laaglander
door laaglander Oct 7, 2006 om 02:54
Elektronica & tv

Defecte TV

Goede nacht forumgangers,


ik heb een vraag voor jullie. Ik heb een defecte tv van Finlux, die net over de garantie periode van 12 maanden zit (om precies te zijn 5 dagen). Ik ben terug naar de winkel gegaan, die overgenomen is door een andere winkelier, ook de fabrikant is ondertussen ook reeds overgenomen door een ander. De winkelier wilde hem niet meer repareren onder de garantie, de winkelier heeft een contract bij een extern reparatiebedrijf en die melde dat de tv niet meer onder garantie viel en dus niet wilde repareren onder die voorwaarden. De winkelier wilde wel, met wat korting, een nieuwe tv aanbieden (duurder model).


Maar ik mag er toch vanuit gaan dat deze tv toch zeker 3 jaar (misschien zelfs 5 jaar) probleemloos functioneerd?? Wat zijn mijn mogelijkheden hierin? kan ik eisen van de winkelier dat hij hem toch repareerd onder garantie?? ik zie graag jullie antwoorden en sugesties tegemoet.


Laaglander

404 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 08:03
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo, kijk allereerst naar www.consuwijzer.nl. U ziet daar wat uw rechten zijn. Samengevat, op basis van het Burg. Wetboek, boek 7 art 17 en verder mag u er vanuit gaan, dat een TV langer mee gaat dan 1 jaar. Dat betekent in uw geval dat de kosten hoe dan ook niet geheel voor u mogen/kunnen zijn.


Probleem bij u is uiteraard dat de winkel is overgenomen. Dat ontslaat de winkelier echter niet van de verplichting tot naleving van de wet. De fabrieksgarantie is weliswaar niet meer van toepassing maar op basis van de consumentenwetgeving gelden toch echt andere regels. Wijs uw winkelier daar nog eens op.


Uw winkelier doet overigens wel bijzonder zijn best om tevreden klanten te hebben en te houden, niet dus.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Zo eenvoudig als GerritAltena het stelde is het niet.


Onder welk beding werd die winkel overgenomen? Dat de vorige winkelier (ex-eigenaar) de rechten & plichten behoudt na de overname, dan wel dat het door rechtsopvolging de nieuwe winkelier (eigenaar) alle rechtenn & plichten heeft overgenomen? Van Modern electronics naar It's overgegaan? Is dit zo dan valt het onder de zelfde holding. Hoewel men alles zullen afwijzen, daar Modern electronics nog alleen als internetwinkel bestaat.


Door de constructies van overnames en naamswijzigingen wordt het voor de consument het lastig om verhaal te halen bij garantie van het artikel. Ook al is het Burgerlijk wetboek duidelijk en Europese reegelgeving ten spijt. Ook staat u juridisch in het gelijk.


De (economische) levensduur van een televisie is ca. 8 jaar. In uw geval zou de winkelier u klein van de reparatiekosten in rekening kunnen brengen, bijvoorbeeld 2/8 resp. 2/10 van de kosten, voor elk dat uw televisie ouder is een 1/.. erbij optellen, dus 5 jaar oud de televisie bij reperatie 5/.. van de kosten.


De firma geeft geen coulance, dus naar een andere leverancier, de lokale leverancier om de hoek resp. omgeving met nog wel service & coulance in het vaandel. Misschien betaalt u dan wat meer, de service die u daar dan voor terug krijgt is stukker beter, dan van de onverschillige winkelketen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bedankt voor je antwoord....In hoofdzaak heb ik je verhaal reeds neergelegd bij de winkelier, maar verder dan wat tientjes korting op een duurder actie model ben ik niet gekomen...de moeilijkheid is om een zekere dwang uit te voeren. Misschien nog tips??


ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Die tv hoort natuurlijk langer mee te gaan, maar de prijs van die Finlux tv zal ook niet erg hoog zijn geweest, alhoewel dat ook niet altijd zekerheid geeft voor goed of niet goed, maar je hebt bij een kwaliteitsmerk vaak wel wat meer krediet in een winkel.
Even in de winkel melden dat je naar de concurrent gaat en hem de groeten doen en mooi een Panasonic of zoiets kopen, paar centen meer, maar kans op kwaliteit is vele malen groter, want het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen toch.....?

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Aanbod van winkelier is in strijd met de wetgeving Boek 7 BW consumentenkoop die voor u van toepassing is. Als de KTV niet meer reparabel is dan kunt u schadevergoeding eisen omdat u verwachten mocht dat dit toestel tenminste 5 tot 8 jaar levensduur zou hebben.


ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

nog even een reactie van mij.


na wat mailtjes sturen naar de leverancier en langs gaan bij de winkelier, is er een mailtje teruggekomen van de fabrikant. Hij gaat alle kosten voor de reparatie vergoeden. Er gaat zelfs iemand langskomen om te kijken of hij het ter plaatse kan repareren.


Dank jullie wel voor de reacties!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo Laaglander:


Volgens Europese Wetgeving is de minimale garantietermijn 2 jaar. De letterlijke tekst:


Artikel 5   1. de verkoper is aansprakelijk krachtens art 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de levering van de goederen.


Hierbij moet worden meegenomen dat de nationale wetgeving hierin geen beperking kan/mag stellen. Letterlijk zegt de richtlijn:


 


Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2 vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.


(Met dank aan Hutch) ZXie ook pagina 27 van de Telegraaf van afgelopen zaterdag, daarin wordt bevestigd dat dit het enige juiste is. U heeft met uw kapotte TV dus RECHT op volledige garantie of wel herstel op basis van de garantie. Wijs de winkelier daar maar eens fijntjes op.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo gerrit,


dank je voor dit antwoord, denk dat veel winkeliers bezoek zullen krijgen. Ik heb ondertussen contact gehad met de leverancier en die vergoed inderdaad nu alles. (zie ook verder hierboven)

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

hallo laaglander@ graag gedaan, OK dat het gelukt is, betekent ook weer een opsteker voor ons.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer