ed
door edekker Jun 6, 2011 om 20:08
Computers & telefonie

Opgelicht door KPN met InternetPlusBellen?

Een aantal jaar geleden heb ik InternetPlusBellen via adsl via KPN afgesloten. Dit bestond uit 35 euro internet en 7,50 euro onbeperkt bellen (ik kreeg via een actie 2,50 euro korting op het belgedeelte). Nu blijkt dat een jaar geleden het abonnement is aangepast naar 30 euro internet en 12,50 euro onbeperkt bellen. Hetzelfde bedrag dus. Echter op hetzelfde moment is voor nieuwe klanten het tarief 30 euro voor internet en 10 euro voor onbeperkt bellen geworden. Ik betaal dus maandelijks 2,50 euro meer voor dezelfde dienst.

Dat vind ik raar. Mijn vraag is dan ook of je zomaar, zonder vooraf dit te melden een abonnement mag aanpassen. Daarnaast is het sowieso niet netjes om een pakket goedkoper te maken, maar bestaande klanten daarvoor meer te laten betalen.

Ik kan me wel herinneren dat ik ongeveer een jaar gelden gebeld ben door een medewerker van KPN dat ze tegenwoordig niet zomaar meer een abonnement stilzwijgend mochten verlengen. Daarom vroeg hij telefonisch toestemming om het abonnement voort te zetten. Er is daar echter nooit gesproken over aanpassing van de tarieven.

Vanmiddag maar eens gebeld naar KPN en een lieftallige dame gesproken. Ze snapte het probleem, maar kon er niets aan doen. Dit waren nou eenmaal de regels. Lekker makkelijk om je eigen regels te verzinnen die beter zijn voor jezelf. Ik was nou eenmaal akkoord gegaan met een bepaalde prijs voor een product en als dit dan goedkoper wordt dan hoeft dat niet doorgegeven te worden. Het enige dat zo kon doen was proberen deze lagere prijs nu ook voor mij te laten gelden. Maar ze kon niets beloven. Ik moest maar een brief schrijven naar de klachtenservice.

Zijn er meer mensen die dit aan de hand gehad hebben en zich genaaid voelen door KPN?

8709 20 Rapporteer

rj
door rjw - Jun 6, 2011 om 20:35
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Maar als ik het goed begrijp ben je uiteindelijk minder gaan betalen. Het oorspronkelijke product kostte 45 euro met een tijdelijke korting van 2,50 en nu betaal je 42,50. Als KPN niets had veranderd had je nu dus 45 euro betaald. Wat is het probleem?

En dat nieuwe klanten soms een ander bedrag betalen (of een ander product hebben) dan bestaande klanten is van alle tijden, en is niets nieuws (nieuwe VARA leden krijgen en kregen cadeautjes, terwijl leden die al lang lid zijn niets krijgen, om maar een voorbeeld te noemen).

ed
door edekker - Jun 6, 2011 om 21:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het punt is dat zij het abonnement hebben veranderd zonder mij als klant daarvan op de hoogte te stellen met als doel het voor andere klanten goedkoper te kunnen maken. De prijs voor een deeldienst is nu kunstmatig hoger gemaakt dan dit ooit is geweest om de "oude" prijs maar in stand te kunnen houden.

Punt 1: Mag een bedrijf zonder de klant te informeren de voorwaarden/prijs van een product aanpassen?
Punt 2: Is KPN een ordinaire graaier door een prijsverlaging van een product niet aan bestaande klanten door te berekenen.

