ma
door marjaa Jan 11, 2017 om 22:55
Computers & telefonie

Tele2 brengt ruim €300,- extra in rekening wegens gebruikte data

Op 5-12 is in Spanje o.a. Mijn telefoon gestolen.Met veel moeite simkaart bij Tele2 kunnen blokkeren, omdat tel. contact uit Nederland met tele2 niet lukte.Nieuwe simkaart kwam pas na 11 dagen, na extra x aanvragen, en stond op onbekende naam.nieuwe telefoon motorola gekocht.ik heb geen verstand van telefoons, mijn nichtje heeft bij haar thuis de simkaart erin gedaan, ik heb telefoon mee naar huis genomen en paar dingen geinstalleerd.22 uur later krijg ik sms, welke niet opvalt, staat in messenger (niet facebook), geen envelopje bovenaan scherm. Ik zie de sms veel later. Ik denk dat het reclame van tele2 is om mij mobiel internet te verkopen.ik heb een abonnement sinds ruim 4 jaar voor 100 sms/belminuten, van €4,- per maand.dat was vrijdagavond.zaterdagochtend merk ik dat ik geen sms kan verzenden.na zoeken vind ik in messenger nieuwe sms van paar uur eerder van onbekende afzender.toch maar openen.blijkt van tele2.om hogere rekening te voorkomen sluiten we dienst af.we houden contact.jaja.meteen chat met tele2: volgens hen heb ik ruim 300 mb aan data gebruikt en dat kost ruim €300,-.na veel gezoek blijkt dat ik 1 1/2 dag 3G aan had.wist ik niet.stond ook geen 3G bovenin scherm.ik ging ervanuit dat ik gewoon op mijn huiswifi zat.later in coolblue winkel heeft mederwerker een uur gezocht hoe 3G uitgeschakeld kon worden.kon pas na update android.aan tele2 vergoeding gevraagd, dwz formulier ingevuld voor kwijtschelding bedrag.daarin moet je in 140 tekens toelichting geven.zal contact opgenomen worden.niet dus, kreeg vandaag korte sms, aanvraag afgewezen.telefonisch toelichting gevraag.omdat ik niet op die 1e sms gereageerd heb moet ik gewoon betalen.klacht ingediend, zal binnen 30 dagen behandeld worden.mijn vraag is, kan ik nog iets doen? Ik vind het belachelijk dat tele2 pas ingrijpt bij €300,- kosten, terwijl ik daarvoor nooit mobiele data heb verbruikt.daarnaast kan ik niet op MijnTele2 kijken, ik probeer dat al 4 jaar, vele keren contact daarover gehad met tele2, zonder resultaat.

2650 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2017 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, uw nichtje heeft bij haar thuis de simkaart erin gedaan en u hebt het toestel mee naar huis genomen. En bent daar gewoon gaan installeren. Dacht u soms dat die telefoon vanzelf wist wat uw wifi met wachtwoord was? U leest een sms niet en vindt het dan gek dat Tele2 geen coulance betoont.

Als u niet weet hoe een smartphone werkt, moet u die niet gebruiken. komt u niet voor grote kosten te staan.

ha
door halex Jan 11, 2017 om 23:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Oké, u was eerder. En verspilt minder woorden. Ik had ook gewoon even moeten F5-en voordat ik op 'plaats' klikte... ;-)

tenormin
door tenormin Jan 11, 2017 om 23:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@halex, normaliter is er toch niemand sneller dan tijger1? Maakt toch niet uit, uw antwoord is toch ook zinnig.

ma
door marjaa Jan 11, 2017 om 23:43
152 Antwoorden / 44 Vragen

Dank voor de snelle antwoorden. Ik had de sms wel gelezen, maar dacht dat het reclame was.en ja, ik ben dom geweest, maar vergissen is volgens mij menselijk.
met mijn vorige smartphone nooit problemen gehad, dus daar ligt het niet aan. Bovendien had de coolblue medewerker een uur nodig om 3G uit te zetten, hij is deskundig, dus ....
en ik heb helemaal niet in Spanje een simkaart geactiveerd. Nieuwe telefoon en simkaart zijn allemaal in Nederland gekocht en in gebruik genomen.
ik ben helemaal niet gaan prutsen en heb niets aangezet. Blijkbaar was 3G op de nieuwe telefoon automatisch geactiveerd. Wat een aannames doet u.
Fijn voor jullie dat jullie je nooit vergissen en iets fout doen.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2017 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

3G hoeft helemaal niet uitgezet,want dan kunt u buitenshuis niet bellen. Uw wifi had ingevoerd moeten worden.

