ja
door jahilo Oct 24, 2015 om 17:04
Elektronica & tv

Geen defect gevonden. Moet ik nu betalen?

1,5 jaar na aanschaf van een nieuwe keuken incl apparatuur werd mijn combi oven niet meer warm. Het duurde steeds langer ong 40 min om de 160 graden te halen. De verkoper gebeld en ik werd doorverwezen naar AEG.
Probleem telefonisch uitgelegd en monteur is geweest. Hij heeft de stekker er uit gehaald en de oven van de kant gehaald zodat hij er beter bij kon. Daarna de boel doorgemeten en tot mijn grote verbazing niets gevonden. Sinds die tijd doet de oven het weer goed! Alleen is het geluidssignaal veel zachter. Ik heb een factuur ontvangen van 125 euro maar die weiger ik te betalen omdat de over niet goed was voordat de monteur kwam en het nog ruimschoots binnen de garantietijd valt. AEG zegt dat er geen gebreken zijn geconstateerd en dat ik daarom moet betalen. Kan het zo zijn dat door de oven te verplaatsen het probleem is opgelost? Heeft er iemand advies? Wel/niet betalen?

Met vriendelijke groet
jose

5271 28 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2015 om 17:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De monteur is geweest en kon niets vinden dat is dus ten onrechte aanspraak maken op de garantie.
Nu worden voorrijkosten en arbeidsloon berekend en terecht.
In het menu van uw oven kunt u het piepje weer harder zetten.
Ik zou de factuur toch maar betalen.

Diewilik

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2015 om 17:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja hoor dat kan gewoon u heeft hem dus laten komen zonder dat er iets gevonden i, en achteraf bleek er dus niets aan de hand te zijn.

ja
door jahilo - Oct 24, 2015 om 17:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Diewilik, maar dat de monteur niets heeft gevonden wil toch niet zeggen dat het er niet was? Ik had een thermometer gekocht en de tijd opgenomen om mijn probleem te onderbouwen.

Ik denk zelf omdat de monteur de oven heeft verplaatst om er beter bij te kunnen er iets is gebeurd waardoor de oven het daarna weer goed deed. Zou dat kunnen?
Als de monteur dus eerst had doorgemeten en daarna de oven had verplaatst had hij het probleem ws gevonden.

Groet Jose

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2015 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jahilo,

....Ik denk zelf omdat de monteur de oven heeft verplaatst om er beter bij te kunnen er iets is gebeurd waardoor de oven het daarna weer goed deed. Zou dat kunnen?
Als de monteur dus eerst had doorgemeten en daarna de oven had verplaatst had hij het probleem ws gevonden.
.....
Tja, maar dat is niet aan te tonen.
Nu is de monteur geweest en heeft niets geconstateerd dat onder de garantie valt.
En dus worden er kosten in rekening gebracht.

Natuurlijk heb je ze niet gebeld omdat er niets aan de hand was, maar ja ...

Gelukkig werkt alles weer.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2015 om 18:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wel/niet betalen? Ik zou maar wel betalen, anders worden de kosten alleen maar hoger door herinneringen, aanmaningen, enz. enz.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 24, 2015 om 18:41
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteraard niet betalen, laat ze maar bewijzen dat ze de oven niet gerepareerd hebben.

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2015 om 18:51
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Kennelijk weten leken beter hoe een oven gecontroleerd moet worden als de echte monteurs. Nee, ik ben geen monteur.

Om te kunnen meten zal de oven toch verplaatst (lees van de wand gehaald moeten worden) moeten worden. Toen kon er doorgemeten worden. Toen bleek er geen storing te zijn, dus geen defect, dus rekening, dus wel betalen.

Probeer een 50/50 deal te krijgen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2015 om 19:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Akkerdistel, bewijzen dat ze de oven niet hebben gerepareerd maakt niets uit. De monteur kan bewijzen dat hij is geweest en zijn tijd kan hij ook verantwoorden dan volgt dus een factuur. Onderdelen zijn niet gebruikt dus staan ook niet op de factuur kortom bewijs genoeg dat er niets is gerepareerd.

