gooien.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2015 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willemc700

Ik zou eigenlijk willen voorstellen dat mensen die een hotspot vergeten en hun laptop aan hun telefoon hangen in hun bungalow, in het geheel geen internet mogen gebruiken als ze dan ook nog een wandeling gaan maken.:-)

Dat kan een mens niet meer aan, al die verschillende activiteiten.:-)

Misschien bij wet laten regelen door de overheid.:-)

tele2webcare
door tele2webcare - Oct 18, 2015 om 13:17
366 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Willem,
Bedankt voor je reactie. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aantal data dat je afneemt en welk abonnement je bij ons afsluit.
Wij waarschuwen je met sms’jes en wat jij met deze sms’jes doet is natuurlijk aan jou.
Als je je telefoon als hotspot gebruikt voor internet, moet je goed op[passen. Dit verbruikt ontzettend veel internet!
Ik nodig je uit om hierover een topic te openen op ons forum, dan kunnen we je daar verder helpen: tele2.nl/forum.
Groetjes, Petra

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 13:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 11 okt 2015, 21:44][quote=tele2webcare schreef op zondag 11 okt 2015, 20:04]Hoi Willem,
Wat balen dat je zo’n hoge rekening hebt gekregen! Dat is natuurlijk even schrikken. Hou je je verbruik in de gaten via MijnTele2: tele2.nl/mijntele2? Verder raad ik je aan deze tips in acht te nemen: https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbruik/ Het hangt af van wat voor bundel je hebt genomen en wanneer je je abonnement hebt afgesloten of deze wordt afgeknepen of niet. Ik wil je graag uitnodigen op ons forum om hier verder over te discussiëren: tele2.nl/forum. Groetjes, Petra

WTF. Is dit serieus een reactie van de Webcare van Tele2? Wegwezen bij die club Willem.

Als dit antwoord ook betekent: wegwezen bij 'vraag en aanbod'? Deze reactie geeft aan dat er bij Tele2 wel degelijk mogelijkheden zijn om 'je te beschermen' en dat helemaal afhangt van het abonnement dat je afsluit.