Cookies
door Cookies Jan 12, 2017 om 00:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @halex: zelfs al vernieuw je de pagina, dan nog staan er vaak al reacties die je dan niet te zien krijgt. Waardeloze sie (niet alleen om dit euvel).

aurora1
door aurora1 Jan 12, 2017 om 22:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@carola.83: + 10

ha
door halex - Jan 11, 2017 om 23:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt in Spanje, zonder verstand van zaken te hebben, op goed geluk een simkaart geactiveerd. U hebt vervolgens allerlei aannames gedaan en belangrijke sms-berichten genegeerd. En nu is het de schuld van Tele2?
Back to reality: u hebt lukraak een telefoon gekocht en een simkaart geactiveerd. U bent gaan prutsen en hebt onbewust een dure dienst aangezet, namelijk 3G in het buitenland. En die dienst is gaan werken, u hebt met uw telefoon flink wat data gebruikt. Omdat u uw telefoon zo had ingesteld.
Ondanks alles vindt u het onredelijk dat u de gevolgen (kosten) moet dragen voor uw eigen handelen.
Vraagje: snapt u dat ik uw houding onredelijk vind? U bent uzelf bewust van het feit dat u geen verstand van telefoons hebt. U had rustig kunnen wachten tot u weer in Nederland was om alles eens rustig, eventueel met behulp van de klantenservice, door te nemen en te installeren. Helaas, dat hebt u niet gedaan.
Positief gezien: u hebt weer wat geleerd. En ja, dat kost leergeld. € 300 in uw geval.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2017 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ halex. Nog maar even een keer de vraag lezen. De domme dingen werden wel in Nederland gedaan.

ha
door halex Jan 12, 2017 om 07:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Heb ik zo niet gelezen. Juist vanwege de kosten, € 300 voor 1,5 dag 3g, veronderstelde ik dat TS en nicht verbleven in hun (tweede?) huis in Spanje.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2017 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marjaa

Maar uw wifi was helemaal niet ingesteld. Logisch dat dat toestel 3 G gebruikte,

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2017 om 00:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Beetje bijdehante gebruiker installeert een data manager op zijn smartphone. Dan was het niet opgelopen tot 300 euro. Je kan niet alle verantwoordelijkheid bij een ander leggen. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je de factuur niet zou moeten betalen. Feit is dat je veel data hebt verbruikt, dat moet betaald worden.

ma
door marjaa - Jan 12, 2017 om 00:47
152 Antwoorden / 44 Vragen

Ja, mijn fout was dat ik thuis ben vergeten om me aan te melden voor de wifi. Dat komt, doordat ik meteen verbinding had met internet en niet wist dat 3G automatisch aanstond. Ik vind €300,- voor zo'n vergissing erg veel geld.
en nee, ik ben geen bijdehante gebruiker. Bovendien is een data manager installeren vreemd als je nooit data (wilt) gebruikt. Ik heb een abonnement voor sms en bellen. De enige reden dat ik een smartphone heb is dat je dan kunt whats appen.
en dat verbruik is van anderhalve dag, paar dingen gedownload zoals w.a. en virusscanner. Blijkbaar draaide er veel op de achtergrond. En die data heeft tele2 geen €300,- gekost. Als ik een bundel had gehad met mobiel internet was dat een veel lager bedrag.

diumenge
door diumenge Jan 12, 2017 om 06:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat er ook niet om wat die data tele2 kost, het gaat er om wat ze in rekening brengen. Een brood bij de bakker kost die bakker ook geen twee euro, de bakker wil er namelijk iets op verdienen.