PS. De 2,50 korting op het bellen in mijn verhaal was al veel eerder van kracht dan deze prijs/voorwaardenwijziging.

ltmvz
door ltmvz - Jun 6, 2011 om 21:51
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte edekker,

Houdt u de tarieven dan niet voortdurend in de gaten? En heeft u nooit gedacht aan de mogelijkheid om over te stappen naar een andere provider? Ik ben pas klant geworden bij Tele2 en heb 14,95 euro aansluitkosten betaald. Mensen die nu klant worden hoeven dat niet. Dat is toch normaal dat die voorwaarden steeds veranderen, zoals rjw ook zegt. Nu heb ik door mij via de Breedbandwinkel aan te melden een cadeaubon gekregen, maar mensen die zich nu aanmelden maken (of maakten, misschien is er nu weer een andere actie) kans op een I-pad. Het enige wat wij kunnen doen is het eerste jaar verplicht klant blijven en eventueel daarna overstappen naar een ander bedrijf en weer profiteren van allerlei lokacties.

so
door sonja1977 - Jun 6, 2011 om 22:35
16 Antwoorden / 2 Vragen

Je hoeft niet eens over te stappen om ook gebruik te maken van een actie voor nieuwe klanten. Ik kreeg ooit ergens een tip om vlak voor het moment dat je kunt overstappen (bij mij ging het om Online) de klantenservice te bellen en te vragen of ik ook gebruik kon maken van een actie net zoals nieuwe klanten, omdat ik eigenlijk wel tevreden ben, geen zin heb om over te stappen, maar het mij ook wel goed uitkomt om minder te betalen. Bleek heel normaal te zijn alleen mogen ze dat niet aan de grote klok hangen. Kreeg dus ook dezelfde aanbieding als nieuwe klanten. Klein addertje onder het gras (niet voor mij, maar misschien voor anderen): je gaat dan wel weer een nieuw abonnement aan en zit er weer voor een jaar aan vast i.p.v. dat je na een maand kunt opzeggen. Zelf ben ik dat gehop tussen energie- en telefoniebedrijven beetje zat door slechte ervaringen en op deze manier behouden ze een vaste (en tevreden!) klant. Misschien ook een tip voor KPN?

edwardus
door edwardus - Jun 6, 2011 om 22:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er worden haast ongemerkt wat dingen door elkaar gehaald; de voorwaarden zijn juist niet veranderd voor jou als bestaande klant, je ontvangt hetzelfde pakket tegen dezelfde prijs. Dat je nú als nieuwe klant van een ander aanbod gebruik kunt maken staat daar los van. Dat gebeurt bij nagenoeg alle internet- en telecom-providers trouwens, is niks nieuws. Er moeten steeds weer nieuwe acties bedacht worden om nieuwe klanten binnen te halen. Vroeger mocht je een 1-poorts draad-modem kopen voor een lieve som, nu krijg je er met een beetje mazzel een complete Wireless-N modem gratis bij en/of andere welkomstcadeaus. Wil jij ook dat nieuwe pakket, dan kun je opzeggen en een nieuw pakket bestellen. Het kan ook zijn dat je dit gewoon zó kunt regelen met de afdeling "customer retention" of hoe ze het ook mogen noemen.

Lang verhaal kort: als jouw voorwaarden worden aangepast, dan mag dat en heb jij binnen 30 dagen het recht om kosteloos op te zeggen. Worden jouw voorwaarden niet gewijzigd, dan moet je de minimum contractduur eerst uitzitten voordat je kunt opzeggen.

Stilzwijgend verlengen mag nog steeds, maar niet meer voor een termijn langer dan 1 maand. Je kunt dus niet meer "ongemerkt" vastzitten aan een nieuw jaarcontract om maar 's wat te noemen.

ed
door edekker - Jun 7, 2011 om 11:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist contact gehad met KPN. Probleem is netjes opgelost.

birdies
door birdies - Jun 7, 2011 om 12:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edekker schreef op dinsdag 7 jun 2011, 11:49]Zojuist contact gehad met KPN. Probleem is netjes opgelost.

Hoe dan?

ed
door edekker - Jun 7, 2011 om 12:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

6 maanden lang 5 euro korting gekregen en tarief per heden aangepast naar de huidige prijs. Dat compenseert "het verlies" van het afgelopen jaar.

rj
door rjw - Jun 7, 2011 om 13:33
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edekker schreef op dinsdag 7 jun 2011, 11:49]Zojuist contact gehad met KPN. Probleem is netjes opgelost.