Diewilik

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2015 om 19:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sorry nogmaals voor Akkerdistel, betaalt u alle extra kosten aan TS die verbonden zijn aan uw advies?

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 24, 2015 om 19:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@diewilik
- voor reparatie zijn niet altijd onderdelen nodig
- TS heeft nog gewoon garantie; hoezo dan een factuur? (diewilik; "opdat er niets gerepareerd is")
- ja hoor die extra kosten wil ik best op mij nemen, die zal ik dan handje contantje na de verloren rechtzitting voldoen, oh wacht eens eventjes..

zoekster
door zoekster - Oct 24, 2015 om 19:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Even een andere insteek. Zou het zo kunnen zijn dat de combi te dicht tegen de wand aanstond en daarom zijn lucht niet kwijt kon, waardoor hij ook niet heet kon worden?

Als dat het geval was zou u de rekening naar mijn mening wel moeten betalen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de plaatsing van de magnetron.

ph
door philip36 - Oct 24, 2015 om 23:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

40 minuten om naar 160 graden te komen betekent natuurlijk wel dat er iets mis was.
Lijkt of het verwarmingselement voor boven of onderwarmte niet ingeschakeld werd

Ik weet niet wat voor electronica allemaal in de oven gebouwd zit maar door de stekker eruit te halen kan de electronica al gereset worden.
Of dat hier ook werkelijk gebeurd is, wie weet.

Om zeker te weten dat u de waarheid sprak had de monteur de combi moeten uitproberen.
Maar ja, dat is achteraf praten.
Door zijn werkwijze kunt u dat niet meer aantonen.

Ik zou in ieder geval de leverancier met AEG laten bellen, dat u de storing eerst bij hem gemeld hebt.
Misschien kan hij, als het een goede afnemer van AEG is, de rekening naar beneden of van tafel praten.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 24, 2015 om 23:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Kabelbreuk?

Ik weet het niet zeker maar na jarenlang hangen kan een snoer breken en bij andersom in wandcontactdoos plaatsen weer werken.

Ook kan een los onderdeel dus draadje of zo weer contact maken dus als het volgende week weer stoorde?

Zo had ik enkele jaren terug een simpele kapotte lamp.
Die ging wegens het losse eind plotseling weer branden tijdens het eruit draaien...
En ja hoor, linksom aan en rechtsom uit....
Ik heb hem bewaard en vrijwel mijn gehele familie vraag ik nu, is hij nu stuk of niet?

Alleen zijn er altijd sukkels die het na enkele minuten branden nogmaals proberen en dat geeft altijd de vraag waar de brandzalf nu weer is...

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2015 om 23:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Akkerdistel, u heeft wel een punt, eerlijk is eerlijk. Maar uit ervaring weet ik dat je dit amper kunt winnen. Heb jaren in wit/bruingoed gezeten en geen klacht is geen garantie en dus helaas betalen. Ondanks uw argumenten.
Mvg diewilik

hansje klein
door hansje klein - Oct 25, 2015 om 00:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Allereerst is het probleem gelukkig wèl verholpen....

Of het door resetten kwam, of omdat de stekker, een halve slag gedraaid, weer opnieuw in het stopcontact werd gestoken (een vaker aanbevolen tip), géén idee. Misschien weet de monteur wat er is gebeurd, misschien snapt hij het zelf ook niet........?

Er zijn onkosten ontstaan en u vraagt of dat onder de garantie valt.....

Ik had het omgekeerde. Er was een klein plastic deel van een verpakking in de spoelmachine terrecht gekomen en ratelde langs de schuppen van de pomp. De monteur haalde het eruit en wenste ons nog veel plezier met de nieuwe machine.....geen rekening gekregen.

Soms heb je even pech en soms schijnt het zonnetje.