Kostbare fout, maar Tele2 is hier geen schuldige in. Het enige wat ze kunnen doen is coulance tonen en dat willen ze blijkbaar niet.

pino123
door pino123 Jan 12, 2017 om 08:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt inderdaad Marjaa, maar je kan niet verwachten van Tele2 dat ze deze kosten gaan vergoeden. Daarbij bent u dus wel op de hoogte gesteld gezien de SMS, deze is dan wel via Facebook/messenger binnen gekomen... Dat gebeurt zeker niet automatisch, dat is een instelling welke wordt gevraagd bij de installatie van Facebook/messenger.

Wat ik vooral in dit verhaal teruglees is dat u uw onkunde wat betreft de mobiele telefoon wil afwentelen op Tele2 en ik kan u nu al vertellen dat dit geen enkele zin heeft, aangezien Tele2 daar niet verantwoordelijk voor is.

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 12, 2017 om 18:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Om van te leren: 3g heeft eigenlijk niets met internetten te maken, aangezien dit ook met 2g (en 4) kan. Dus enkel 3g uitschakelen was ook niet geheel zinvol geweest, sowieso zou dat onwenselijk zijn opdat je ook nog - overal - wil kunnen bellen. Je had 'data' uit moeten schakelen, overigens was je dan nog zo rond de 30 à 40 euro kwijt geweest*, voordat je dit gedaan had (telefoon gaat gelijk data verbruiken). Daarom dus ook zet het internet uit aan de kant van de provider, steek dan pas jouw simkaart in de telefoon.
En enkel data uitschakelen is vrij riskant, aangezien Android - dat vol bugs zit - dit uit zichzelf weer kan activeren.

En uiteraard gaan ze je dit niet vertellen bij Tele2, geld is tenslotte geld. En aangezien ze bij Tele2 niet verder komen dan het korte termijn denken..

akkerdistel
door akkerdistel Jan 12, 2017 om 18:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

*probeer het eerst in praktijk eens uit, voordat je gaat roepen dat dat onzin is (TS jij hoeft deze zin niet te lezen).

Gr
door Grunn1 Jan 12, 2017 om 23:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

aangezien Android - dat vol bugs zit - dit uit zichzelf weer kan activeren.
Wat een onzin zeker een iPhone gebruiker. Ik heb al jaren een Android telefoon en deze heeft nog nooit internet uit zich zelf ingeschakeld. Data uit en roaming uit en er is bij mij nog nooit ongewild 1 mb in rekening gebracht.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 12, 2017 om 19:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dus u beweert dat een Coolblue medewerker het icoontje mobile data niet kon vinden. Was dit de koelkast verkoper?
Tja, wat apps installeren ben je zo 300 MB verder.
Als je al 4 jaar klachen hebt ben je wel heel blij met Tele2 dit omdat een normaal denkend mens direct weggaat zodra mogelijk en dus geen 4 jaar blijft.

ma
door marjaa - Jan 12, 2017 om 21:40
152 Antwoorden / 44 Vragen

@tijger: 3G niet uitzetten? Gaat de telefoon buitenshuis dan niet automatisch op 3G. Ik weet niet of ik buitenshuis zonder 3G niet kan bellen, omdat mijn diensten zijn afgesloten.

@halex: had ik maar een huis in Spanje... De kosten zijn €1,- per mb, omdat ik geen mobiele databundel heb volgens chatten met tele2. Overigens heb ik nooit een factuur gekregen.

@diumenge: ja uiteraard, maar er is iets geleverd wat hooguit € 10,- kost, en gezien de omstandigheden had ik enige klantvriendelijkheid wel verwacht. Te meer, daar ik van verschillende mensen hoorde, toen ik het net wist en erg geschrokken was, dat zij dat ook hadden gehad met nieuwe telefoon. 2 mensen hoefden niets te betalen, 1 een klein bedrag en 1 50%. Zij waren geen klant van tele2.

@pino123: zoals ik schrijf is messenger op dit motorola toestel geen onderdeel van facebook. Ik heb geen facebook op mijn telefoon. En dus heb ik messenger niet geinstalleerd. Motorola gebruikt messenger voor sms. Dus uw verhaal over onkunde van mij betreffende facebook is onzin.

ma
door marjaa - Jan 12, 2017 om 21:50
152 Antwoorden / 44 Vragen

@akkerdistel: gisteren gevraagd aan tele2 om ook aan hun kant data uit te zetten. Volgens diegene van klantenservice kan dat niet.