Had je dat niet beter eerst kunnen doen i.p.v. dat je begint met een bedrijf van oplichterij te beschuldigen?

ed
door edekker - Jun 7, 2011 om 13:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik gedaan. Heb gister contact met de servicedesk gehad en toen was er niets mogelijk. Daarna getwitterd en bericht op kassa site geplaatst. Blijkbaar heeft de afdeling webcare van kpn meer bevoegdheden om klanten te compenseren.

ev
door eversteegt - Jun 8, 2011 om 11:27
51 Antwoorden / 0 Vragen

Zo maar prijzen verhogen mag niet. Als een bedrijf/provider dat doet, dan moeten ze de klanten hier van te voren van op de hoogte stellen en de kans bieden om het abonnement op te zeggen (ook als het contract nog niet is uit gediend).

Maar als u feitelijk hetzelfde per maand blijft betalen, dan geldt dit denk ik niet.

En wat betreft acties en dergelijke: Daar heeft de medewerker aan de lijn gelijk in. U bent op een gegeven moment akkoord gegaan met een bepaald maandbedrag en zolang u niet meer dan dat gaat betalen, dan levert KPN gewoon conform de afspraak. Dat nieuwe klanten middels een actie korting krijgen op het abonnement, dat is KPN hun goed recht.

Het was netter geweest om trouwe klanten ook mee te laten profiteren, maar verplicht is dit niet.

ra
door radconsu - Jun 8, 2011 om 11:36
4 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij bestaat er bij KPN geen tarief van 30 + 12,50. Voor zover ik zie is er een tarief van 30 voor InternetPlusBellen Basis plus 10 voor BelOnbeperktAltijd.
Die 2,50 van de klager is waarschijnlijk voor een tweede telefoonnummer(??).

xi
door xilaxus - Jun 8, 2011 om 11:42
20 Antwoorden / 5 Vragen

Volgende keer gewoon abbonement opzeggen, ze willen je vaak zo graag houden dat ze vanzelf met een leuk nieuw aanbod komen.

mo
door mof - Jun 8, 2011 om 11:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ieder heeft zijn eigen contract met de maatschappij. Daarmee was je het
eens toen je het aanging. Dat is het enige dat telt: de overenkomst tussen jou en het bedrijf. Uiteindelijk is het onbelangrijk wat voor contract onder welke voorwaarden andere mensen aangaan. We leven in een vrije wereld waar je geacht wordt zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de afspraken die je met
anderen maakt.
Als je niet (meer) tevreden bent moet je het maar gewoon opzeggen, of eisen dat je weer gewoon 45 EUR mag betalen, je bent niet in je rechten aangetast, niet zeuren dus wanneer het gras bij de buren dan toch net wat groener is!

ed
door edekker - Jun 8, 2011 om 11:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

haha, ik ben blij dat mijn posting zoveel losmaakt. Blijkbaar ben ik een van de weinigen die vindt dat als jij voor hetzelfde brood meer betaalt dat je buurman je dit niet aan de kaak mag stellen.

Ik snap nu dat KPN dit niet hoeft te communiceren, maar vind wel dat ze het op basis van piepsysteem wel "aardig" hadden moeten aanpassen. Nu ze dat in eerste instantie niet wilden had ik de tegenwoordigheid van geest moeten hebben om dan maar mijn contract op te zeggen en opnieuw aangaan.

Bedankt voor de tip trouwens om de prijzen van mijn lopende contracten te blijven monitoren en zo eerder bedrijven op "te hoge" prijzen kunnen aanspreken.

kooikers
door kooikers - Jun 8, 2011 om 16:10
43 Antwoorden / 0 Vragen

Alles bij elkaar vind ik het van OP een vreemd verhaal. Ik heb IPB-basis van KPN en betaalde verleden jaar al € 30.- voor het abonnement. Voor gratis bellen betaal ik € 12.50, dit omdat ik aan de 2e poort ook een toestel heb hangen en deze actief gemaakt. Ik ben dus 2 keer op mijn eigen nummer bereikbaar of met de ene bellen terwijl naar de andere opgebeld is. 2 gesprekken gelijktijdig.
Die € 2.50 kwam bij de normale € 10.- toen ik de 2e poort actief maakte.
Internet van KPN heb ik pas sinds 1996 via pi.net - wxs.nl - planet.nl en nu kpn, en nog nooit verkeerde facturen ontvangen.

