wo
door wolferl Feb 13, 2006 om 11:22
Computers & telefonie

T-Mobile oplichters

Ik heb een abonnement bij T-mobile, het loopt echter wel via een rekening van mijn zus. Dus het word automatisch van haar rekening afgeschreven, ik betaal het altijd daarna aan haar terug. Eind december 2005 probeerde T-Mobile 126.60 af te schrijven, dit lukte nietwant er stond 2.40 te weinig op de rekening. Kan gebeuren, ik wacht netjes op een herrinering van T-Mobile, maar kwam tot de verbazing dat ik de dag na het afschrijvings proces direct ben afgesloten, geen herrinering of sms niks. Wel raar, maargoed ik betaalde 25 Januari direct dat bedrag, want dan had ik mijn loon weer gevangen. Het duurde anderhalve week na de betaling voordat ik weer werdt aangesloten, iets wat ik echt zeer klantonvriendelijk vindt.

Het is Dinsdag 7 Februari 2006 en ik kan eindelijk weer bellen, ja voor korte duur. Ik kreeg namelijk dezelfde dag een rekening binnen van 88.74 euro van de maand Januari, terwijl ik al die tijd ben afgesloten. Ik ben het hier niet mee eens en er gaat een dag voorbij (Woensdag 8 Februari) en ik wordt weer afgesloten. Ik vindt dit dus zeer brutaal, je krijgt niet eens een herrinering. Ik vindt ook dit je je rekeningen op tijd moet betalen. Maar ik ga niet voor iets betalen waar ik helemaal geen gebruik van heb gemaakt. Daar zijn ze het bij T-Mobile helemaal niet mee eens. Ik heb het geld momenteel overgemaakt, dus het zal wel weer 2 weken gaan duren voordat ik kan bellen. Ik heb overigens ook geklaagt dat ik bij ons in het dorp nul komma nul bereik heb. Ik moet helemaal naar de stad met de tren/bus om te kunnen bellen. Ik moet niet zeuren was het antwoord van de mevrouw bij T-Mobile.

Mijn abonnement loopt dit jaar af, en ik ga het dus echt niet verlengen. Dat wordt of KPN of vodafone.

Gegroet

melvin

610 2 Rapporteer

us
door user999 - Feb 14, 2006 om 11:55
143 Antwoorden / 0 Vragen

Dat T-Mobile je direct afsluit, zonder verdere waarschuwing, is erg bot. Klantvriendelijk is ook anders. Daarintegen mogen ze het wel doen, contractueel gezien. De klant is en blijft altijd verantwoordelijk voor de betaling van de verschuldigde bedragen (lees: je moet zorgen dat zij af kunnen schrijven, wederom contractueel gezien) en als je één seconde te laat bent, ben je officieel in gebreke. Zo gaat dat in telecomland. Ze hebben te veel last van wanbetalers. Overigens is het wel zo dat slechts een deel van de klanten direct wordt afgesloten bij het missen van een betaling (dat blijkt uit verhalen van anderen); het ligt blijkbaar aan een aantal risicofactoren en ervaringen uit het verleden. Is er in het verleden al eens een keer wat mis gegaan met de betaling? Woon je in een minder goede buurt of ben je gewoon jong?

Daarnaast klopt je verhaal niet. Je stelt eerst dat ze eind december af probeerden te schrijven - da's dus van een factuur die je twee weken daarvoor kreeg. Vervolgens wordt je 08-02 weer afgesloten, dat zou dan dus moeten gaan om de factuur van januari (lees: begin januari verstuurd, eind januari betalingstermijn verstreken). Of heb je de klantenservice te kennen gegeven niet te zullen betalen?

Daarnaast ben je om meerdere redenen verplicht de factuur gewoon te voldoen. Ten eerste gaat die factuur deels over gesprekskosten die je hebt kunnen maken voordat je de eerste keer werd afgesloten (immers, de gesprekskosten betaal je altijd achteraf); de rest gaat over de abokosten die je altijd een maand vooruit betaald. Je bent 100% verplicht die abokosten te betalen, ook al ben je afgesloten geweest. Je hebt bij het aangaan van het abo immers een mooi toestel gekregen (of een forse korting daarop) en dat geld betaal je weer terug middels je maandelijkse abokosten.

Dat je de tweede keer bent afgesloten is terecht. Als je een factuur van eind december pas eind januari betaald (dus een maand te laat), vraag je er om. In dat geval kun je niet van een provider verwachten dat ze enige coulance tonen als je nog een keer te laat bent met betalen.

Je dekkingsklachten zijn vervelend, maar de vraag rijst of je die al eerder hebt gemeld. Zo nee, ben je nalatig geweest, wat een provider niet valt te verwijten.

Tot slot: betaal alle facturen die je krijgt en doe dat op tijd! Als je nog een keer te laat bent, wordt je niet 'gewoon' afgesloten, maar kom je in een veel vervelender traject terecht. T-Mobile gooit je bij drie te late betalingen in een bepaalde periode namelijk uit het klantenbestand (ze ontbinden het contract eenzijdig) waarbij ze gelijk je resterende maandtermijnen (lees: alle abokosten tot einde contract) in één keer opeisen. Je krijgt dan dus een gepeperde slotnota. Dat wordt, afhankelijk van de snelheid waarmee je die nota betaald, gecombineerd met een registratie bij het BKR én een registratie op en onderlinge waarschuwingslijst voor wanbetalers (Stichting Preventel). Als je daar staat kun je bij geen enkele aanbieder nog een abo krijgen; je wordt standaard afgewezen. Dan kun je dus niet eens naar KPN of Vodafone, ook al zou je het willen...

ja
door jacoby - Feb 19, 2006 om 11:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Melvin,

Als je overstapt naar een andere provider, zou ik zelf niet (meer) naar Vodafone gaan. Ik heb recent een Vodafone abonnement afgesloten en vooraf laten checken of het bereik bij mij thuis goed zou zijn. Volgens de klantendienst van  Vodafone zou het bereik voldoende zijn en bovendien kreeg ik bij BelCompany zgn. Netwerk Tevredenheidsgarantie, waarbij ik binnen 2 maanden van provider zou kunnen veranderen als ik niet tevreden zou zijn over het bereik. Nou "mooi" niet dus. Het bereik bij mij in de wijk is zeer slecht (ook buiten!); het lukt niet om een fatsoenlijk gesprek te voeren. Een paar km verderop gaat het wel goed. Terug dus naar BelCompany. BelCompany zegt dat Vodafone eerst toestemming moet geven en Vodafone zegt dat volgens hun meting het bereik voldoende is. M.a.w. zowel BelCompany als Vodafone laten je bij klachten gewoon in de kou staan. Hun devies is "niet zeuren en gewoon betalen".

Mijn advies is dus: sluit geen abonnement af bij Vodafone. Eerdere ervaringen met KPN en Telfort (pre-paid) zijn goed. Nooit problemen gehad met het bereik.

Groeten,

Jaap