@diewilik: ik heb een schriftelijke verklaring van de coolblue medewerker. Probleem was dat alleen mobiele data uitzetten niet afdoende was. Dat had ik zelf al gedaan. Er moest op een lastig te vinden onderdeel ook wat gedaan worden. Bovendien lukte het alleen na update android.
het enige probleem dat ik met tele2 eerder had, was dat ik niet op Mijntele2 kon komen. Aangezien er nooit bijzonderheden waren rond mijn abonnement, en zij het goedkoopste abonnement aanboden voor mijn gebruik, was er voor mij als weldenkend mens geen reden om over te stappen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 12, 2017 om 22:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dank voor de terugmelding.
Het blijft vervelend dus  maar betalen en hopen op een stukje medeleven van Tele2.
Ook zonder 3G kunt u bellen, 3G is puur voor data.
Succes

ma
door marjaa Jan 12, 2017 om 22:33
152 Antwoorden / 44 Vragen

Over wel of niet kunnen bellen als 3G niet ingeschakeld is krijg ik nu verschillende adviezen. Ik hoop dat het zonder kan, anders bestaat altijd de kans dat ik toch weer ongemerkt dure data verbruik.

aurora1
door aurora1 - Jan 12, 2017 om 21:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees voor de lol eens de gebruiksaanwijzing van uw gsm door en top dat af met de informatie over datagebruik van de Consumentenbond. https://www.consumentenbond.nl/smartphone/mobiel-internet-dataverbruik
Het is allemaal uw eigen verantwoordelijkheid.
Ik begrijp ook niet dat als u al 4 jaar problemen met een provider heeft dat u niet snel daar vertrokken bent.
Overweeg anders de tip van @tijger1 in zijn eerste reactie de 11e, de laatste regel.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 12, 2017 om 22:30
355 Antwoorden / Vragen

Nou nou wat is iedereen toch weer begripvol... Je ouders hebben je vroeger moeten leren hoe je bestek gebruikt, maar iemand die geen verstand heeft van een smartphone wordt direct veroordeeld. Schaam je.

Beste Marja, ontzettend vervelend wat er is gebeurd. Je vergeet verbinding te maken met wifi en gelijk ben je driehonderd euro armer. Helaas ligt de verantwoordelijkheid hiervan toch echt bij jou als gebruiker. Juist als je een goedkoop abonnement hebt zonder data betaal je extra veel als je dat alsnog gebruikt. Dat zijn de voorwaarden waar je voor hebt getekend. Juridisch gezien valt hier dus niets aan te doen.

Je vraagt of je nog iets kunt doen nu je klacht in behandeling is. Ik zou zeggen: besef je eerst dat hier geen sprake is van een klacht, maar van een verzoek. Tele2 houdt zich aan de overeengekomen voorwaarden en jij wilt hen vragen hiervan af te wijken. Schrijf dus een brief of e-mail aan de klantenservice, leg de situatie uit en wat dit voor gevolgen heeft voor jou en vraag of er een mogelijkheid js tot coulance. Wie weet tref je een welwillende medewerker.

Succes!

jo
door joerieve Jan 12, 2017 om 22:48
31 Antwoorden / 7 Vragen

Zo gaat het hier vaker. Erger ik mij ook totaal aan. Zijn vaak dezelfde mensen die overal "verstand" van denkt te hebben en die zonder fatsoen op dingen reageren

Keurige nette antwoord trouwens:)

ma
door marjaa - Jan 12, 2017 om 22:54
152 Antwoorden / 44 Vragen

@aurora1: zie mijn reactie aan @diewilik over blijven bij tele2.
ik heb hiervoor 4 jaar een smartphone gehad zonder wat voor probleem dan ook, behalve dat ie dan nu gestolen is. Motorola blijkt heel anders te werken dan Samsung.
wat betreft de tip tot lezen, die stel ik nog even uit, want over 7 uur vertrek ik naar het vliegveld en heb dan wekenlang waarschijnlijk geen wifi.