U kunt maximaal een klacht indienen en hopen dat de rekening gestorneerd wordt of gehalveerd met een coulance-regeling.

ro
door ron530 - Oct 25, 2015 om 08:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De storing lijkt op een los contact waardoor de verwarmingselementen niet goed worden aangestuurd. De monteur had vooraf moeten constateren of de storing er is en pas daarna de oorzaak opzoeken. Met het meten heeft de monteur ook de draden bewogen en daarmee het losse contact tijdelijk hersteld. Het meest handige is om de kosten nu toch te voldoen want de storing komt geheid weer terug. Zodra dat het geval is kunt u de eerder gemaakte kosten terug vorderen want bij het eerste reparatieverzoek is de storing niet opgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 25, 2015 om 11:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst is het toch ook hier zo dat de verkoper (nog steeds) aansprakelijk is maar hoe dan ook is hier wel degelijk ook het naleven van de fabrieksgarantie aan de orde. De monteur kan wel beweren dat hij niets heeft gevonden maar het is en blijft een aantoonbaar feit dat na het bezoek van de monteur uw oven weer werkt, zij het met een zachter signaal.

Ergo: in gesprek met de verkoper gaan en NIET betalen!

ro
door ron530 - Oct 25, 2015 om 13:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nadeel is wel dat een tweede reparatieverzoek bij niet betalen ook niet in behandeling genomen wordt. De monteur heeft de storing niet gecontroleerd want dat kan hij/zij enkel maar doen als combi oven uitgetest is, zeker bij dit soort storingen gaat een monteur geen 40 minuten wachten en zal dus uitgaan op de info van de klant. Achteraf stellen dat de storing nooit aanwezig is geweest kan dus niet want door het openmaken van de combi oven is de storing "tijdelijk" verholpen. Mijn advies gewoon de kosten betalen en als de combi oven weer in storing gaat de monteur eerst laten testen voor dat die ook maar een schroevendraaier uit de koffer pakt. Daarna kunt u eerdere kosten verhalen want er was de eerste keer al sprake van een storing die niet opgemerkt is.

crewmember
door crewmember - Oct 26, 2015 om 09:45
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 25 okt 2015, 08:19]De storing lijkt op een los contact waardoor de verwarmingselementen niet goed worden aangestuurd. De monteur had vooraf moeten constateren of de storing er is en pas daarna de oorzaak opzoeken.
.

Mja tja, maar dan is de monteur ook weer een uur aan het wachten totdat de oven weer koud genoeg is om er aan te werken.

Het is aan te raden om eerst een filmpje te maken van het euvel, dan kan je daarmee bewijzen dat je wel gelijk had.

Zeker als je je telefoon of laptop opstuurd voor reparatie red dit je zaak als je telefoon met een kapot scherm terugkomt en de reparateur zegt dat dit al was.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 26, 2015 om 12:41
641 Antwoorden / 77 Vragen

Den monteur heeft de oven WEL DEGELIJK GEREPAREERD!
Door de stekker uit het stopcontact te trekken heeft hij de oven gereset. Het zachtere piepje is het bewijs. Daarna functioneerde de oven weer. DUS TOCH FOUT IN OVEN.
De monteur/ leverancier/ fabrikant had het makkelijk kunnen oplossen door telefonisch te adviseren om de stekker er even uit te trekken, maar daar verdient hij niets aan.
Dus gewoon garantie.

jo
door jorisw - Oct 26, 2015 om 12:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op maandag 26 okt 2015, 12:41]
Door de stekker uit het stopcontact te trekken heeft hij de oven gereset. Het zachtere piepje is het bewijs. Daarna functioneerde de oven weer. DUS TOCH FOUT IN OVEN.

Dat is te makkelijk geconcludeerd op basis van de informatie die we nu hebben. Als het een moderne oven is met allerlei instelmogelijkheden kan het ook zijn dat er een verkeerde instelling was gedaan, en dat het door de reset weer terug naar de fabrieksinstelling is gegaan.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 26, 2015 om 13:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 26 okt 2015, 12:55][quote=mathijs_b schreef op maandag 26 okt 2015, 12:41]
Door de stekker uit het stopcontact te trekken heeft hij de oven gereset. Het zachtere piepje is het bewijs. Daarna functioneerde de oven weer. DUS TOCH FOUT IN OVEN.

Dat is te makkelijk geconcludeerd op basis van de informatie die we nu hebben. Als het een moderne oven is met allerlei instelmogelijkheden kan het ook zijn dat er een verkeerde instelling was gedaan, en dat het door de reset weer terug naar de fabrieksinstelling is gegaan.