pl
door platzak - Jun 8, 2011 om 17:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

ja ik heb het vorige week bij de hand gehad, werd gebeld door callcentrum KPN.
Of ik ander produkt wilde, ook vertelde zij dat ik 1,5 mb had en controleerde de gegevens. Ik ben zelf maar eens gaan kijken of het eigenlijk wel klopte.
tot mijn verbazing zag ik dat intenetbellen 30 euro per maand was en de mb 8 moest zijn. betaalde 34.95 per maand met 1,5 mb.
Hoe dit nu mogelijk kan zijn ik snap er niet s van.
heb toen KPN gebeld en verteld dat ik 4.95 per maand te veel betaald had en ook nog eens mb te weinig had gekregen. Na langdurig overleg vertelde de juffrouw dat er een brief onderweg was naar de klanten hier over.
Ik wacht de brief even af. Wanneer er geen compensatie wordt gemeld, dan onderneem ik stappen.

Hg,
Platzak

ge
door geraldinep - Jun 8, 2011 om 17:38
14 Antwoorden / 4 Vragen

Bijna een jaar geleden heb ik ook de prijsverhoging gezien, die bekend gemaakt werd. Heb zelf al heel lang een bel-basis pakket met onbeperkt bellen en internet. Dit werd toen duurder. Heb toen contact met KPN gehad om dan maar weer naar bellen in de avond en weekend vrij, terug te gaan.Had ik voorheen ook. Ze zijn kennelijk zo bang dat je weg gaat er werd mij spontaan een jaar lang- vrij bellen altijd-, aangeboden voor een jaar voor het lagere tarief van € 30,= Uiteraard niet tegen gesputterd.

ki
door kieskeurig - Jun 8, 2011 om 20:14
25 Antwoorden / 0 Vragen

KPN bang dat je als klant weggaat? laat me niet lachen.
Had het pakket InternetPlusBellen en dat werkte al enige jaren redelijk, maar ineens onlangs had ik geen internet meer, KPN gebeld, ik kreeg te horen dat ze het modem (Experiabox) geupdated hadden en dat ik het modem wat nu naast de computer staat naar de meterkast moest verhuizen, dan is de kabel van het modem naar de computer korter en dan moet het weer werken. Nou, niet dus!!
Kontakt opgenomen met de helpdesk en na een langdurig gesprek en proberen moest alles weer werken. Niet dus!!
Ik was het helemaal zat en heb meteen verteld dat ik mijn abonnement met ingang van heden opzeg, ze zei mij dat er wel een opzegtermijn van 1 maand op zit.
Dit heb ik toch doorgedrukt en na 1 week heb ik nu Internet etc. van XMS, geweldig, wat heb ik al die jaren veel gemist.

ru
door ruitenboer - Jun 8, 2011 om 23:15
64 Antwoorden / 1 Vragen

Ik herken een deel van het verhaal.
Maar ik mis dat je ergens ten tijde van de tariefswijzigingen bericht hebt gehad over een wijziging in de voorwaarden.
Een van de voorwaarden die beter was ten opzichte van het oude abonnement was de mogelijkheid om per maand op te zeggen en dat voor een lager bedrag.
Bovendien een hogere snelheid.

Veel mooier kon het niet.
Maar bij KPN was dat wel lastig te realiseren. Het computersysteem kende een lager tarief als downgrading. Iedereen was vol begrip bij KPN omdat wel inzag dat meer snelheid upgraden was,
Mijn conclusie is dat je bij KPN wel erg op moet letten bij de mail of brieven die je krijgt en zeker niet moet denken: "Oh het zal wel".

Dat "men zal wel niet lezen" is erg in de mode tegenwoordig en zeker geen monopolie van KPN. De goedkoopste vliegmaatschappij blijkt de duurste te zijn voor een normale vlucht met bagage.
De goedkoopste elektriciteitsleverancier blijkt duurder te worden naarmate je minder verbruikt.