@awyeah28: jaaaaa, dank je voor deze begripvolle reactie. Dat begrip heb ik inderdaad erg gemist. Het zijn hele vervelende weken met diefstal in buitenland van telefoon (en geld en pinpas) en daarbovenop na terugkeer in Nederland dit gedoe met de telefoon. Wat natuurlijk door mijn (niet) handelen komt, dat weet ik zelf ook wel. Maar blijft staan, dat ik het vreemd vind dat tele2 pas ingrijpt bij verbruik van 300,-, waarvan ik overigens nooit een factuur of wat dan ook heb ontvangen. Alle informatie heb ik gekregen doordat ik meerdere keren heb gechat met tele2.

ma
door marjaa - Jan 12, 2017 om 23:00
152 Antwoorden / 44 Vragen

@awyeah28: vervolg: ik kan geen mail aan tele2 sturen, die mogelijkheid ontbreekt. Op advies klantenservice heb ik formulier vergoedingsregeling ingevuld. Daar moest ik in 140 tekens gebeurtenis beschrijven. Er zou telefonisch of per mail contact met me opgenomen worden. Deze aanvraag is afgewezen per sms zonder opgave van redenen. Weer op advies van klantenservice heb ik klachtenformulier ingevuld, mede omdat je daar ruimte voor 1000 tekens hebt om je verhaal te vertellen. En daarin heb ik eea uitgelegd en inderdaad gevraagd om coulance.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2017 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt al vier jaar een smartphone omdat u wilt whatsappen. Die wordt gestolen, heel vervelend. Maar in die vier jaar hebt u zich niet verdiept in het gebruik van internet op uw telefoon. Blijkbaar had iemand anders dan al voor u de mogelijkheid tot het gebruik van mobiele data uitgezet.

U koopt een nieuwe telefoon en zonder u te verdiepen in de werking, en zonder zelfs eerst maar wifi te installeren gaat u programma's downloaden.

Het is heel simpel, als er geen wifi is, omdat u het netwerk niet opgezocht hebt en het wachtwoord niet ingevoerd, gebruikt u Mb's als u toch gaat internetten. En programma's downloaden is internetten. En een Mb kost bij Tele2 € 1,00, als men geen bundel heeft.

ha
door halex - Jan 12, 2017 om 23:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Tuurlijk, u hebt alle begrip gemist. En ik heb in uw vraag alle nuance gemist en met name het erkennen van uw eigen verantwoordelijkheid. Pas in een reactie op een antwoord meldt u 'mijn fout'. Maar in uw vraag haalt u maar van alles aan in uw poging uw eigen verantwoordelijkheid weg te strepen. Tsja, dan krijg je dus ervaren en deskundige forumdeelnemers die u toch echt even wijzen op wat u zelf had kunnen voorkomen. Als bedrijven volledig in de fout gaan, worden zie hier snoeihard aangepakt. Maar als consumenten zich verschuilen achter naïviteit en alleen maar met de vinger naar het bedrijf wijzen, krijgen ze -volledig terecht- dezelfde behandeling.
Wellicht ten overvloede, maar hier nogmaals herhaald: zonder verstand van zaken hebt u een nieuwe simkaart in een nieuwe telefoon geïnstalleerd. U hebt daardoor het dataverbruik per ongeluk aan laten staan. Tele2 stuurt u, zeer klantvriendelijk, een bericht dat uw dataverbruik opvalt. U kiest ervoor omdat bericht te negeren. Want u denkt 'hé mijn provider, dat zal wel reclame zijn'. En vervolgens wilt u wel dat Tele2 u tegemoetkomt, want u kunt er toch niets aan doen dat u het allemaal niet snapt.
Tsja, waar eindigt begrip en begint zelfreflectie?

@awyeah28: jaaaaa, dank je voor deze begripvolle reactie. Dat begrip heb ik inderdaad erg gemist.

Ma
door Mat Matheij - Jan 13, 2017 om 00:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het verhaal is een beetje onwaarschijnlijk. Het Nederlandse nr. van Tele 2 is 020 7544444 daar kunt u ook terecht voor blokkering van uw nummer, hetgeen onmiddellijk geschiedt. Sterker nog deblokkeren lukt niet. U ontvangt binnen 3 dagen een nieuwe simkaart die u alleen via MIJN TELE2 kunt activeren. Het probleem ligt aldus niet bij uw provider maar bij uzelf.