Dat had de monteur dan even mogen uitleggen om discussies over garantie te voorkomen.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 26, 2015 om 14:49
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diewilik schreef op zaterdag 24 okt 2015, 23:52]Maar uit ervaring weet ik dat je dit amper kunt winnen.
Ze stappen voor dat bedrag echt niet naar de rechter, op zijn hoogst krijg je een incassobureau of Lindorff op je dak. Dat eerste is niet zo erg die negeer je gewoon, stopt vanzelf. Tweede genoemde is wat lastiger die zijn niet voor reden vatbaar.

ha
door harryromijn - Oct 26, 2015 om 15:01
272 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vaak denkt u, dat de onbenullige consument te veel knopjes heeft ingedrukt, waardoor het apparaat een overflow aan opdrachten heeft gekregen en gecrashted is ? Te lui, beroerd, stupide en achterlijk geweest om de gebruiksaanwijzing door te lezen als die er nog van is, of op YouTube naar een filmpje te zoeken en kijken. Allicht, dat er een publkieksge.le figuur is geweest, die zijn uitleg van dat apparaat op YouTube heeft gezet.
Dus.. ligt het altijd aan hat apparaat en de oplichtende monteur, NOOIT aan het even van het stroomnet afhalen van het apparaat, waardoor vaak een harde reset optreedt en alles terugvalt in de fabrieksinstelling.
Probleem vaak -en vermoedelijk ook nu - opgelost.

Had u zelf kunnen doen, nu is er een monteur voor Jan Doedel bij u bezig geweest. Ja, dat moet u betalen.
Wees blij, dat dat apparaat het weer doet.

( vrij naar de commentaren van twee kleinzoons mbt opa, die de 21e eeuw is ingeschopt en nu met een smartphone en tablet probeert te werken )

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 26, 2015 om 15:17
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=harryromijn schreef op maandag 26 okt 2015, 15:01](vrij naar de commentaren van twee kleinzoons mbt opa, die de 21e eeuw is ingeschopt en nu met een smartphone en tablet probeert te werken)
Zonde van de tijd om dit helemaal in te tikken op 'n tablet, ze hadden je veel beter een PC met tobo cadeau kunnen doen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 26, 2015 om 17:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De juiste diagnose is hier al gegeven.
Door het apparaat stroomloos te maken, en weer op spanning te zetten werd de elektronica ge-reset.
Deze truc is door mij meerdere keren toegepast.
Ook kleinere apparaten worden vaak 'gerepareerd' door de batterijen er een minuutje uit te halen.
Ik gaf ooit een slecht functionerende video recorder weg aan iemand die er alleen maar banden op wilde afspelen.
Ik sprak hem later, en hij vertelde dat alle functies van de recorder prima werkten.
Het apparaat was stroomloos geweest.
Dat het 40 minuten duurde voordat de oven de gewenste temperatuur bereikte is duidelijk een technisch gebrek, en valt onder de garantie.
Dat een simpele handeling als stekker eruit/erin de oven heeft 'gerepareerd' is wel degelijk een handeling die onder garantie valt.
Er was immers een gebrek aan de oven.
Als een harde klap op de oven, gegeven door de monteur, de oven had hersteld dan was ook dat een reparatie handeling geweest.
Niet betalen, het is een gebrek geweest wat onder garantie viel.

ma
door mamas - Oct 27, 2015 om 00:24
18 Antwoorden / 0 Vragen

Geef AEG een koude douce !!!
Gr. Mamas

je
door jeroenn - Oct 27, 2015 om 13:49
9 Antwoorden / 3 Vragen

De monteur heeft IETS gedaan en het apparaat functioneert weer goed.
Dat heet toch echt reparatie.
Om incassokosten te vermijden kunt u beter niet zo maar botweg niet betalen.
Overleg met de dienstverlener en probeer er uit te komen.
Wees tot compromis bereid.
Lukt het niet? Betaal dan onder protest.
Stuur een klacht.
Indien geen bevredigend resultaat:
Is de dienstverlener aangesloten bij een geschillencommissie.presenteer daar dan uw klacht.
Daarna zijn er geen redelijke alternatieven meer, voor zover ik weet.